Vrijdagmiddag, laten we er eens een 'kies maar' in gooien. Vandaag verkeren we in zomerse sferen, dus pakken we twee sportieve cabrio's die ongeveer evenveel kosten, en waar je, met een beetje proppen, je hele gezin in kwijt kunt.
Gisteren maakte VW officieel de prijs bekend van de GTI Cabrio, de cabrio die heel eventjes als 2.0 TSI door het leven ging, maar waarna de marketingafdeling van VW het toch wijzer achtte er een GTI-badge op te plakken.
Laten we beginnen bij het begin: 38.390 euro moet de vierzitter gaan kosten. Hiervoor krijg je een wagen met elektronisch sper en sportonderstel, die in 7,3 seconden naar de 100 rijdt, en niet stopt totdat je 237 km/u hebt bereikt. Dit allemaal courtesy of de welbekende geblazen 2.0 onder de kap, die 210 pk en 280 Nm levert. De 1.4 TSI weegt ruim 1.400 kg, dus een gewicht ‘richting de anderhalve ton’ lijkt realistisch.
Je zou je kunnen afvragen in hoeverre je nog een Golf 6 wilt kopen, nu de introductie van de Golf 7 dichter- en dichterbij komt, maar ja, die komt er natuurlijk niet meteen als rappe cabrio, dus als dat je kopje thee is…
Tegenover de bullige Duitser zetten we een stukje Franse pit: de Peugeot 308 CC Féline 1.6 THP. Eigenlijk wilden we een MX-5 nemen om de vergelijking niet te makkelijk te maken, maar die is ruim 300 kg lichter (en atmosferisch, RWD, 2 zitplekken, enz enz) en daarmee toch wel heel erg verschillend…
Waar de Golf een traditionele stoffen kap heeft, heeft de Peug een klapdak. Met een aanschafprijs van 41.600 euro is hij overigens wel een pak duurder dan de Golf.
Ondanks zijn kleinere motor, die met 200 pk en 270 Nm tien paardjes (en evenzoveel Newtonmeters) minder levert dan de Golf, is de Française wel een dikkerdje: 1.510 kilo’s staan er maar liefst op de weegschaal. Hiermee doet Dikkie Dik een volle seconde extra (8,3 dus) over de 0-100, maar de topsnelheid is met 237 km/u wel identiek aan die van de Duitse buurman. Op topsnelheid komt het dus vooral op de slipstream aan als je achter elkaar rijdt.
Dus: kies maar. Een stukje Franse zwier met de 308 CC of toch de Golf GTI, waarbij je nog een beetje zakgeld overhoudt om een setje andere lichtmetalo’s te kopen, of wat opties aan te vinken?
80 reacties
Is mooier dan die badkuip van een Golf-Cabrio en daarbij is een cabrio om mee te cruisen, niet om mee te racen, dus een cabrio-GTI is onzin.
Golf I cabrio vs. 205 CTI was een ander verhaal verhaal geweest; die zijn allebei wèl leuk.
Toen: Golf1 of CTi, dan duidelijk de CTi! Ik heb er drie jaar van kunnen genieten.
Nu: Golf6 of 308CC, dan de Golf.
VW heeft Peugeot dus duidelijk ingehaald wat mij betreft.
Dat zijn dus a 3 onwaarheden in toch wel een klein stukje tekst.
En als ik dan toch moest kiezen, koos ik GEEN van beide. De Peug is gewoon lelijk met dat enorme stalen dat, wat totaal geen voordelen meer heeft tegenover een moderne softtop. En de VW is gewoon veels te zwaar om echt sportief te zijn.
Ik kies dus ook voor een lichte een betaalbare roadster als de MX5. Want als je gehele gezin mee moet in een echt sportieve cabrio kom je al minimaal uit bij een Audi A5, BMW M3 of Mercedes E-Klasse, die voor een gemiddeld gezin totaal onbetaalbaar zijn.
Volkswagen = petjes
Mazda mx5 = rijdersauto
Volautomatische airco (Climatronic),
Klein lederpakket,
Cruise control,
Boordcomputer Plus
Licht & Zichtpakket (regensensor en dimmende binnenspiegel)
Peugeot 308 CC:
Climatronic
Semi leder
SOS Module (bij een ongeluk waarschuwt de auto zelf de alarm diensten)
ESP (optie bij VW)
Donker getinte ramen achter (optie bij VW)
Electrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegeld
Cruise controle met snelheidsbegrenzer (snelheidsbegrenzer is niet eens beschikbaar bij de Golf)
Bleutooth car set (optie bij VW)
Hoofdsteunen achter bij de Peugeot (niet aanwezig bij VW)
Dus vind het echt een HELE slechte vergelijking. De Peugeot is standaard al VEEL rijker uitgerust en veiliger aangezien de VW GEEN hoofdsteunen heeft EN geen Rolbeugels….
Dus tuurlijk is de VW IETS goedkoper, want er zit HEEL veel niet in….
Maareh..waarom zou je een begrenzer in een GTI willen?
Geen rolbeugel ??? Wat denk je zelf :) Dat als je over de kop gaat, je met je hoofd over het asfalt schraapt en gewoon hartstikke dood bent.
Denk het niet he.
Anders kijk je even op de VW site.
http://www.volkswagen.nl/home/modellen/golf_cabrio/standaard_en_meeruitvoering/0,20564,Golf%2BCabrio_D0Lnl,00.html
Meeste zit namelijk wel standaard op een golf cabrio….
Goed genoeg?
Geen golf, doe mij maar iets tweedehands.
Kies maar: VW Golf GTI Cabrio vs Peugeot 308 CC
…
de golf GTI natuurlijk!
Onzin. De stoelen van een GTI zijn perfect.
Peugeot vind ik nog mooier ook.
heeft de dakconstructie van de cc veel voordelen, de verkoop is nooit een succes geworden. Nu is al bekend dat er bij de 208 en opvolger van de 308 geen cc meer zal komen. Ook Peugeot moet bezuinigen, dus als eerste doe je dat op modellen die geen grote hoeveelheden zullen gaan verkopen. Maaaaar….wat nog veel verbazingwekkender is is dat de Nederlander ook niet meer kiest voor een cabrio met een klapperwapperdak. Ook de Golf is net als de cc kwa verkoop een mislukking geworden. VW is een paar maand geleden 2500 euro korting gaan geven op iedere golf cabrio. Dan kun je maar 1 conclussie trekken: de toekomst zal er op het gebeid van auto’s zeer standaard en bescheiden uitzien. Veel kleine en zuinige auto’s. Waarbij voor plezier en anders dan anders geen plaats meer is.
Dus een 308CC dankuwelaub!
Met een voorruit die ergens achter je hoofd ophoudt..
Yeah right..
Betere motor, sneller, goedkoper, lichter, zuiniger, en je rijdt met een icoon ?