Kijk, dit is de nieuwe BMW M135i xDrive

Auteur: , 79 Reacties

R.I.P achterwielaandrijving en een zes-in-lijn.

Verzin de gecamoufleerde pyjama weg en wat je ziet is een pre-productie model van de gloednieuwe BMW 1 Serie en enkele plaatjes van de M135i xDrive. De foto’s zijn genomen in het testcentrum van BMW in het Zuid-Franse Miramas. De Duitse autofabrikant laat weten dat de nieuwe 1 Serie momenteel de laatste uitgebreide tests ondergaat.

De derde generatie 1 Serie zal revolutionair anders zijn in vergelijking met zijn voorgangers. En dat is niet in positieve zin. De hatchback komt op een nieuw platform te staan en zal het met voorwielaandrijving moeten doen. BMW zegt vijf jaar gewerkt te hebben aan deze ‘moderne architectuur met voorwielaandrijving’. Een doorn in het oog van de liefhebber, maar een logische keuze vanuit BMW. De gemiddelde 1 Serie-rijder heeft niet eens het besef met een achterwielaangedreven auto te rijden. En uiteindelijk gaat het om geld verdienen en niet de petrolhead pleasen. Dit neemt niet weg dat het gat tussen de Audi A3 en de Mercedes A-klasse kleiner is geworden.

De huidige 1 Serie was nu niet bepaald de ruimste in zijn klasse en met de keuze voor voorwielaandrijving komt daar straks verandering in. BMW laat weten dat de nieuwe 1 Serie ruimer zal zijn in het interieur. De beenruimte is met 33 mm toegenomen en de hoofdruimte met 19 mm. De bagageruimte is gegroeid tot 380 liter, een toename van 20 liter.

Hoewel voorwielaandrijving standaard is op de reguliere modelvarianten, zal xDrive vierwielaandrijving een optie zijn. Het voorlopige topmodel is de M135i xDrive, standaard met vierwielaandrijving. Geen 3.0-liter zes-in-lijn, maar een 2.0 TwinPower Turbo viercilinder-in-lijnmotor met 306 pk. BMW heeft niet bekendgemaakt hoeveel koppel de vierpitter gaat leveren in deze M135i. Over een eventuele M140i is ook geen woord gerept. @wouter is woedend het kantoor ontvlucht en rookt symbolisch een setje banden op.



79 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Wat een gedrocht, op alle vlakken, maar dat zijaanzicht is nog het ergste…
@morph: Jij weet al precies hoe de auto eruit komt te zien?
@berlinetta: Precies? Nee.. Maar lees hier onder, wordt vergeleken met “MPV”, “platgeklopte X2”,… Is de echte (hot)hatch dood?
@morph: Joh, dat is gewoon een reactie van iemand die ook niet weet hoe de auto eruit komt te zien. Wacht nou maar eerst eens even af voordat je je oordeel geeft. Misschien wordt het een hele mooie auto, misschien wordt het een gedrocht. Wie weet.
@berlinetta: ik moet om zulke soort figuren altijd zo lachen. Typisch van die meelopers die het nodig achten om alles wat BMW uit brengt bij voorbaat al lelijk te noemen. Het begint nu al bij gecamoufleerde modellen dat men bijna over elkaar heen buitelt om maar zo hard mogelijk te gillen hoe lelijk BMW’s zijn.
@berlinetta: Het lijkt een meer inwisselbaar ontwerp te zijn.
Hoewel heel herkenbaar, was de 1-serie nooit echt een toonbeeld van esthetiek. Meer een schoen op wielen.
De nieuwe zal ongetwijfeld lekker sturen; dat doet een Mini toch ook.
@berlinetta: Ik heb hem al in het echt gezien en het zijaanzicht heeft niks meer met het silhouet van de 1-serie te doen. Dit verklaart ook waarom er geen foto’s van de zijkant worden getoond.

Persoonlijk vind ik dat erg jammer want die verhoudingen waren erg mooi en uniek in het segment. Het kenteken is wat mij betreft zeer passend.
Autocar.co.uk heeft er al mee gereden, voor de echt nieuwsgierigen!
@dare2think: Thanks, leuk om te lezen hoe de experts van Autocar oordelen over de eerste preview van een 1-serie met FWD!
@morph: vind je die rechthoekige grill ook al zo lelijk…
Qua styling gewoon een X2 zonder crossover meuk dus. En dat vind ik eigenlijk dikke prima. De X2 is niet mooi want het is een SUV, maar voor een SUV is het één van de minst erge. Verlaag hem een klein beetje, leg die dikke 300 pk motor voorin en je hebt wat mij betreft een perfecte 1 Serie. Dat je als fanboi baalt van de verdwijning van de M140i: ik ook, maar dan had je niet moeten kwijlen maar kopen.
@720s: een 1 serie met voorwielaandrijving, dat is net zo iets als een shemale als vriendin hebben.
@tazmania: nou dan heeft een aanzienlijk deel van de Nederlandse leaserijders binnenkort een shemale als vriendin…
Hoewel ik het verdwijnen van achterwielaandrijving wel jammer vind, is het wel een begrijpelijke keuze. Er zijn maar weinig kopers in dit segment die specifiek een achterwielaandrijver willen. Dan vind ik het een slimme zet van BMW om de achterwielaandrijving in te ruilen voor voorwielaandrijving en daardoor een ruimere auto aan te bieden. En het rijgedrag wordt daardoor wel anders, maar hoeft er in mijn ogen niet onder te lijden. Bovendien heeft BMW al bewezen leuke voorwielaandrijvers te kunnen bouwen. Het enige echte gemis vind ik wel de zesinlijn. Dat was echt een USP in dit segment. Nu wordt het gewoon een standaard viercilinder die je bij de concurrenten ook kan krijgen.
@berlinetta: Volgend een onderzoek van BMW wist maar een minimaal aantal eigenaars van een 1-serie dat ze met achterwielaandrijving rond reden. Logische keuze dus van BMW. Wel bijzonder jammer dat de combinatie van een 6 cilinder met achterwieltractie in een kleine hatch verdwijnt!
@berlinetta: wat ik wel leuk vind aan de huidige en vooral de eerste 1 serie, is dat je aan de looks eigenlijk al kan zien dat het een achterwiel aandrijver is. Laag met een redelijk lange motorkap, de zitpositie is daardoor ook uitstekend. Dit model lijkt veel meer richting de A-klasse gaan, een klein bolletje.
@berlinetta: oneensch. De 1-serie had met RWD een echt USP in handen die pastte bij de merkidentiteit, maar was het verder een bijzonder indrukwekkende auto? Mwah.

Interieur en dash zijn minder dan bij sommige concurrenten, styling was (los van de proporties met lange neus en korte frontoverhang) nooit echt een aankoopargument…Ik kan eigenlijk los van de motor en RWD niet per se een reden verzinnen om een 1-serie te kopen. Als ‘ie FWD gehad zou hebben was ik hands down voor een A3 gegaan. En dat zeg ik als voormalig BMW fanb0i en Audi scepticus.

Dat het ‘niet uit zou maken voor de kopers’ waag ik te betwisten. Ik denk dat een groot deel van de vaak gequoote 80% van 1-serie kopers die geen idee hebben dat hun auto’s achterwielaandrijving hebben, er toch voor gekozen hebben door direct of indirect advies van de 20% die het wel weet.
@jaapiyo: oneensch! Ik rijd nu al een paar dagen in een Merc CLA. Omdat mijn 1-serie voor reparatie bij de garage staat… En ik kan wel 10 argumenten bedenken waarom voor een 1-serie te gaan boven veel andere auto’s in dit segment.

– zit positie
– stuurgevoel
– afleesbaarheid tellers
– weggedrag
– aandrijflijn (zeker bij wegrijden stoplicht)
– looks (veel ingetogener)
– no nonsens interieur (knoppen zitten waar ze moeten zitten)
– iDrive
– enz enz enz
@jaapies:

– zit positie (zeker, maar deels resultante van de RWD)
– stuurgevoel (zeker, maar deels resultante RWD)
– afleesbaarheid tellers (wordt digitaal)
– weggedrag (deels resultante RWD)
– aandrijflijn (zeker bij wegrijden stoplicht) (RWD)
– looks (veel ingetogener) (ik gaf het als nadeel aan, maar soit —> subjectief)
– no nonsens interieur (knoppen zitten waar ze moeten zitten) (die geef ik je)
– iDrive (die geef ik je ook)
@jaapiyo: Maar interieur, dash en styling zijn erg subjectief. Bovendien zijn dit allemaal dingen die gaan veranderen dus daar kun je vrij weinig over zeggen.

Ik ben het verder wel met je eens dat rwd echt uniek was in dit segment en zeker past bij BMW, maar ik denk toch dat maar weinig kopers dit uiteindelijk over de streep heeft getrokken.
@berlinetta: klopt dat het gaat veranderen, maar na de nieuwe 3 vrees ik dat ze bij BMW de lijn van de vorige gen doorzetten: 5-serie en hoger zijn qua interieur top (doet IMO zeker niet onder voor Audi en Merc), daaronder wordt er op bespaard.
@jaapiyo: Ik erken dat BMW in die segmenten niet de beste interieurs levert, maar ik begrijp echter ook nooit zo goed waarom de interieur van Audi en Mercedes dan wel worden opgehemeld. De A3 heeft in mijn ogen maar een lelijk interieur. Veel te kaal en net zo gezellig als een graftombe. De A-klasse had die lelijke lenovo-tablet op het dashboard geplakt. Dat deden zelfs niet premium merken beter. Volgens mij richt de kritiek bij de 1-serie zich vooral op de afwerking en gebruikte materialen, maar dat vind ik wat minder van belang. Het is meer dan prima voor mij.
@berlinetta: oké, ja ik vind dat interieur van de A3 juist een van de weinige Audi-interieurs die nog ‘opleven naar de hype’. Strak, clean, mooie materialen, puik wark. Helaas zal de nieuwe A3 waarschijnlijk (speculaas) zo’n zelfde interieur krijgen als de A1 met touchschermen en verder niet erg bijzondere materialen. Resumé Overflakkee: het wordt gewoon allemaal eenheidsworst in alle opzichten.
@jaapiyo: Ik denk dat juist BMW afwijkt van de rest door de combinatie van touchscreen en knoppen. Mercedes en Audi vind ik qua gebruik veel op elkaar lijken. Alleen de styling wijkt af.
Die M135i heeft een mooie stance zo van achter. Ziet er wel veel belovend uit in ieder geval.
@Rick-dos: Haltung dan he! geen Stance het is geen Amerikaan.
En profil durven ze niet te laten zien en dat begrijp ik wel
Aan de lijnen te zien lijkt het wel een MPV..
@kennone: dacht ik ook. een mini active tourer.
Wat ik niet begrijp van de ev’s is dat die in principe allemaal weer een slank design kunnen krijgen zonder spoilers (verpesters) en zo, met gladde vloer en diffusers en met achterwielaandrijving en toch veel binnenruimte (daarom zijn ze ooit aan voorwielaandrijving begonnen). Wie tipt de ontwerpers?!
@piedlourd: Zijn andere auto’s. Het exterieur van een EV is ontworpen om zo weinig mogelijk luchtweerstand te hebben, anders kom je met die dingen de straat nog niet uit. En de set-up van een EV is heel anders dan een auto met een verbrandingsmotor. Daarom kan een EV ook met achterwielaandrijving fatsoenlijke binnenruimte hebben.
@piedlourd: Bij Volkswagen gaan ze dat dus doen, het nieuwe MEB platform (Modularer Elektrobaukasten), waarop de Volkswagen ID staat is achterwielaangedraven. Ook omdat de newtonmeters van z’n elektromotor beter tot hun recht komen via de achterwielen.
Allemaal een Twingo RS met rwd, ….. oeps die bestaat niet.
Zou ik wachten op deze of toch de MB A35???
@ericc: A35! Of en 140i van het huidige model
Huilen… Gekukkig heb ik nog een echte BMW met zes in lijn. Denk dat de oudere potente 1 series wel eens heel waardevast kunnen gaan worden.
@trustmeiamanengineer: wel ook nog een atmosferische 6 in lijn dan neem ik aan?
“De eerste voorwiel aangedreven auto die rijdt als een BMW”…
@bmwzcsi: Bij het achteruit inparkeren.
“De beenruimte is met 33 mm toegenomen en de hoofdruimte met 19 mm. De bagageruimte is gegroeid tot 380 liter, een toename van 20 liter.”
Geloof me, in de praktijk zul je het niet eens merken.
Wel is er minder ruimte voor de aandrijflijn (een zes-in-lijn zal niet meer passen), wordt de wagen zwaarder voorin, en zul je zeker rijplezier inleveren. Maar het zal vast goedkoper zijn om te produceren? Daar gaat het immers om tegenwoordig.
@chimaera: Dat is zeker de voornaamste reden geweest.
@chimaera: stuk goedkoper, minder onderdelen ed
@lekkaah: minder? FWD heeft juist meer onderdelen en is een stukje complexer. Maar doordat de zware lange aandrijfas komt te vervallen is het lichter qua gewicht. Dat geeft het een lager verbuik en is daarom het een goedkoper te verkopen concept. Doordat het ook een veiliger weggedrag en meer interieurruimte geeft is het rationeel gezien gewoon het superieure concept wat dan de reden is dat de meeste merken het inzetten.
@mashell: ben jij gewoon uit principe tegen alle dingen die het leven wat leuker maken?
@jaapiyo: juist niet. Ik propageer altijd de leuke dingen, zoals bijvoorbeeld kleur en de driedeurs carosserievorm. Maar achterwielaandrijving maakt maar zo’n klein deel van de beleving uit dat het niet significant is. Het is vooral purisme waarom er hier over achterwielaandrijvers met atmosferische zes-in-lijn motoren gedroomd wordt, maar zoals is altijd is purisme de grootste rem op voorruitgang.
@mashell: ik nodig je graag uit om een uurtje in mijn M3 te rijden, kijken hoe je dan tegen RWD aankijkt, of pak uberhaupt gewoon eem M135i van de huidige generatie en ga daarna in de Xdrive laat staan in voorwielaangedreven auto’s rijden..
@mashell: je hebt het over purisme, heel veel daarvan zijn posers die maar wat roepen online, betekent niet dat het niet waar is
@mashell: noem 1 aantrekkelijk merk met voorwielaandrijving.

Merc en pakweg alfa tellen niet mee, want die lepelen RWD in de échte modellen.

– bmw
– jaguar
– lexus
– corvette
– ferrari
– mclaren
– …

Alle, letterlijk alle, leuke wagens hebben RWD in de basis. Behalve een paar hot hatches, maar ook die zouden nog beter zijn met RWD. Fwd heeft 1 groot voordeel en dat is de prijs
Als het een Xdrive is, dan kunnen ze er toch ook een RWD versie van maken?
@s2khonda: In de praktijk ligt dit lastiger. Om achterwielaandrijving te kunnen realiseren moet het motorblok in de lengterichting liggen. Bij de nieuwe 1-Serie ligt het blok dwars in de motorruimte, parallel aan de aandrijfas van de voorwielen.
@s2khonda: Nee, want volgens mij wordt het een voorwielaandrijver met een Haldex-koppeling. Hij heeft dus alleen vierwielaandrijving wanneer de voorwielen grip verliezen.
@berlinetta: dan word het dus een Volvo🤣
@s2khonda: dan moet de aandrijfas naar achteren permanent 100% (in plaats normaal gesproken ergens tussen 50 en 70% en tijdelijk meer) van de aandrijfkracht aan kunnen. Dat maakt dat die as veel dikker en zwaarder wordt en dus ook meer ruimte inneemt waarmee de voordelen van het FWD concept qua interieurruimte voor een groot deel weer verdwijnt..
De laatste reden om de 1-serie boven de A-klasse of A3 te verkiezen is bij deze definitief van tafel.
@dutchdriftking: Maar wat is jouw reden dan om een A3 of A boven een 1 te verkiezen? Gewoon uit nieuwsgierigheid.
@berlinetta: De 1-serie heeft als enige een ‘premium’ aandrijflijn. De A3 vind ik persoonlijk vooral veel mooier.
@dutchdriftking: vind je? De 1 serie was altijd voor mij duidelijk goedkoper dan de A3 en heeft een superieur navigatiesysteem. Dus werd het een 1 serie. Dat ik de kans kreeg om eens met een compleet afwijkend aandrijfconcept te rijden is een leuke bonus. Mijn auto selectie gaat via stoelen (voor mij het allerbelangrijkste), kleuren, aankleding, infotainment naar de meer uitwisselbare dingen als motoren een aandrijfconcepten.
@mashell: Was de 1-serie altijd goedkoper? Dat de A3 sowieso aan de dure kant is was al bekend, maar dat het verschil tov de 1-serie duidelijk merkbaar is verbaast mij toch.
@dutchdriftking: zit hem vooral in de opties. Bij BMW ben je met een high excecutive pakket wel klaar als je de wagen netjes wilt aankleden en navigatie wilt. Bij Audi krijg je met meerdere pakketten niet meer maar kom je een stuk duurder uit.
Front-Überhang zum Kotzen.
De eerste BMW die rijdt als een Audi; Vorsprung durch Antrieb oid.
Vandaag nog maar even genieten van m’n rierwieldraaif in de
118satansap M sport.
1 april???? Ja, toch???
@competition102: 27 maart, geen aandrijving in je staart.
jullie kunnen de titel aanpassen en RIP manueel en RIP 3 deurs toevoegen
Welke grapjas heeft hier foto’s bijgeplaatst van de 308 gti?
@cossiekiller: precies! Die kont is indd een 308 gti…
Mijn god. Alleen al de voorkant. Koplampen veel te hoog ten opzichte van de grille. Lijkt wel een kleine 2 serie tourer
Ik dacht van achter dat ik naar de A35 AMG zat te kijken.
@ghost: dacht dat ik de enige was die dat zag. Daarnaast ook 306 pk en die achterbumper doet me denken aan de AMG styling van Mercedes
Bah bah ik dank je de koekkoek BMW. Tegenwoordig de 35i benaming gebruiken voor een 2.0L 4 cylinder bak. Ik neem wel een modale petjesgolf. What’s next elektronisch handrem en dubbele pijp standaard? Oh wacht, dat zien we al terug in de X2,

Waarom zou je je moeten schamen voor een compacte auto (huidige F20 reeks). Auto’s moeten steeds praktischer/ruimer worden. Nou, als de 1serie te klein is voor mensen, dan moeten ze maar voor een 3 serie gaan.
@bmw2coupeeigenaar: “Nou, als de 1serie te klein is voor mensen, dan moeten ze maar voor een 3 serie gaan.”
Maar die is veel duurder (en amper groter), dus gaan ze voor een Golf of Focus. BMW hanteert dus het motto als ze echt achterwielaandrijving willen dan gaan ze maar voor een 3 serie.
@mashell: 3-serie is ook geen hatch, behalve de nog grotere Touring dan… waar je ook een serieuze gewichtspenalty betaalt vgl met een even ruime (ruimere koffer) Golf station…
@bmw2coupeeigenaar: Wat heeft schaamte hiermee te maken? BMW wilt gewoon auto’s verkopen.
2-serie blijft gelukkig gewoon rwd, daar werden ook veruit het meeste rwd+6cil verkocht. Wil je een per se een hatch back (= achterklep) moet je wel uitwijken naar minstens de 3-serie touring…
Jammer dat de 6pitter komt te vervallen. Laat zo ook weinig ruimte voor een 140i want met een 300+pk 135i zou enkel een M de overtreffende trap zijn. Dus feitelijk ga je er als huidige M140i klant gewoon 20pk en 2 cilinders op achteruit. Die kan je dus gedag zeggen. Vreemd.
Ach de huidige 1 serie is ook al lelijk, dus daar brengen ze duidelijk geen verandering in, behalve dat ik hem nog minder zou willen dan dat ik ooit al wou.. FWD 🤢🤢
Symbolische doodsteek van freude am Fahren. We zijn de omslag van tof rijden gepasseerd. Ik voorzie een run op old school, achterwielaangedreven, door meer dan 4 cilinders voortgestuwde, goed klinkende pretmachienes.
De discussie over vier ipv zes cylinders lijkt mij een beetje absurd gezien het feit de meeste klanten uiteindelijk voor drie zullen kiezen.
ps. Kan iemand mij verklaren wat hier nog “premium” aan is.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).