Is een BMW Z4 diesel een goed idee?

Auteur: , 63 Reacties

Met de introductie van de Z4 Feestlift kwam bij ons de vraag naar boven borrelen: waarom heeft BMW nog nooit een Z4 zelfontbrander gemaakt? Hoog tijd om eens met onze blauw-witte vrienden te bellen dus.

Diesel is met betrekking tot cabrio’s al jaren geen vies woord meer. Concurrent Audi lepelt zijn hele dieselpalet in de A5 Cabrio, en ook binnen de BMW Group vinden we nagelblokjes in zowel de open 1- als 3-serie, en bij de dakloze MINI’s, maar niet bij de Z4 vooralsnog. Sinds de vinnige Roadster 10 jaar geleden op de markt kwam, moet de klandizie het alleen met traditionele benzinemodellen (20i, 28i, 35i, en binnenkort 18i) doen.

En waarom eigenlijk? BMW heeft bijkans de smeuiigste vier- en zescilinder-krachtbronnen in de industrie in de schappen liggen, en meer koppel op de achterbandjes is nooit weg toch? Bovendien zou de tri-turbo zespitter met 381 pk en 740 Nm alle Roadster-concurrentie wegblazen, met als enig realistisch uitzicht een paar dikke zwarte rookpluimen die steeds kleiner worden.

Maar gaat het ook gebeuren? Nein!, klonk het vanuit München. Althans, niet binnenkort. De product marketeers achten de tijd niet rijp voor een Z4 op vettige stinkbrandstof, maar BMW weigert tegelijkertijd deze configuratie voor de toekomst uit te sluiten, dus wie weet…

Uw mening? Moet BMW zijn vingers voor wat betreft de Z4 niet branden aan de zelfontbrander, of zou het juist een meesterzet zijn?



63 reacties

een Z4 35D zou geen probleem zijn denk ik :P
Ik vind een diesel niks, zeker als je hem met open dak kan horen.
@bsxc2: En daarom hadden ze het al veel eerder moeten doen, toen ze nog echte dichte Z’s maakten. Z3 coupé 3.0d met 204pk en een Z4 coupé 3.0sd met 231pk.
@bsxc2: helemaal mee akkoord. Orkest van een 6L M versie klinkt beter.
“Diesel is met betrekking tot cabrio’s al jaren geen vies woord meer. Concurrent Audi lepelt zijn hele dieselpalet in de A5 Cabrio” Ja klopt, maar ook in de TT wat een directere concurrent is en daarom veel relevanter om te zeggen.. :S

Overigens vind ik het onzin een diesel in een roadster, daarentegen zijn de diesels tegenwoordig zo goed en zo stil dat het maar weinig mensen opvalt.
@straatpiraat: Wat wil je nou met je reactie? Het is onzin, maar het valt toch niemand op?
@berlinetta: Ik zei niet “niemand” maar “weinig mensen”. Bovendien zijn er wel meer dingen die onzin zijn maar die weinig mensen opvallen. Ik had eigenlijk gehoopt dat ik niet uit hoefde te leggen waarom een diesel in een Z4 of TT onzin is, maar goed, de hoofd reden is dat een roadster bedoelt is voor drivingfun en niet zozeer om praktisch en zuinig te zijn. Ik zou bijv. alleen een roadster kopen met een heerlijke zes-in-lijn voor het motor geluid. Ik vind het onzin dat je een stille en zuinige diesel in een auto hangt die voor zondag middag bedoelt is. Zo duidelijk meneer?
Puur fiscaal en performance wise zou het geen slecht idee zijn, maar de rij ervaring met en zonder open dak zou toch een pak afnemen me dunkt. Toch liever geen gegorgel uit de uitlaat bij die auto.
Ik zeg doen. Diesels zijn tegenwoordig fantastisch.
En dat gezeuren over geluid. Dat is slechts emotie.

Overigens heb ik mij nog nooit gestoord aan het 6cilinder diesel geluid van mijn auto, integendeel zelfs.
@Vreddy_B:
En een Z4 koop je omdat de boekhouder akkoord gaat of toch omdat het een brok emotie is?

Open rijden moet lekker met een benzine.

En nu niet zeuren dat er diesels zijn met 300-400 pk en bergen koppel.
Daarvoor koop je geen roadster.
Die koop je om lekker te cruisen met dakje open en haren in de wind. niet in de dieselwalm.
@Vreddy_B:

Emotie is keyword voor dit soort auto’s.
Zou leuk zijn *kuch dieselroet kuch*, kan BMW zijn mini-films terugbrengen. Heb al een titel: Smokey and the bandit…
http://www.youtube.com/watch?v=rZD-rKtjNLU
Ik denk dat het bij 4seater cabrio’s minder stoort omdat die ook nog wel gebruikt worden voor langere afstanden zoals vakantieritten etc. Roadsters worden over het algemeen minder gebruikt voor lange afstanden en meer voor lekker boenderen. Tuurlijk kan je met zo’n Z4 ook op vakantie maar ik denk dat het minder vaak voorkomt. Leent zich dus minder voor een diesel. Ik denk dat het niet zozeer een gebrek aan kracht is maar meer een gebrek aan toeren. Lekker doorhalen tussen bochten in de 2e versnelling is in een diesel minder leuk.
@E34M5Touring: Ja, want de doorsnee vijtiger die hem koopt zal hem wel eens lekker doorhalen in de bocht.
@koenmb: Nee die rijden steevast allemaal 80km/h…..
@koenmb: wat denk je dat de gemiddelde leeftijd is van de Z4 koper? Of Porschekoper bijvoorbeeld? Geloof me, allemaal ruim boven de 50!
Z435d. Klink M4 ook zo gek niet meer. Zescylinder BMS diesels klinken sowieso lekker en klinken daarnaast beter dan alle 4 cylinder motoren die nu in de Z4 geleverd worden.
@B100: beterdan de N20 4-cyl? Niet overdrijven daar je duidelijk niet weet waarover je spreekt ;)
Ik vind de z4 normaal al een slecht idee
Ik ga ff op de libelle-toer: het hart zegt nee, maar het verstand zegt ja. Als je die kunt combineren, bijvoorbeeld met het 35d blok, zou ik hem wel lusten.

lekker doorstampen naar de middellandse zee op 1 tank.
@Simpson:

leuke marketing-praat, maar in de praktijk doet niemand dit. En als je het al een keer doet (vakantie, wintersport) dan wil je af en toe toch wel stoppen voor een brake.
@escort77: heb je ook weer gelijk in.
en Z4 publiek doet het ook weer niet voor het prijsverschil.

Voor de Z4 liefhebber met caravan of boot dan?
Als BMW zelf met een diesel Z4 op de proppen komt was die hier voledig afgezijkt. En nu andersom een goed idee? Pff..
een Z4 50d NU!!!
Een 6-in lijn diesel met sportuitlaat klinkt best lekker hoor. ;)
Laat die Z4 maar met rust. Een M350d lijkt me wel de ultieme diesel!
Nee.
ik denk dat een diesel weinig toe zou voegen.

Zouden er echt veel mensen zijn die nu geen Z4 kopen omdat ie alleen als benzine leverbaar is? Denk ik niet.
@escort77:

Dat wil niet zeggen dat het geen goede combinatie kan zijn, maar dan is het vooral kannibaliseren op de benzine-versies. Ik verwacht niet dat BMW er in totaal meer auto’s door zal verkopen.
leuke marketing-praat, maar in de praktijk doet niemand dit. En als je het al een keer doet (vakantie, wintersport) dan wil je af en toe toch wel stoppen voor een break.
@escort77:
negeer bovenstaande, was bedoeld als reactie op een ander comment.
Prima. Doe er gelijk X-drive bij en een systeem voor een oma op het dag. In dat geval kan ik gewoon een Z4 hebben hier!
de ‘puristen’ zijn weer op hun zieltje getrapt :)

waarom ook niet: er zullen zat mensen zijn waarvan de Z4 de enige wagen is (hippe singles, mensen zonder kinderen, actieve gepensioneerden) en voor wie het financieel aantrekkelijk is om voor een diesel te opteren, en ja, een twee liter biedt meer dan voldoende koppel om vlot met het verkeer mee te komen. En voor wat het argument ‘geluid’ betreft, de tijd van nagelende diesels ligt nu toch echt wel een tijdje achter ons, en wie luistert er nu ook constant naar zijn motor, het concept ‘autoradio’ is jullie onbekend?
Ja, doe maar!
Dit gaan ze doen zodra marktonderzoek ze leert dat het genoeg gaat verkopen. Is dus blijkbaar nog niet het geval :P Geluid is bij een cabrio natuurlijk extra belangrijk, maar diesels klinken lang zo slecht niet meer… en anders gooit BMW gewoon een leuke soundtrack over de speakers ;) Over walmen uit de uitlaat… tja, dat heb je toch wel als je op de weg tussen allemaal lease-diesels (Leasels?) staat. En als je rijdt, laat je het achter je.

Ik zie dus geen reden om het niet te doen, behalve dat er te weinig potentiële kopers zouden zijn.
Z450d, 381pk, dat lijkt me wel wat :P
Lijkt me niet gezond. dieselen met een open dak.
Hoewel het natuurlijk minder asociaal is. Nu snuif je je eigen roet naar binnen in plaats van dat je alleen je omgeving er mee belast.

De enige reden om te dieselen is geld. Omslagpunt etc.
Lag er in de vorige 6 cabriolet ook geen diesel(s)?
@phaeton: 635D en 640D geloof ik.
Een z4 smeekt om een 6 in lijn op benzine . Ik rij zelf met een Z4 6 cylinder , heerlijk om open te rijden met die sound .
de product marketeers vinden de tijd nog niet rijp?
maar voor FWD en al die andere meuk (zie de 3 GT, 5 GT) is de tijd wel rijp? rare dingen dat die jongens roken daar..
BMW zegt nee tegen een diesel in een Z4, maar ik geloof er al lang niets meer van.

Er kwam zogenaamd ook nooit een BMW M met vierwielaandrijving, of turbo’s, of een diesel met M predikaat…

Als ze zien dat er geld mee te verdienen valt, vinden ze desnoods een motor uit die op frisdrank rijdt.
@SimonMc: of FWD…
@SimonMc: idd, er staat dan ook bij dat het niet betekend dat her permanent is, deze beslissing..
Zeg nooit nooit, weet bijna wel zeker dat hij er ooit gaat komen.
Maar who gives a fuck..
Als auto purist zou je natuurlijk neen zeggen, echter vanuit commercieel standpunt volmondig ja. Audi TT diesel verkoop loopt goed, Mercedes SLK heeft ook een 250cdi met 204 pk, …
De ware reden is natuurlijk dat de Z4 voor de Amerikaanse markt bedoeld is en het dus gewoon te duur deze voor een dieselmotor om te bouwen.
Mijn antwoord is nee. Gewoon omdat ik een diesel niet in een sportwagen vind horen.
Was er in de slk ook geen diesel beschikbaar?
Ik kan mij er ergens wel in vinden, de meeste kopers van dergelijke auto’s rijden toch nooit cabrio dus dan kan je evengoed een diesel hebben om te cruisen!
Welja, waarom dan geen trekhaak ook?
@ronin1130: graag, elektronisch wegklapbaar zoals in de vijver… Gestroomlijnde aanhanger voor de bagage er aan en lekker doorkanjeren tot op vakantiebestemming…
Ja doen, een Z4 14d…, kan de leaseschraper ook een leuk ogende auto rijden….
RPM happy dieseltje dat tot 5400rpm gaat er in en ik zeg: ok…

maar als ik een Z4 zou kunnen betalen, pak ik net zo lief een 2.0i turbo benzine blokje…
Kapper en Diesel is géén combi..
@flippert:

ehh, je vergeet de vrachtwagenchauffeurs…
Een meesterzet gaat me net iets te ver, maar als je op zoek bent naar een meer dan vlotte GT in levensgenieter cabrio-uitvoering lijkt het me een goede keus. Het is leuk om met een benzinestoker het rode gebied aan te raken, maar dat doe je niet voortdurend. Als je sociaal en toch vlot door het dagelijkse verkeer wil snijden is een moderne topdiesel superieur aan de benzineversie. Een brommend verpletterend koppel doet mij meer dan jankend toerengeweld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).