Kies maar: V8-powered Toyota Celica of Subaru BRZ?

Auteur: , 54 Reacties

Bij veel engine-swaps is de vuistregel: plaats een zo groot mogelijk motorblok in een voertuig als dat voertuig toelaat. Kan het groter? Doen! Op die manier kom je uit op deze twee kleine Japanners met een enorme V8.

Het klinkt simpel, maar dat is het vrijwel nooit. Gedurende het ombouwproces loop je altijd tegen problemen aan, die meestal heel veel tijd en creativiteit vergen om op te lossen. De heren van onderstaande projecten hebben de klus in ieder geval geklaard, misschien met veel succes, en misschien ook wel onder het mom ‘that’ll do’.

Toyota Celica met 7.5 liter Ford V8

Deze 1988 Toyota Celica Alltrac (AWD dus) heeft een Godse zware Ford V8 aan boord, met een inhoud van 460 cubic inch. In normale mensentaal, voor mensen die met normale maten rekenen: dat is meer dan 7.500 cc.

Om het ding niet alleen maar rechtdoor te laten gaan plaatste de maker het enorme apparaat achter de bestuurdersstoel, en als bonus heeft deze Celica uit het enige jaar dat Nederland internationaal voetbalsucces oogste een mooie Gulf-livery. Daarmee kan je nooit fout gaan. Je kunt hem kopen op Craigslist.

Subaru BRZ met 6.0 liter (LS2) V8

Een stuk nieuwer is deze BRZ. Zijn Toyota-broertje kreeg al eens een 5.0 V8 aangemeten, maar dat was een racer. Dit is een auto die nog de straat op mag, en bovendien nog een litertje extra inhoud in de cilinders heeft, in de vorm van een good old GM LS2-blok met 400 pk, uit een Pontiac GTO.

Welke van deze twee projecten prikkelt jouw zintuigen het meest? Kies maar!



54 reacties

BRZ graag
Subaru! Gewoon omdat hij er nog steeds normaal uitziet
Een zware boxermotor (van de RS4.0 bijvoorbeeld) in de BRZ was toch leuker geweest…
@StijnB: niet voor een engine swamp. Van de 4 liter zijn er te weinig gemaakt een ls2 motor daarentegen.
Zonder van die brz.. vroeger had subaru tog ook een 3liter 6 cilinder boxer? Kunnen ze die niet een beetje oppeppen en erin leggen. Zonder turbo’s en toch een beetje extra pit en een mooie boxer roffol.
@bartjuh: hebben zo nog steeds. Maar vroeger hadden ze ook een 3.3-liter 6 cilinder. Beide leuk.
de 460 natuurlijk ..

betrouwbaarder en waarschijnlijk nog zuiniger ook ..
Er zijn maar een paar merken die in gulf kleuren horen, en daar hoort Toyota niet bij! Dus, voor mij de BRZ graag!
@C220AMG:

Mike de Boer is het met je eens ..
Ik vind de BRZ ook stukken mooier eruit zien, omdat hij nog gewoon normaal is.
Maar die celica is toch ook wel echt geweldig XD Gewoon omdat het kan..
Subaru, veel mooier
Oehh… Lastig… V8en uit een Amerikaan leveren toch zo’n heerlijke brul. Dus ik zou het echt niet weten. Een vintage Big Block, of de moderne variant. Hm… Ik denk uiteindelijk toch de ’70s Big Block. Omdat ik een vintage liefhebber ben.
Zonde van het balans van die auto’s, een zware v8 erin lepelen… Doe dat een ‘relatief’ lichte motor met een hoog specifiek vermogen!
@koluh:

hoeveel zwaarder zou een LS2 blok ooit kunnen zijn tegenover een boxer ??
De LS2 is een heerlijk blok…maar haal hem UIT. DIE. BRZ! Even normaal doen jongens, als er toch een V8 in moet doe dan een 1UZ-FE of VK56DE.
@ej20g: duidelijke taal…alleen snapt helemaal niemand welke motoren je bedoelt ;)
@Megakix: even google gebruiken en dan weten ze het. Maar voor de mensen die te lui zijn: de 1UZ-FE is een 4.0-liter V8 van Toyota. De VK56DE is een 5.6-liter V8 van Nissan. Bride ijzersterke blokken. De 1UZ-FE kan zonder interne aanpassingen ongeveer 1000 pk aan.
@ej20g:

De 3ur-fe zou ook wel lekker zijn ;)
@redbeams: inderdaad ook een lekker blok dat verschrikkelijk blok is. Echter heeft de 1UZ-FE een bepaalde aantrekkingskracht op mij die geen enkele andere V8 heeft, vandaar dat ik die noemde.
@ej20g:

misschien wilden ze wel een sterker/betrouwbaarder/zuiniger en onderhoudsvrijer blok ..
@lincoln:

Afgezien van het sterker hadden ze beter bij het origineel kunnen blijven dan ;)
@redbeams:

ik hoor het al .. je hebt weinig ervaring ..
@lincoln:

Ik hoor t al…jij leeft in een fantasiewereld waar een amerikaanse v8 zuiniger is dan een 4 cilinder boxer…
@redbeams:

daar zijn andere aspecten aan verbonden dan alleen 4 of 8 cilinder ..

heeft te maken met koppel/toeren/aerodynamica/gewicht en nog een zwik termen die volstrekt nieuw voor jou moeten zijn ..

in jouw fantasie wereldje lijkt dat misschien onmogelijk ..
maar in de grote mensen wereld doen we aan (moeilijke woorden alert) “exacte wetenschap” ..
@lincoln:

Subaru BRZ 1177 kg en rijdt gemiddeld 1:14,5.
Pontiac GTO 1690 kg en rijdt gemiddeld 1:7,6.

Denk je nou echt dat door ’t verschil van 500 kg die brz ineens 1:15 gaat rijden met ’t LS2 blok?
@redbeams:

LOL .. een boxer die 1 op 15 loopt ..

veel plezier met je Subaru folder wijsheden dude ..
gezond verstand overkomt tenslotte alleen een ander .. toch ??
@lincoln: als je op de snelweg rijdt is 1 op 15 helemaal niet raar voor een boxermotor hoor. Zelfs niet voor een exemplaar met 240 pk (iets meer dan standaard). Maar aan de andere kant moet ik toegeven dat die boxer graag een slok lust als je op het gas gaat (maar dat is het waard).
@lincoln:

LOL…meneer de wijsneus…beide gegevens zijn van de fabrikanten zelf dus ga nou niet ineens terugkrabbelen met je “exacte wetenschap”
@redbeams: ja, en hoevaak kloppen die verbruiksgegevens nou in de praktijk?
@kaasboerin:

Nooit…maar dat wil nog niet zeggen dat ’t LS2 blok door ’t verschil van 500 kg ineens een zuinigheidswonder wordt.
ik moet eerlijk zeggen dat ik het een beetje zonde vind van zo’n (ooit mooi geweeste)T16.
@celicatwincam: ben ik het wel mee eens. Alleen moet ik dan weer bekennen dat deze Celica me aan de Ford RS200 doet denken. En dat is een vreselijk lekkere auto.
Zucht, het zullen de Amerikanen weer eens niet zijn. Ruining cars since.. forever. Beide auto’s met karakter. Lepel de motor d’r uit, weg karakter.

Het Amerikaanse motto; “Bigger, bolder, better”. Maar net als altijd missen ze het punt bij verre.
@Dev:

dat noemen ze met een moeilijk woord “veranderen” ..

iets wat handige mensen constant doen ..
@lincoln: Dit heet niet veranderen, maar verneuken. De BRZ bestaat bij de gratie van een laag zwaartepunt en een ideale gewichtsverdeling. Beide wordt hier vakkundig de nek omgedraaid.

Ik geeft niets om de BRZ noch om de celica maar gewoon een klomp metaal voorin proppen kan ieder mongool.
@911GT2:

jij snapt dat toch niet ..
komt omdat je conservatief en vastgeroest bent ..
@lincoln: Hahaha ja want je kent me ook zo goed… Inhoudelijk ben je al net zo slap als met je one-liners. Niet echt een aanwinst hier op AB.
@911GT2:

yep .. je bent niet capabel om de middelmaat te ontstijgen ..
een leasebakkertje ..

misschien kan je je beter bezig houden met kleurtjes of velgjes ipv je te te bemoeien met motorblokken ..
tis gewoon je ding niet ..
@lincoln: Grappig, ik denk dat ik meer van motoren weet dan jij. Ik heb er meerdere met mijn eigen handen gebouwd.
Maar ga vooral door met vooroordelen… Lekker gevoel hé toetsenbordridder uithangen.
@911GT2:

whahaha ..
want tenslotte kan “elke mongool een klomp metaal voorin proppen” ..
nee hoor .. je komt heel bekwaam over .. LOL ..

jij weet echt waar je het over hebt .. handige harry ..
@911GT2: als je gewoon opnieuw gaat rekenen gaat alles goed. Kwestie van afstelling zodat het zwaartepunt weer op het asfalt komt. Met eindige elementen is alles mogelijk.
Klinkt een beetje als die malloten die een V8 in een MX-5 leggen. Zwaartepunt compleet naar de klote.
@robinio:

joh .. en nu hebben ze een auto zonder zwaartepunt !!
@robinio: Jij hebt geen onderzoek verricht he? De verdeling word er alleen maar beter van.
GT86 graag.
Van binnen en van buiten net wat mooier dan de BRZ.
De Scooby, ongetwijfeld. Gewoon omdat deze er nog OEM uitziet. Nu is de BRZ al géén ‘tobber’ in de standaard 2.0 Boxer-trim, maar zo is het helemaal een ‘sleeper’
Ben alleen benieuwd of hij nu nog steeds zo ‘in balans’ is.
Dat is immers wat de auto-journalisten en kenners zo fantastisch vinden aan deze auto. Het lijk mij dat hij nu net zo ‘nose-heavy’ is als Job Cohen.
@popoff:

balans schmalans ..

ding is nu hooguit 40 kg zwaarder ..
maar rijdt nu alle standaard BRZ boxer meuk aan snot ..
En zoals @lincoln hier ook al bezig is.

De LSx blokken zijn ontiegelijk lichtgewicht. Dacht dat ie maar 100lbs zwaarder word met alles erop en eraan. Dus ook diff cardan en bak. En omdat het een klein blok is. Ja, klein ja. Al het gewicht van het blok ligt onderin waardoor de verdeling vaak zelfs beter word. En die BRZ ziet de normale circuits nooit. Die gaat driften ongetwijfeld. Dus wat boeit die verdeling dan. De AE86 is niet voor niets een cultcar in de driftscene. Omdat ie zo ontiegelijk makkelijk drift en goed circuit rijden was toen niet echt mogelijk ermee zonder flinke modificaties.
@The_12oach: gewichtsverdeling is bij driften bovengemiddeld belangrijk.
@ej20g:

yep .. en driften ansich is dan weer bovengemiddeld onbelangrijk ..
@lincoln: kun je vinden inderdaad. Ik kan driften zeker waarderen maar dat komt deels ook omdat het zoveel te maken heeft met JDM.
@ej20g:

heeft met je leeftijd te maken ..
ik zou zeggen ..
regel alvast een slopertje voor als het straks gaat sneeuwen ..
gooi em vol benzine ..
en ga dan lekker een dag klooien met je vrienden op een leeg parkeerterrein ..
rij em vol deuken ..
en laat em daarna ophalen door de sloop (minimaal 150 euro voor vangen) ..
@lincoln: haha, 150.
Precies wat ze boden voor een 156 van een kennis.
@ej20g: Als je goed leest zeg ik zelf dat ie vaak beter word. Een zware RB of 2JZ verpest het pas echt. Maar verdeling met driften is niet echt iets wat lijkt te kloppen. Want al de drifters die ik ken. En dat zijn ook pro’s rijden met een zo licht mogelijke kont. Ze zijn minder makkelijk te corrigeren omdat ze lekker “snappy” worden. Ze glijden alleen veel makkelijker rond.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).