Je voorliggers stalken met Volvo’s volgsysteem

Auteur: , 43 Reacties

Dat Volvo met nadruk sleutelt aan een autonome auto bewijzen de inspanningen in het SARTRE-project wel, maar dat duurt nog een eeuwigheid. Ze hebben echter een ander systeem dat ook autonoom rijdt, en al in 2014 op de markt kan komen.

Het nieuwe systeem, dat Volvo Autonomous Driving Support (ADS) noemt moet je zien als een tussenvorm tussen Adaptieve Cruise Control (ACC) en een volledig autonoom rijdende auto. Het werkt alleen onder de 50 km/u, en is daarmee ideaal voor kruipend stadsverkeer, maar vooral voor in de file. Een vinding die Nederlanders op het lijf is geschreven dus.

ADS maakt gebruik van heet eerder genoemde ACC, maar ook van Volvo’s Lane Keeping Aid-technologie, dat de auto netjes tussen de lijntjes houdt. Ik vraag me dan ook af wat er gebeurt als de voorligger plotseling van rijstrook wisselt.

De weerstand van de chauffeur om de controle uit handen te geven moet je niet onderschatten, en dus kan de bestuurder te allen tijde het systeem overrulen door zelf stuurbewegingen te maken. Zodra je op de rem trapt schakelt het systeem uit. Net zoals bij cruise control dus, waar dit in feite een doorontwikkelde vorm van is.

Het is nog niet duidelijk op welke auto’s ADS het eerst wordt toegepast, maar op de foto zien we een S60 en V60. Auto’s uit de hogere regionen van de lineup liggen sowieso voor de hand. Zou City Safety hiermee overbodig worden? In theorie wel in ieder geval.

Samen met de voetgangersairbag, pedestrian detection, en Joost mag weten wat voor systemen nog meer zou je haast denken dat het niet meer fout kan gaan, ongeluktechnisch gesproken. Maar dat is een voorbarige aanname.



43 reacties

Een ingebouwde navigatiesysteem en automatische climatecontroll kan ik prima waarderen.
Maar nee, van het stuur/gas/rempedaal blijf je af, ik weet wel bijna zeker dat dit uiteindelijk juist gevaarlijker is.
Dan pak ik wel de bus..
@kaasboerin: Een computer doet het beter dan een mens. Punt.
@Robin Mengerink: Totdat er iets gebeurt waar de computer niet voor geporgrammeert is en dus geen raad mee weet. Punt.
@notsobig:
Net zo goed als een mens een sigaret tussen zijn benen laat vallen, knoeit met de koffie, moet niesen, een beroerte / hartaanval…
Ik denk dat het met een computer minder fout kan gaan dan bij een mens.
@Hubert: Dat snap ik ook wel, maar een computer doet het niet per definitie beter als een mens.

Als er ook maar iets fout gaat met de computer en jij zit een krantje te lezen…
@notsobig:
Jammer dat zo’n systeem meteen wordt gezien als een vrijbrief om met een ontbijtje en krant in de hand te gaan autorijden.
@Hubert: Je kan de klok erop gelijk zetten dat het gaat gebeuren… Sterker nog in het filmpje van SARTRE-project wordt zelfs geïnsinueerd dat dit kan!
@notsobig:
Ja, en in de Always reclame kunnen alle vrouwen paardrijden!!!!
@Robin Mengerink: Ik vraag me bijvoorbeeld af of de computer weet wat hij moet dan als de auto op de een of andere manier in de slip raakt…
@notsobig: Zo’n computer is voor alle mogelijke gevaren geprogrammeerd, en weet daar acuter op te reageren als een mens.

En al zou je in de slip raken zou het systeem daar ook juist op reageren door tegen te sturen bijvoorbeeld.
@Robin Mengerink: Over welke computer heb jij ‘t??
Die in Prometheus????
@kaasboerin:
Heb jij eigenlijk een leven??? (extra vraagtekens)
Moet jij niet naar school / werken ?

Al die bmw-sleutels die ik altijd zie als ik door de commentaren scroll.
Moet je andere mensen niet eens wat meer aan het woord laten?
@lowlow: Welkom op het internet, waar iedereen tegelijkertijd aan het “woord” kan zijn!
@lowlow: Ik wordt pas persoonlijk als ik voor je sta, dit soort nutteloze bijdragen kan men weinig mee.
(groetjes vanuit m’n kantoor)
@kaasboerin: wat denk jij dat er voor computer in een auto zit?

over het algemeen zal je normale laptop of desktop pc het er tegen afleggen, beter gezegd als je een zware game pc of render pc hebt, misschien heb je dan een goede kans om sneller te zijn. vergis je niet in de rekenkracht van een “computer” in je auto
@Robin Mengerink: Knap, dus jij weet precies waar de computer wel en niet voor geprogrameerd is en wat die dus wel en niet kan…

Werk je soms voor het SARTRE-project?
@notsobig: Het is niet ‘knap’ om te weten wat zo’n systeem allemaal kan. Om door de regels van de EU te komen moet zo’n systeem gewoon op alle denkbare situaties kunnen handelen. Anders heeft het weinig tot geen zin dat je dat systeem aan boord hebt.
@Robin Mengerink: Knap, dus je weet nu ook al precies alle eu regeltje over dit soort systemen? En hoe dit getoetst wordt?
@Robin Mengerink: ach, 99% van de autoprutsilisten stuurt ook niet tegen…
Die doen in noodsituaties precies dat wat ze vooral niet zouden moeten doen…
@fijnkonijn: Inderdaad, dat programma de allerslechtste chauffeur van Nederland brengt zoiets aan het licht, iemand die een ongeluk dient te voorkomen geeft in plaats daarvan vol gas…
@notsobig: Wat de computer moet doen als hij in een slip raakt? Raak jij dagelijks in een slip dan?

Het huidige systeem van autonoom rijden is gebaseerd op reageren. Als ze echt zo’n dingen in massa willen de weg opkrijgen, zullen ze moeten komen met iets dat anticipeert.

Als elke wagen info krijgt van de wagens kilometers voor hem kan er al op gereageerd worden. bv vrachtwagen met pech op het 1e rijvak. Zo kan er kilometers op voorhand al ingevoegd worden. Dan zullen ook de wagens die de vrachtwagen gepaseerd zijn versnellen om de toenemende druk te verlichten. ( zelfde hoeveelheid auto’s op 2 ipv 3 vakken = hoger debiet = hogere snelheid om dit op te vangen om geen file te creeren)

toekomstmuziek…
@Robin Mengerink: Als jij weet op hoeveel dingen je bewust al dan niet onbewust let op de weg als mens zijnde..
Heel veel prikkels in korte tijd, ik ben het niet met je eens, dat hangt ervan af wat er gedaan moet worden.
Misschien als ELKE auto zo’n computer heeft die rijdt, die met elkaar corresponderen, misschien werkt het dan wel feilloos..
@kaasboerin: Dit systeem is dan ook vooral nuttig in die gevallen waarin jij het onbewust laat afweten.
@kaasboerin: En toch reageert dat systeem altijd beter in welke omstandigheden dan ook. De aandacht van een computersysteem verzwakt nooit i.t.t. een mens. Tevens heeft een computer een véél lagere reactietijd dan een mens.
@Robin Mengerink: Snap absoluut wat je bedoelt, een rekenmachine rekent ook uit binnen 0.1 sec, maar ik wacht toch maar even totdat alle kinderziektes hieruit zijn gefilterd, en serieuze reviews van andere mensen heb aangehoord.
Dan nog overigens, rij ik alsnog ’t liefst zelf.
@kaasboerin:

Ik heb eerlijk gezegd meer vertrouwen in Volvo-systemen dan de gemiddelde buschauffeur…
Plotseling van rijstrook wisselen is niet zo spannend. Heel langzaam van rijstrook wisselen wel :P

Bij Volvo moet je je richtingaanwijzer gebruiken om geen last te krijgen van allerlei piepjes / bijsturen. Overigens stuur je makkelijk tegen door gewoon zelf het stuur te bedienen.

Die systemen werken echt verbazingwekkend goed bij Volvo hoor :)
@Sorcerer: Ik denk dat het meer gaat om de aandacht van de bestuurder.
Je weet wat ze zeggen, des te veiliger iemand zich in een auto voelt, des te meer die het ‘gevaar’ zelf op (durft) te zoeken..
Persoonlijk kan ik gewoon bijna niet met cruisecontrol rijden, de aandacht vestigt zich veel te snel op andere onbelangrijke dingen.
Ik gebruik het dus preventief niet.
@kaasboerin: city safety heeft mij wel een keer een aanrijdig gescheeld. Ik reed op de rotonde en opeens gaat een auto van rechts vlak voor zonder treden de rotonde op. City safety zag het meteen en remde sneller dan ik ooit had gekund.
@RudyV: Wauw, dat vind ik (zonder grappen) indrukwekkend.
Gelukkig. :)
@kaasboerin: wel heel veel typfouten in mijn reactie… Ff snel autobloggen tijdens een vergadering komt de kwaliteit niet ten goede ;-)
Dit is top. Mag ik dan eigenlijk legaal met m’n telefoon zitten rotzooien in de auto?
Varwel autorijden!
Ja want zelf kunnen schakelen en remmen en de godganse tijd op moeten letten als je met fcking 20 km/uur over de a4 rijdt is echt veel beter dan dit soort nieuwigheden. Vooruitgang sucks. Terug naar paard en wagen. Zelf de teugels in je handen hebben, dat waren nog eens tijden.
@hetvijfdewiel: als je met 20km/uur over de a4 rijdt zijn dit soort systemen juist handig aangezien je vaak je aandacht verliest in files, daar gebeuren ook de meesten kop staart botsingen
@hetvijfdewiel: ik heb paard en wagen anders nog nooit in de file zien staan ;-)
Volvo is echt koploper als het gaat om veili… Oh wacht!

http://www.caradvice.com.au/wp-content/uploads/2010/09/volvo-crash-test-fail.jpg
@C220AMG: ja toen stond het systeem uit.
Mercedes heeft het bonter gemaakt met de intro van de S klasse…
@RudyV: Precies, dus waarom zou je het systeem uit moeten kunnen zetten. Zorgt alleen maar voor ongelukken… Nu zal ik niet zeggen dat dat bij het nieuwe systeem niet zou moeten kunnen, het laat hier enkel zien dat je niet blind kunt vertrouwen op jezelf en dus ook niet op het systeem.
@C220AMG: Tja, omdat mensen dingen graag uitzetten. Net zoiets als je traction control uitzetten. Waarom?
@C220AMG: het is heel lastig om het uit te zetten. Je moet 3 menu\’s door (uit mijn hoofd). Bij volvo ging het fout omdat de engineer het niet aangezet had via zijn laptop. Mercedes wilde de hele pers foppen door manueel te remmen wanneer de auto over een plank reed (in een mistige hal).
Normaal gesproken is gedachten lezen via foto’s niet mogelijk, maar bij de eerste foto in de gallery is het zelfs gemakkelijk, die man denkt overduidelijk: “kijk mamma, zonder handen”.
Mooie ontwikkeling. Tech basis is er natuurlijk al lang… Nu nog geschikt en robuust maken voor consument

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).