Is deze Ford Focus V8 de ultieme Hot Hatch?

Auteur: , 35 Reacties

In een tijd waarin zelfs de rapste Focussen (Focii?) cilinders moeten inleveren, staan we stil bij het verleden, toen deze Focus met 5.0 liter V8 werd gebouwd. Want?

‘Kleine auto, grote motor’, dat is het principe dat haaks op de huidige tijdsgeest in de auto-industrie staat, maar dat wel tot de tofste creaties leidt. Deze Ford Focus kwam 8 jaar geleden echter uit de koker van de performancedivisie van Ford zelf, als showmodel voor de 2004-editie van de SEMA-show.

In samenwerking met McLaren Development werden er twee versies van deze beefcake Focus gebouwd, op basis van de WRC-rally-auto. Hij luistert naar de naam WRC8, en onder de kap bevindt zich een V8 uit de SVT Mustang Cobra, die 420 pk en 500 Nm op de achterwielen afvuurt. ‘Murica!

Alles aan deze auto is spartaans: het interieur is gestript, er is een rolkooi gemonteerd, en alle essentiële onderdelen (remmen, vering, etc.) kregen een upgrade. Het vermogen wordt via een Tremec 5-bak op de achteras geplant.

Nadat de Focus WRC8 zijn dienst had gedaan als show- en demo-auto kwam hij in 2007 in particuliere handen, van waaruit hij nu in de openbaarheid opduikt. Het Texaanse Driver Source heeft de unieke auto (exemplaar 2 is onvindbaar) nu in de verkoop gegooid. Neem 79.500 USD mee, en hij is van jou. De openbare weg mag je er echter niet mee op, dus zorg wel voor een circuit in de buurt.

Met dank aan Thomas voor de tip!



35 reacties

Goed, autoblog, voor eens en altijd: het meervoud van Latijnse woorden op -us is -i. Het meervoud van Focus zou dus Foci worden, niet Focii. Mercedes eindigt niet op -us, dus Mercedi(i) is geen geldig meervoud. Alleen Prius wordt Prii. En nu wil ik geen fouten meer lezen!
En om toch nog on-topic te blijven: Lijkt me een beetje dwaas om in een licht rallykanon een zware motor te steken, beter zou een kleiner hoogtoerig blok geweest zijn.
@Yeelen: Je zit op de verkeerde site, je moet hier naar toe http://taaladvies.net/
@Yeelen: Maar als Focus in de rest-groep zit, dan wordt het Foc-e. Wie zoekt even Focus op in het LA-NE woordenboek?
@Yeelen: wat was t ook alweer:
EV 1e nv tot 5e nv: servus, servi servo servum servo,
MV 1e nv tot 5e nv: servi servorum servis servos servis

Kortom, focus is enkelvoud, eindigend op -us, dus meervoud 1e nv is dus -i

Foci! Inderdaad!
@Yeelen: Sorry, ik was niet slim genoeg voor het gymnasium, dus ik heb die slag gemist… Heldere verduidelijking! Als ie klopt..
@sir_smokalot: Hij klopt.
En nu we toch in taal-zanik modus staan: ‘Heldere verduidelijking’ mag ook al niet. Pleonasme. http://taaladvies.net/taal/advies/term/70/
@mout: Dat weet ik zo nog niet. Als iemand iets niet uit kan leggen, dan is zijn verduidelijking toch niet helder?
@sir_smokalot: Da’s ook waar.
Aan de andere kant: Witte sneeuw voelt dubbel, ook al bestaat er gele ;-)
@sir_smokalot: Maar dan heeft ie het toch ook niet verduidelijkt?
@Yeelen: En wat is dan het meervoud van manus?
Juist ja, je hebt ook nog de u-declinatie.
@Yeelen: Ik ga het maar niet over Mercedii hebben…
@Yeelen: ga lekker boeken schrijven joh, je bekijkt deze blog toch omdat je iets over auto’s wilt lezen/zien? Als ik iets over taal wil lezen ga ik wel naar de bieb..
Hooniverse is een briljante site.
Eigenlijk valt de prijs nog wel mee. Niet dat ik het geld heb, maar goed.
Leg dit in de 2010 focus en het is een echte hot hatch! Ben wel benieuwd hoe t rijd
Volgens mij had Audi begin jaren ’80 al best een goede case voor AWD in rally-auto’s! ;)
@MartijnGizmo: mis ik iets in de tekst of hang je gewoon even totaal random de audi-fanboy uit?
@lambo4all: Je mist iets in de tekst… doh
Voor rond de $8000 heb je een ombouwkit van Kugel. Moet je alleen zelf de Focus en de V8 leveren.

Wat een sleeper heb je dan!
@birdboy: Leuk, die kende ik nog niet
@birdboy: in Amerika zijn er (als ik het me goed herrinner) zelfs een aantal exemplaren van de eerste generatie Focus met garantie geleverd met deze 5.0 V8. Ik geloof dat dat op verzoek van een aantal klanten was.
Snelheidsmeter loopt maar tot 110 mph. Vergeten aan te passen ;)
@shrike: Mij lijkt het eerder dat hij tot 140 MPH loopt ( = 225 KM/H ), wat me realistischer lijkt.
@shrike: De rode getallen eronder lijken me overigens in KM/H te zijn. Als je héél goed kijkt, lijkt er ter hoogte van het getal 60 , eronder in het rood 100 te staan, wat zou kunnen kloppen ( bij benadering ).
Kan ik er ook een caravan mee trekken?
@glashelder: Focus mag maar 1200kg trekken.. dus kan net.
@glashelder:
Uit elkaar trekken zal vast wel lukken….
Hm V8, achterwielaandrijving, sneeuw. Lijkt mij een ideale combinatie. Dus even de spaarpot omkeren.
79.500 USD ? Dat is niet duur voor een ‘two-off’ waar het tweede exemplaar onvindbaar van is. Als ik de centen zou hebben zou ik toch eens gaan bellen met Driver source. Dat kán gewoonweg geen slechte investering zijn.
Als ik het geld en de connecties in de UK zou hebben, zou ik hem wel willen hebben. In de UK is ‘ie vast wel op kenteken te krijgen, en met dat Britse kenteken op zak kan hier ook wel wat geregeld worden denk ik.
@Edge: ik weet wel zeker dat je hem van de UK hier op kenteken krijgt. Vanwege de Europese wetgeving is de RDW namelijk verplicht het voertuig toe te laten omdat het betreffende voertuig al in de EU geregistreerd is. Sterker nog, als je het vraagt (je moet er wel zelf om vragen, doen ze niet vanzelf) nemen ze de Engelse APK (MOT) over.
Waar laaaat je een V8 in een sjoppingkarretjeh???
wat een dik ding, een van de mooiere foci die ik ooit heb gezien
Nederland wordt steeds slimmer, L.O.I. Jongens, waanzinnig ding, V8 in een HotHatch, 2 wheel rear drive, wat wil je nog meer.
Ja doe maar! Leuk om de NL Drift Series mee te rijden.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).