Kies maar: 1965 Porsche 911 of 2012 Porsche 911?

Auteur: , 94 Reacties

Twee instappers, achterwielaangedreven, handgeschakeld, met de motor op de 'verkeerde' plek en dan een bergpas op rijden. Hoe verhouden ze zich tot elkaar en ben je echt bereid met het zwart tot aan de ellebogen te staan om je klassieker terug naar huis te rijden?

Een korte vergelijking op een bergpas in Zwitserland. De oude versus de nieuwe. Normaal gesproken ben je er dan snel uit. De nostalgisch ingestelde mens kiest zonder twijfel het oudje, want de nieuwe heeft nog zo weinig met het origineel te maken. De makkelijk ingestelde mens kiest de nieuwe, want wat boeit zo’n roestig oud blik nou? Maar dit is anders, dit zijn 911’s.

In 1965 had de 911 5 versnellingen, een luchtgekoelde 2.0 zescilinder boxermotor en duurde het minimaal 9 seconden om naar 100 km/u te accelereren. Dat is tig jaar later met de Porsche 911/991 wel anders: 7 versnellingen, 3,4 liter, 350 pk en een 0-100 km/u sprint die 4,5 seconden duurt.

Technisch is de vooruitgang vrij duidelijk, tegelijkertijd heeft Porsche heel weinig aan het concept veranderd. Waar je in veel moderne auto’s amper naar buiten kan kijken is het zicht vanuit de 991 goed. Achter de voorstoelen passen nog net zo veel boodschappentassen of kinderen zonder benen. Zelfs het geluid is in de 991-instapper direct herkenbaar. Fans van evolutie boven revolutie kunnen zich weinig beters wensen.

Stuurgevoel is ondanks de elektrische bekrachtiging nog steeds aanwezig. Ook een nieuwe 911 rijdt fantastisch maar zo analoog als het origineel is ‘ie natuurlijk niet. In een klassieker moet je werken tot het zweet op je voorhoofd staat, zonder airconditioning. Met een 991 stap je bovenaan de Furkapas droog en zonder spierpijn uit. Als comfort belangrijk is, kan je echter ook in een oude Volvo omhoog. Kies maar!



94 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
Erg makkelijk dit, het model uit 1965 vind ik het mooist.
@opgooier: Ik moet wel voor de nieuwe kiezen. Want die oude is een smerige vervuiler waar alleen maar jankerds in rijden en wat om geven.

Door de nieuwere te rijden zullen meer mensen mij leuk en aardig vinden…….
@Melvivio: Jij rijdt een bepaalde auto zodat mensen je leuker vinden? Hahha ik moet het van mijn geweldige persoonlijkheid hebben.
@opgooier: Doe mij ook die ’65 maar. Over een paar jaar wissel je die in voor 2 nieuwe turbo’s
Toch de nieuwe voor mij. Rijden in zo’n oude wagen is genieten en een geweldige ervaring, maar ik voel me niet geroepen om de technologische vooruitgang te negeren.
2012… Die uit 65 heeft wel history maar lijkt helemaal veel op een kever… denk dat die uit 2012 toch in dagelijks gebruik fijner en leuker is
Wa Wa Wa, het is net een Golf, wa wa wa. VAG-bashers, kom maar op.

@Norge: Ga maar lekker met je Hyundai de Noorse bergweggetjes op.

Je kan een hoop zeggen. Maar dit zijn beide geweldige auto’s. Nostalgiek bij de ene en techniek bij de andere. Ja, de nieuwe is te duur en Porsche maakt er winst op; maar het is en uitzonderlijk apparaat!
@gregorius: Wawawa ,alles uit de zestiger jaren is fantastisch natuurlijk.Deze Porsche niet daargelaten, maar de Hyundai rijdt ook lekker hoor.
@norge: klopt, wij hadden een keer een cee’d als huur autoo en mn pa vond prima
Lijkt me duidelijk!
Binnenkort gewoon MRB betalen voor die ouwe…
Doe dan maar gewoon een nieuwe ;-)
@reactief:
Maar serieus… Heel moeilijke keus.
Sls er al een luxere auto naast voor de deur zou staan de oude. Maar wel een begin jaren 70-er in de fantastische kleur oliv.
Anders de nieuwe. Persoonlijk een van mn favoriete nieuwe auto’s. Een van de weinige nieuwe auto’s ook die ik wel zou willen.
Ik zie geen verschil. Ja, de kleur…
@fiscaal: Psst, zeg ook nog effe wat over plat gemepte kevers, dan klopt het weer!
Volledig met je eens.Da’s nog echt autorijden.Afschrijving heb je ook niet want hij wordt alleen meer waard.
Doe mij die oude maar. Karakter, heerlijke roffel, prachtige kleur. Zoveel emotie in 1 klein bruikbaar autootje kan ik niet voorbij laten gaan.
Charisma, de oude heeft het meer dan de nieuwe!
65 model natuurlijk, dat is nog echt autorijden, fuck the luchtzak generatie…
@norge: +1 voor jou. Mooier had ik het niet kunnen verwoorden.
@norge: Ga dan ook gelijk kraken ofzo..
Fuck verwarming, fuck dubbel glas, fuck de kookplaat.. =D
@kaasboerin: Ook geen internet in de sixties. Daar gaat @norge , geen AB meer voor hem…
@norge: Ga lopen, vroeger had je ook geen auto’s! ;)
@bofkont:
Nee, vroeger had je auto’s…. nu heb je computers waar jij je in mag voortbewegen op een manier die de programmeur veilig acht….
@jrk68: Grappig dat jij (met je Smart Roadster) dat zegt. Want als er 1 auto vernaaid door de software is het die wel. Een bak die schakelt wanneer hij er zin in heeft, zelfs in de manual modus, een heel scala aan moderne hulpmiddelen. Had toch een MGB ofzo gekocht voor dat geld. Vroegahh…
@E34M5Touring:

Uhhh smart roadster…heb ik zeker wat gemist,want ik dacht toch echt dat @jrk68 een lotus elise/exige had.
@redbeams: Heeft ie ook geloof ik.
Lastige deze. Ze hebben allebei wel wat, maar om totaal andere redenen. Dus ik zou ze gewoon allebei doen :)

What’s next… 1948 Kever vs Golf 7?
Beetje gekke vraag, natuurlijk de ’65 er
@bazzelijn: beetje gekke vraag, natuurlijk de nieuwe
Uiteraard de 1965’er 911, maar dan liefst opgelapte versie door Magnus Walker;

http://24.media.tumblr.com/tumblr_m584cruXWL1rv19p1o1_1280.jpg
@pietjepuk: magnus walker = +1
@pietjepuk:
Petje af puk, voor het eerst in maanden dat ik je iets zie schrijven dat hout snijd…
M.a.w. ik ben het met je eens….
@jrk68: Ik ook , maar niet tegen puk zeggen hoor…..
@pietjepuk: Doe maar in samenwerking met Magnus Walker, ben wel benieuwd naar z’n verhalen. En dan heb je ergens om van te dromen als je bezig bent..
De nieuwe is over 6 jaar zielig. De oude brengt elke rit een grijns op je bakkes. Zelf heb ik alleen een dag gereden in een 911 uit de 80’s. Die laatste luchtgekoelde versies zijn mijn favoriet. Meer balans en kracht dan deze, iets minder oubollige chroomrandjes, en ongetwijfeld een stuk jeugdsentiment.
@mout: Die chroomrandjes, kleine spiegeltjes, dunne bandjes, chromen wieldoppen, houten dash etc etc. Dat maakt de eerste 911 voor mij juist zo speciaal. Gewoon mooie details vind ik dat.
@911GT2: Snap ik helemaal. Heb ik bijvoorbeeld bij een Merc ‘pagode’, of een vroege Volvo 240. Ben er ook helemaal niet vies van, maar bij de 911 slaat bij mij net de balans door naar de ‘dikke’ versie van de 80’s.
Die oude, stuk goedkoper in de wegenbelasting. Liever het uitzicht, maar dat is zo moeilijk meenemen.
@E34M5Touring: Ha, de keuze baseren op de wegenbelasting…
Die nieuwe 911 kost 720 euro aan wegenbelasting/jaar. Voor elke niet-oldtimer ben je trouwens al zo 500 euro kwijt aan wegenbelasting/jaar.
Als je de keuze af moeten laten hangen van die paar 100 euro’s per jaar ben je niet eens een Porsche waard, wat denk je dat onderhoud wel niet kost?
@alcantara: Kerel, ik wil helemaal geen 911. Maar als het dan echt moet (hence de Kies maar: ) de oude. De wegenbelasting was een poor attempt at humor. En geloof mij, ik betaal alleen voor de BMW al 300,- per kwartaal + nog een keer 336,- voor de Alfa en straks nog een Camaro van 1900kg die enkel in het weekend gebruikt zal worden, maar waar ik wel een heel jaar wegenbelasting over betaal (zonder mokken) . Dus daar laat ik mijn autokeuze echt niet vanaf hangen. Net als de brandstofprijs btw.
@E34M5Touring: 300???? Hoe zwaar zijn die dan? En die Alfa?? Diesel? Ik zit met 1350kg aan 180 per kwartaal en pa met 1550kg op 200 oid!
@jzaero: BMW is 1780kg en de Alfa 1255kg.
@jzaero: Alfa is idd diesel.
@E34M5Touring: Ah dat verklaart een hoop, schrok al van de kosten haha
@E34M5Touring: 1900? 1700kg toch? :D
En die kosten zeggen gewoon mooi dat je een éckte liefhebber bent van auto’s.. :)
@kaasboerin: Dacht 1900kg. Maar kan het ook mis hebben.
@E34M5Touring: Rijklaar gewicht 1779kg volgens autowiki.
Pittig zwaar alsnog, damn.
2000kg is de Panamera(v8) al, ken je nagaan.
Wanneer komt ‘ie nou?!?!?!?!?!?!?!
@kaasboerin: Hij gaat in Mei in de container. Mijn broertje had de kans in 1j extra zijn Masters te halen, en dat kan ik alleen maar aanmoedigen. Hier in NL doe je er veel langer over. De auto wordt nauwelijks gebruikt dus maak me niet zo druk. Alleen inmiddels voor de 10e (!!!!!) keer naar de deuker geweest voor parkeerdeuken. Die straight panels zijn mooi maar je ziet echt ALLES op dat ding.
@E34M5Touring: What the hell, en dat van andere??
Dacht dat het hier erg was..
@kaasboerin: Allemaal parkeer en winkelwagendeukjes. En mijn broertje zet hem al verder weg om dit te voorkomen. 2 kwamen van hemzelf. Nerd parkeert tegen een rekje aan, twee plekken op de bumpert. Verder nog snaarstrak. Hij checkt gelijk ff bij de dealer voor je. Hij is er dan toch.
@alcantara: Oh en over onderhoud hoef je me echt niks te vertellen. Voor het geld van 3j M5 onderhoud kan je een leuke auto rijden.
@E34M5Touring: echte auto’s kosten geld ;) dat weet je als je hem aanschaft.
@xiran: Ja, dus. Hoor je mij klagen dan? Ik betaal het gewoon hoor. Dealeronderhoud al 3j lang. Nothing but the best.
@E34M5Touring: nee, ik doe alleen een constatering. Ik zie zoveel slecht onderhoud dat ik af en toe denk: als je het niet kan betalen ga dan geen grote auto rijden, maar neem iets kleiners wat je wel kan onderhouden.
@xiran: Sorry voor mijn wat overtrokken reactie. Want dat ben ik wel met je eens hoor. Kijk maar hoeveel gasten 1j met een dikke auto rijden. Meestal na de eerste goeie beurt op marktplaats.
@E34M5Touring: Ach, volgens mij zit dit lijstje er al voor mij aan te komen:

– Nieuwe remschoenen voor
– Eventueel nieuwe remschijven voor
– Misschien Oliebeurt (14000km gereden)
– ABS sensors checken
– Draagarmen of stuurstangen ivm scheeftrekken op spoorvorming
– Bij volgende beurt subframe laten nakijken
– 3mm band over op alle vier de wielen, binnenkort waarschijnlijk?

Dit al gehad:

– Gescheurd koelwater reservoir
– GM5 module laten repareren (E46 en Z3 probleem)
– Uitlaat opnieuw vastgezet (verlaging heeft een beugel los gereden)
– Net voor aankoop zes nieuwe bougies

Dit allemaal binnen een jaar, geen kort lijstje, maar ik houd teveel van mijn auto om hem na zo’n korte tijd alweer weg te doen.
@jzaero: Mijn laatste beurt had nogal wat voeten in de aarde. Totale kosten 3700,- . Dan doe je wel weer even rustig aan.
De ’65 natuurlijk. Ongelofelijk veel mooier, ingetogener, subtieler en van een geweldige pure schoonheid. Heel anders dan zijn pafferige, opgeblazen kleinzoon. Die 2-liter is misschien aan de kleine kant maar het is ruim voldoende om plezier te hebben in zo’n Porsche en het voorkomt nare boetes op de snelweg.
<3 2012 911 Carrera 2 S ! die dus :D
Net als bijna iedereen hierboven, de oude. Ik kan me niet emotioneel hechten aan de nieuwe. Mij te clean. De oude heeft zoveel mooie kleine details. Ik kan er uren naar kijken.
@midasracer: Naar een porsche 911 moet je volgens mij niet te lang kijken maar constant in rijden! ;-)

Zelf zou ik trouwens voor de nieuwe gaan, genoeg porsche 911 al ziet het er een stuk deftiger uit als je met de oude voor komt rijden (en dat heeft stiekem ook veel meer klasse). Ik zal het maar op jong enthousiasme houden en gek zijn op snelheid.
Natuurlijk neem ik de 991 mee, alleen al om het feit deze meer waard is.
@alcantara: Om deze vervolgens in de verkoop te doen en een 993 Turbo te gaan halen. Het resterende bedrag is ruim voldoende voor het onderhoud hiervan.
@alcantara: da’s flauw; zo is ie natuurlijk niet bedoeld…Trouwens, een frisse ’65 911 doet ook een aardig bedrag en 991 schrijft af als een razende
Leuk hoor, zo’n klassieker, maar doe mij de 991. Ik vind em mooier, hij klinkt beter en de nieuweling is elke dag van het jaar te genieten.
Het grootste uitgemolken concept sinds … wacht .. er is niets anders zo godsgruwelijk uitgemolken als de 911.

De klassieker is zo fijn om mee te rijden. Ik persoonlijk, als autofiel van de eerste rang, vind deze oude veel fijner rijden dan de nieuwe. De nieuwe mag dan wel supernieuwe zitjes, een supernieuw dashboard, gadgets, stuff en dergelijke hebben, de oude heeft stijl. De nieuwe is niét geil.

Zo, dat gezegd te hebben, ga ik mezelf even verlekkeren aan de foto’s die ik vanmiddag maakte van een Pontiac ‘The Knightrider’ Trans-Am die ik in Hengelo voor de fabriek van STORK tegenkwam (en daar blijkbaar al 6jr voor de deur staat iedere dag) ;)
Omdat ik die oude Volvo al heb, zou ik kiezen voor de nieuwe 911/991. Voor een echte sportwagen gewoon het beste wat er voor dat geld te koop is. Gewoon als Carrera 4S. Perfekt voor dagelijks gebruik. Die oude vind ik mooi om naar te kijken, maar niet om te hebben. Beetje verraderlijk weggedrag ook.
heb nog nooit in de 991 gereden, maar toch ongezien het oudje. Als de vraag nu zou zijn met welke je liever zou filerijden of boodschappen doen, zou ik waarsch voor de nieuwe kiezen. Maar bij het rijden van een bergpas gaat het juist om de beleving!
de 65’er natuurlijk. Met de nieuwe sta je volgend jaar voor lul omdat je een ouwe hebt.
De 65er, en ik zou m dagelijks gebruiken.
ik wil beide
@stijnd007: uiteraard! 991 voor dagelijks gebruik, oldie voor weekend…
Ik zou dan toch voor de nieuwe gaan, heb zelf niet zoveel met de oude. En tenslotte ben ik een beetje een speedfreak en denk dat ik met de nieuwe hier prima over de dijken en door de polder heen kan denderen..
0-100 in 4,5sec met maar 350pk?!?
Damn, daar ligt een goede versnellingsbak in.
@jack_abarth:
Volgens autowiki.nl hierboven heb je daar ook de 400pk voor nodig.
Gewoon verder duwen die berg af en sparen voor een db5
Ik denk dat je met de 1965-er klasse vrouwen kan oppikken en met de 2012-er gold-diggers. doe maar de 1965-er aub.
de 911 ’65, prachtige auto voor het weekend, want de ochtendspits zou ik hem niet aandoen. Pa heeft er ook een gehad, al moest hij wel aardig wat aftikken van het onderhoud. Na vijf jaar verkocht ie hem voor een Alfa 1600 Spider Duetto. Een paar jaar later kreeg hij bericht van de tweede eigenaar: de Porsche was overleden, motorblok was er onderuit gevallen door roestvorming (blijkbaar was die man niet zo tuk op onderhoud)
Dat is easy! 1965. Natuurlijk rijdt het 2012 model vele malen lekkerder en kan je er wellicht meer mee spelen. Maar als je met een 911 uit 1965 heb je niet alleen verstand van auto’s, maar heb je ook klasse!
Normaal gesproken kies ik eerder voor de nieuwe, maar als ik ze zo naast elkaar zie staan op dat plaatje in de Alpen komt de ´65-er veel meer tot z’n recht. Dus ga ik voor het ouwe barrel deze keer :)
Voor mij de nieuwe. Als ik hard wil werken ga ik wel naar de zaak!
so, moeilijke keuze.. Normaal gezien zou ik voor de oude 911 gaan, maar ik heb pas zelf nog achter het stuur plaats mogen nemen in de nieuwe 991, en damn.. Wat is de nieuwe Porsche 991 gaaf!! Niet alleen zijn looks, maar ook het geluid, de rijbeleving alles! Dus mijn keuze gaat voor nieuwe, simpelweg omdat ik daar een goede ervaring mee hebt! (en met de oude geen :D)
De nieuwe…ik heb wel wat beters te doen dan elke week naar de garage bellen.
@xilver: Kijk, daar zit je nu naast. Tenzij je een verwaarloosd exemplaar op de kop tikt, uiteraard. Maar verder past deze in het rijtje Volvo 240, Golf II en Mercedes W124. Zit niks op of aan (zelfs geen waterkoeling met pomp, thermostaat en radiator), gaat niks aan stuk.
Terwijl je bij de nieuwe geregeld een beurt zult moeten doen om in aanmerking te blijven komen voor garantie. Als er al geen recalls of storingen komen.
BEN erg benieuwd hoe die van 2060 eruit gaat zien! ;)
@mister: Psstt… Ik kan je alvast één ding verklappen:

– 2 ronde koplampen
– brede kont
– Boxer motor
– Zoals altijd wordt hij weer in 36 verschillende uitvoeringen uitgebracht

Weet ik ‘toevallig’ van een insider van Porsche ;)
De 2012 model!
Hoewel het oudje er prachtig uit ziet ga ik absoluut voor de nieuwe, rijdt zoveel beter/sneller/veiliger, met die oude moet je nog echt kunnen sturen. Dat ontbreekt er bij wel aan vrees ik.
bij de nieuwe zie je pas hoe een dikke kont hij heeft gekregen, de oude is veel mooier gestileerd dan het nieuwe dikkertje
Zogenaamde puristen hier die voor de oude kiezen. Als het puntje bij paaltje komt stapt elke vent in die nieuwe.
@barney: Hahahaha, so true. :) +1
Ik ben geen 911 man. Ik vind ze mooi maar wil er niet in rijden.
De gewone 911 zegt me niets.

Moest het nu om een 930 turbo, 964 turbo of zo’n elfje dat opgeleukt is door Singer gaan dan zou ik voor dat kiezen.

Nu zou m’n keuze puur gemaakt worden op gemak en dan word het de 991.


Stel me die vraag nog eens over eender ander merk (jaguar, alfa, benz, bmw, citroën, peug, saab,…) en het zou de klassieker zijn.
de nieuwe..
Ik kies voor de auto, niet voor de rijdende computer.
Doe mij maar een oude, ik ben geen kapper….

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).