Lamborghini had eventjes het rijk zo goed als alleen sinds de onthulling van de Aventador, maar Ferrari slaat keihard terug met de gloednieuwe F12berlinetta. Twee Italiaanse supercars met een dikke V12 die veel overeenkomsten hebben, maar tegelijkertijd ook van elkaar verschillen als dag en nacht.
Laten we eens met de meest opvallende verschillende beginnen. De Ferrari heeft zijn V12 voorin liggen terwijl de motor van de Aventador achter de inzittenden ligt. Ook beschikt de Lamborghini over vierwielaandrijving terwijl de F12berlinetta al zijn 740 pk via de achterwielen op het wegdek moet brengen.
Daarnaast is er ook een verschil te bespeuren in het materiaal waar beide auto’s van gemaakt zijn. Bij de Aventador LP700-4 is dat voornamelijk carbonfiber met enkele elementen van aluminium zoals de voorschermen en deuren. Bij Ferrari moeten ze niks weten van carbonfiber (behalve in het interieur) en de F12berlinetta is dan ook volledig opgetrokken uit aluminium. Sterker nog Ferrari gebruikt maar liefst 12 verschillende soorten aluminium voor het bouwen van een F12berlinetta.
Als je echter kijkt naar de prestaties en de prijs van beide auto’s dan zit het allemaal redelijk dicht tegen elkaar aan. Zo kost de F12berlinetta 225.000 euro en de Aventador kost 255.000 euro, uiteraard zijn dat de prijzen zonder belastingen. Een Aventador inclusief belasting kost in Nederland zo’n 440.000 euro en een F12berlinetta zal waarschijnlijk zo’n 370.000 euro gaan kosten. Dat verschil komt voornamelijk omdat de Ferrari een stuk zuiniger is.
En om wat extra voer voor de discussie te geven vinden jullie hieronder de (meeste) specificaties van zowel de Ferrari F12berlinetta als de Lamborghini Aventador LP700-4. Welke Italiaan met V12 heeft jouw voorkeur?
Ferrari F12berlinetta
Engine
Type 65° V12
Bore/stroke 94 x 75.2 mm
Total capacity 6262 cc
Compression ratio 13.5:1
Maximum power 545 kW (740 HP) at 8250 rpm
Specific power output 118 CV/l
Maximum torque 690 Nm at 6000 rpm
Maximum revs 8700 rpmDimensions and weight
Length 4618 mm
Width 1942 mm
Height 1273 mm
Wheelbase 2720 mm
Front track 1665 mm
Rear track 1618 mm
Dry weight* 1525 kg
Kerb weight* 1630 kg
Weight distribution 46% front, 54% rear
Weight/power ratio 2,1 kg/CV
*With lightweight optionsPerformance
Maximum speed over 340 km/h
0-100 km/h 3.1 sec
0-200 km/h 8.5 secConsumption 15l/100 km
CO2 emissions 350 gr/km
Lamborghini Aventador LP700-4
Engine
Type 60° V12
Bore/stroke 95 x 76.4 mm
Total capacity 6498 cc
Compression ratio 11.8 ± 0.2
Maximum power 515 kW (700 HP) at 8250 rpm
Specific power output 108 CV/l
Maximum torque 690 Nm at 5500 rpmDimensions and weight
Length 4780 mm
Width width (excluding mirrors) 2030 mm
Height 1136 mm
Wheelbase 2700 mm
Front track 1720 mm
Rear track 1700 mm
Dry weight 1575 kg
Weight distribution 43% front, 57% rear
Weight/power ratio 2,25 kg/CVPerformance
Maximum speed 350 km/h
0-100 km/h 2.9 sec
Consumption 17,2l/100 km
CO2 emissions 398 gr/km
157 reacties
Nee, de F12 is gewoon lelijk. Maar dat is de Matador ook…
Kak in ogen?
Net opgemerkt op de foto’s: de passagier heeft in de F12 een eigen digitaal dashboard (toerental, km/h). Geinig! Maar is dit nuttig denk ik zo…?
http://www.adv1wheels.com/adv1wheels/wheelcollection/ADV5.0/ADV5-01SL/1.jpg
keuze snel gemaakt.
Keuze: Lamborghini
Alhoewel ik de Aventador ook onwijs gaaf vind. En zeker boven elke andere Ferrari(599,458,FF, zelfs de Enzo) zou verkiezen.
Deze F12berlinetta is gewoon het top punt.
die
http://static.autojunk.nl/pictures/2012/0313/143348/image_01.jpg
thumbs up voor de moeite ..
F12 –> lelijke ‘update’ van de 599 m.i.
Aventador –> wtf are they doing in Italy ?
De F12 is mooi! Echter is de design niet bijzonder! Wie goed kijkt ziet er heel veel lijnen van de afla 8C in. Het is gewoon een dikkere versie van de 8C!
Ik vind de Ferrari niet zo mooi… en stuk gaatie :-P
Niet dat de voorkant lelijk is, maar de achterkant kan wel een plastische chirurg op los gaan……
Appels en peren verhaal.
Doe mij maar die .. opgerekte gallardo tegenover die namaak corvette Z06…
Mooi voor jau
sneue handtasjes ..
Vooralsnog vliegen OOK deze spontaan in brand. En
maar WAT EEN DING!!!
Wat ben ik aan het aftellen voor die nieuwe Enzo liever vandaag dan morgen.
mensen die een half miljoen neerkieperen zijn niet echt geinteresseerd in de legendarische betrouwbaarheid van vag-producten, waar die mythe ook op gebaseerd mag zijn.
las laatst dat de fanboys vooral wakker lagen van het lage premium gehalte van een paar afdekklepjes op de ferrari.
echte liefhebbers..
Acceleratie van de Aventador 0-200 is 8,8 sec… misschien nog handig ter aanvulling van het lijstje.
Ferrari F12 is een auto voor puristen. De F12 is op alle vlakken net iets beter dan zijn angstgegner…
Sneller, lichter, zuiniger (of laten we anders zeggen, efficienter).
mooiere techniek, op motorisch vlak veegt hij de vloer aan met de Lambo (meer pk’s uit cm3, ga maar na hoeveel pk de ferrari zou moeten hebben als hij 6500 cc zou meten) veel hogere compressie wat duidt op veel nauwkeuriger gebouwde motor, hoger maximum toerental (wat duidt op groter bruikbare koppel) enz. enz. Enzo?
De Lamborghini is met zijn stealth look een lifestyle auto, niks mis mee… als je vliegtuigpiloot bent en van radars houdt… Alleen voor het echte werk moet je een Ferrari hebben. En dan is dit zelfs nog de ‘Lusso’ versie, de ‘Competitione’ versie moet nog komen…
er is er maar een de echte rijdersauto, namelijk de compromisloze auto en dat is in de bmw/audi vergelijk de achterwielaangedreven auto…
Wat mij betreft gaat het in deze regionen om de compromisloosheid, de puriteinsheid, de houding van alleen het beste is goed genoeg. Daar past geen 4×4 of stealth look… niet iedereen hoeft in dit idee mee te gaan, daar niet van…
Het punt bij VAG is dat zij niet innovatief wíllen zijn. Strategie bij VAG is een concurrent te zijn, een net zo goede auto aanbieden, om zo de concurrentie de wind uit de zeilen te nemen.
Omdat ze over het hele spectrum van de automarkt opereren is dat een interessante strategie want daarmee onmoedig je de concurrentie om verkooptoppers te ontwikkelen. Maar nooit lukt het ze de betere auto te maken door deze strategie. Ze lopen altijd achter op het spel. Omdat ze niet met werkelijke innovaties komen maar alleen maar bezig zijn om het hoofd te bieden op de huidige opererende markt.
kijk maar eens naar bmw/audi (1m op de markt, en ja hoor, even later komt audi met een +variant met rs3)… heel voorspelbaar en niet innovatief…
hallo .. zijn dit dan niet beide computers op wielen ??
zijn wij romantici en is de wereld op ons vooruit gelopen of is de wereld een verkeerde weg ingeslagen en weten wij het maar moet de rest er nog achterkomen… if you catch my drift..
of is het voor iedereen gemeengoed en hebben het geaccepteerd in hun leven ..
en lopen wij twee hopeloos achter ??
De Lambo is té schreeuwerig. Niet dat de F12 een subtiele auto is, maar in vergelijking is hij subtieler.
De techniek is in beide auto’s nagelnieuw & hypermodern, dus daarvoor hoef je het niet te laten.
PK’s speelt me geen rol, beiden hebben ze die meer dan zat.
Veel mensen hebben moeite met het aggressieve design van Ferrari, maar dat is gewoon hoe het er uit moet zien als het modern moet zijn. Ronde designs waren cool tot de 50’s en 60’s.
Maar toch kies ik de Aventador lol..
Ik denk dat er genoeg mensen zijn die liever een 599GTO hebben dan een F12berlinetta…
OT: AVENTADORRRRRAWRR!!
En in de mat parelmoerwit met zwarte velgen graag, een kleur die de vorm extra accentueert.
Een ongelovelijke beauty in het echt, en subtieler dan je zou denken.
Aventador
Lopen altijd vreemde snuiters rond he…lol
De motor mag dan wel inorde zijn, die van de Aventador doet er nou niet echt voor onder..
En wat betreft het uiterlijk komt de F12 er in de verste verte niet aan te pas…..
Lamborghini<3!