Kilometerstand aanpassen vanaf 2014 strafbaar

Auteur: , 49 Reacties

Pech gehad simpele autohandelaartjes, tellerhandelaren en klassiekerliefhebbers. Vanaf 2014 is het veranderen van kilometerstanden anders dan door te rijden verBOTEN und shtrafbaarr. Iedereen die zich hier schuldig aan maakt gaat het gevang in, wordt verbannen naar een donker koud eiland of moet zijn leven lang bejaarden wassen.

Je eigen bevolking criminaliseren omdat je zelf geen fatsoenlijke registratie bij kan houden is natuurlijk lekker makkelijk. Doen we al jaren. Eigenlijk hebben we een veel betere controle op tellerstanden nodig. Zeker alvorens dit strafbaar te stellen. Iedere APK en beurt controleren, opschrijven en in een overzichtelijke landelijke database de waarden opslaan. Een service die de RDW mooi zou kunnen bieden naast kenteken-checks. In plaats daarvan gaan we eerst het ‘prutsen’ met tellerstanden strafbaar stellen. Vervolgens heel erg hopen dat er mensen bang worden en het dus niet meer doen maar vooral straks achteloze burgers met een ‘foute’ aankoop achterna zitten omdat hun tellerstand niet klopt.

Regels voor het bijhouden van tellerstanden scherpt men een beetje aan. Bij grote reparaties en overschrijvingen wordt de tellerstand genoteerd. Wat er vervolgens met deze tellerstandnotatie gebeurd mag Joost weten. Tegen de tijd dat een overheidsinstantie achter eventuele fraude komt is de auto waarschijnlijk reeds 3x verkocht.

Toch is Attje Kuiken van de PvdA heel blij dat “het gesjoemel met de teller nu eindelijk strafbaar wordt gesteld” door ons aller Melanie. Even snel de teller van je klassieker vervangen omdat die niet werkt is er echter niet meer bij. Dit mag evenmin bij je Golf 2 diesel met onbekende historie, onlangs voor een kratje ergens opgepikt. Wie aan zijn kilometertellerzit is een dief, crimineel en hoort niet in deze samenleving thuis. Begrepen? (via nu.nl)



49 reacties

Hé hé het mocht even duren.
Dat ik het nog mag meemaken…
Mooi stukje tekst!
Een aantal jaren terug was ik aan een Micra aan het knutselen en vond ik op de sloop een nieuw meterpaneeltje met lagere km-stand alleen jammer dat de eigenaar van dat moment de laatste eigenaar was van die Micra…
Kortom: het is veel te makkelijk
Nu pas illegaal??
Whut the fuh…
Gewoon een goede zaak, en in heel wat landen al sinds jaar en dag verboden heb ik begrepen. Teller terugdraaien is gewoon oneerlijk en als een verbod de enige manier is om er wat aan te kunnen doen, dan moet zo’n verbod er gewoon komen, simpel.
@stationcar: dus moet iedereen dealers en andere ‘vakmensen’ maar heel veel gaan betalen mochten ze een vervangende teller nodig hebben?
Bij oude auto’s is een teller nog wel bij te draaien naar een juiste stand (hoewel dat ook tijd kan kosten), bij nieuwere auto’s is dat bijna niet te doen. Toch balen als je LCD een keer stuk is.
@Alwood:

Bij nieuwe auto’s staat de kilometerstand in de geheugen van de ECU. Dus als je een nieuwe teller nodig hebt dan kan je hem gewoon bestellen en erin zetten zonder dat het je kilometerstand beinvloedt. Bij mij weten is dit mogelijk op alle auto’s met een elektronische km teller.
@zakar36: dat is niet bij alle auto’s het geval hoor. Ik weet uit ervaring dat een Renault Mégane uit 2000 de kilometerstand in de teller zelf opslaat.
@Alwood:
Volgens mij is het bij de nieuwere juist veel gemakkelijker, alleen de software hoeft veranderd te worden, en waarschijnlijk staat het gewoon in een (e)eprom opgeslagen en die zijn makkelijk te programmeren, En ik denk dat er in de duistere uithoeken van internet wel de goede hexadecimale codes gevonden kunnen worden.

Bij de ouden moet je ze nog fysiek terugdraaien, wat veel meer moeite is.
@undifined1: in een beetje moderne auto staat de tellerstand in meerdere ECU’s opgeslagen en wordt er majority voting toegepast het wordt niet eens via de diagnose aangeboden.
@stationcar: en wat als je een geheel nieuwe motor in het vooronder plaatst ? Overigens blijft het altijd eenvoudig om een stand terug te zetten…de handel blijft dus volledig intact. Slechts een fantoombestrijding.
@Megakix: maakt niet uit nieuwe motor…de rest van de auto heeft toch al een ton slijtage gehad ;)
Een Volvo-teller met 250000 km er op? jezus, dat ding is 2x de wereld rond gegaan ofzo.
@dennis245turbo: een gemiddelde volvo heeft er al een half miljoen op zitten!
@dennis245turbo: als Volvo fan zou je moeten weten dat er genoeg 850’s en V70’s met meer dan 5 ton op de teller…
@dennis245turbo: 6,23 keer om precies te zijn
@splitsecond: ligt eraan waar je woont…
@dennis245turbo: Eerder iets van 6 rond de wereld ;)
@dennis245turbo: Lijkt mij de klokkenwinkel van een Benz. En de omtrek van de aarde is pak ‘m beet 40000 km, dus ‘do the math’…
@Klassiekerrally: niet van een Benz denk ik…die heeft (op die oude exemplaren) van die oranje streepjeszones.
@Klassiekerrally: Het is de teller van een Volvo 740/760.
@dennis245turbo: 250dkm is echt niks…een beetje duitse of scandinavische auto lacht daar heel hard om. Net ingereden zegmaar….
@dnadave:
inderdaad, een beetje benz of bmw draaid op benzine 5 ton
volvo 940 teller als ik het goed heb ( mijn v70 staat nu op 480000 km )
Oh dan draait iedereen bij Jet-cars de bak in :)
En Gij geleuft het?

Hoe lang duurde het voordat “de jongens” kastjes hadden om je BMW Service interval aan te passen? toen die als super nieuw werd geintroduceerd?

Iemand gaf me het volgende advies :

Je rijdt met je auto en ik geef hem beurten.
1 keer per jaar laat je hem bij de dealer een beurt geven terwijl ik hem 30000 kilometer terug heb gezet.

Doe dat 5 keer achter elkaar en je ‘steelt’ anderhalve ton kilometers.

Het is hetzelfde als: skimmen, internet fraude, vlees exporteurs, investeerders, bankiers, hypotheek verstrekkers en politici.
@desjonnies: je vergeet ‘de assurantie bemiddelaar’….
@desjonnies: Nou ja zeg… :D
@desjonnies:
kastjes? een stukje draad bedoel je!

Maar daar is ook niks mis mee, je kunt zo’n auto ook prima zelf onderhouden en anders heb je van die stomme knipperlampjes
Ja logisch, want dit land schreeuwt om NOG meer regeltjes.

Ik onderhoud m’n auto (Morris uit 1968) en die van m’n vader (MGB uit 1970) zelf. En als ik de auto compleet restaureer, inclusief motor en de hele reutemeteut, dan draai ik de teller op nul. En geen hond die dat zal controleren en niemand die dat zal verbieden.
@Klassiekerrally:
Doe ik ook telkens ik een auto restaureer, nog nooit problemen mee gehad
@Klassiekerrally: daar zal geen haan naar kraaien, een koper kijkt er niet van op als er geen kloppend NAP is. Een niet kloppend NAP van een A5 uit 2008 is een ander verhaal..
En ik maar denken dat het altijd al verboden was …
Valt het sowieso niet onder oplichting?
@norge: je zou er een civiele zaak over kunnen beginnen, maar van wat ik begrijp wordt het nu een strafrechtelijk vergrijp.
@norge:
volgens mij was het niet strafbaar om je teller aan te passen , maar was het wel de bedoeling dat je de volgende koper op de hoogte stelde van wijzigingen.

Dus bij een nieuwe teller die 100k lager staat zou er bij de verkoop vermeld moeten worden dat die er nog op komen.

Indien dat niet gebeurde en je zou er achter komen zou je volgens mij via een civiele procedure je gelijk kunnen halen (de verkopende partij is dan fout)
Over complottheorieën gesproken… hoelang zou het nog duren voor we de kilometerheffing alsnog door de strot geduwd krijgen? met dit soort regels is natuurlijk steeds meer mogelijk.
@Alwood: prima logica in je verhaal ! Wie bewijst op welk moment dat welke kilometerteller door wie is teruggezet….Maar het blijft óók na 2014 een eitje; kwestie van schaduwstanden bijhouden.
Met de APK word je kilometerstand genoteerd.Als je het jaar erop met ineens 50.000km minder op de teller terugkomt klopt er toch iets niet.
@Alfarobert: Gelukkig maar. Dat is er vast de oorzaak van dat het sinds de invoering van de APK nooit meer gebeurd is.
(over leven onder een steen gesproken…)
@Alfarobert:
stel je hebt een auto die 110675km heeft gereden bij een apk beurt, en je rijdt 50000km in dat jaar en vlak voor de volgende apk draai je hem weer terug naar 115057 ofzo, heeft niemand dat in de gaten en staat je teller toch 45000km lager, het is voor autohandelaren dus niet praktisch, maar het is een mogelijkheid
@undifined1:

maar een garage gaat ook vanzelf nattigheid voelen.

Ik hoorde het laatst bij een motorzaak hier. hij had een prachtige motor staan voor onderhoud. klopte geen zak van. hij zou volgens de platen maar een paar jaar oud zijn, maar de onderdelen die erop moesten waren van het 2001 model. een plaat met een 2’tje. hij stond op 17000 km, maar de slijtagedelen waren kasverrot. van buiten zou je zeggen dat hij gloednieuw is…
Kortom, vervang de kop maar door ‘tellerfraude nog altijd straffeloos mogelijk’
Maar, bij oude bmw’s gaan de batterijen van de serviceinterval altijd lekken, en dan gaat de print kapot, dit houdt dus in dat je niet zomaar meer even een teller mag wisselen zonder dat je een crimineel bent?

Trouwens ik heb niks met km standen, als je een auto koopt, moet je naar de auto kijken en niet naar de teller. Het is veel belangrijker dat je koets niet rottig is, dan dat je een lage km stand hebt, zeker bij oude auto’s, een motor of een versnellingsbak is niet echt duur, maar als er iets gelast moet worden wordt het al gauw heel duur. Ik denk dat er van de auto’s (zeker bmw) ouder dan 20 jaar nog bij minder dan 30procent de km stand klopt
@undifined1:

Bij oudere BMW’s kloppen de km standen nooit niet aangezien de tellers niet kloppen.
Als je ooit een roadbook moet maken met een bmw kom je dat wel te weten.
ooh, nu heb ik de kans nog om ff terug te zetten!
woaw, in België hebben we al 6 jaar de car-pass.
@Panther:
want carpas is niet te omzeilen…
HAHA :D
Als alle louche autohandelaars naar een donker koud eiland worden verbannen vraag ik me af of zelfs Texel wel groot genoeg is?
+1
mensen zouden eens moeten weten hoeveel km hun geleifde 2dehandser eigenlijk écht heeft..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).