Jaguar F-Type: Alles details & foto’s

Auteur: , 84 Reacties

De afgelopen dagen was er al het een en ander, of eigenlijk alles, uitgelekt over de nieuwe F-Type. Nu hebben we echter het volledige persbericht te pakken en kunnen we jullie alles vertellen over pk's, prestaties, afmetingen en gewicht.

De F-Type zal leverbaar worden met 3 verschillende motoren. Een supercharged 5.0 V8 met 495 pk en een supercharged 3.0 V6 met 340 of 380 pk. In alle gevallen is de motor gekoppeld aan een 8-trapsautomaat en beschik je over een start-stop systeem.

De voor- en achterlichten hebben LED-technologie en op het kontje van de F-Type zien we een uitklapbare achterspoiler. Het interieur is asymmetrisch vormgegeven en wordt door Jaguar omschreven als 1+1. Het is duidelijk dat de meeste aandacht uitgaat naar de bestuurder en dat de passagier minder belangrijk is.

En dan de afmetingen! De F-Type is 4,47 meter lang, 1,92 meter breed, 1,30 meter hoog en heeft een wielbasis van 2,62 meter. Wat dat allemaal weegt? De lichtste F-Type weegt 1.597 kilo en de V8 schopt het tot 1.665 kilo.

Hieronder de prestaties van de verschillende varianten op een rijtje:

F-TYPE
3.0 V6 Supercharged (340 pk/450 Nm)
0 tot 100 km/u in 5,1 seconden
Topsnelheid 260 km/u

F-TYPE S
3.0 V6 Supercharged (380 pk/460 Nm)
0 tot 100 km/u in 4,9 seconden
Topsnelheid 275 km/u

F-TYPE V8 S
5.0 V8 Supercharged (495 pk/625 Nm)
0 tot 100 km/u in 4,3 seconden
Topsnelheid 300 km/u

De Nederlandse marktintroductie staat in de planning voor mei 2013. Nog even geduld hebben dus.



84 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
vet hard gummen! :)
coolcoolcool die zwarte!bllluup
Prachtige wagen!
Die achterkant! .. die is zeker uniek te noemen i.t.t na-aap autoland. En nog mooi ook! Auto naar mijn hart.
@phantom: ik zie ook erg veel nieuwe dingen. Ook in het interieur. Errrrrg goed bezig bij Jaguar! Met de tijdloze XK en schitterende XF en XJ erbij een toptoptoptop range!!!
Prachtige auto met een goed motoren palet.
Die gaat het de Aston Vantage knap lastig maken….
Wat mij betreft zijn enige concurrent, niet te vergelijken met dat ordinaire Duitse spul….
@jrk68: aston vantage oke nou ga je echt tever die kost 2x dees auto mon!
@Flamingo: Weet jij al wat dit gaat kosten met V8 dan…..?
Of geloof jij echt dat die voor een appel en een ei de showroom mag verlaten….
@jrk68: In Duitsland 99.900 euro. De vraag is hoeveel dit in NL gaat worden, maar anderhalve ton is niet ondenkbaar. Vanafprijs in Duitsland is overigens 73.400 euro. Niet dat het heel concreet is voor onze situatie, maar dan heb je in ieder geval een indicatie.
@sir_smokalot:
Het wordt echt tijd dat ik terug ga naar die Heimat…..
@Flamingo:
Een V8 Vantage kost trouwens nog geen €170K….
En motorisch en qua maten zijn ze vergelijkbaar….
@jrk68: ik weet niet hoor dit ziet er voor jullie miss bijzonder uit maar voor mij is het niet meer als een bmw z4
@Flamingo:
Een Z4 is voor plebs, dit is voor mensen met klasse en stijl, redelijk verschil…..
@jrk68: misschien leuk nieuwe karretje voor in een bond film :D alleen dan niet weer met die domme daniel nogwat
@jrk68: Jij snapt duidelijk waar het allemaal om gaat
Niks meer aan doen!
-edit: je CAPS blijft hangen-
@sjouveur: Ja, vind je het gek bij zo’n wagen? :p
Die zwarte!!!!!!! Whoaaahhh wat een apparaat. Just glued the keyboard!!!
@E34M5Touring: Deze, of een 6serie of SL. Euhhhh de Jag please.
@E34M5Touring: Zou je een 6 en SL niet beter plaatsen bij een XK?
En een SLK55 AMG / E92 M3 beter bij deze passen?
Iets in die regionen?
@BmwMPower: Ja klopt. Maar toch zou ik deze nog steeds verkiezen boven de 6 en SL.
Boven de XK zelfs.
Wauw. Prachtige auto
Misschien ligt het aan de foto’s maar het interieur lijkt wel een Tata-job… dat plastic ziet eruit alsof het hoort in een Aygo oid niet in een topsportwagen.
@w0o0dy: Top hè zo’n aygo interieur…..
Interieur valt een beetje tegen, maar wat een mooie wagen!
Is er al iets bekend over de prijzen?
Aston, sorry maar deze is echt mooier dan een v8 vantage!
@bbroek: Ik denk dat deze ‘goedkoper’ wordt dan de V8 vantage, er moet toch wel een gat blijven tussen de Xk/Xkr,
Ik denk dat deze meer gericht is op Mercedes slk Porsche Boxster en Bmw Z4
@astonfreak: kan idd maar qua uiterlijk is die meer de vantage kant op.
Mooie auto maar is een interieur niet altijd asymmetrisch vormgegeven. Er zit toch maar 1 stuur in?
De instapper is snel genoeg. Wel jammer dat er geen handbak leverbaar is en hij had lichter mogen zijn.
@topless: inderdaad grootste misser is dat er een klassieke automaat in zit (dus met koppelomvormer). Er gaan geruchten dat er ook een handbak komt, dat zou super zijn, anders gemiste kans. Design is super, V8 SC ook, eindelijk die V6T inruilen :)
Klasse en stijl daarvoor moet je toch in Europa zijn…
Damn! Ik hoop dat dit een verkoopstopper wordt, de straten gaan er alleen maar mooier uitzien…
Bedankt Tata, voor de moeite (en vooral de centjes) die in Jaguar geinvesteerd worden.
Ooh waardeloos, ik druk te snel op posten. Ik wilde even melden dat deze auto DIK is maar daar moet ik nog wat omheen l*llen want anders is het tegen de huisregels. Dus bij deze, Jag is cool dan AM.
Mooie wagen, maar doe mij toch maar een XKR-S.
Mmhhh, 2 pijpjes in het midden of 4 aan de zijkanten? Keuzes, keuzes en nog eens keuzes. Maargoed. Hoe je hem ook neemt, hij blijft strak, nat en heeft zin om bereden te worden.
Welke versie je me ook geeft ik beloof dat ik niet boos zal worden.
Wouw, deze staat nu bovenaan mijn lijstje!! Prachtig, een van de mooiste wagens die ik ooit gezien hebt!
Veel vergelijkingen met de Vantage.
Maar als je kijkt naar dat model, dan gaat dat ding ook al een hele poos mee.
Ja, er komen constant nieuwe versies en facelifts, maar een echt nieuw model staat er niet.
Misschien dat AM nu wakker is geschud en een gloednieuwe Vantage bouwt met invloeden van de Vanquish 2012.
Helemaal top!! Geen vantage v8, maar dit bloedmooie ding!! V12 vantage zou ik gaan twijfelen.

Maar de gewone dus, de s, en de v8 s. Dus komt er nog een v8 rs… Of v8 r… Ben erg benieuwd wat deze auto gaat doen!
Prachtig, gooi die biturbo diesel er nog in, en je zal 50% meer verkopen.
@jeanclaude: niet lopen trollen nou hè… Grapjas!
495 PK? VIERHONDERDVIJFENNEGENTIG? En dat terwijl het niet eens de F-type R of R-S is? De 911 (i.m.o. toch de voornaamste concurrent) Turbo S heeft net 530 PK. Daar gaat Jaguar nog wel dik overheen lijkt me.
@Edge: heb je al gezien wat dat ding weegt? bijna 2x zoveel als een porsche boxster bijvoorbeeld
@Flamingo:
Cum laude geslaagd voor overdrijven zeker…..
Hij weegt net zoveel als een Golf R of een 1M.
En zo’n 300kg meer dan een Boxster die opzijn beurt bijna 2x zoveel weegt als m’n Elise.
Als we toch appels en peren aan het vergelijken zijn….
@jrk68: jouw elise?of bedoel je je vrouw?
@Flamingo: Jij hebt ook echt het iq van een poffertje hè….
Een mk1 weegt slechts 683kg…..dat is zelfs voor jouw vriendin echter best zwaar…..
@jrk68: wat weegt een gemiddeld poffertje eigenlijk?
@Edge: de V8 Supercharged heeft in de komende XFR-S 550 pk. Kan tot 610 pk bij Arden. Zit dus nog wel wat in ja!
dag slk, z4, boxter. HALLO F-TYPE!!!!
Die centrale uitlaten zijn niet echt mooi…
@meneersander: dat is de verwijzing naar de S-type (zoals wel meer details), dat geeft het idee meer emotie misschien?
Doe mij de zwarte maar, wat een schitterende auto.
Kappers auto 2.0
Prachtige auto, alleen dat interieur
Italiaanse achterkant en Japanse voorkant, Yes i like .
Die supercharged 5.0 lijkt me wel erg geknepen. Doel van supercharged is normaal toch om ruim 110 pk per liter motor inhoud te bewerkstelligen? Zo creëert Jaguar markt voor R en RS… Beetje jammer voor nu.
I like it! Zal een vet gezicht zijn in dr spiegels
geil ding.
Ziet er verdomd goed uit zeg.En zoals iemand al zei hier.De mooiste auto’s komen echt uit Italie en Engeland.Als je denkt Duitsland?Sorry maar dan ben je geen echte autoliefhebber.Vraag willekeurige autojournalist maar.
@Alfarobert: Beauty is in the eye of the beholder my friend :)
Echt een van de mooiste parcht bakken in TIJ DEN!!
Maar komt ie alleen als cabrio? Of heb ik ergens iets heel erg gemist?
Interieur is echt waanzinnig mooi ook. De nieuwe weg van jaguar is echt volledig naar men zin sinds de ‘nieuwe XF’

Dit is echt een serieuze kanshebber voor de volgende 2-zitter indien de prijs goed zit. Doe mij maar de F-type S graag! Denk dat een prijs rond de 75k EUR wel realistisch is voor deze wagen.
Voorkant is geïnspireerd op Ferrari California/Mercedes SLS AMG, achterkant doet zeer Audi/BMW Z8 aan. En dit voor een Britse auto… Niet mijn ding.
Wat een waanzinnig mooie auto is het toch. Ik hoop zo dat dit een verkooptopper wordt, het heeft de potentie zou ik zeggen!
En hier de eerste video: https://f-type.jaguar.com/nl/nl/reveal.aspx snel naar Parijs om te kijken en dan hopelijk snel live ook te horen!
Prachtige auto, en wat is dat ding godse snel zeg! Dit wordt een verkooptopper wordt jaguariaanse begrippen!
een van de highlights van 2012 als je het mij vraagt, alles is lekker aan deze auto, de V6jes, de gek die verzonnen heeft om de V8 met supercharger er ook in aan te bieden, het stoffen dakje, perfect.. op 1 dingetje na.. 8-traps automaat? in een lekker gillend sportautootje… pleeeeease Jag geef de echte stuurman een handbak!
Zeker niet verkeerd! Alleen die met de uitlaten centraal in de achterbumper, die zou ik niet doen.
De instapper is ruim snel genoeg, ben zelf meer gecharmeerd van een zescilinder dan een V8, dus ik heb mazzel. Doe mij de goedkoopste maar. In het racing green graag met beige interieur.
Jezus wat is dit een lekkere auto zeg, echt niet normaal!
hmmm volgens mij moet het niet 5.1 maar 5.3 sec zijn voor de standaard F-type http://www.jaguar.com/nl/nl/ftype/models/st1
Ik find het dashboard wel wat van een Aston hebben, en de automaathendel is dezelfde Al\’s in een BMW
@dennis201296: Aston Martin en Jaguar hebben toch dezelfde ontwerper?
@kickass: dat zou inderdaad heel goed kunnen ja
Voorkant lijkt op de Nissan 370Z en de achterkant een bredere versie van de BMW Z8.
Centrale uitlaten een verwijzing naar de E-type?!
@ericc: En jij lijkt op een “vergelijkings m*ng**l”…
Hebb0n!
Dit is echt een verfijnd exemplaar! :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).