Vergeet rommelige werkplaatsen met stomme muurposters. Een Japans autobedrijf laat zien dat je met architectonische invloeden van een relatief simpele garage een heersende showroom kunt maken.
We richten ons graag op goed gevulde garages van particulieren. Want wie mooie auto’s met enorme prijskaartjes bezit, investeert vaak in een mooi onderkomen voor zijn of haar wielen. Een doorsnee autobedrijf heeft natuurlijk geen zin om geld te steken in het haast steriel maken van een werkplaats, dat is toch alleen maar geld over de bumperbalk. Maar wat als ze dat wel zouden doen?
De Japanse honda-specialist Type One ging voor die aanpak en schakelde architectenbureau Torafu in voor een redesign. De in Tokio gevestigde werkplaats moest namelijk ook als showroom dienst doen. Ten eerste wed er meer licht in de tent gebracht, door dakramen met aluminium te omringen en twee lange rijen aan lichtbalken te plaatsen. De muren werden met houten lamellen bedekt en er kwam een tussenschot te staan, allemaal in een wit- of grijstint.
De brug, autolift en onderdelenkarren kregen eveneens allemaal een grijze kleur, om erbij te passen. Of zoals de architecten het zelf zeggen:
We designed the renovation of a body shop specialising in Honda vehicles that would function as a repair shop as well as a display floor for visitors. The design calls for maximising the working area by thoroughly sorting out essential and non-essential elements with a focus on servicing functionality.
As elements of the interior design plan, we adopted material and expressive items that are both essential and emblematic to a repair shop, such as gray two-post car lifts, aluminum fittings and tool wagons.
Met dank aan iedereen voor de tip!
Ja mooi maar zo schoon hou je het natuurlijk nooit
Een echte garage hoort juist smerig te zijn, zie je dat er gewerkt word.
Alleen hou ik ook wel van architectonische hoogstandjes zoals dit :) .
@smoked: ik vind ook dat operatiezalen nog vol bloed moeten zitten als ik geopereerd wordt aan een open-hart operatie. Meteen veel vertrouwen in de chirurg.
@betonstaal: een vergelijking van lik-me-reet zeg…
@smoked: Ben je wel een van de weinige die dat vind:)
@martijnh:
Laat staan fris ruiken ;-)
@smoked: Als het schoon is wordt er niet gewerkt?
Opruimen valt ook onder werkzaamheden, dit draagt bij aan de efficiëntie.
Dat zou me juist het idee geven dat men weet waar men mee bezig is en dit efficiënt en secuur weet uit te voeren.
@smoked: Een rommelige en smerige werkplek is de productiviteit nog nooit ten goede gekomen.
Wat me het meest verbaasd eigenlijk is dat hun stuk engelse commentaar geen fouten bevat. Ben ik niet gewend van Japers
Één week later:
http://farm6.static.flickr.com/5072/5880592336_14c7a36768.jpg
@Jokkebrok:
He een duitse garage…. Ja, dan heb je een berg zooi nodig om ze rijdend te houden….
@jrk68: brabus werkt ook zo steriel
@nasty:
Geen idee, nooit in Botrop wezen kijken….
Bij Toyota in Keulen was het net zo steriel.
@jrk68: Toyota, de uitvinders van 5S, daar begon het allemaal met netjes opgeruimde en “steriele” werkplaatsen.
@Ikke_ferrari: Dat was Ford, Toyota heeft het echter bekend gemaakt icm haar LEAN productiemethoden, welke eigenlijk ook afgekeken was van Ford.
ik geloof niet dat ie na één week nog zo zal blijven.
Heb vanochtend nog een uur op de oprit staan vloeken.. maar ging verder prima..
Overbodig dus zo’n werkplaats..
@dennisr:
Ik heb gisteren echt niet staan vloeken toen mijn duitse vriendje er ff geen zin meer in had.
Gewoon het bergingsbedrijf gebeld en hem naar de dealer laten brengen….
@jrk68: Zeau is dat. Bovendien is vloeken een slechte eigenschap en daarnaast volledig zinloos…
@splitsecond: Gelukkig heeft iedereen wel een slechte eigenschap..
En als ik een stukje ergernis kwijt kan door het woord ”godverdomme” vloeiend over mijn tong te laten rollen dan doe ik dat.. :)
@splitsecond: Dat is niet waar; het is wetenschappelijk aangetoond dat vloeken weldegelijk een ‘functie’ heeft als stress-verlagende uitlaatklep. Schelden werkt letterlijk stress-verlagend, net zoals b.v. fitness. Het is goed voor geest & lichaam, het enige nadeel is juist dat anderen er aanstoot aan kunnen nemen
@dawwg: Inderdaad, soms een hele opluchting om eens lekker de godverdommeën.
@splitsecond: Het lucht godverdomme wel lekker op :)
@Ikke_ferrari: Prima, als je wil vloeken vloek je maar. Maar hou er wel rekening mee dat God het verboden heeft. En weet je wat je precies zegt met die vloek? Je zegt: God verdoe mij. Oftewel stuur me naar de hel. Lijkt me nou niet echt de bedoeling… En dan kun je ook begrijpen dat veel mensen zich er aan storen. Ik zeg gebruik je gezond verstand alsjeblieft.
@jrk68: De stealer komt überhaupt nooit in de buurt van mijn auto..
En overigens was alleen mijn schokdemper lek.. heb even een nieuw schroefsetje besteld :)
En verder doet mijn Duitse vriendje het altijd.. Nachtje goede vorst en hij start ook meteen..
@dennisr: Jij werkte toch als monteur bij een garage / stealert ?
@dawwg: Werk idd in een garage, maar bij een dealer zul je met niet zo snel treffen..
Heb ook heus geen haat gevoelens tegen ze xD maar tis gewoon niet mijn ding, en echt eerlijk vind ik ze meestal ook niet..
@jrk68: meteen verkopen dan.. Je bent hem niet waardig
@solmatje: Typisch gelul van een VAG fanboy….
Het ligt heel simpel, de auto herkent de sleutel niet meer dus kon hij niet meer opslot.
Dan laat ik hem dus netjes naar de dealer vervoeren om het op te laten lossen ipv hem open buiten telaten staan….
Ziet er goed uit! Zo’n S2000 blijft een schitterende auto!
Ik denk dat mensen meer bekend zijn met “Spoon Sports”. http://www.youtube.com/watch?v=UP7mFD5Bwu8
@Renesis: Zalig filmpje!
Ik geloof niet dat ik het begrijp. Waar ligt steeksleutel 13?
@realcar: In de gereedschapkar. Maar niet aanzitten hoor!! Dan wordt ‘ie vies…
Ze werken met “luchtgereedschap” zo te zien!
@MARS:
Heb je gereedschap nodig dan in een japanse garage?
Er gaat toch nooit iets stuk….
@jrk68: dan is ’t een opslag, en geen werkplaats!
Mooie collectie Honda’s staan. Die S2000 blijft een mooie auto. Future classic. En gelukkig sterk genoeg om nog lang rond te rijden.
@E34M5Touring:
Het is alleszins iets speciaals, ik vind het ook een future classic maar het is wel een heel andere wagen dan ik zeg maar een Z4 ofzo.
Je ziet ze meer met tuning onderdelen rondrijden. (en dan vrees ik er altijd voor of ze wel op een zachte manier behandeld zijn)
@Hupke: Ik geloof dat die V-TEC’s behoorlijk bulletproof waren. Zelfs met tuning. In de States rijden nog zat originele en daar heb je een hele mooie voor $10k.
@E34M5Touring:
Een 7000 euro is minder dan hier maar nu ook weer niet zoveel minder.
@Hupke: Heb je wel een geweldig onderstel en motor. En goede looks.
@E34M5Touring:
Klopt als ik Vicky Butler-Henderson en nog wat anderen mag geloven.
Maar als je langst plezier hebben ook nog wil investeren met je wagen denk ik niet dat het een goede keuze is. Langst de ene kant is het niet zo’n icoon als ik zeg maar een supra of een skyline gt-r en langst de andere kant staat er niet jaguar of alfa op (spijtig genoeg).
@Hupke: Hij was ook 5j op rij Top Gear Survey winnaar. Tja, de cultstatus van een R34 of 2JZ is natuurlijk ook moeilijk te bouwen. Die auto’s kwamen uit het hoogtepunt van de JDM beweging. Net als de NSX en RX-7. Maar voor mij persoonlijk mag hij er gewoon tussen. RWD, 240pk en een 9000RPM redline is natuurlijk zeker niet alledaags. En ik denk dat zo’n motor ook niet meer komt. Simpelweg door het milieugezeik. En daardoor mag hij er van mij gewoon tussen. Ik denk dat de vergelijking met een Z4 moeilijk is. Een Z4 is meer een cruiser die ook kan sporten. De S2000 meer een sporter die ook kan cruisen. Klein verschil maar toch….
Wat een kille koude plaats, zou er niet graag willen werken.
Een garage mag niet vuil zijn maar ze moet ook niet steriel zijn. Het is tenslotte een plaats waar je leeft (typende) vanuit de garage).
@Hupke:
Je hoeft er ook alleen maar naar te kijken, er valt überhaupt weinig te sleutelen aan Honda’s.
Hooguit te versjonnieficeren….
Een garage die ook zo typisch is als bij een Audi dealer.
@bsxc2:
Daar sleutelen ze ook niet, die sturen je met een dikke rekening en een kluitje het riet in….
@jrk68: Ik bedoel dat de Audi dealer/garage er ook altijd zo schoon en wit bij staan, omdat er weinig wordt gedaan.
@bsxc2:
Precies wat ik dus zei….
Ziet er strak uit, maar van mij hoeft een autobedrijf niet in een luxe pand te zitten. Soms is het niet normaal meer in wat voor gebouwen autobedrijven zitten en dan bij voorkeur op dure zichtlocaties. Niet zo vreemd dat de onderhoudstarieven zo hoog zijn. Ik breng de auto liever naar de merkspecialist. Net zoveel kennis en vakmanschap in huis, dezelfde onderdelen, maar wel een uurtarief dat zo’n 40 euro lager is.
Bij het zien van de beelden krijg ik zin om een paar lekkere zwarte strepen door deze garage te trekkken.
@norge: met je Hyundai?
@Renesis: waarom niet?
@norge:
Lekt die dan olie? Ik dacht dat ze zo betrouwbaar waren ;p
@Hupke: olie bij een Hyundai is niet zwart, t’is geen vag weet je.
@norge: strike
@norge: De olie van mijn 21 jaar oude VAG bak heeft anders ook geen zwarte olie.. nog gewoon olie kleurtje :)
en uiteraard geen drup lekkage..
zow.. goed opgebouwde zin ook Dennis.. afijn, zal wel duidelijk wezen!
Word daar wel gewerkt? in elke werk plaats is er wel rommel aan tetreffe…
Thanks folks. Ik probeer onze fotostudio ook zoveel mogelijk zen te houden, maar wij gebruiken wel andere kleuren dan die saaie grijs tint.
LOL @ die vloer. Een paar druppels van om het even welke vloeistof en je breekt je nek. Heel leuk behalve als je er plant aan auto’s te werken.
Kewl. Wel link om achteruit terug op dat platform te rijden. En het ziet er te laag uit om de autos daarboven in comfort te bewonderen. (valt te vergeven – een lokale dakextentie – uv werend dakraam misschien – is een optie – tzijn ook Japanners dus misschien is het ruim voldoende) Ook een beetje steriel voor mijn smaak (er bestaan een architectureel kundig jargon woord voor dat me altijd ontsnapt: sober, spartaans, leeg, rechthoekig, gemakkelijk,…) – ik zou er een paar grafitti artiesten op loslaten. En die trap mag nog eentje omhoog naar een daktuin.
Je kan ook bvb een cirkel maken met een rond platform of beter hexagonaal – gezien de rechthoekigheid van een auto – met een diameter gelijk aan de ruime omvang van de gemiddelde sportwagen – en zo een cirkel autos aan het platfond hangen. Om ze te bewonderen moet je dan gewoon omhoog met het platform. Net boven het platform maak je een geodesic dome om licht te vangen (dat niet direct op de autos valt), om kunstlicht overdag te vermijden en hoofdruimte-gevoel te bieden. Alle autos zijn altijd bereikbaar en vanwege de hoeken ertussen krijg je de deuren gemakkelijk open. Het dak boven de autos hoog genoeg voor de gemiddelde European en vleugeldeuren.
Nog een voordeel voor een commerciele garage is dat de autos van alle kanten en hoeken te zien zijn met een paar strategisch geplaatste ramen/wandelplatformen – gezien de hoeken en de ruimte ertussen. Maak de daktuin publiek toegangelijk (een soort aantrekkelijk parkje voor de lunchpauze van werkmenschen/managertypes in de buurt bvb) en je krijgt een constante stroom oogballen op uw aanbiedingen. Via de trap en via de dome.
Misschien de zuiderse bovenste vlakken van de dome niet in glas te maken zodat de directe zomerse zon word geweerd. Maak er gewoon zonnecellen van.
Geen halve bol vorm, maar meer een halve halve bol vorm i.e. beginnen met een hoek van 45° ipv 90° – uit esthetische overwegingen. Halve bol domes zien er een beetje funky uit.
Interresante grillige concrete waarvan die vloer gemaakt is. Het gebouw lijkt ook een zeer dik dak gekregen te hebben. Goed voor de energie consumptie.
@Pieter-Jan Catteeuw: je kan waarschijnlijk mer electronische ogen voorkomen dan uw onzorgvuldige klanten ledematen verliezen – en of stukken autos ertussen worden gekneld.
Misschien is één centrale pneumatische buis voldoende – het gewicht zal wel nooit gelijk verdeeld zijn. En de vloer zou nog moeten bewandelbaar zijn zelfs als staat het platform boven. Maar met een verwijderbaar gerecyleerd houten deksel moet dat wel lukken. Het platform zou moeten vastklikken boven zodat drukverlies geen gevaar betekend. Misschien gewicht-sensoren op de onderste kant zodat er zeker – samen met laserogen – zodat er zich zeker niets onder bevind wanneer het platform daalt. Je kan het ook afzetten maar dat is niet half zo kewl.
Je kan een auto in het midden etaleren. Met een hexagonaal model ben je dan 7 autos kwijt op de zolder.
@Pieter-Jan Catteeuw: De vloer zal uiteraard moeten verzonken zijn om de constructie te laten opnemen – en met een centrale lift-buis is dat zeker een volumeuze constructie.
Een alternatief is dat het platform concave randen heeft zodat de autos kunnen oprijden terwijl hun wielen uiteindelijk op het horizontale vlak staan. Als de concave vorm buiten de grenzen vd auto valt kan je een ervoor zorgen dat de overgang bovenaan alsnog een vlak is. Anders moet je boven de wagen erop rijden. Maar op zich is het geen noodzaak en het zou het platform groter maken dan nodig is.
Als de vloer verzonken is is dat een extra waarschuwing van het verpletter gevaar en zal de mens minder geneigd zijn in die put te passeren.
@Pieter-Jan Catteeuw: nog een belangrijk punt is dat ten minste drie zijden (vd unieke richtingen) vd lift onderaan gemakkelijk toegankelijk zijn.
@Pieter-Jan Catteeuw: octogon
@Pieter-Jan Catteeuw: tenzij het platform kan roteren – dan heb je maar één toegang nodig. Het zou dan uit zijn kuil komen – roteren – en verder stijgen – wat mogelijk is met een centrale pneumatische lift arm-buis.
@Pieter-Jan Catteeuw: nu je een roterend platform hebt kan je onderaan ook autos is een cirkel zetten (minus de buiten toegang kant) en als je wilt overdrijven kan je hellende platformen (lift en parkeerplaats) gebruiken om de wagen al rollend te verplaatsen. Het platform zou dan naar alle zijden moeten hellen terwijl de parkplaatsen naar het platform hellen en de toegang in beide orientaties. Maar mits goede afzuiging zou dit een overbodige complexiciteit zijn. Dan ben je in het geval van een octagon 8+7+1+1 (verdiep – benedenvloer – platform – toegang) wagens kwijt op een relatief klein oppervlakte (diameter van 3 wagens plus speling). Het kan een aangroeisel zijn van een reguliere doos als een autotorentje. Dan loopt de daktuin naar het octagonale loopvlak met in het midden het dakraam en langs de wanden de publieke toegangs trap. Staal, hempcrete (met hout) en glas.
Ook kewl zou zijn als de helft vh octagon een hap neemt uit uw reguliere doos en dan is het ook gemakkelijker plaats te vinden en uw daktuin aan te sluiten.
Het platform kan je eventueel in het midden laten roteren want mensen kijken automatisch naar bewegende shit.
@Pieter-Jan: Moet je onderdehand niet verder met je afstudeerscriptie? Of is dit je proefschrift? :)
Ga bij Prodrive kijken, of bij Citroën Sport of dichter bij huis bij the Autosport Company.
Allemaal steriele en goed georganiseerde werkruimtes met vloer verwarming.
Prachtig gewoon.
@desjonnies: Kijk maar is bij Petty of Penske motorsport, zelfs op de NASCAR afd. kan je van de vloer eten. En daar wordt echt wel gewerkt.
@desjonnies: vloerverwarming?
Ik vind dit wel erg overdreven! Een werkplaats hoort wel schoon te wezen, maar niet zo schoon. Hier zou ik niet eens durven werken.
Mooie garage , vooral de inhoud.. Een spoon s2000 mogen ze altijd op de oprit zetten. Een originele mag ook :d
Vind het juist heel knap dat ze alles heel ordelijk en schoon maken. De monteurs hebben geen vuile handen bij het werken in deze garage