Is er een verband tussen keukens, badkamers en auto’s?

Auteur: , 40 Reacties

Ze kosten alledrie geld en je moet de boel (meestal) financieren?

Waar deze vraag vandaan komt? Keuken- en badkamerboer Ben Mandemakers heeft (samen met Van Mossel Groep) de leaseactiviteiten van J&T Autolease en DirectLease overgenomen en daarmee is het grootste particuliere leasebedrijf van Nederland ontstaan.

Volgens Ben Mandemakers past de overname goed in de strategische verbreding van de activiteiten van De Mandemakers Groep. Wat voor voordelen er precies te behalen zijn tussen een partij die keukens, badkamers en meubels verkoopt, en een leasemaatschappij is mij niet direct duidelijk. Voor Van Mossel is het natuurlijk wel een mooie manier om auto’s op de weg te krijgen.

International Car Lease Holding (zoals het bedrijf gaat heten) zal een omzet hebben van 400 miljoen euro en een wagenpark van 30.000 auto’s. (via: nu.nl)



40 reacties

Hij had een enorme villa bij mijn huis in de buurt, had zelfs een carrousel in zijn garage voor zijn maybach. Had ook een bentley en een Porsche panamera.
@bmwe46csl: Kun je nagaan, nu heeft ie er 30.000 bij!!
Ja, vrouwen voelen zich er altijd thuis en ze bakken er niks van.
@JamesBond007: is maar goed dat ze geen slaapkamers verkopen, anders had ik wel een beetje medelijden met je …;)
@eindbaasje:
Nee precies, dus het kan net haha ;)
@eindbaasje: Ben verkoopt ook slaapkamers hoor. De Waalwijkse Mandemakers Groep is eigenaar van winkelformules zoals Brugman Keukens & Badkamers, KeukenConcurrent, Riant-Stoutenbeek meubels en Piet Klerkx meubels.
@eindbaasje: ook die verkopen ze, Piet Klerkx wonen en slapen behoort ook tot de Mandemakers groep…
@potjak: oh echt..dan toch medelijden..haha
marges zijn op alle 3 “enorm” te noemen ..

afbetalers zijn nou eenmaal geen afdingers ..
@lincoln:
En alle drie totaal NIET conjunctuur gevoelig.
@desjonnies:

yep .. eeuwige handel ..
die 3 worden bijvoorkeur in prima staat weggeflikkert en vervangen ..

de doorslag is daarvoor is meestal de kleur !!
Dit roept veel vragen op… In principe is diversificatie in tijden van crisis killing. Concentratie op de core business is het standaard antwoord! Maarja, als je core business volkomen op zijn gat ligt en je hebt toch de centjes… Ook in de autoleasebranche is schaalvergroting op dit moment overal gaande. Dus dat J&T en Van Mossel samengaan klopt dan wel weer. En ze hebben met de Van Mossel dealergroep natuurlijk wel een standaard omzet omdat ze als captive hiervoor fungeren. Ben wel benieuwd wat Pon ervan vindt. Die zullen er niet blij mee zijn denk ik!
@Svenska_Aeroplan_AB:

lijkt me sterk dat PON dit als een bedreiging ziet ..
die ziet alleen een nieuwe klant ..
@lincoln: Eens. Zeker met een joekel als de Van Mossel groep. Hoe maakt niet uit, als het maar verkocht wordt.
@lincoln: Nee hoor. Pon heeft het liefste volledige controle: dealer van Pon, captive van Pon (alles wat onder Circle Lease hangt). Die raken ze hier kwijt!
@Svenska_Aeroplan_AB: De keuze tussen controle of de afzet die van Mossel verzorgt is geen keuze. Zelfs niet voor Pon. Ook hij heeft zulke grote dealers nodig om flinke aantallen te blijven draaien.
@E34M5Touring: Klopt, maar vergeet niet dat Pon de meeste dealers van NL inmiddels in handen heeft, en daarmee ook de leaseactiviteiten in handen heeft. Omzet is belangrijk, maar de marge zit in de leasetak!
@Svenska_Aeroplan_AB: Bedenk wel dat de van Mossel groep, by far, de meeste auto’s uitlevert aan leasemaatschappijen buiten Pon. Sterker nog, de meeste leasers die niet-dealerkeuze vrij zijn en een VAG product willen, halen bij van Mossel de auto’s op. Dat zijn auto’s waar nagenoeg niks op verdiend wordt. Maar wel zorgt voor aantallen en dus bonussen. Daar zit voor van Mossel het geld. Iets waar Pon met de fikken niet aan kan komen. En toch denk ik niet dat Pon zich hier aan stoort. Het gaat om verkochte units. Zonder dat, geen marge en geen verdiensten.
@E34M5Touring: daarnaast, de afzet wordt niet groter, maar loopt via een andere keten.
@Svenska_Aeroplan_AB:

PON heeft zijn dealers aardig in de tang hoor ..
denk/weet dat er nog heel wat centjes uitstaan ..
@lincoln: uiteraard, maar de vraag is wáár het uitstaat. Bijvoorbeeld de voorraadfinanciering, ligt die pot bij Pon of bij Van Mossel zelf. Álles is voorgefinancierd in autoland: de hele keten van fabrikant tot dealer. Op die financiering zit de marge voor de importeur. Als Van Mossel die nu overheveld gaat het Pon heeeel veel kosten…
@Svenska_Aeroplan_AB:

die hele pot ligt bij PON .. kan ik je nu al vertellen ..
die MOETEN tenslotte een X aantal units bij VAG afnemen ..

onderhoudscontracten en doorstoten van exleasemeuk is voor Mossel ..

als PON kwaad wil .. is morgen de boel van hunnie ..
@lincoln: nee, zo werkt het niet. Is vaak genoeg bij een externe partij ondergebracht.
@Svenska_Aeroplan_AB: Pon kennende heeft Lincoln in deze gelijk, dergelijke acties halen ze wel vaker uit.
@406_v6: wat voor acties?
@Svenska_Aeroplan_AB:
Bedrijven opkopen omdat ze gebruik maken van auto’s van de concurrent…? Zie Greenwheels….
@jrk68: Huh? we hadden het over voorraadfinanciering?
Ze kosten alledrie geld en je moet de boel dus (meestal) financieren?

Een leuk eerste zinnetje, helaas is het wel de keiharde waarheid. Ik financier helemaal niks, je moet nooit geld uitgeven wat je niet hebt.
@rufctr01: Dus je hebt ook geen hypotheek, maar je huurt? :P
@CapsLock:

Of hij kocht het gewoon :D
@mister: of hij woont nog bij zijn ouders en moet nog leren hoe de grote mensen wereld werkt…
@Svenska_Aeroplan_AB: hoef ik niet meer te leren, weet heel goed hoe de grote mensen wereld werkt! Wisten ze dat bij SAAB ook maar dan waren er nog steeds mooie SAAB’s geproduceerd! ;-)
@mister: Ik krijg mijn kartonnen doos altijd gratis bij de AH. Wil wel een beetje premium slapen natuurlijk.
@rufctr01: jij woont nog thuis dus ?
@Megakix: ja, in mijn eigen huis!
Leasecampers op de linkerbaan, moet niet gekker worden!
Krijg je straks je straks allemaal van die reuze campers vol met mandenmakers keukens en badkamers. Van die René froger type campers. We moeten wel op de kleintjes blijven letten natuurlijk.
@pax1004: van een x5 naar lijn 5
Mooie Renault..
Voor dit soort ondernemers maakt het niet uit wat ze verkopen, handel is handel. Of in deze tijden uitbreiding naar de automotivesector verstandig is valt te betwijfelen, maar dit soort ondernemers is groot geworden doordat ze risico’s durven te nemen en weten hoever ze daarmee kunnen gaan,

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).