‘Op en top Brits design’, zo werd Ian Callums laatste pennevrucht, de Jaguar F-Type, door velen omschreven. Maar is de F-Type wel all-British?
Een van de blikvangers van de F-Type is de centrale dubbele uitlaat (op de V6-modellen). Dit is een verwijzing naar het verleden, want de E-Type (zonder V12) had ook een dergelijk uitlaateinde. Maar waar komen deze blikvangers in de achterbumper vandaan?
De uitlaatpijpen komen van ver, want ze worden gemaakt door Unifer, een Italiaans bedrijf dat in het staal-bulkwerk zit, maar kennelijk ook uitlaatsystemen voor motorfietsen maakt. De stap naar automotive is dan een kleine.
Volgens Car Advice stuitte engineer Gary Strain in zijn zoektocht naar een waardige E-Type-referentie op Unifer, dat hem van onderstaand sjieke koffertje vol proefmonsters voorzag. Hiermee toog hij terug naar Engeland, en de rest van het team was zo in zijn nopjes dat Unifer de opdracht kreeg.
Enfin, mocht je dus in de gelukkige positie verkeren een F-Type aan te kunnen schaffen, realiseer je dan dat je uitlaasgassen zich via een stukje Italiaans design een weg naar buiten banen.
C220AMG zegt
Begrijp ik goed dat dit dan niet geldt voor de overige motoriseringen?
risl zegt
De E-type V12 had juist wel 2 centraal geplaatste uitlaten, vaak met dubbele sierstukken op het eind.
sir_smokalot zegt
@risl: De zescilinders hadden dubbele uiteinden, de V12’s vier voor zover ik weet.
kaasboerin zegt
Ach, als je ziet hoeveel onderdelen fabrikanten van elkaar kopen, lijkt wel Apple/Samsung tegenwoordig (al is dit voorbeeld wat eenzijdig)..
307-2.0-chipped zegt
Pijpwerk. Het is maar hoe je het opvat…. ^^
swaffelaer zegt
@156v6power: No shit Sherlock…
alcantara zegt
@156v6power: Applaus, u snapt de garp…
bungabungastig zegt
@156v6power: ik denk met jou als toepasselijk proefmonster, maar ik ga het niet bekijken.
fapfap zegt
@156v6power: Hahahahahahahahahaha, pijpwerk!
darkpluisje zegt
Toch moet ik zeggen dat ik de achterkant mooier en meer in balans vind met de 2+2 pijpjes van de v8 ipv de 2 in het midden
SNDR zegt
Tja, want als het in zo\’n hipmkoffertje zit, moet het wel mooi zijn. Wat is hier nou echt design aan? Keuze uit rond, ovaal of vierkant…
jack_abarth zegt
@SNDR:
Inderdaad, ik zie daar ook gewoon Autostyle sierstukken liggen.
rocky zegt
“… pijpwerk…” LOL ;-)
norge zegt
Ik wil ook een auto met Italiaans pijpwerk…
kaasboerin zegt
@norge: Een Italiaanse met pijpwerk waar je U tegen zegt?
jack_abarth zegt
@norge:
Voor Noors pijpwerk kunnen we toch bij jou terecht?
technopatat zegt
@norge: Als je dan met een probleemke zit met je pijpwerk snel een snor laten groeien en met rode overal aan je pijpjes werken! Dan pas ben je een echte held!
mikkeloentje zegt
Ik had van het weekend nog Italiaans pijpwerk.
mout zegt
@mikkeloentje: penne rigata?
Klassiekerrally zegt
Britse auto’s en Italiaans design gaan al ontzettend lang samen. Als je wilt, maak ik een lijstje. Ga ik wel per uur factureren. ;-P
lincoln zegt
de staal-boer die de beste prijs kon offreren kreeg de job ..
tis me maar weer een romantisch verhaal ..
waar zijn de zakdoeken ??
Klassiekerrally zegt
@lincoln: Wil je eerst een offerte? :P
oxymoron zegt
Het wordt wel ingewikkeld in de autowereld. Jaguar is Brits omdat hij in Engeland gebouwd wordt. Fiat 500 is Pools omdat hij in Polen gebouwd wordt? Seat Toledo is Tsjechisch omdat hij in Tsjechië gebouwd wordt? Toyota Aygo is Frans omdat hij in Frankrijk gebouwd wordt? VW Beetle is Mexicaans omdat hij in Mexico gebouwd wordt?
TT225man zegt
In Parijs beide uitlaten designs in het echt mogen zien, en beide hebben wel wat. De dubbele uitlaat in het midden (V6) lijkt beetje op de Boxster, maar door de vorm van de uitlaten toch zijn eigen gezicht. De V8 met 2x dubbele uitlaat (links en rechts) ziet er breder/dikker uit, en is ook goed in balans.
De auto als geheel was qua design trouwens erg mooi, maar qua kwaliteit/materialen/afwerking ver onder de maat (zeker in relatie tot de prijs). Zelfs een Boxster is beter in elkaar geschroefd (dat is flink verbeterd sinds de 1e generatie) en een vergelijkbaar geprijsde Audi/BMW/Mercedes voelt helemaal een stuk degelijker aan. Hopelijk betreft dit “slechts” pre-production types, anders wordt het lastig voor Jaguar in dit prijssegment.
Jesper zegt
@TT225man:
Get your facts straight, Aygo wordt in Tsjechië gemaakt, net als de 107/C1.
oxymoron zegt
@Jesper: Ik ging er nog van uit dat ze in Valenciennes gebouwd werden ….
Jesper zegt
@oxymoron: Nope, de Yaris dan weer wel ;)
Alfarobert zegt
Italiaanse auto kopen,komen de uitlaatgassen vanzelf uit Italiaanse…….Einddempers.Zag je denken,haha.
gast zegt
Ik vind zichtbare uitlaten altijd een hoog Sjonnie gehalte hebben…
Jesper zegt
@gast: Zegt iemand met een Porsche embleem als avatar?
SpoonM5 zegt
Prachtige neus, werkelijk prachtig. Interieur subliem, alleen de achterkant..tja mooi, maar wordt door designers niet voor niets aangemerkt als “het moeilijkste”.
Tot dat je dichtbij komt, zoals ik in Parijs. De afdekplaatjes, driehoekig, als de kap weggeklapt (zie plaatje) is afschuwelijk gedaan. Deed me een beetje denken aan de kap van een Camaro.
Nog een reden om voor de coupe te gaan, can’t wait..
T16 zegt
@SpoonM5: De F-type coupe is inderdaad veel mooier. Rijdt ook beter vanwege grotere torsiestijfheid.
T16 zegt
Jammer van de titel maar :
http://yourstylejourney.com/tag/f-type/
T16 zegt
@T16: Oeps, die hadden jullie al.http://www.autoblog.nl/configurator-kleed-je-eigen-jaguar-f-type-aan
Voor de volledigheid: Lana del Rey en de jaguar F-type presentatie bij Musee Rodin.
http://falandodecarro.com/2012/08/lancamento-jaguar-f-type-em-paris-tera-participacao-da-cantora-lana-del-rey/