Terwijl Jeep blijft roepen dat iedereen gek is (behalve zij) gaan de Zweden van Teknikens Värld stug door met aantonen waarom de Jeep Grand Cherokee (volgens hun) een gevaar op de weg is. We worden werkelijk bedolven onder persberichten en video's die aan zouden tonen waarom de Grand Cherokee niet in staat zou zijn om een eland te ontwijken.
De officiële reactie van Jeep komt op het volgende neer: de auto was overbeladen en daarom liep het uit de hand. De Zweden ontkennen dat niet, maar stellen wel dat de vork iets anders in de steel zit dan Jeep ons wil doen geloven. Op het kentekenbewijs van de Jeep Grand Cherokee Overland 3.0 CRD V6 staat het volgende vermeld: gewicht: 2.347 kilo, maximale belading: 602 kilo en dat maakt een maximum gewicht van 2.949 kilo.
Toen de Zweden aan de test begonnen propten ze dus 5 mensen in de Jeep en gooiden ze (vastgesjorde) zandzakken in de kofferbak. Het gewicht van de 5 personen + zandzakken was exact 602 kilo. Toen ze begonnen te rijden merkten ze (bij zeer lage snelheid) al dat de Grand Cherokee zeer onstabiel was. En dus haalden ze 100 kilo ballast uit de auto. Toen ze de auto vervolgens een Elandtest lieten doen ging de auto op 2 wielen.
Hierna werd besloten om nog eens wat beter naar de Jeep te kijken. En dus werd de auto op een weegschaal gereden. Toen bleek (naar eigen zeggen) dat het gewicht van een Grand Cherokee geen 2.347 kilo was, maar 2.505 kilo! Een Grand Cherokee is dus maar liefst 158 kilo zwaarder dan op de officiële papieren staat aangegeven! Als klant kan je dit onmogelijk weten en weet je eigenlijk alleen maar dat je maximaal 602 kilo aan passagiers & bagage kan meenemen.
Teknikens Värld ging er dus vanuit dat ze een auto aan het testen waren met een gewicht van 2.949 kilo terwijl ze in werkelijkheid bezig waren met een auto van 3.007 kilo, oftewel 58 kilo meer dan door Jeep is toegestaan. We hebben ook even in de Nederlandse Jeep folder gekeken en daar wordt ook een massa rijklaar van 2.347 kilo genoemd (en een kentekengewicht van 2.247 kg). En dat terwijl zo’n Jeep dus véél meer zou wegen, volgens Teknikens Värld.
Hebben de Zweden de boel hier doelbewust lopen foppen? Ze claimen precies gehandeld te hebben zoals elke consument dat zou doen. Ze kijken naar de papieren en adviezen van Jeep en testen vervolgens de auto. Is het dan de fout van Jeep of Teknikens Värld dat de auto overbeladen is?
In onderstaande video laten de Zweden voor het oog van een aantal Jeep-mensen met een aantal verschillende Grand Cherokee’s nogmaals zien dat de auto slecht presteert. De klappende banden vliegen je om de oren!
Het is wel opvallend te noemen dat Teknikens Värld een soort van kruistocht is begonnen tegen Jeep. Zijn ze boos omdat Jeep net doet alsof die Zweden gek zijn? Of hebben ze een ander appeltje met Jeep te schillen?
76 reacties
Heb jij ooit een eland gezien?
Die staan nogal hoog op de poten dus de romp eindigd dan op je schoot.
Hoe dat gaat voelen laat ik aan je eigen fantasie over.
Neem dan wel even mee dat je 700kg met een gangetje van 65km/u voor je gok krijgt.
OT Ik zou dit weleens door bv de TUV getest willen zien.
Dat is geloofwaardiger dan dat blaadtje dat de wereld in de maling heeft genomen mat de A klasse.
Daar bleek later ook niks van te kloppen.
Laat onverlet dat destijds met de A hadden geklooit met de bandenspanning.
Dus bij mij hadden ze de schijn niet mee.
Ik had het over het Jeep filmpje, die van Saab ken ik.
Ik denk niet dat dit tijdschrift het budget heeft om iedere auto die ze binnen krijgen af te schrijven voor zo’n eland test (laat staan dat ze het leven van hun redakteuren op het spel willen zetten, niet allen A-stijlen zijn zo sterk)
stelletje jankers allemaal
Compleet met foto’s van auto’s die met 100km/uur een eland geraakt hadden.
Wat jrk68 al zegt: een eland staat zo hoog op de poten dat ie over de motorkap door de voorruit naar binnen komt. En, als je hard genoeg gaat, door de achteruit er weer uit. En ja, ze steken daar zomaar over als je het niet verwacht. Hier hebben we geen elanden maar er kan zomaar iets van een vrachtwagen vallen of een kind kan de weg op kan rennen.
Jeep heeft wel wat uit te leggen denk ik. Toen de A klasse op zijn kant ging ging dat de hele wereld over. De introductie van de Smart, wie herinnert het zich nog, werd uitgesteld en de auto werd op belangrijke punten veranderd. Zo werd de besturing minder direct (meer omwentelingen nodig voor dezelfde stuuruitslag), de auto verlaagd, de vering stugger en de voorbandjes belachelijk smal. Waardoor het een vreselijke auto werd om in te rijden.
Er zal toch een zekere veiligheidsmarge bestaan. Jeep kan men niet wijsmaken dat 1 kilo over het toegestane gewicht meteen een gevaarlijke wegligging zou moeten betekenen.
Jeep is overigens bij lange na niet alleen. Vrijwel ieder merk doet dit.
Vind sowieso het deinen van de auto tamelijk verontrustend. Het onderstel van de Grand Cherokee is tamelijk modern maar in tegenstelling tot de geometrie zijn blijkbaar demping, veren en stabi’s nog tamelijk ouderwets. Lijken me extreem zware stabilisatorstangen onder zitten, redelijk stugge veren en erg zwakke dempers.
Of je een auto hierom niet koopt moet je verder echt zelf weten maar dat Jeep in dit geval bij lange na geen verfijnde afstelling van het onderstel heeft staat vast. Doe mij maar een auto met iets voorspelbaarder gedrag, voor die paar keer dat je wel de grenzen op wil zoeken.
fabriek Werkelijk
Benz SL 1710 1864
polo 1013 1142
Tiguan 1466 1604
Een Peugeot 208 was 5 kg lichter, zouden Fransozen dan eerlijker zijn?
Duitsers zijn gewoon nooit eerlijk als het over auto’s gaat. Niet over het gewicht en nog veel minder over hun (zogenaamde) laag verbruik.
Als iets roest, dan wordt het lichter…
En wat nu? Afgekeurd ofzo, ik lig er niet wakker van en helemaal niet van die mierenneukers die op de kg gaan rijden. En de conclusie? En hopen dat ze dat gewicht zo houden want dan betaal je maar voor 2300 i.p.v. 2500… waar praten we over.
Zeker als je ziet dat zo’n ouderwetse XC90 de test gewoon vlekkeloos doet.
Van de touareg verwacht ik al helemaal dat het goed is, dat is gewoon een top auto.
Idee?
Ik geef geen shit over een paar kilo te veel want ik rijd bijna nooit met een overbeladen auto en al zeker niet met een Jeep.
Aja proficiat met je job als producent.
Wat betreft de eland maak je een grapje hoop ik? Ik heb geen eland gezien in die test, alleen een uitwijkmanoeuvre waarvan ik aanneem dat elke auto deze zonder problemen aflegt. Praktijk is weerbarstiger, Jeep kan lullen wat ze wil, dat filmpje (met Jeep techneuten erbij!) is gewoon niet okselfris.
Mijn hele reactie was als een grap bedoelt, spijtig zijn er tegenwoordig ab-bezoekers die alles serieus nemen
Ik herinner me Zwitserland in de BX met 3 personen en kampeerspullen aan boord, incl. bescheiden topkoffer. Ontwijken van een obstakel. Vier kermende banden, zwaar slagzij, maar reed gelukkig wel precies waar ie moest.
lijkt me dat ze daar wat aan moeten doen…
Een eland heeft (mannetjes) een schofthoogte (zeg maar bij de schouders) van 1,80m tot 2,20 mm… die dondert dus inderdaad met de volle 300 tot 800 kg op je voorruit, zelfs bij een Grand Cherokee met de rijhoogte zo bizar hoog als in de filmpjes.
Ah Grand Cherokee stelt niet veel voor heeft zelfs problemen op het asfalt.
LandCruiser alles kunner de Toyota gaat gewoon door een heel diep stuk, de meeste auto’s zouden allang gaan zinken in het water
http://www.youtube.com/watch?v=twy952fb70Q
http://www.youtube.com/watch?v=qr8eEWyKQHM
Die spoort echt niet.
Moet ik nu een verwijzing maken naar een donker duits verleden voor die simpele ziel??
Nee ik behoud liever mijn waardigheid.
*=nolifer