Is dit de snelste FWD van Marktplaats?

Auteur: , 44 Reacties

Connaisseur WillemE heeft een pareltje voor je opgesnord.

Je kijkt namelijk naar een Ford Focus RS uit 2010 die door Mosselman Tuning onder handen is genomen. Deze tuner staat erom bekend dat auto’s uitvoerig op de rollenbank worden getest alvorens ze aan de klant worden meegegeven, dus ga er maar van uit dat het technische gedeelte prima in orde is. Bovendien is de Ford altijd bij een dealer onderhouden en dat is ook geen overbodige luxe, met een dergelijk apparaat.

Volgens de adverteerder vuurt de Focus nu 368 pk richting de voorwielen in plaats van de 305 paarden die standaard onder de kap van de hatchback galopperen. Daarmee is de occasion nog sterker dan de Focus RS500. Verder verkeert de auto volgens de advertentie in absolute nieuwstaat en aan de foto’s te zien zou de verkoper daar weleens gelijk in kunnen hebben. We vragen ons alleen af of zoveel power op de voorwielen niet een beetje overkill is. De nieuwe Focus RS verdeelt z’n 350 pk’s immers over alle vier de wielen, waarbij nog eens gebruik wordt gemaakt van een torque vectoring-systeem.

De prijs van al dit moois? Voor 26.950 euro staat misschien wel de bruutste FWD van Marktplaats op je oprit. Als je durft. Een rijtest met een andere Focus RS die ongeveer even sterk is check je HIER.



44 reacties

Hij ziet er naar mijn idee toch wel een stuk minder geslaagd uit dan het origineel. Een gifgroene originele Focus RS spreekt mij toch echt een stuk meer aan.
@cliosport2000: RS is geleverd in groen, blauw én wit ;-)
@suheyl: Je begrijpt wat hij bedoelt ;)
@cliosport2000: volgens mij is deze, buiten wat zwarte stickers op de zijkant en achterkant, orgineel
@87sandyd: Dat heb jij goed gezien! En de punten die jij noemt zijn ook precies de dingen die hem minder mooi maken dan het origineel. + wit is ook niet mijn smaak op een auto als deze ;).
Als het nu zo’n mooie groene was geweest…..
@dutchdriftking: eens! Al geloof ik best dat dit prima rijdt. De 335pk in mijn polo R WRC doen ook niet heel gek. Overigens zou dit vermogen ook nog wel lukken met een andere intercooler en open luchtfilter en de nodige proefsessies op de rollenbank.
@ghost: Is er zeker uit te halen, maar dan is een mechanisch sper toch wel wenselijk.
Lijkt me niet.. er staan genoeg vag producten te koop met 2.0tfsi en tsi rond de 400pk, dsg en lichter gewicht ;-)
@kappenou: Tja dat kan zijn, maar bij een voorwielaandrijver met hoog vermogen, komt het allemaal neer op de ophanging. Dus limited slip diffs en dubbele draagarmen e.d. en dan alles ook nog eens heel erg goed afgesteld.

Dat gaat meer doen dan 30pk extra. Want je moet die pk-tjes wel kwijt kunnen.
@fanboy: vandaar ook niet de ford.
De huidige leon cupra kopen met de kop eraf. Een chippie op maat, luchtfilter en andere downpipe zit je tegen de 400pk. Ook een elektronisch aangestuurd min of meer lsd, 80kg minder gewicht en in standaard vorm in de top 5 snelste fwd ooit over de ring. Rechtuit en in de bochten sneller.
De ford is wel bruter en super mooi blok. Het ging even om puur snelste ;-) er staat nog een scirocco R met 400pk op mp
@kappenou: Tja maar waarom een elektronisch “lsd” als je ook gewoon een echte erin kunt doen? Dat scheelt namelijk nogal in de remblokjes en werkt volgens mij gewoon beter. Die Audi RS3 heeft ook allerlei remproblemen.
@fanboy: ik zou zeggen ga wat research doen..
Rem blokken? Vag gebruikt tegenwoordig gewoon een diff die mechanisch sperrt maar is wel elektronisch aan gestuurd. Hierdoor kun je ook aan torque vectoring doen. Zoals bijvoorbeeld in een nissan gtr alleen dan op de voorwielen
@kappenou: Het hele remprobleem van de Audi RS3 ligt er toch aan dat ze een sperdiff hebben weggelaten en dat elektronisch met remmen proberen te doen? Zo begreep ik dat uit de artikelen hierover. Torque vectoring d.m.v. remmen. Dus als het ware een vroeg ingrijpende ESP.

Meestal als er staat “elektronisch sperdiff” (of het nou om sportief gaat of om 4×4) betekent het dat het gaat om een open diff waarop geremd wordt per wiel indien nodig. Volgens mij is dat hier ook gewoon het geval. Er wordt gezegd “torque vectoring door remmen”.
@fanboy: nog maal. Doe aub wat research. Het werkt zoals een haldex systeem. Dus ja het is echt mechanisch. Heeft niets te maken met de oude cupra’s waarbij de remmen gebruikt werden. Er kan 100% van het vermogen naar het recher of linker wiel gestuurd worden
http://www.pistonheads.com/news/ph-eurocars/vws-vaq-diff-explained/30560

Kijk aub vanaf 6:36
https://youtu.be/3VwgvIqXg3A
Wat een brute machine. Erg veel vermogen voor een voorwielaandrijver, ik ben benieuwd hoe dat rijdt. Zal wel met een hoop geweld gaan.

Ik vind dit type Focus RS de mooiste Focus RS ooit gebouwd. Zijn opvolger vind ik er toch wat braver uitzien dan deze generatie. Ik ben alleen niet zo’n fan van de kleurencombinatie. Een gifgroene Focus RS is de mooiste maar een blauwe zou ik ook niet afslaan.
@viezefreddyw: Snap sws eigenlijk nooit waarom mensen witte auto’s kopen, vind het persoonlijk geen gezicht. Deze Focus is inderdaad een van de mooiste en bruutste van alle focussen. De 2.5 5 cilinder van Volvo maakt deze auto wat mij betreft echt af.
@dieselkameel: Ach ja, het moet je ding zijn he, je smaak. En als er over iets niet te twisten valt is het wel smaak.
@viezefreddyw: de lijfspreuk bij het zien van een roze Twingo met carlashes…
@dieselkameel: ach ja, mijn auto was er alleen in wit. Had liever een blauwe maar ja, daarvoor kan je altijd nog wrappen.
Wit staat hem echt niet. Smurfblauw met zwarte accenten had nog mooi kunnen zijn.
Over het vermogenupgrade ga ik me niet uitspreken want heb geen ervaring met 350+ pk enkel op de voorwielen.
Nee dankje, het oog wil ook wat. Vreselijk interieur.
Doe mij dan maar een megane RS. Dan kom je ook nog een beetje de bocht door met je FWD
@melkkoe: kennis met een RS vertelde me over twee broers, de ene met een Focus RS mk2 met ruim 400pk en de andere met een Megane RS met een 300pk. Laatstgenoemde was sneller op het circuit….
@melkkoe: Ja want een Ford Focus is waardeloos door een bocht. Misschien weet jij niet dat Ford bekend staat om z’n meesterlijke onderstellen. Als er 1 fwd goed door een bocht gaat is het een Ford wel, daar staan ze bekend om, over heel de wereld.
@87sandyd: Maar is dat nog steeds zo met dergelijke pk’s? Kan je afstelling behoorlijk vernachelen namelijk, zo enorm veel vermogen op de voorwielen. Ik denk dat je zonder TC de eerste 2-3 versnellingen gewoon max wielspin hebt. En met TC wordt ie enkel constant teruggefloten, heb je nog niks aan dat vermogen. Bocht uit etc spin je alles gewoon weg.
Is die 368 pk gemeten op het vliegwiel of aan de wielen? Dat maakt namelijk nogal een verschil
Het is niet de sterkste van marktplaats, onderstaande Oldsmobile toronado zou origineel 370PK op zn voorwielen moeten brengen, gezien de staat zal dat nu wel wat minder zijn…

http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldsmobile/m1106429615-oldsmobile-toronado-1967-golden-rocket-motor-425.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=92863
@stravajunkie: Er staat ook niet sterkste. Er staat snelste!
Gaat die oldsmobile al helemaal niet redden.
@stravajunkie: vette bak die Oldsmobile!
Hoewel ik het overkill vind voor een voorwielaandrijver, lijkt het me wel een brute machine. Daar valt een hoop lol mee te beleven zeg. Het uiterlijk spreekt me minder aan. Ik vind alles maar een onsamenhangend geheel.

Al met al zou ik eerder voor een gewone RS gaan. Iets minder snel, maar wel (iets) meer controle.
Half jaartje terug voor dat geld een nieuwe Fiesta ST gekocht…. nu voel ik me wel kut als ik deze RS zo zie…
@bonzoo: Je moet gewoon ook nooit nieuw kopen.
Liever een mooie E46 M voor dit geld, Alhoewel ik een Ford fan ben heeft FWD met dit vermogen mijn voorkeur niet.
Interieur zou zo in een transit kunnen zitten..,
@mauking: wat had je dan verwacht?
Ziet er bruut uit. Groen zou inderdaad mooier zijn.

Staat een A3 te koop op autoscout met 500pk eens in gereden FWD onder de 70 moet je heel voorzichtig met het gas zijn, maar daarboven wordt het echt leuk
@racy: Ik denk dat je met 500PK eerder aan de 120km/h moet denken voor de wielspin ophoudt ;)
Maar ben het met je eens, veel vermogen op de voorwielen is best leuk. Heb zelf ruim 300 pk op de voorwielen (flink gekietelde Volvo 850T5) en op hogere snelheden kun je dat vermogen prima kwijt.
Voor de 0-100 sprint heb je er echter geen jota aan, en je moet een fluwelen voetje hanteren (zeker in mijn oude bak zonder traction control of sper)
Mooie cijfers! Zal mn 26k wel aan iets anders besteden.. oud focus interieur is niet het meest aantrekkelijke!
Maar zie ik echt een werkplaatsnota met leesbare adresgegevens van de klant? Dat is echt slecht.. blurr het dan even als verkopende partij.
Heel gaaf! Dit zal ik nog graag eens willen hebben.
Ford POWER als startknop, Clarkson would approve.
Heb wel eens horen zeggen dat het verbruik echt dramatisch is bij deze RS-en, en vooral na zo’n krachtkuur. Iemand die dit kan bevestigen?
Weet iemand waar je kan vinden hoeveel RS’en er van elke kleur zijn gemaakt?

OT: wat een brute wagen!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).