Je voudrais la couleur 2013 – deel I

Auteur: , 50 Reacties

Zodra een nieuwe, exclusieve auto voor het eerst op de weg te zien is, ben je natuurlijk onwijs nieuwsgierig hoe hij in real life uitpakt. Al het zwart en grijs komt je echter wel na een aantal maanden de neus uit. Hippe kleuren zijn veel leuker! Toch?

Aston Martin DB9, blauw metallic

Blauw klinkt niet als de meest opwindende keuze voor het exterieur van een auto, maar er is gelukkig een erg ruime keuze bij Aston Martin. Vertigo Blue (zie AMV8 Vantage) is bijvoorbeeld een erg mooie lichtblauw metallic tint die helaas niet erg veel is geleverd. Er zijn ook nog kopers die ècht kieskeurig zijn, en een kleur willen die niet op de lijst staat. Hoe de kleur op de afgebeelde DB9 heet is mij in ieder geval een raadsel. De wielen die er onder liggen zijn ook niet helemaal standaard, maar komen wel bij Aston Martin zelf vandaan. Ze zijn standaard onder de in gelimiteerde oplage gebouwde DB9 LM.

Aston Marin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston Marin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston Marin DB9 - Foto Jim Appelmelk
Aston Marin DB9 - Foto Jim Appelmelk

Audi R8

De Audi R8 is en blijft een Audi, wat helaas betekent dat de meeste exemplaren strict gezien niet eens een kleur hebben, maar alléén een tint: grijs. Het zijpaneel, dat ik nog steeds een erg merkwaardige feature van het ontwerp vind, lokt uit tot geintjes met kleurenschema’s, maar ook die hint hebben niet veel mensen opgepikt. In plaats van een grijze muis is het dan een muis in twéé tinten grijs. Voor deze kleurstelling moet je een liefhebber zijn, òf je bedrijf willen promoten, maar je valt er wel mee op. Dit bedrijf voorziet in sanitair en verwarming. Let overigens op de manier waarop de wielen groen zijn gemaakt.

Audi R8 - Foto Jim Appelmelk
Audi R8 - Foto Jim Appelmelk
Audi R8 - Foto Jim Appelmelk
Audi R8 - Foto Jim Appelmelk

BMW M3 E92 GTS (Fire Orange, 150 exemplaren)

Afwijkende kleuren horen een afwijkend beeld te geven, en dat geeft de oranje kleur op deze M3 GTS misschien wel niet omdat alle 150 exemplaren dat zijn. Het is er bij gaan horen. Felle lak met glimmend zwarte wielen, grille, en achterspoiler geven de auto een uitdagende look. Het is overduidelijk iets speciaals, en dat gaat verder wanneer je naar binnen kijkt. Het is kaalgeplukt om de echte purist een plezier te doen, wie de kids graag meeneemt heeft vast nog wel een auto die wèl een achterbank heeft. Òf het vrouwtje blijft thuis.

Je neemt plaats in kuipstoelen en je wordt omgeven door een stevige oranje rolkooi. Wie het een te grote verandering vindt kan zich vastzetten met conventionele riemen, maar zespuntsgordels worden ook meegeleverd. Deze auto is voor de harde kern bedoeld. Voorin ligt een tot 4,4 liter opgeboorde V8 die nu 450 pk levert. De massa van de auto is afgenomen met 165 kilo, en is nu net geen anderhalf ton. De prijs is echter dik over de anderhalf ton, want zonder belasting is de auto al €115.000, en de BPM alléén al is €55.251.

BMW M3 GTS - Foto Jim Appelmelk
BMW M3 GTS - Foto Jim Appelmelk
BMW M3 GTS - Foto Jim Appelmelk
BMW M3 GTS - Foto Jim Appelmelk
BMW M3 GTS - Foto Jim Appelmelk
BMW M3 GTS - Foto Jim Appelmelk

BMW Z4 2.0 (Atacama Yellow)

Met een Z4 2.0 zou ik zelf erg blij zijn, maar als we heel eerlijk over de auto zijn, weten we allemaal dat het geen ècht exclusieve auto is. Hij is niet gratis, en ook zeker niet oncomfortabel, traag, en lelijk, maar het is een redelijk massaal geproduceerde auto. Ook hier geldt echter weer dat men liever niet veel opvalt, dus grijstinten zijn de standaard. En dat is wat deze Z4 leuk maakt: Atacama Yellow.

De Z4 werd in 2002 gelanceerd als opvolger van de succesvolle Z3, die zelfs nog even een belangrijke rol kreeg als dienstauto van James Bond. De afgebeelde Z4 is van de E89 generatie, die in 2009 werd gelanceerd. In tegenstelling tot de eerste generatie Z4 is de auto van een hard vouwdak voorzien, waar eerst een softtop werd gebruikt.

BMW Z4 - Foto Jim Appelmelk
BMW Z4 - Foto Jim Appelmelk
BMW Z4 - Foto Jim Appelmelk
BMW Z4 - Foto Jim Appelmelk

Dodge Viper RT/10 (Race Yellow)

Van deze adder zijn meer versies dan je zou denken. Inmiddels is de vijfde generatie alweer aan de beurt. Dat dit me zo verbaast komt doordat de Viper maar erg weinig in Europa rond rijdt. Afgebeeld is een tweede serie Viper RT/10, welke, afgezien van de happer, sprekend op de eerste generatie lijkt.

Verschillen zijn voornamelijk onderhuids te vinden. Door het chassis en de motor te versleutelen werd de auto lichter en stijver. Het oorspronkelijke maximum vermogen van 400 pk nam toe tot 415 pk voor de RT/10 van 1996 en 1997, de GTS, die in 1996 werd gelanceerd, kreeg meteen al de tot 450 pk gekietelde motor mee die vanaf 1998 in de RT/10 zou liggen. Van de meer dan tienduizend exemplaren zijn er veel donkerblauw of rood, geel was blijkbaar zelfs voor de Viper nog te heftig.

Dodge Viper RT10 - Foto Jim Appelmelk
Dodge Viper RT10 - Foto Jim Appelmelk

Jaguar XJS V12 (Cotswold Yellow)

Bladerend door de kleurentabel voor de Jaguar XJS valt me op dat er erg veel leuke en bijzondere kleuren voor de XJS beschikbaar waren. Turquoise, brons, meerdere roodtinten, een soort mosgroen, en lichtblauw metallic zijn voorbeelden van de opvallende kleuren, maar ze verbleken allemaal bij één andere kleur. Cotswold Yellow is een soort lichtgeel waar je veel lef voor moet hebben. Deze auto was overigens oorspronkelijk blauw. Voor de rest valt de auto op door de matzwarte vlakken en wielen van een 13 jaar jongere Jaguar XJ. Daarnaast is er later een zonnedak gemonteerd.

Jaguar XJS V12 - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJS V12 - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJS V12 - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJS V12 - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJS V12 - Foto Jim Appelmelk
Jaguar XJS V12 - Foto Jim Appelmelk

Mercedes-Benz SLS AMG (Le Mans Red)

Google op “SLS AMG” en je vindt meteen al foto’s van een rode SLS AMG. Hoewel advertenties van Mercedes zelf het goede voorbeeld geven, blijft Le Mans Red een tamelijk zeldzame kleur. Zeker op deze auto doet zilvergrijs het opvallend goed. Waarschijnlijk heeft dit te maken met de “Silberpfeilen” van Mercedes-Benz en Autounion. Deze hadden toen, in de jaren dertig, overigens al net zo veel vermogen als de SLS nu heeft: 571 pk. Sidepipes zoals bij de SLR zijn helaas afgevallen, en dat terwijl ze een stuk spannender zijn dan de uiteindelijke uitlaten: onzichtbare pijpjes in een aluminium lijstje. Alsof iemand zou geloven dat het de èchte eindstukken van de uitlaat zijn.

Mercedes SLS AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes SLS AMG - Foto Jim Appelmelk
Mercedes SLS AMG - Foto Jim Appelmelk

Porsche Cayman R (Peridot Metallic)

De Cayman R is gebaseerd op de Cayman S, maar is harder gemaakt door details als airconditioning, radio, en bekerhouders weg te laten. Niet alleen weegt de auto 55 kg minder, óók staat hij 20 mm dichter bij de grond, en op 19 inch lichtmetalen wielen. Hoe dit de rijeigenschappen beïnvloedt kun je nu in kuipstoelen ervaren.

Het maximum vermogen van de zescilinder boxer motor van 3,4 liter is met een symbolische toename van 10 pk tot 330 pk gestegen. Belangrijker dan dit is het aangepaste onderstel. Wie de auto nog te standaard vindt kan de auto bestellen met Sport Chrono Package, wat onder andere een dubbele koppeling en launch control omvat. Dit scheelt 0.2 seconde op de 0-100 sprint, wat maakt dat het in totaal maar 4.4 seconde duurt.

Porsche Cayman R - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayman R - Foto Jim Appelmelk
Porsche Cayman R - Foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce Phantom (Blue Ice)

Hoewel veel Phantoms in saaie tinten zijn geleverd, reed er al vanaf het begin een redelijk groot aantal donkerrode exemplaren rond, zelfs in het conservatieve Nederland. Ze zijn er ook genoeg in spannende kleuren, maar dan moet je wel op de juiste plek zijn. In Londen bijvoorbeeld. Daar is het meer de wet van de grote getallen aangezien van de dertig die je daar op een dag tegen komt altijd wel één opvalt.

In Berlijn is een Phantom echter een zeldzaamheid, zeldzamer dan in een relatief kleine stad als Amsterdam. Wie graag voor relatief weinig geld in een Phantom wil rijden hoeft alleen maar een beetje geduld te hebben, want waarschijnlijk zijn er, ondanks het feit dat dit een leuke kleur is, niet veel mensen die in een lichtblauwe Rolls-Royce willen rijden.

Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Foto Jim Appelmelk

Morgen zien jullie twee Ferrari’s uit de categorie “rood maar dan anders”.



50 reacties

Hoewel rood al snel “goedkoop” oogt is “Le mans red” is echt een schitterende kleur!
@C220AMG: ik vind dat de metallic MB rode lakken altijd er wel goed uit zien, het oogt neit zo goedkoop als hetzelfde felle uni-rood (dat ze ook wel hebben).
Dat rood op die SLS staat m lekker zeg
Die DB9, die kleur, gewoonweg heerlijk! *kwijl van toetsenbord afveegt*

Ik ben benieuwd naar het eerste productiemodel van de Donkervoort D8 GTO, die krijgt een best behoorlijk rode kleur…
@motoragent: kapper
Normaal ben ik niet zo’n fan van audi, maar die r8 is echt mooi.
@ferrari94tr: Dat is nou net de gene die van mij uit het rijtje mag. Een witte R8 met vieze groene stukken erin, ziet er niet uit…
@ferrari94tr: als ze er een paar idiooten dingen op zetten vindt jij hem wel mooi?
@sandervolvo: Jazeker, goed uitgevoerde orginaliteit is altijd +1
Schitterende spots weer! Een dikke aanwinst voor AB.NL!! Wat is die DB9 toch een tijdloze auto… Nog steeds de mooiste Aston en zeker de mooiste in dit toch niet misselijke gezelschap!
Leuke reeks appeltje!

P.S. Meeste Cayman R’s werden uiteindelijk toch met airco geleverd zodat de gewichtsbesparing wat tegenviel…
Tip voor een volgende reeks: de Volvo 850 T5R in een soort van vanillevla geel. Alle andere versies waren braaf, maar deze is echt heel gaaf, ook na 20 jaar nog steeds!
@loberg: yellow cream is de benaming van die kleur. In eerste instantie alleen maar in drie kleuren verkrijgbaar, zwart, groen en yellow cream. Van deze kleur zijn er niet heel veel verkocht wereldwijd. Een waar collectors item , als je deze in goede staat en met relatief weinig kilometers kan kopen.
Wat is die SLS toch prachtig in het rood.
Beetje jammer, die Jaguar.
Geweldige spots, bijzondere kleuren. De verschillende varianten op geel vind ik geweldig.
Maarrreh, had je aan een polarisatiefilter voldoende om de kleuren zó sprekend te krijgen, of heb je ze met nabewerking wat opgehaald? Vooral de foto’s van de Merc en de AM hebben een paar details die wel over de top lijken. Zo komt het ‘olie-effect’ op de koplampen en op de voorruit van de Renault kunstmatig over.
Ook dan: Prachtige foto’s weer!
Die SLS AMG staat wel erg dicht tegen de stoep aan. Kijk maar uit dat je de stoep niet beschadigd, zou zonde zijn…. :)
Jaguar XJS V12 (Cotsworth Yellow)

Freudiaanse vertyping?
@ar156sw: Klopt, maar waarschijnlijk ligt de fout ergens anders dan jij verwacht ;)

Is namelijk Cotswold Yellow, en niet Cotsworth Yellow (en nee, ook niet Cosworth Yellow wat sommigen zullen werwachten)
@motoragent: Haha inderdaad, die had ik niet aan zien komen!
Je hebt gelijk. Zal ’t aanpassen. Wist je trouwens dat er ook Cotswold Blue is als kleur?
Word je vrolijk van…als je kleurrijke auto’s ziet op straat…
Die gele Z4 is echt prachtig, het blauw op de aston valt ook wel mee, niet helemaal m’n ding maar het staat beter dan grijs en zwart.
@Hupke: Vreemd, ik dacht het tegenovergestelde..
die oranje bmw heeft nog een oud nummerbord trouwens, de kleur klopt wel, alleen ptt had natuurlijk tnt moeten zijn!
Postbode in een BMW? PTT op ’t kenteken en de auto in TNT oranje?
gedwongenleaser
Jezus die Viper lijkt wel een slecht hobby project, die naden zijn echt verschrikkelijk, menig zelfgebouwde Veyron ziet er nog beter uit. Die Z4 vind ik eigenlijk ook maar lelijk. In een donker kleurtje kun je je nog vergissen en denken dat het een chique wagen is. Die SLS en DB9 daarentegen… Prachtig! Die Cayman is ook een heerlijk snoepje!
Die AM is echt prachtig, geweldige kleur voor zo’n auto. En de M3 GTS kleurstelling kan ik ook erg waarderen. Overige kleuren ook mooi.

Nou vind ik veel kleuren mooi op auto’s. Eigenlijk bijna alles behalve zilvergrijs….
Ook een groot verschil tussen de 1st gen en 2nd gen Viper RT/10 is de plaatsing van de uitlaten.
De 1st gen heeft de bekende sidepipes, terwijl de 2nd gen het doet met twee centraal geplaatste pijpen.
Dat geel van de Z4 past ook mooi op een E36 M3 (keer gezien en nee, dat was geen Dakar Yellow) Die Jag, zo’n mooi model (we hebben zelf een XJS-C V12 gehad) maar deze has seen better days. Onze was rood, ook geen mainstream kleur voor een Jag maar dat vond ik persoonlijk mooier. Verder, zoals de rest ook al zei, schitterende spots en foto’s!
@E34M5Touring: Phoenixgelb misschien? Vind ik ook erg gaaf, hier een voorbeeld van een E46.

http://i43.tinypic.com/4km6r.jpg

@appeltje: leuk topic.
@kaasboerin: De eigenaar zei dat het deze kleur was en dat hij die speciaal heeft laten spuiten zo. Stond erg fraai met donkergrijze wielen (tegen zwart aan). Die E46 kleur is ook fraai. Kan ook alleen op een 3, zo’n kleur.
@E34M5Touring:

De E39 kan ook best wel wat kleuren verdragen.
@Hupke: Estoril Blauw bijv. !
@E34M5Touring:

Bijvoorbeeld. Ik herinner me ook eens een fel rode gezien te hebben en die mocht er wel zijn.
Ook ooit een witte gezien maar die was vrij fout, ook getjoened.

Dakar geel kan ik me er ook nog wel op inbeelden.
Leuk artikel
Ik vind het fijn dat @appeltje de laatste tijd lekker bezig is met het maken van dit soort artikelen. Dit leest toch wat lekkerder weg dan een berichtje over een rapper die incapabel is (pleonasme) met een auto.
Er wordt nu wel gedaan alsof die Aston een hele bijzondere kleur heeft, maar die Daihatsu naast de R8 heeft precies dezelfde kleur en daar worden geen woorden aan vuil gemaakt. Gemiste kans, altijd een erg mooie auto gevonden!
@jipino: Scarlett Johansson in een blauwe jurk vs. Susan Boyle in dezelfde blauwe jurk is ook een verschilletje hoor :-)
@jipino:

Die daithatsu is niet premium genoeg vrees ik.

De kleur is ook wel iets anders, lijkt iets lichter. Maar klopt, is mooier dan een 13 in een dozijn grijs koekeblik.
frozen blue!

@mister:

maar img doet het niet :(
Jezus!!
Het dak op de viper is gewoon echt lelijk!!
De viper RT/10 is helemaal niet lelijk, maar met dat dakje erop… echt niet om aan te zien..
Het is alsof er een misplaatste baret op zit!
@nickmercedes: Dat komt doordat de auto nooit ontworpen is met afneembaar dak. Sterker nog, ze hebben niet eens zijruiten. Dat kwam pas na een paar jaar. Dr zijn diverse kits op de markt voor de Viper maar door het ontbreken van bevestigingspunten etc wordt het vaak niet zo mooi. Voor de zijruiten had je zelfs inritsflappen.
Die kleur geel van de z4 is de mooiste van de gele kleuren in dit artikel, maar deze z4 is er te saai voor.. Jammer dikke velgen eronder lijkt al beter
Die Jag en Viper!!! Weer een hele mooie reeks Appeltje! Hé, volgens mij zag ik gister die M3 bij de BMW dealer in Amstelveen. Alleen kon ik geen foto’s maken vanuit de bus :(
Helemaal eens met de inhoud van dit artikel, grijs en zwart zijn de meest deprimerende kleuren die er zijn en dan is het eigenlijk onbegrijpelijk dat auto’s juist en masse in die kleuren worden besteld.

De titel is dan wel in een mooie taal, maar niet helemaal goed: ‘je voudrais de la couleur’ is het in dit geval omdat je niet ‘de kleur’ wilt maar gewoon ‘kleur’, zonder lidwoord dus (in het Frans dan du/de la). ;)
Alfa heeft ook een paar hele mooie kleuren op de mito zitten! Soort donker metallic rood en een heerlijke donkerbruin metallic!
Haha, zie gewoon mijn eigen auto staan op deze pagina (die XJS…)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).