Is dit de nieuwe Mercedes E-Klasse?

Auteur: , 83 Reacties

Ja, zeer waarschijnlijk wel. Mercedes loost de dubbele koplamp, en...de fysieke Mercedes-ster op de motorkap.

De foto verscheen op de Spaanse website autofacil, via een Madrileense lezer die aangaf de nieuwe E tijdens een reclameshoot te hebben betrapt. Seems legit.

De E-Klasse snakt naar een facelift, want de verkoopcijfers blijven meer en meer achter ten opzichte van de concurrenten van BMW en Audi (5 Serie en A6), en bovendien heeft Lexus nu ook een splinternieuwe GS in de verkoop. Zoals altijd bij een facelift zullen de grootste verschillen in de bumpers en lampen zitten.

Wat we kunnen zien op deze foto is dat de neus een stuk scherper en sportiever oogt, de voorbumper lijkt een stuk verder opengewerkt te zijn, met een geprononceerde lip onder de kentekenplaat. Ook is de grille platter, nu met geïntegreerde ster. Het lampwerk doet mij in eerste instantie denken aan een eerste generatie Mercedes CLS met iets minder heftige knikken, maar dat kan ook de kijkhoek zijn.

Volgens de lezer zaten er V8 Biturbo-badges op de zijkant, wat betekent dat hij de E63 AMG te pakken heeft (hier zijn voorganger). Dit verklaart dan ook weer de grote hoeveelheid gat in de bumper. De nieuwe E-Klasse zit er duidelijk aan te komen, wij gokken op de L.A. Autoshow. Dit betekent dat hij ergens de komende weken wereldkundig gemaakt wordt door Mercedes. Stay tuned! (via Carscoop)

Mercedes-spyshot (klik voor groot)



83 reacties

Vanaf de stand van de foto lijken de achterlichtrn op een M3
@fa5test: naar mijn mening hebben ze ook wel iets weg van de achterlichten van de Passat.
@fa5test: Volgens mij is er niet veel veranderd aan de vorm van de achterlichten.
@sketcher: qua vorm niet. Als MB achterlichten aanpast bij een facelift gaat het meestal om andere kleuren van het glas en een andere indeling van de soorten verlichting. Maar wel gewoon in dezelfde behuizing.
@HDM: uiteraard, zo gaat dat idd.
Wat aan de M3 doet denken is de dunnen witte lijn aan de onderkant ipv een groter wit vlak aan de boven kant van de licht unit bij de huidige E
@fa5test:

Voorkant is precies een opel.
@fa5test: idd en de voorkant is als je het mij vraagt ook bmw
@fa5test: Ik zag laatst een chevrolet matiz met dezelfde achterlichten, ze waren ook rood
DIE KOPLAMPEN!?!
http://static.randombuzzers.com/images/crying-baby.jpg
@bigcar: wat is er precies mis mee? Ik vind ze geslaagd. Veel mooier dan de huidige dubbele koplampen.
@sketcher: dat is dus het probleem! begon ik net te wennen aan die dubbele koplampen, komt er weer wat anders!?!?!
@bigcar: daar heb je al sinds 1995 de kans voor gehad…. Langzame wenner ben jij.
Zo ver ik het nou kan zien vind ik hem mooier als het vorig model. Vooral die voorlichten zijn er een stuk op vooruitgegaan
@slippie101: Ik vind hem er inderdaad wel strakker uit zien, maar de dubbele koplampen waren toch soort van een icoontje geworden voor E klasse Mercs!
@jzaero: is het ook, volgens mij kreeg MB daar ook enkele designawards voor. Maar dan niet voor deze, maar voor het vierogen-gezicht van de W210 (90’s2002). Er werd rond 2005 gezegd dat de huidige generatie E ook vier koplampen moest krijgen omdat dat een harde eis zou zijn van trouwen E-Klasse kopers.

Nou ja, is nu weinig van terug te vinden: MB vindt het maar niets en haalt ze er uit.
@slippie101: Overigens dacht ik bij de eerste keer zien van de huidige E klasse: FAK DAT IS LELIJK! En bij deze heb ik dat helemaal niet!
Styling neigt meer naar de C-klasse toe. En dat is een compliment!
@roquez: Ja, ontwerp één model in verschillende maten. Bespaard een hoop ontwikkelkosten. Goed idee!?
@hammerman: onzin, bespaart weinig of niets op ontwikkelings-kosten, tenzij je onderdelen kan uitwisselen.
@sketcher: Mijn reactie was sarcastisch bedoeld… :-)
@hammerman: de VAG groep doet het van Seat tot Audi, dus waarom niet?
Vind de achterkant van de zijkant wel een beetje lijken op de Bmw m3 coupe
@aschie1: Als alles met een zwart dak en een kofferbak op een BMW M3 coupe lijkt moet je toch even bij de opticiën langs en in het algemeen belang zou niet meer als bestuurder aan het verkeer moeten deelnemen zolang je dat nog niet gedaan hebt.
@mashell: grinnik !
Kan door deze hoek nog niet echt iets bepalen. Maar ik had de vernieuwde koplamp al wel gezien die doorgestuurd werk door een vriend van me. Ziet er niet slecht uit. Maar om nou de AMG te gebruiken voor de reclame…
Letterlijk nog afkomen van dat taxi imago…en het kan weer een toppertje worden! Dat moet ze in Europa toch behoorlijk parten spelen, lijkt me…zie ze in elk geval heel weinig ‘for sjiek’ rijden, maar meestal in taxi-outfit.
@Megakix: helemaal mee eens, voor mij de reden om nooit een e-klassen te hebben overwogen….nou ja dat en de bodemspeling.
Zet het huidige model dan maar bij mij neer. Ik mag die dubbele koplampen en dat hoekige model wel. Die presence kan hij wel gebruiken.
Zo frappant dat ik vaak bij een nieuw model van MB denk mwoa mooi model maar gedurende de levenscyclus het model steeds mooier wordt. MB bouwt evenwichtige modellen en inmiddels ook marketingtechnisch hippe modellen zoals de A 2012. Ik zeg GOED BEZIG
Beetje een stap terug dit, de koplampen van de inmiddels bejaarde c-klasse erop zetten. Ze gaan Audi en volkswagen een beetje achterna, iedereen dezelfde neus.
Begint een beetje Koreaans te ogen niet.
Dit is gewoon de facelift van de Eklasse, is geen vraagteken voor nodig!!!

Maar dit wordt eindelijk weer eens een mooie mercedes saloon, gelikt uiterlijk en eindelijk af van die rare wannabe ronde koplampen :)
@aJackie: dafuq? Ronde koplampen? Dat is al ff geleden….
@aJackie: Was ook een retorische vraag :)
Denk dat C en E straks net zoveel op elkaar lijken als een a4 en a6.. maakt me niet uit, ik wil hem toch!
Ik heb een E-klasse nog nooit mooi gevonden en hoewel deze facelift mooier oogt dan het huidige model, blijft een 5-serie of A6 toch mooier.
Jammer van de verdwijning van de fysieke mercedes ster op de motorkap. Vond ik altijd erg mooi en dat was ook echt mercedes eigen.
@germancarsftw: Geen nood, ik denk dat afhankelijk van het uitrustingsniveau je voor een ster op of in de gril kan kiezen net als bij de c.
@sketcher: bestel een elegance.. Ster op de kap. Bestel avantgarde ster in de grill.
Jeej, een grotere C klasse. WAAROM NOU DIE KOPLAMPEN ZO??????? Was de huidige E te herkenbaar? Echt hatelijk. De huidige E is voor mij nog steeds de mooiste. Dit is net het vlaggenschip van SSangYong.
Moet haast wel een AMG zijn, kijk naar die remklauwen. Die zie je vanaf de maan nog.
Wat ik veel opvallender vind is de lijn boven de achterwielen. Deze lijkt op deze en eerdere spyshots veranderd te zijn.
Persoonlijk zou ik dat een heel goed idee vinden want die lijn is echt heel lelijk, die maakt de achterkant veel te zwaar.

De koplampen vind ik eigenlijk wel heel geslaagd. In het binnen werk van de koplampen is nog een int te zien naar de oude dubbele koplampen.

De ster in de grill zal wel net zo zijn als de c klasse, afhankelijk van het pakket krijg je de ster in de gril of op je kap
@sketcher: daar zat oorspronkelijk idd een ponton lijn, met een boog voor de wielkast. Mercedes heeft deze weggehaald. In een statement van een half jaar terug liet men weten dat ze helemaal niet tevreden zijn met het ontwerp van de E, dat te veel fratsen en vloeiende lijnen bevat. MB wilde daarom weer terug naar strakke lijnen, geen rare fratsen meer, en de koplampen vond men ook niet meer mooi.

Dus vandaar het uiterlijk van de facelift W212 (die tot 2015 zal meegaan).
@HDM: Heel interessante info +1. Ze hebben dus het licht gezien, ik ben het daar volledig mee eens.

Ik heb nu een e klasse te huur, en zeker met kleine wielen ziet het er niet uit. Ik schaam me rot. De nieuwe ziet er een stuk beter uit.
@HDM: Overigens heel opvallend dat MB daar zo open over is. Bij mijn niet nader te noemen werkgever zouden ze dat nooit doen (intern natuurlijk wel)
@sketcher: klopt, ik was daar ook verbaasd over. Als je het ontwerp niets vind, keur je het toch niet goed? Maar ja, misschien tussen ontwerpfase en productiefase een wisseling geweest van management. Dat heeft in de jaren 90 de C112 genekt: team eruit dat het heeft bedacht, nieuw team aannemen, om vervolgens de zooi om te gooien.
@HDM: zou die ponton wél in de E Coupé zitten?
@blackmore: nee, want ook van de Estate en de E-Coupé zijn al ”mules” van de facelift gespot. Het zal ook best uit de toon gaan staan als je die lijn hier wel gebruikt en daar niet.
@HDM: het is wel een ander platform voor de coupe en op de spyshots zie ik niet veel verschil met huidig ModelYear (dus ook wel die uitgesproken lijn)
@blackmore: maar het blijft de E-Klasse, ook met ander platform eronder. De sedan en estate reden ook het vaakst met de oude achterpanelen er nog op. Het grootste deel van de spyshots toont die wagens nog met die pontonlijn. Bovendien zou het een enorm wazige zet zijn om slechts een deel van een modelreeks te wijzigen, terwijl het andere deel met de oude styling doorgaat. De S en CL zijn ook altijd met elkaar voorzien van dezelfde visuele wijzigingen (denk aan consoles, achterlichten, stuurtjes).
Als MB een snellere diesel had gehad, had ik een E-klasse gekozen. Met deze facelift blijf ik bij BMW.
@m550d: ik denk niet dat als je een e350 CDI rijdt met 265 PK dat je daar om verlegen moet zitten
@rogierrs: Aangezien zijn naam m550d is denk ik dat hij daar wel verlegen om zit.
@rogierrs: ik heb inderdaad echt een m550d. Beetje uit de hand gelopen hobby. Ik heb een onderneming in Nederland met tevens een vestiging in Duitsland. Op die GmbH zet ik mijn auto. Hiervoor was dat een E350 CDI. Toen ik daarmee een 535d niet bij kon houden heb ik hem laten chippen door Brabus. Vervolgens liep die constant in het noodloopprogramma en heb ik de Benz ingeruild op de m550d.

Vooral Autobahnwerk waardoor de hunkering naar snelheid hoger wordt. Vandaar dat ik al aangaf dat het een beetje uit de hand gelopen is…
@m550d: je hebt ook daadwerkelijk een m550d? Mijn mening is ook dat je met 265pk en 620NM niks te kort komt, mgoed je hebt natuurlijk mensen die altijd meer willen. Overigens kan je de 350cdi ook laten chippen en dan zit je op 300pk en 710NM…
@pier: Ik suggereerde met mijn opmerking ook niet dat hij daadwerkelijk een m550d bezit, maar feit is wel dat MB geen concurrende dieselmotor heeft in vergelijking met BMW en Audi.
@berlinetta: True, de 350cdi mag wel doorontwikkeld worden tot 300+ pk. Daarbij zal de 450cdi dan ook eigenlijk weer een sprongetje moeten maken.
@pier: welke 450 CDI? In de E heeft volgens mij alleen een 400 CDI V8 met 260pk en 560Nm gezeten en later een 420 CDI met 314pk en 730Nm.

Als je er op doelt dat je graag weer een 8 cilinder diesel ziet: Eens. Met 450pk en 1000Nm bijvoorbeeld, kan je lachen… Dag m550d! *zwaait*
Zo ziet de auto er veel beter uit, ik heb de voorkant nooit echt super mooi gevonden. Sowieso vind ik de sedan niet erg mooi, en de combi is heel erg ruim maar ook wat log. Ik denk dat je bij de basis (vroegere Classic) en Elegance gewoon de ster op je kap kan krijgen hoor, alleen de Avantgarde en de AMG zullen hem in de grille hebben. Maar dit is denk ik een aardige verbetering en die was nodig ook, want de 5 en de A6 zijn op dit moment fraaier.
Die koplampen voor lijken op de c-klasse toch? En dat Mercedes logo kun je nu ook weglaten; is een keus bij de avengarde uitvoering dacht ik.
Naar mijn mening gaat het er enorm op vooruit zo op basis van dit plaatje.
Looking good. Maar of ik hier nu een BMW 5 zou voor laten staan…?
Spijtig dat ze dezelfde strategie als bij de C-Klasse toepassen: de Classic en de Elegance met een klassieke ster op de motorkap, en de Avantgarde en de AMG met een grote ster op de grille. Want de ster op de kap hoort bij een Mercedes limousine. Bovendien ziet de AMG met ster op de motor kap er zeer cool uit. Maar ja, om een vreemde reden vinden de klanten een grotere ster mooier. Dus moet Mercedes er zich aan aanpassen.
@mercedesfan: mercedes heeft het altijd passend gevonden op de sportieve modellen. Ik snap dat Avantgardes dynamischer horen te zijn, maar of gelijk zo’n ster nodig is… Nou ja, ben er met de C wel aan gewend geraakt. Mag alleen hopen dat dit NOOIT voor de S zal gelden, maar ik heb zo’n donkerbruin vermoeden (of was dat het eten van gister?) dat die misschien ook wel dit soort dingen zou kunnen krijgen.
Flinke verbetering tov de fase 1; die ik (in sedanversie vooral) één van de lelijkste E-klasses ooit vind.
Over 5 dagen onder het kopje ”nieuws” op AutoGespot.
@phaeton: ag is ook niet bedoeld voor autonieuws. ze zijn er ook veel minder mee bezig.
@4991: en ze moeten maar eens een fatsoenlijke redactie inhuren. Qua tekst, vertaling en leesbaarheid is het een waanzinnige ramp geworden xD
@HDM: sinds dat er verschillende talen worden gehanteerd is het er niet op vooruit gegaan.
Afgaand op dit enkele plaatje is het een mooie gestroomlijnde neus geworden voor het oog. De cw waarde van de huidige E was immers al laag. Maar die dubbele koplampen hè… Ik blijf nog steeds bij een W211 als ultieme E-klasse, die komt er ooit zeker nog (als combi, that is).
Eindelijk de koplampen aangepakt. Ik heb nooit kunnen wennen aan die dubbele koplampen. Ik hoop dat ze op de S60 de eerstvolgende facelift ook niet zullen halen.
Dubbele koplampen weg? Hoe ga ik nu de taxi’s herkennen in het donker ?
ik vind de gril wat minder maar de lichten beter
!! heerlijke auto
De ster verdwijnt niet, maar zit nooit op de sportieve modellen (AMG/Avantgarde). Verder is dit idd de definitieve neus, lijkt me.
Ik ben een mercedes fan. Ik vond bmw helemaal niks. Maar de E clas vind ik een heel stuk minder mooi dan die nieuwe 5 serie !! De E is echt saai en vierkant van binnen. Bmw is echt een heeeeeel stuk beter en dikker geworden

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).