Is een Fiat 500 vijfdeurs de redding voor Fiat USA?

Auteur: , 45 Reacties

De vijfdeurs/MPV-versie van de Fiat 500 is al vaker onderwerp van gesprek geweest, maar over een paar maanden krijgen we 'm dan eindelijk te zien.

Bij de langverwachte lancering van de Fiat 500 in de VS vorig jaar verwachtte Fiat CEO Sergio Marchionne 50.000 stuks te kunnen slijten in het eerste jaar. Nu komt hij daar even hard op terug. Dit aantal was “ontzettend naïef”, zo laat hij in een openhartig interview weten. En voegt daar aan toe dat het getal van 50k gekozen was om rivaal MINI af te troeven, die twee jaar geleden 45.644 auto’s aan de man bracht aan de andere kant van de oceaan.

Maar helaas, het aantal verkochte 500’tjes in Noord-Amerika kwam niet boven de 25k stuks uit in 2011. Domper op de feestvreugde? Wellicht, maar concerngenoot Chrysler was goed voor 2.009.000 verkochte auto’s. Dus waar hebben we het over. Voor 2012 zijn de voorspelling echter een stuk realistischer: ze rekenen op een Fiat 500-verkoopaantal van tussen de 25.000 en 35.000.

Hoe boost je de sales wanneer je alleen de 500, 500C en de Abarth-versie in de line-up hebt zitten? Simpel: voeg er een 500-met-meer-ruimte aan toe. Fiat-topman Olivier Francois bevestigde de komst van de 500 vijfdeurs tegenover Bloomberg. Geen verrassing natuurlijk, maar een bevestiging is altijd leuk. De onthulling zou al over een paar maanden plaatsvinden op de Autosalon van Genève, waarna een Europese introductie niet lang meer op zich laat wachten. De Amerikaanse introductie zou pas in 2013 zijn, dus dit jaar nog profiteren van een ruimere stadsauto zit er niet in voor Fiat USA.

En wat wordt het? De Fiat 500 vijfdeurs zal volgens eerder geruchten een langere wielbasis (+10 cm) krijgen waardoor er achterin ook personen mét benen fatsoenlijk kunnen plaatsnemen. Ook de naamgeving is nog niet definitief. Er bestaat dus een kans dat ‘ie geen 500-badge krijgt opgeplakt maar, bijvoorbeeld, als Fiat 600 door het leven gaat. Immers, het retrothema zal ook op het vijfdeursje van toepassing zijn. Een oude bekende naam van stal halen is dus niet geheel onlogisch. Check dit topic voor spyshots vanuit de Fiat-fabriek te Servië, waar men de eerste prototypes in elkaar zet.

Impressie: automobile-magazine



45 reacties

4 dikke amerikanen in een 500 ?
@faalhaas: Haha met een 1.2tje automaat!
@faalhaas: 4 dunne Amerikanen past wel..
@dennisr: Ja en hoeveel zijn dat er wel wel? 40% van de Amerikanen hebben overgewicht. Nou weet ik niet waar de grens ligt, maar er zal ook een hele grote hoeveelheid net onder die grens zitten. ;)Dus zolang FIAT geen grote SUV op de markt brengt, heb ik er weinig vertrouwen in.
@faalhaas: 500 wordt alleen verkocht aan slanke meisjes die huppelen. Een dik iemand krijgt er niet eens een mee.
@Benjamin1: Dat word zoeken in de US. Misschien in Hollywood en Venice Beach vind men dan de clientele, maar lang niet genoeg om cijfers boven de 1000 stuks te halen.
Geloof niet dat dit zoden aan de dijk zet.
Suicide-doors vind ik hier wel bij passen!
Doen we meteen deze toch.

http://www.autoblog.nl/gallery/0_Tuners/Castagna_Fiat_500_limousine/Castagna_Fiat_500_limousine_01.jpg
@jzaero: haha +1

Fiat moet die punto abarth etc gaan verkopen daar, vinden die jongens vast leuk daar
@umadbrah: Trouwens niet, want het logo van Abarth (die schorpioen) staat voor een Moor, en dat zal de afro-amerikaanse gemeenschap niet op prijs stellen.
In Florida zie je ze gek genoeg nog redelijk veel rond cruisen die Fiat 500’jes, maar volgens mij is het gewoon te vroeg om zo een auto in The States te introduceren, de meeste Amerikanen vinden hun V8 suv te duur worden en gaan downsizen maar dat gaat natuurlijk niet in een stap naar een Fiat 500. Goede auto maar gewoon (nog) te vroeg om een daverend succes in The States te worden, misschien de volgende generatie over enkele jaren.
Plaats nog een handgreep op de motorkap en je hebt een zesdeurs.
Het is erg naief om Mini als grootste concurent te zien omdat dat een veel grotere auto is. En daar houden Amerikanen nou van. In een land waar een Mini ongeveer het kleinste is wat nog een beetje verkocht wordt, moet je niet verwachten dat ze ineens je veel kleinere 500 serieus gaan nemen.
5-deurs hatchbacks doen het daar volgens mij een stuk minder dan 3-deurs. De R32 bijvoorbeeld. Die werd daar alleen geleverd als 3-deurs, terwijl in EU die ook als 5-deurs verkrijgbaar was.
Wellicht zijn er niet de gehoopte 50k verkocht, toch zou ik het wel een klein succesje noemen. Mede verantwoordelijk voor het uitblijven van dit aantal is de beperkte levering aangezien nog lang niet alle Fiat dealers zijn uitgerold. Het netwerk liet wat op zich wachten. Nu dat up-and-running is zie je dat ze afgelopen maand precies evenveel 500’s wisten te slijten als Mini met een stuk meer modellen en een langere aanwezigheid in de VS.

Opzich zetten die 30k a 40k Fiat 500s geen zoden aan de dijk maar het is het voorbereidende werk voor Alfa en nieuwe modellen die zullen volgen. En in verschillende gebieden in de VS zie je hem nog best vaak de 500. Nee natuurlijk niet op de boerderijen in Alabama maar in California en Michigan zijn het populaire hebbedingetjes.
@raphael: Well spoken, ik denk dat je het aan het juiste end hebt. Het betreft idd het her-introduceren van het italië-product.
@raphael:
He He eindelijk een realistische Positivo.
Probeer idd maar eventjes 25000 voertuigen te slijten op een enorm continent.
Je moet van voren af aan gaan beginnen en je hebt zelfs een achterstand t.o.v de MINI, omdat FIAT auto in 1979 het Amerikaanse continent met de staart tussen de benen heeft verlaten.
De 500 is gewoon een goede basis en een perfecte ambassadeur om het merk weer bij het grote publiek te introduceren.
En een vierdeurs 500; waarom eigenlijk niet.

De simpele Obesitas opmerkingen over Amerikanen zal ik bij deze maar laten liggen; enig idee hoeveel Mc Donalds vreetschuren er in deze republiek zijn ?
Waar niemand ooit komt – uiteraard –
Verbeter de wereld, begin bij jezelf.
@desjonnies:

Helemaal mee eens, het beeld wat wij Nederlanders hebben over Amerikanen is net zo afgezaagd zoals de Amerikanen over ons denken. Alsof iedereen Amerikaan dik is en Mc Donalds eet. Ik heb veel van de VS gezien, de grote steden langs de kusten, daar vind je nauwelijks dikke mensen. Daar zijn ze hip, modern en progressief. Auto’s als Smart, Mini’s en 500’s zie je daar al veel en veel meer. Bovendien vind men daar alles uit Europa ook veel meer op waarde in te schatten dan de binnenlanders. Kortom, de 500 zie ik nog wel eens een groot succes worden daar!
Ik vind het 3deurs model mooier. Komt er nu ook 500C 5 deurs/ 5 deurs Abarth?
Niet om hatend over te komen ofzo, maar hier moet ik toch wel aan wennen hoor: Een 500 die in Amerika wordt verkocht. Ik bedoel in een land waar auto’s als de Chevy Suburban en de Ford F-150 al tientallen jaren een begrip is, wordt een rijdende, gekromde ei als de 500 verkocht. Hoe moet ik me dat voorstellen? Hoe ziet dat eruit op een parkeerplaats, een 500 naast een Suburban?
Sjonge, dit had ik niet zien aankomen zeg… o.0
@toyotafortuner: misschien een keer op roadtrip gaan in de States en dan met name de gecultiveerde gebieden zoals de kust-regionen…..je zult verstelt staan vriend ;-)
@toyotafortuner: Het zijn niet allemaal hillbillies in de States, mate.
@BaRa: Nou bedankt voor een interessante les :) Ik ben nog nooit in the USA geweest en dat zou ik echt wel willen. En voor zover ik weet is Amerika het land van de F150 en de Suburban en daarin leek een 500 me wel heel erg misplaatst
@toyotafortuner: Dat was vroeger.. Nu rijdt er vrijwel alleen maar Toyota Prius rond.
Eerst moeten een paar sterren er een kopen, dan gaat het vanzelf.
Dat ding gaat toch de ‘Ellezero’ heten volgens diverse websites?
@Mezelf:

Hoewel dat dan weer van de codenaam ‘L-zero’ afgeleid schijnt te zijn..
Ajo, ik woon in Europa en ik wil nog niet doodgevonden worden in een 500. Die Amerikanen willen hem waarschijnlijk niet, omdat hij maar 2 cilinders heeft. Dat is 4x zo weinig als hun gemidelde auto tot 2 jaar terug.
@meneersander: in Amerika word die nog geleverd met de 1.4, zelfde blok als uit de Abarth maar dan zonder turbo. Ik heb zelf een Fiat 500 met dat blok en levert hier in Nederland 100pk, in Amerika zelfs iets meer door multi air. Ik kan je vertellen dat er niks mis is met dat blok en gewoon vier cilinders heeft, eerst je feiten kennen voordat je gaat klagen.
@kraakensmaak:
Mijnheer Sander rijdt premium.
Zo’n sukkel die daar in gelooft.

Mijn lieveling is de lichtblauwe 500 TwinAir die mijn virend de FIAT dealer als demo heeft staan.
Met creme bekleding.
Ubergay zullen de NoNo’s zeggen, ik ben van mening dat alleen echte MANNEN met borsthaar met zo’n auto durven te rijden.
Het ding is gechipt tot 105 pk en -ik heb het al vaker gezegd- het is een Ducati Desmo op 4 wielen.
Ik moet altijd ff een rondje in dat ding.
@desjonnies: Hoe kwam je eigenlijk op deze auto..?
@kaasboerin:
Hij stond daar ooit voor de deur stationair te roffelen, of ik hem ff binnen wilde zetten.
Ben een rondje gaan rijden en dat rondje duurde tineens verrekte lang.
Het is gewoon een heerlijk stuk speelgoed om mee te rijden.
Old school Italiaans venijn !
25.000 in de States vind ik relatief veel omdat het toch niet zomaar iets is, je koopt wel een auto van ca. $20.000. Logisch als je verwacht dat heel Amerika achter zon ding koopt.
De gewone 500 + een 5-deurs versie + de opvolger van de Multipla… Misschien komen ze dan aan hun 50.000 stuks.

Het lijkt mij trouwens niet zo slecht om daar eerst de wat grotere Fiat modellen te introduceren aangezien zo’n klein 500’tje toch wel drastisch klein is voor de gemiddelde Amerikaan.
/clap for Marchionne….wát een ziener…wát een held ! /applaude … hulde hulde…
@Megakix:
Yep, ik ben alleen bang dat Alfa Romeo opgeofferd gaat worden ten koste van Lancia.
Je ziet de tekenen nu al met de ge-rebadgde Chryslers.
En hoewel de Giulietta een fijne wagen is, heeft hij in mijn ogen hetzelfde probleem als de 159 : Hij is gewoon te zwaar voor een Alfa.
Hij mist dat lichtvoetige. Dat gevoel dat je alles met de wagen kunt doen.
Dat je hem lekker kunt ‘zetten’ voor een bocht.
@desjonnies: ben jij toch de enige die dat over de Giulietta beweert . De mensen die er (ook) verstand van hebben noemen het de beste FWD er.
@alfamannetje: Op Alfafanclub.nl o.i.d. zeker.. :lol:
@kaasboerin:
Er zijn 2 Alfa verenigingen:
AlfamannennietsibeterdaneenAlfafanclub
Aflasroestenabsoluutnietvroegahclub

Ik ben bij beiden geroyeerd als lid :P
@alfamannetje:
Ik doelde op de Giulia’s, de Alfetta’s, de 155, de Alfa’s die je met de bips stuurt.
En nee ik ben niet tegen FWD.
Reed deze meuk vroegah in afgetrapte veries en rijd het merk nu weer (na een 15 jarig Alfa-loos tijdperk)
@desjonnies: Ik had een Juul te leen voor 1 dag waarin ik nogal veel heen – en – weer moest rijden om mn tijd te verknoeien in meetings in o.a. Eindhoven en Best, daarna ’s middags naar Den Bosch en tot slot terug naar Weert om 5 minuten voor sluitingstijd mn laptop af te halen. Ik kan me na 182 km over snelwegen, b-wegen, sluiproutes, bedrijventerreinen en krappe straatjes (kut-navi stuurde me verkeerd in Den Bosch :( ) helemaal niet vinden in de opmerking ‘te zwaar’ of ‘kunt niet alles met de auto doen’
Allemaal best dat mensen vinden dat een echte Alfa RWD moet zijn, ik ben daar na dat dagje Juul vanaf gestapt.

Even verder off-topic: Ik vrees dat Alfa inderdaad in een verdere underdog positie terechtkomt als er niet geregeld iets nieuws komt. En die Giulietta-QV met ex-Gt motor is helemaal niet nodig, 170 pk MA is meer als voldoende. Tip: laat een 170 pk door Squadra tunen en noem dat maar QV. Het is dat ik nog tot eind 2013 met de Mito moet en dat vervroegd inleveren me veel te duur is, anders had ik meteen geswitched
@Alex_79:
Ik heb een 159 JTDm, de oude motor.
Uiteraard gekieteld, want dat hoort bij het merk.
Het ding stuurt idd strak, remt geweldig en de zit is goed, meer dan goed.
Puur gekozen op het vroegah gevoel, de drie naar je toe gerichte tellertjes a la Giulia Nuova en 1750 series (zo oud ben ik al)
Bij zijn introductie net zo geroemd als de nieuwe Juul.
en toch missen ze iets van het old-school Alfa DNA.
Ik vind de communicatie gewoon wat tegen vallen.
Het lijkt een soort van Super Passat of Super Mondeo.
Da’s eigenlijk alles
Amerikanen zijn gewend aan alles groot. Als fiat een verkoop toppertje wil, dan zullen ze moeten voldoen aan het verwachtingsprofiel van de amerikaan.

De auto mag best wat fors zijn uitgevallen.
@xxxx:

Wat een onzin. De stedelijke gebieden zijn vergelijkbaar met willekeurige Europese steden, de trend ook daar is kleiner, zuiniger en met een hip karretje opvallen. Het binnenland, lijkt me, afhankelijk van de grote steden, ook niet de focus van Fiat, daar zal het autogamma van Chrysler beter passen.

De introductie van Fiat en Alfa in de VS is echt niet om marktaandeel van Chrysler af te snoepen, daarmee snijden ze zich in hun eigen vingers. Ze introduceren auto’s die complementair zijn aan Chrysler.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).