Jay Leno’s handleiding voor een 1967 Miura

Auteur: , 34 Reacties

Tijd voor een hele vieze Lamborghini Miura. Zo eentje die je zomaar ergens op straat tegen kan komen. In ieder geval tussen het huis van Jay Leno en de studio.

Dit maal niet enkel een video waar Jay Leno wat over een auto vertelt maar een video over een auto die hij nog regelmatig gebruikt. Een intensieve hobby want zoals het verhaal gaat lijkt de zorg meer tijd dan het rijden te kosten. Van het voorkomen van parkeerschades tot spontaan los springende brandstofleidingen. Het leven met een Miura is niet makkelijk.

If you roll over it’s your fault, you’re an idiot.

De mooiste boodschap uit de video? Zo anders als men in 1967 omging met auto’s en supercars in het bijzonder. Lak aan veiligheid of efficiëntie. Alles draaide om het uiterlijk van de auto. Wat dat betreft is er geen beter icoon om de jaren ’60 te vertegenwoordigen dan de Lamborghini Miura.

Lamborghini begint in 1967 hun tweede productiejaar voor de Miura. Dit is nummer 127. Er klopt nog heel veel niet aan de auto. Althans, een Miura van deze leeftijd heeft een hele uitgebreide gebruiksaanwijzing. Of je dat benoemd met ‘kloppen’, ‘fouten’ of juist ‘avonturen’ is persoonlijk. Carrosserie en chassis zijn er om vorm te behouden. De motor is er voor het geluid en de wielen om te rollen. Welke grip, stijfheid of bruikbaarheid? Dit moet je rijden en beleven!

You’re always attending to it’s needs. But when you get it right, it’s like nothing in the world.



34 reacties

@Alwood: de hele tekst staat op de frontpage!
@bigcar: Goede zaak toch?
@bigcar: beetje teveel van het goede idd ;) check.
Het hele artikel staat op de frontpage! Vet is het alleszins wel.
Alles stond op de frontpage maar nu ineens niet meer. Like wtf?
@alcantara: Like editing en een more-tag toevoegen.
Even off-topic; WAAR IS NORGE GEBLEVEN? Ik heb al een week of twee geen reacties meer gelezen van hem, en dat terwijl ik ze nog wel zo leuk vond. (zonder grapjes, ik meen het echt) Norge, kom alsjeblieft terug.
@jonkie: Onzin. Hij post nog dagelijks, 2 uur geleden nog. Vanwaar die wanhoop?
@alcantara: ah, ik zat even niet op te letten. En ik ben zo wanhopig omdat ik vaak liever reacties lees dan de artikelen zelf, ik lees de artikelen ook natuurlijk, maar ik vind de reacties leuker. En norge zorgt altijd voor discussies etc en daarom wou ik graag weten waar norge was.
@jonkie: Of je laat die Capslock achterwege en kijkt gewoon uit je ogen…
@jonkie: een echte fan..
@jonkie: Het schijnt dat AB.nl hem vast houd in de kelders van AB.nl HQ. Dagelijks Prii handleidingen krijgt voorgelezen en Renault twizzy ruiten moet zemen. tenminste dat is wat ik gehoord heb….. Trollen op AB.nl word daarom ook sterk afgeraden.
@Laue: some say, he drives a Hyundai others say he’s riding a moose
@jonkie: zijn hyundai heeft het begeven, berichten zeggen dat een man uit noorwegen een eland heeft getemd en weer onderweg is naar huis om te kunnen reageren op autoblog.
@alwood: geen verplichtingen vandaag thuis? Je bent lekker productief!
@Dagg: Welke verplichtingen? Het is vandaag tweede kerstdag (feestdag) dus veel mensen zijn vrij.
Nu iedereen er toch over bezig is: Hoe zit dat eigenlijk? Wordt Alwood en de rest van die schrijvers hier voor betaald of is het freelance? Is dit misschien gewoon hun job? Of is dit gewoon een domme vraag?
@fkbmw: freelance is ook betaald.
@fkbmw: Volgens mij krijgen ze per input betaald. (woutert,sacha,casper en de vaste crew(aandeel houders) uitgezonderd) Heb een keer een blogger gesproken, je kunt er niet van leven maar het is zeker een leuk bijbaantje :)
Oh wat een heerlijke auto is dit!!
Waarschijnlijk de mooiste auto ooit!
Blijft een schitterend design. Eerste supercar met middenmotor. Ik vind het persoonlijk niet de mooiste kleur voor een Miura. Heb hem zelf een keer in het rood gespot naast een P900 GTR. Deze heb ik zelf gespot in de US. http://www.autojunk.nl/2012/03/lamborghini-miura-7
@E34M5Touring: @E34M5Touring: @E34M5Touring: Mooi. Het is wel een rode, maar wat maakt het uit, het is een Miura! Wil er zelf ook eens 1 zien. Ben je die tegengekomen in Coral Gables? Of is dat ergens naast Dixie Highway? Dan kom ik deze waarschijnlijk ook wel eens tegen! Ziet er alleszins 100 maal beter uit dan die Nissan ernaast. Echt ongelooflijk mooi zo’n Miura. Ligt het eigenlijk aan mij of hebben ze dat rechter-achterlicht er scheef ingezet?
@fkbmw: Deze stond in West palm Beach Florida.
Die GTR die er naast staat is een 900pk Switzer GTR.
Jay Leno, het blijft een geweldenaar en petrol head.
En wat’ie zegt over deze generatie van SuperCars is helemaal waar.
Ze gingen heel snel deaud en je kocht ze voor eenkrabbel gebruikt.
Ik zal nooit vergeten dat eenmaat van me een Urraco oppikte van een man die hem had ge-orven van zijn vader.
Hij reed liever in een Kever, want “iedereen keek zo naar je”
Mijn maat kronkelde en kreunde bij de man en kreeg de Lambo voor heel weinig mee.
Omdat we zo arm en zielig waren.
Godzijdank waren we zo slim geweest mijn -wrak van een- E-type V12 een paar straten verder te parkeren.
Op de terugweg naar huis hadden we heel veel bekijks, en die E-type was niet eens zo heel veel langzamer dan die Lambo.

De Miura was trouwens de eerste wagen ter wereld waar geen chroomop zat, alles was mat zwart, daarom alleen al een trend-setter voor latere ‘sportieve’ Opeltjes en Fordjes.

Oh, mijn maat heeft die Urraco bijna twee jaar lang als dagelijks vervoermiddel gebruikt.
Die E-type heb ik zo snel mogelijk verkocht wegens zijn eeuwige dorst.
@desjonnies: Wel een heerlijk, ongelofelijk soepel blok, die Jag V12. Wij hebben hem in een XJS-C gehad. Ding trok vanaf stationair als een beer. 3bak Automaat en nooit verlegen om kracht. Ding tordeerde het hele frame van die XJS-C. Je hoorde de dakplaten gewoon kreunen.
@E34M5Touring:
eigenlijk 1 van mijn ‘had ik hem nog maar’ auto’s.
chocolade bruine V12 Coupe met licht bruin lederen interieur. (vopnd je toen GEEN kleur voor een E-type)
Kocht hem met een radiator lekkage, maar -oh schoffies waren we toch- de eigenaar dacht aan een lekke koppakking.
En wij beaamden dit, uit volle overtuiging !
En idd, meer een comfortabele reiswagen, een cruiser met een schier eindeloos koppel.
Ik was het meest verliefd op de tailgate, die naar de zijkant openklapte.
En, dat besefte je toen nog niet, de fijnste aller E-types.
Je wilde zo’n series I met die plexiglas kappen over de koplampen, smalle spaakwielen, de kleine achterlichten en een handbak.
@desjonnies: Heb 1x met een 4.0l mogen rijden. Ook een Coupe. Reed ook heerlijk. Al zijn de stoelen voor mij echt te klein. Maar als iemand z’n schuur opengooit en zegt ga maar is lekker rijden is geen auto te klein. Mijn buurman kocht een series 3 en dan ook nog 1 van de allerlaatste. Die achterkant klopt minder vind ik. Die originele achterlichten van de Series 1 staan absoluut het mooist. Ik kan me goed voorstellen dat je zoiets altijd bijblijft, zeker met zo’n aankoopverhaal dr bij :) . Die eerste automaten schijnen niet je van het te zijn. Maar wat een lol met zo’n 3bak. Ding klokte bijna 110 in 1e versnelling. Daardoor was je ongelofelijk snel weg. Pa deed nooit zo moeilijk dus toen ik 18 werd een hoop km’s mee gemaakt. Wel een kreng om aan de praat te krijgen, vooral als het vochtig was.
de bak en het blok op dezelfde olie !!

klinkt handiger dan dat het is lijkt mij ..
lijkt me een leuke kar om gehad te hebben ..
kopen voor een “goeie” prijs en denken dat je spekkoper bent ..
om er vervolgens achter te komen dat ie gratis nog te duur had geweest ..

leuk ding om zo snel mogelijk van je mid-life crisis af te komen ..
en om “simpele” techniek weer te waarderen ..

Giugiaro heeft de Miura nooit af kunnen maken ..
weet zeker dat deze tekentafelkunstenaar em technisch 100X gebruiks/onderhoudsvriendelijker had kunnen maken ..
@lincoln:
Was niet belangrijk toen, degelijkheid.
Je reed je jezelf er in deaud, of hij fikte af, of hij ging onherstelbaar kapot.
Eigenlijk doet Leno wat hoort met zo’n ding.
Rijden en het Italiaans temperament op temperatuur laten komen.
Heb ik anno 2012 nog steeds last van : kalm rijden als’íe koud is.
Dit in tegenstelling tot die lease Audi Q whatever die vanmorgen me weer moest opduwen cq dreigen.
@desjonnies:

in diezelfde periode heeft Giugiaro buiten handtasjes ook werk voor Isuzu en Mazda gedaan .. (wikipedia wijsheid) ..
dus hij kon toen al dingen zoals de Panda en Rabbit tekenen ..
die helemaal ontworpen zijn op productie-proces en consument-vriendelijkheid ..

en ja .. huurautovolk is van nature nogal onzeker over zichzelf ..
Zo, dat is een gaaf filmpje zeg. Hij praat niet vaak zo gepassioneerd over een auto.
Het is een echte Italiaanse auto dus. Nice..
Lamborghini moet de auto gewoon opnieuw uit moten brengen met de techniek van nu zou geweldig zijn.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).