Jawohl, de G-Klasse wordt tot 2020 in leven gehouden

Auteur: , 46 Reacties

Driewerf hoera voor Mercedes & productietoko Magna-Steyr. Na enig gesoebat waarbij Mercedes de druk flink op de ketel heeft gezet is er toch een zéér positief resultaat uit de contractonderhandelingen gekomen: de Mercedes G-Klasse blijft minimaal tot 2020 in productie!

Dit Nieuws van de Dag is afkomstig van Automobilwoche, die meldt dat de vierkante alleskunner nog minimaal 8 jaar in productie zal blijven bij het Oostenrijkse Magna-Steyr. En dat voor een auto die het levenslicht zag in 1979. Heldenstatus voor de zeecontainer-op-wielen! Nu! Maar waar houdt deze G-gekte eigenlijk op? Het is namelijk niet gezegd dat Mercedes de G-Klasse na die datum euthanaseert. De levensduur wordt namelijk keer op keer verlengd.

G-Klasse procutie

De G-Klasse heeft vanwege alsmaar strenger wordende CO2-,veiligheids- en botseisen natuurlijk wel een houdbaarheidsdatum, maar die lijkt voorlopig nog niet in zicht. Magna-Steyr zal volgens het nieuwe contract tot het einde van dit decennium 8.500 exemplaren per jaar blijven afleveren. Militaire orders zouden dit nog kunnen opdrijven tot 10.000 units per 12 maanden. Mooi, en kom nu maar door met die G65 AMG.



46 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Bij Sacha gaat de Deutsche flagge aus!
* slaakt fanboy kreetje *

* w00t !!!1! *
Goed besluit natuurlijk tegen die tijd zullen ze bij Mercedes de besluit nemen om het weer te gaan verlengen.

Deze auto heeft veel liefhebbers en is een van de beste in het terrein dus vrij logisch dat tie populair is.
@agera: niet alleen liefhebbers zijn de reden dat de G-klasse in productie blijft. Ook contractmatig zal MB hem moeten produceren. Mercedes moet nog vele jaren garant staan voor onderdelen etc. Om bijvoorbeeld te kunnen leveren aan defensie. Een voertuig blijft voor een overheid vaak langer in roulatie dan bij de gemiddelde particulier.
@eklasse: Daarvoor hoeven ze een model niet in productie te houden hoor…. Mercedes levert voor álle geproduceerde modellen onderdelen, of ze nu 8 of 88 jaar oud zijn…..
Kostenplaatje neemt uiteraard toe naarmate een model langer uit productie is.
Ik snap nog steeds niet wat hier mooi aan is. Maargoed, dat kan aan mijn smaak liggen.
@Vanquish: een terreinwagen hoeft ook niet mooi te zijn,wel indrukwekkend .En daar is deze G heel erg goed in.
@norge: Indrukwekkend lelijk, ja, dat is ie wel.
@Vanquish: mooiheid kan je niet snappen.. dat is persoonlijk :P
Mooi dat geeft nog 8 jaar om te sparen voor de G65 AMG. Want dat vind ik de geilste SUV aller tijden.
@E34M5Touring:

Een G is een terreinwagen…een suv is heel wat anders.
is dat nou zou bijzonder dan? de ml, de c klasse en de s klasse bijv zullen er dan ook nog wel zijn..
@Flamingo: Mja maar die hebben in 8 jaar tijd meestal al een facelift gehad of ze zijn al aan een nieuw model toe… De G-klasse is natuurlijk ook al gefacelift, maar ie blijft grotendeels gelijk… En da’s best bijzonder voor zo’n “oude” auto…
@Flamingo: ze bedoelen de G zoals ie nu is, met facelifts, dus geen volledig nieuwe generatie. Van de ML is over 8 jaar allang een nieuwe generatie bekend.
@Wesley: oke hopelijk stoppen ze dan niet helemaal met de gklasse in 2020 maar komen ze met een nieuwe
Is gewoon een brute bak… Als ik het geld had dan kocht ik er mij ook 1tje…
Zijn gewoon fantastische wagens…
Wel grappig eigenlijk dat ze in Magna-Steyer naast deze beer van een auto ook de Mini Countryman bouwen… Nu niet meteen een evenwaardige jeep/suv/off roadmonster… (vrij te kiezen…)
@Dimglor: ze bouwen daar veel hoor. Ook de Saab Cabrio werd daar gemaakt. En de SLK, en de Chrysler Crossfire. En dan mis ik vast nog een heleboel!
@Svenska_Aeroplan_AB: crossfire was van karmann
@Svenska_Aeroplan_AB: Yep, I know.. Werd ons meegedeeld bij onze Mini salonopleiding… Vind het gewoon leuk die diversiteit in zo’n fabriek…
Zo werd de Jeep Grand Cherokee daar ook gemaakt… En als ik mijn niet vergis wordt/werd er daar ook een Aston Martin gemaakt..
Dat zo`n ding nog aan alle eisen qua voetgangersveiligheid voldoet zeg!
@henkz32: Das wel een goeie! Wat doet zo’n ding eigenlijk in chrashtest en NCAP enzo, iemand een idee?
@850t5r: Ik heb er zelf een paar(gehad) als hobby.
Ik kan me niet voorstellen dat de auto niet veilig is, ik heb wel eens een oud chassis van de heftruck laten vallen en er gebeurt niks mee.
Oud nieuws jongens, wist ik al maanden! :D

http://www.army-technology.com/projects/mercedesgwagon/

“Mercedes has actually guaranteed production of the standard G-Class for use as NATO support vehicles up until 2025.”
@Carreza: het staat je vrij om tips te sturen hoor…
@robbie: wel, ik geef je nu de tip dat je 2020 kan veranderen in 2025. ;) Ik dacht dat ik dat een tijdje geleden hier al gelezen had, anders had ik het zeker doorgemaild…
Episch… meer zeg ik niet, koopt nog een varken en spaart door… of nee: HIER WORD IK VROLIJK VAN!!!
Met zulke ‘lasrobots’ snap ik waarom het zo’n belachelijk duur ding is (de gewone, niet militaire, versie dan)
Verder altijd leuk dat een icoon in productie blijft!
@stationcar: relatief achterhaald concept, dus moderne productiemethoden zijn lastiger toe te passen. Ook moet het allemaal enorme krachten aankunnen, veel meer dan een gewone auto, de constructie moet dus veel zorgvuldiger gebeuren dan normaal het geval zou zijn, en zo kan ik nog wel meer redenen bedenken waarom een G-klasse zo duur is.
Vind dat ze dan eigenlijk ook gewoon niet moeten lullen en meteen toegeven dat ze die 50 jaar productie ook gaan halen. Wel zo netjes.
Verder: lang leve de G! :D
Ik begin vast met sparen. :)
Er is ook nog een belasting voordeel, bij nieuwe aanschaf van een model dat lange tijd in productie is. (25jaar of zo) Dat is ook b.v. bij de Defender en nog een aantal auto modellen. Het fijne weet ik er niet van… Iemand die dit weet?
@audicoupe84: bull shit.

Je kan hoogstens een nieuwe carrosserie op een oud chassis zetten.
@audicoupe84: Ik praat over ONGEWIJZIGDE modellen die nog steeds gebouwd worden. En lees voor belasting voordeel SUBSIDIE, aan de fabrikant, die dan de auto aantrekkelijker kunnen prijzen.
Ik denk dat er nog erg veel vraag naar is, vooral door legers en oliesheiks.
@Darahan: Je ziet ze anders ook erg veel in Rusland. De G is samen met de Landcruiser 200 de populairste jeep in het hogere segment.
Beste blokhut ooit gemaakt.
Mooie dingen. Die g-klasse oogt ook gewoon modern, wel retro, maar het huidige model ziet er ook wel van deze tijd uit vind ik. Tis ongeveer hetzelfde als een land rover of een porsche 911. Elke nieuwe versie lijkt erop, maar is telkens iets beter en iets anders. Als iemand het hier niet mee eens is, vertel me waarom ;)
De oude Mercedes-Benz 240 GD en 290 GD, die erg populair zijn onder strijdkrachten over heel de wereld, laten nog steeds zien dat zelfs oude bakbeesten uit de jaren ’70/’80 onder andere HMMWV’s en de pogingen tot opvolgers daarvan in de meeste situaties de baas zijn.

Het enige wat nog een beetje op de schop moet is de transmissie die het luie rijgedrag van vele militairen niet overleven. Of te wel, er moeten meer selectieve-automaten komen.
Jaaaaah! Misschien tegen die tijd genoeg geld voor een nieuw model! Hopenlijk gaan ze we beetje mee met nieuwe merc interieur en niet a la 1988
@mightymike: Zoek op google maar eens op een G van 2011/2012 en je komt er achter dat het interieur wel goed zit ;)
Pff nog 8 jaar extra productie van dat hok… Ik snap het niet wat ze daar nou aan vinden.
Het zou leuk zijn als ze een keer bij TopGear of elders de Toyota LandCruiser V8 tegenover de Mercedes G-Klasse zetten voor een vergelijkingstest.
Doet u mij er maar een op een ’86 of ouder chassis.

Een andere reden kan ik niet bedenken om in zo’n gedateerd kasteel te rijden.

Ik heb geen boerderij en hoef ook niet op kamelen te jagen dus doe mij maar n lekker sturende X5
@tstile:
Als je dat toch niet hebt waarom dan niet meteen een echt lekker sturende berline die met dezelfde motor betere prestaties en een lager verbruik op de koop toe gaat neerzetten…
Leuke eerste foto, hooray for positive camber!(mogelijk te maken met het heuveltje waardoor de wagen wat achteruit leunt)
De tijdgenoten van de G zijn de w123 en de w116. Ik vraag me af hoe die er nu uit zouden zien als MB ze net zo lang in productie had gehouden als de G…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).