Is het geraamte van de BMW i3 wel sexy?

Auteur: , 41 Reacties

We weten dat er maar heel weinig mensen écht warm kunnen lopen voor de nieuwe (elektrische) BMW i3, maar is de manier waarop BMW deze auto gebouwd heeft wel spannend? Dankzij dit opengewerkte exemplaar kunnen we een mooie blik werpen op wat ze bij BMW hun LifeDrive architectuur noemen.

BMW heeft er bij haar nieuwe i-modellen namelijk voor gekozen om af te zien van een ‘standaard’ monocoque. Oftewel een (meer) geïntegreerd geheel tussen chassis en carrosserie. BMW heeft voor de i-modellen eigenlijk teruggegrepen naar het aloude body-on-frame principe dat tegenwoordig eigenlijk alleen nog maar wordt toegepast bij (Amerikaanse) pickup’s en SUV’s.

Door alle techniek en crashstructuren te verwerken in een aluminium Drive module (skateboard) kunnen ze daarop (vrij) gemakkelijk allerlei andere bodies plaatsen. Dat scheelt weer ontwikkelingskosten en maakt het gemakkelijker om diverse varianten op 1 platform Drive module te plaatsen.

Ook zorgt dit ontwerp ervoor dat de auto’s een veel lager zwaartepunt hebben. Doordat de constructie veel lichter is dan gebruikelijk, compenseert dat het zware accupakket. Eind dit jaar moet in Leipzig de productie van de elektrische BMW i3 van start gaan. Op termijn zal ook nog een versie volgen met een range-extender.

BMW LifeDrive concept

BMW i3 LifeDrive

In contrast to vehicles with a monocoque body, the LifeDrive architecture is made up of two separate functional units. The upper Life module mainly consists of a high-strength and extremely lightweight passenger cell made of carbon fiber reinforced plastic (CFRP). This innovative concept not only compensates for the extra weight of the battery unit, but it also lowers the car’s center of gravity to make it a more dynamic vehicle to drive.

The lower Drive module, a 100% aluminum construction, integrates the battery, electric drive train, suspension system and structural and crash components. In other words, LifeDrive ensures every BMW i car comes with the kind of agility and electrifying driving experience you’ve grown to expect from any other BMW.



41 reacties

Nu nog een stel paarden ervoor spannen en je postkoets is klaar.
Is dit sexy? Nee want het is een BMW en het is elektrisch.
@kapiteinaudi: inderdaad, net als e-tron dat ook zon lelijk elektrisch apparaat is. Totaal nutteloos, degene die dat bouwen hebben echt totaal geen smaak.
@lambo4all: De E-Tron Concept is zo ongelooflijk mooi, als je dat lelijk vindt, dan heb je pas geen smaak.
@kapiteinaudi: er zijn op de wereld nog altijd meer mensen die het met mij eens zijn dan met jou.. Scroll maar even naar beneden naar de verkoopcijfers van audi.
@lambo4all: Er zijn inderdaad (helaas) meer mensen die het eens zijn met jou. In wat voor een wereld leven we toch….
Ik snap wel niet waarom je lambo4all heet want je bent zo een Audi hater?
@kapiteinaudi:
Dus mensen met een realistische kijk op de wereld zijn in jouw ogen een “hater”…. Yeah right…
Ik kan alleen maar zeggen, haal dat bord eens voor je kop vandaan, open je ogen en zie hoe mooi en divers het automotieve landschap is….
@kapiteinaudi: ten eerste, ben geen audi hater. ik respecteer ze enorm. ik heb alleen de voorkeur aan BMW, jaguar en Mercedes. Ik ben een lambo fan ja. maar dan nog het meest van de RWD lp550-2 en de Murcielago. ik respecteer echter ook Ferrari’s en verkeer sommige zelfs boven de lambo-concurrent.
@kapiteinaudi: D’r is niks mis met BMW. Altijd maar te haten, en dat alleen omdat Audi meer jou smaak is. So what? Bijna ieder merk gaat wel elektrisch..
nope .. dingen waar wielen onder zitten zijn NOOIT sexy ..
die bwm is nooit sexy en zal dat ook nooit worden…
Dít is pas sexy http://s1.favim.com/orig/7/dress-hot-megan-fox-Favim.com-165613.jpg

Maar dat is mijn mening.
@heidi:

Wás sexy…

http://img.ibtimes.com/www/data/images/full/2012/03/06/244553-megan-fox-plastic-surgery.jpg
@carmasterr:

Ja hallo, het gaat niet zo zeer om de persoon. het gaat om de plaatjes. (Jij verziekt het weer, ghegheghe.)
@carmasterr: en stiekem zou je d’r nog steeds willen doen…
@Emile_Benz:

Natuurlijk, al was het maar voor de bragging rights. ;)
@carmasterr: Wtf wat is dat voor graten pakhuis?
@MLTB:

Dat is de huidige versie van Megan Fox, ben ik bang…
@carmasterr: Oei, daar is iets goed mis gegaan dan.
@heidi: Agreed, elke zelfrespecterende hetero zou d’r doen, toch in die toestand…
Skeletten kunnen wel sexy zijn, zie http://www.tumblr.com/tagged/skeleton-bra
Nee, ook niet. Verbranden dat ding!
De velgen zijn iig sexy
Nee, het is gewoon een dure Opel Meriva met een BMW-logo…
Hèhè, eindelijk een goeie toepassing op “drive by wire”
Maar dan wordt het – los van de materialen – naar verhouding toch weer relatief zwaarder in vergelijking met een monocoque?
@Emile_Benz: niet veel zwaarder dan een ‘normale’ auto. En dat is dus een voordeel ten opzichte van andere elektrische auto’s want die zijn vele honderden kilo’s zwaarder.

Zo goed als alle elektrische auto’s die momenteel verkocht worden zijn namelijk gebaseerd op een ‘normale’ (zware) auto met verbrandingsmotor. Die auto’s zijn dus qua structuur niet geoptimaliseerd voor het feit dat er geen verbrandingsmotor, maar een elektromotor en accupakket in zit.
Heb het idee dat dit niet veel mooier gaat worden dan de BMW E1, een prototype voor een compacte elektrische auto uit de jaren ’80. Begrijp niet dat ze de merknaam Isetta nit uit de kast halen en een trendy elektrische stadsauto op de markt brengen onder die naam.
@moveyourmind: daar zijn een aantal redenen voor. BMW heeft al een trendy stadsauto merk onder de naam MINI. BMW kijkt naar de lange termijn, en op de lange termijn denken ze alleen nog electrische auto’s te gaan maken. Die zullen dus wel onder het BMW label verkocht moeten worden want anders gaat dat verdwijnen. BMW heeft premium aspiraties en een Iseta is alles behalve premium, dat was een armelui’s mobiel.
Blijft het jammer vinden dat ze de “I” gebruiken als namen voor de auto’s. Hyundai was ze toch net even een stap voor..
@135i: Om maar niet over apple te spreken…
Nee, echt niet.
Hopelijk maken ze er nog wat van.
dat zo’n chassis met nieuwe materialien ook voor problemen kan zorgen heeft BMW gemerkt omdat ze corrosie problemen hebben gehad (potentiaal verschil koolstof en aluminium) met de verbindingen tussen monocoque en chassis zo’n 2-3 jaar geleden…
@huge: als je zoals bmw een groot bedrijf bent kan je dat zo oplossen… dat is vergeleken met de andere (motor, carrosserie, rijgedrag) problemen een klein issue…. ze hadden afgelopen jaren volgens mij vooral last van een naar links trekkend stuur. (naar mijn idee meer in de sedan/limousine)
@karsvdtuin: had het net trouwens over de 5 serie van bmw bij andere modellen weet ik niet is dat probleem ook bekend was
Een geraamte is nooit sexy.. Megan Fox; mwah. Liever Emma Stone..
Zooey Deschanel, die is sexy. Een auto nooit.
Ze gebruiken dus een sandwich bodem concept waar Mercedes bij de A-klasse net weer vanaf gestapt is. Het geraamte heeft geen B stijl en geen crash contructie, interessant, ja, sexy, mwhoah.
Smart
elektrische is geen auto
ik ga dan nog liever op de fiets ze mogen best niet allemaal maar wel mooi zijn maar de geluid .de brandstof geur. de rubber en
de mechanische van alles dat maak een auto een auto
elektrische auto niet aan beginnen maar we gaan wel die kant op
liever niet maar ik vind dat ze het geen auto moeten noemen omdat het beeld wat we van auto hebben ik niet aan sluit kunnen
zolang de benzinemotor blijft rijden heb ik een auto laat de auto op water gas rijden gas uit water overall water stations met een middel er in dat we verplicht zijn om bij hun water te tanken en in alle auto’s een apparaatje die het om zet en het is veilig maar ja
dit is mijn mening over elektrische auto’s kosten acupaket 10.00, 00 eurotjes
ik zie de reacties groetjes jan

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).