Kies maar: Opel Cascada of Lancia Flavia?

Auteur: , 95 Reacties

De prijzen van de Cascada zijn eindelijk binnen, dus kunnen we 'm gaan vergelijken met de Flavia. Kan Lancia gedag zeggen tegen de verkoopcijfers van hun cabrio, of hebben we genoeg van het obligate Duitse spul?

Twee dikke cabrio’s met elk grofweg 170 pk onder de motorkap. Lekker met je drie beste vrienden toeren door het altijd zonnige Nederlandse polderlandschap. Qua uiterlijk doen ze niet voor elkaar onder; beiden zijn aantrekkelijk doch stevig ogende badkuipen.

Het grote verschil zit ‘m in de motoren. De Flavia huist een ouderwets 2,4-liter zuipblok, de Cascada een 1,6-liter benzinemotor (SIDI). Dat wordt dus een keuze tussen een atmosferisch of een geblazen blok. Persoonlijk heb ik het niet zo op de eco-fluitjes, en aangezien dit meer een fun-auto zal zijn dan een leasebak lijkt het antwoord voor de hand liggend.

Tot je naar het prijsverschil kijkt. De consumentenprijs voor de Chrysler 200 Flavia is inclusief BPM en BTW 47.250 euro. Voor de Opel Astra zonder dak betalen we “slechts” 34.395 euro. Voor bijna 13.000 euro minder leer ik wel met het turbogat leven. Daar komt nog bij dat de Cascada een uitgebreider motorgamma heeft. Ga je helemaal voor duurzaam, dan is er de 1,4-liter turbo-benzinemotor met 140 pk of de 2,0 CDTI ecoFLEX dieselmotor met 165 pk.

Ben je er nog niet helemaal over uit welke van de twee je moet kiezen? Wacht dan nog even de 2,0 BiTurbo CDTI voor de Cascada af. Deze heeft 195 pk. Neemt dit je twijfels weg? Of ga je toch voor een andere optie?




95 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
Welke verkoopcijfers?
Toch niet die oude Chrysler zeker ? Met zo’n oud zuipblok erin … Dan kies ik onmiddellijk de nieuwe Duitser.
@Frissegast:
Nee, Opel staat bekend om zijn zuinige motoren….
@jrk68: net 750 km sinds de laatste tankbeurt gedaan. Gemiddeld verbruik 5,1 liter op 100. Met een 2 jaar oud blok in een 9-3 cabrio, een TTiD van 160 pk/320 Nm. En ja, dat is een blok van GM Europe (Opel). Hoezo niet zuinig? Leren rijden kan helpen.
@BaRa: iets met benzine en diesel ofzo…
@RRenault: nog een keer?
@norge: hij bedoeld denk ik opels bifuel
@norge: ik doelde op de voorbeelden die hij noemt. Diesels zijn niet te vergelijken met benzine motoren.
@RRenault: je had het in je reactie over de motoren van GM. De diesels horen daar toch bij, dacht ik zo, neen?
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
@autoblog: De app gaf een aantal keer achter elkaar de melding dat het versturen van de reactie mislukt was, terwijl de reacties zo te zien wel gewoon aankwamen. Bugje in de Android app misschien?

Nu behoor ik wel tot het selecte groepje mensen die een officieel nutteloos verklaarde reactie hebben achtergelaten ;)
@RRenault: heb ik ook vrij vaak last van.
Doe mij die Opel maar. Ze brengen de laatste (imo) zeer mooie modellen uit!
@m19nl: ja zeker deze opel is echt mooi! Enige nadeel bij opel vind ik het goedkope en chaotische interieur en de diesel klinken daar echt nog als een tractor
beide hele mooie wagens ..

Opel ziet er net iets beter en betrouwbaarder uit ..
Lancia. Absoluut!!!
@rantheman: De Lancia kost 27k USD in de US. Dat is ongeveer 21k EUR. Daar zit dus al de winst voor de Chrysler-man en belasting al bij in.
Hier in NL krijgt dit ding 19k aan bpm eroverheen; dus 19k van de 47. Blijft er nog 28k over. Dus hier maakt de Lancia man er dus nog meer winst over ook! (Ja, je moet die dingen ook op een boot gooien; kost misschien 700 – 1000 eur.

Dus misschien is het een leuke auto om in te rijden, maar door alle partijen er veel te veel aan willen verdienen om die auto hier te krijgen, is dat ding nu te duur voor wat je voor krijgt. Links of rechtsom; het is een auto met de kwaliteit van en auto van 25 tot 30k!
@gregorius: kwaliteit kan ik niet over oordelen en jij en de meeste hier ook niet denk ik. Kijk ik puur op basis van uiterlijk dan wordt het voor mij de Lancia. Mocht ik toch beslissen een cabrio gaan kopen dan zal ik geen Opel rijden omdat die goedkoper is.
@rantheman: Heb een dag in de Chrystler mogen zitten en zelfs bij het vergelijken met een Mustang Cabrio (die voor 6 dagen had), was de Chrysler nog steeds niet interessant. Het lijkt mooi, maar als je met alle knoppen gaat spelen is het niks. Ook de afwerking is niet alles.
De automaat is, net zoals bij de Mustang, compleet bagger.
De Opel voor mij. Heb altijd al een zwak gehad voor Opel en dat laat zich hier ook zien. Al vind ik de Flavia ook een prachtige auto!
Als je mij 20 jaar geleden zou hebben gezegd dat ik in dit geval voor de Opel zou kiezen had ik je een enkeltje gesticht aan geboden….
Helaas is het ooit zo trotse Lancia wel zo diep gezonken.
@jrk68:

ja joh .. 1993 was een topjaar voor Lancia ..
@lincoln:
Heeft Lancia ooit een topjaar gehad dan…?
Hiermee doel ik er op dat er 20 jaar geleden geen haar op mijn hoofd eraan dacht om ooit een Opel te kopen.
En ja, eind jaren 80 begin 90 reed ik nog Lancia.
@jrk68: Prachtig toch, stijlvol, emotioneel design.
http://i.imgur.com/qbQTWVF.jpg

Niet alleen de koreaanse merken zijn erg vooruitgegaan…
@sdk16420: ik hoop dat je het sarcastisch bedoelt over het design van de Astra!
@sdk16420: Meesterwerkje van Bertone!
@E34M5Touring:
Volgens mij hadden ze toen een collectieve offday….
@sdk16420: niks mis met het design van de Astra F. Zeker niet als je de F terugplaatst naar de introductiedatum. Bovendien tegenwoordig nog steeds (indien zonder al teveel roest en minimaal bouwjaar 1995) vrij netjes om te zien. Wel verouderd maar netjes kunnen ze nog steeds zijn. En ze rijden ook best lekker al blinken ze nergens in uit behalve betrouwbaarheid (eigen ervaring met 1.6 8V).
@ej20g: Ben natuurlijk ook beïnvloed door die Top Gear aflevering in Irak ;)
@sdk16420: Dit is dan ook een Vauxhall, dus dat telt niet…
nee bedankt , dat is als kiezen tussen de pest en de cholera
De lancia, schitterende klassieke lijnen, pedigree, Italiaans leer uit Toscane, prachtige 6 cilinder met chroom afgewerkt, handgemaakte aluminium bedieningselementen op het dashboard… O nee wacht.
Doe mij die Chrysler maar!
Liever geen één van bijde
Nooit gedacht dat ik dit zou zeggen, maar doe mij de Opel maar.
Wat een lelijke dingen, dat er maar niet te veel mensen met slechte smaak rondlopen die die dingen kopen.
Kan je wel met 4 personen in de Opel? Flavia is wel een stukje groter volgens mij. Maar formaat Megane, Golf, Focus heeft die achterbank bij de cabrio toch meer de functie van show of stofvanger?
Als het persé moet dan wordt het de Astra. Die vind ik stiekem best mooi. Maar goed, dat vond ik van het 2001/2006 model ook. En die vind ik nu dus echt niet meer kunnen. Lancia sinds het Chrysler is sowieso niet. Dan koop ik voor dat geld liever een gebruikte A4 of 3 Cabrio. Voor dat geld koop je ook een hele mooie 335i cabrio.
Doe mij maar een e30 325i cabrio
@undifined1: Precies, een mooie bordeaux rode met BBS velgen.
Niet zo moeilijke keuze. Een verouderde Chrysler of een Opel cabrio? Dan wordt het natuurlijk een Opel cabrio. Maar dan niet deze, maar de open versie van de Opel Vectra van een paar jaar terug, beter bekend als Saab 9-3 cabrio.
De Opel. Daar krijg je zo te zien nog een blondje bij…
Als je een enorme gaat voor opel hebt net als ik dan zou je gaan voor een mooie auto zoals de golf cabrio of audi a5 cabrio of mischien wel een mazda mx5 ook leuk!
@timmyaudifreak: Als ik jou was, zou ik voor een cursus Nederlands gaan.
timmyaudifreak
@Lucb: auto correctie sorry hoor :(
Hebben jullie er op de Android app last van dat sommige plaatjes vervormen? Of ligt het aan mijn telefoon?
@ferrari94tr: Nee, zo zien die badkuipen er helaas echt uit.
Beide niet premium genoeg!
@pinokotsbeer: je bedoelt: beiden rekenen hun klanten geen premium prijzen aan om de kost van hun imagocampagnes te compenseren?
@BaRa: premium reclame is ook belangrijk
Wat ik niet goed begrijp is dat de ruit van de Cascada zo ver doorloopt. Het lijkt alsof je in een 308 CC zit – of een ander exemplaar met stalen klapdak (Renault Mégane CC, BMW 3 cabrio, …). Dat terwijl dat toch helemaal niet hoeft, want de Cascada heeft een stoffen dak. Bovendien lijkt de volumeverhouding van de Cascada op de foto’s een beetje vreemd.
@BaRa: Het koffervolume valt me dan weer wel mee. 350 liter met dak dicht, dat is nog niet op niveau van een A5, maar loopt wel mooi gelijk met een 3-reeks of 9-3.
@BaRa: ja! Dat idee had ik ook al… Een ‘echte cabriolet’ met de looks van een CC? Beetje de verkeerde kant op…
Audi s5 cabrio!
@kevinRS6: doe mijn dan maar een Pagani! Wat een vergelijking!
@kevinRS6: Succes. In de 40k prijsklasse zijn ze zeker al 3x gebruikt voor liquidaties en overvallen.
@E34M5Touring: Mag de pret niet drukken..

Wat de vorige eigenaar er mee gedaan heeft speelt geen rol :P
@dennisr: Euuhh kogelgaten kan je niet uitdeuken DennisR ;)
@dennisr: Ja ok, maar ben toch bang dat de echte liefhebber het wel zal opvallen.
@E34M5Touring: hahaha dat is waar! En in onderhoud en verzekering ook maar IETSJE… Duurder :p
Doe maar de Opel.. Meer een Opel dan een Lancia fan.
Tegen welke verkoopcijfers zou Lancia gedag moeten zeggen?
Besef me nu eigenlijk pas hoe weinig 4 persoons cabrio’s er zijn tussen de 30 en 40 mille. In die range lijkt mij de Opel een hele goede keuze alhoewel absoluut geen Opelfan hier.
De Lancia lijkt me geen auto voor Europa. Z’n broertje in de VS snap ik dan weer wel (en is ook heel betaalbaar daar).
Als enige concurrent van de Opel kan ik de VW golf cabrio bedenken maar die is bij lange na niet zo mooi gelijnd als de Opel.
@imaginenl: VW Eos, of is dat gewoon de golf? niet spectaculair veel verschil in elk geval..
@imaginenl: 308cc, Megane cc, maar die lopen op hun eind.
@awesome: megane cc op zijn eind? Dacht het niet.
@Carreza: Niet? Dat model heeft niet eens meer de laatste facelift gekregen! Dacht het dus wel, die verdwijnt binnenkort gewoon via de artiesten-uitgang..
Liever geen van beide, maar gezien het feit dat de spoeling in dit segment aardig dun is…

Graag de buitenkant van de Opel, maar het interieur van de Flavia Flav is naar mijn smaak mooier.

Weet je, doe maar een 2e hands BMW 1-serie cabrio.
Bij het lezen van de titel van dit bericht op de homepage kon ik een glimlach niet onderdrukken. Er zullen maar weinig mensen zijn die voor de Lancia zouden gaan. Terecht overigens. De Cascada is een prachtige auto met een interessante prijs.
Ik zou het wel weten. Liever de Cascada dan de een van de Duitse drie zelfs!
De Cascada graag, vind het een prachtige auto!
308cc megane cc en eos lopen idd allemaal op hun eind.
Nieuwe 4 zits cabrios tot de 40 mille zijn echt schaars hoor.
De opel zonder twijfel.

Zelfde PK’s.
Lager verbruik.
Lagere aanschaf.
Betere looks.

Maar gelukkig ben ik nog steeds blij met m’n 1990 MX-5 :D
jammer dat je die opel zo weinig ziet rijden. die daklijn vind ik echt ondergewaardeerd l!
@sanjo120: auto is nog niet op de markt jongen ! Nogal wiedes dus dat je hem niet ziet rijden….
Alles waar geen Opel op staat, zelfs als de Italiaan een geïmporteerde Yank blijkt.
Ik ga toch voor de ascona!
Sowieso de Lancia! Als ze wat van die Flavia’s verkopen, kunnen ze in de toekomst weer mooie eigen auto’s gaan bouwen!
@Nico94: Ja, want met de verkoop van een paar Flavia’s KAN dat gewoon.
*proest*
Wat een supermooie kleurencombinatie heeft die Opel zeg!
Ik moet wel voor de Opel gaan. Die ‘Lancia’ is gewoon triestig.
Ik vind die Chrysler niet lelijk, maar door het Lancia logo, wil ik hem niet. Toch maar de Opel, die er best goed uit ziet!
De Flavia! :p Eens lekker tegendraads doen. Nja de meeste zitten wel te zeggen van whoo wat een oud blok en het is een opgemeukte Chrysler… hij heeft toch de Lancia Touch meegekregen. Zo een beetje dat mysterieuze dat in die neus werd gestoken. Een feit is dat de Opel ook een aantrekkelijke wagen is maar door het feit dat meer mensen voor een Cascada gaan kiezen en de Flavia minder zal verkocht worden doet de hoofden dan nog meer draaien als er eens een passeert dus qua opvalfactor (zeker in het wit met zwarte velgen) is het een dikke duim qua aandachtstrekker voor de Flavia. PS: als je ziet hoe de Flavia er voordien uitzag als Chrysler kan ik de mensen van Lancia toejuichen als je ziet wat er van geworden is.
hm turbo’s ecofluitjes noemen lijkt me toch wat overdreven voor een fluitje dat juist geboren was om rallyauto’s en F1-cars aan te drijven..
maar leuke vergelijking, een mooie auto met een flutlogo of een flutauto met een mooi logo.. tough one!
De Opel cascada graag!
Die Cascada ziet er fantastisch uit met de kap dicht. Niet onbelangrijk in de Lage Landen dunkt mij.
wat ben ik toch blij met mijn eigen cabrio als ik deze twee zie. Vind er niks aan..
Qua uiterlijk zou ik voor de Lancia gaan, maar technisch denk ik toch de Opel.
Ik hoef geen Lancia met een identiteitscrisis en al helemaal geen Slopel.
Bmw?
@zender: Gefeliciteerd met de meest onzinnige bijdrage van de maand januari!
De Opel Cascada, duidelijk. Wat een plaatje!

Chrysler ehhh… Flavia ziet er ook niet heel verkeerd uit, maar die naam alleen al…
Opel maakt toch ook prachtige wagens de laatste tijd!
Hier hoef ik niet eens over na te denken. Die Lancia is een zwaar gedateerde Chrysler die de zoveelste verjongingskuur heeft ondergaan. Echt alles is beter aan die Opel. Netto is de Opel ook duurder, de Chrysler heeft alleen veel meer BPM toeslag. Ga er dus maar van uit dat de productiekosten van die semi-amerikaan een stuk lager liggen.

In Amerika is zo’n Lancia Flavia wellicht een goede aankoop maar dan ziet het prijskaartje er ook heel anders uit…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).