Klassieke Audi 80 rijdt alles zoek op de Nordschleife

Auteur: , 63 Reacties

Men neme een Audi 80 uit 1974. Voorwielaangedreven, met 130pk en heel veel oefening op de 'ring rij je vervolgens alles zoek. Videobewijs na de klik.

Voorin de Audi ligt een viercilinder. Niet meer helemaal standaard want in 1974 haalde Audi er maximaal 110pk uit. Hier evenaar je met de beste bedoelingen en schakelkunsten van de wereld de acceleratie van een Porsche 911 GT3 nog niet mee. Oude auto’s hebben echter één heel groot voordeel: gewicht. De Audi 80 weegt slechts 690kg. Na de nodige werkzaamheden aan het onderstel (veren, schokdempers, stabilisatoren) en een goede set rubber staat dit garant voor bizarre bochtsnelheden.

De eigenaar heeft zijn training dan ook wel gehad. In totaal schijnt hij er 640 rondjes Nordschleife op te hebben zitten. En die ervaring komt van pas als je in de toerenbegrenzer, achter een Porsche 911 GT3 aan zit. Porsche’s pesten, heerlijk. (via jalopnik.com)



63 reacties

Moderne auto’s zoek rijden in een prachtige klassieker die je zelf hebt gebouwd, love it!
Nice
kijk dat noemen klassiekers power!
Tsja, met de portefeuille kun je geen vaardigheden kopen! Daar rij je dan in je dure Porsche, komt dat voorbij zetten.


Zeker een fraai projectje. Straks na de CL-samenvatting maar even zien.
Camera plaatsen kan die nog niet zo goed blijkbaar.
Haha, geweldig dit!
Restecp!!
@Hubert: …het spellen van een woord valt je al zwaar, niet ? ;-)
@Megakix: Ali g
@Megakix: Ken je klassiekers ;)
@Ikke_ferrari: wow, nu al een klassiekerdt ? ;-)
Eerst de remmen, dan de ophanging, dan de motor…

Zo zie je maar dat je met weinig pk’s al heel wat kan, kijk maar naar de mx-5 cup bijvoorbeel…
@Volvo_440_turbo: Precies, of de SmartCup bv. 130pk 700kg maar sneller dan een mini cooper S op bepaalde banen (Om maar iets te noemen).

Het gaat om plezier en dat is voor veel minder dan een dure porsche al ruimschoots te vinden. http://auto.vlan.be/nl/video/auto/merken/Smart-Cup-in-Spa-Francorchamps/2672
Hij is zo goed dat hij gewoon tijd heeft om een vinger voor de lens te houden! wat een held
@JeejEm: Kidding, right?? Wat dacht je van het pootje van de spiegel?? :roll:
@Jesper: Zoek de term sarcasme eens op ;)
Ik mis nog wel het vossestaartje aan de binnespiegel en Bollywood achtergrondmuziek.
@Hubert:

? Waarom zou een fransman naar bollywood muziek willen luisteren?
Alles zoekrijden? Ik heb alleen het laatste stukje bekeken en zie daar een rode Porsche van hem wegrijden. Altijd leuk die hoge dunk van Audi-rijders, denken dat ze alles en iedereen de baas zijn met hun onderstuurde bakken.
@alcantara:
Blablabla…
@alcantara: +1

Ondanks dat, toch wel aardige ring-skills van de Audi rijder, maar de kreet dat ie alles zoek rijd is dus niet waar.
@Specht: ringskills…kerel, de bochten zijn daar simpelweg veel te ruim om überhaupt uit te vliegen met 130Pk…triest gesjok.
Ondanks het lage wagengewicht vind het het nog steeds bizar dat hij zo goed mee komt met de Porsches.. Heeft dit ding echt maar 130 pk?
@eduardovich: Mijn motorscootertje heeft 37 pk op het achterwiel maar ik zit wel in 6.5 sec op de 100
integralechubasco
Cardinale fout die je kunt maken is met denken dat je snel bent met 250+ pk kanon… gasten die in de omgeving wonen lezen je altijd de les… goed dat meneer met de gt3 zijn kop erbij houdt..
Eigenlijk niet eens zo bijzonder. Een (oude) raceauto met een ervaren coureur op een circuit. Dat kan wel eens sneller zijn dan een loeizware GT3 met een loeizware partner in een accountancy firma aan het stuur.
@mashell: LOL! Vergeet de loeizware portemonnee en 20 jarige blonde stagiaire niet.. Bij elkaar toch goed voor zo’n 10 55 kg..
Kan best wel een stukje rijden hoor ! Vering lijkt me ook wel knoeihard te zijn !
Mooie Voooolkswagen ,nog van voor dat premjum gedoe.
Heel bijzonder is dat nu ook weer niet. Die wagen is gewoon een voorwielaangedreven racewagen van in de 600kg met een oude body en 130pk en een bekwame chaufeur achter het stuur. Dat die een paar porschisten die mogelijk hun 1e keer op de ring komen inhalen is niet zo vreemd. Ten eerste is er niets erger dan sneller rijden dan je aankan. Niets mis mee dat je met een porsche rustig aan doet als je niet sneller kan (omdat je de skills niet hebt of de baan niet kent).
Die laatste porsche rijd hem trouwens gewoon voorbij, als het hij niet op het einde van de ring had gezeten was die gewoon uit z’n zicht verdwenen.
Trackday voor de vrouwelijke breiclub Deutschlands…..geen kunst dus.
Niet bijzonder, toch leuk. Marketing zegt dat we een dure BMW of Porsche ofzo nodig hebben, terwijl je eigenlijk al heel veel, op op verschillende manier méér, rijplezier kunt hebben met een willekeurig klein sportautootje.

Kennen we deze nog?
http://www.youtube.com/watch?v=TXtmILKF1mg
@Onehp: Op de ring is zo’n klein toerenjankertje enigzins leuk, voor de rest van de tijd een bron van ergernis.
Niet om mezelf de lucht in te prijzen, maar echt veel harder dan mij in m’n Saxootje doet hij het ook niet als ik de tijd van deze video met mijn video vergelijk. Daarnaast rijdt het overige verkeer ook niet echt op hun max. Zo heb ik ook wel Ferrari’s etc ingehaald. Dan nog, veel respect dat de bestuurder dit speelgoed gebruikt! Ik doe het hem niet na.
@ThomasBol: Saxootje, niks om je voor te schamen, heel leuke auto :-) Dit is autoblog, niet miljonairblingblog al krijg ik soms die indruk zelf…
Renaultje 5 was ff aan t picknicken of wa?!
goede rijder, hij kent de weg zeer goed. Het ‘zoek’ rijden vind ik wel meevallen, op het laatst wordt hij ook nog ingehaald. Voor de rest zijn er niet veel mensen op de ring aanwezig.
Leuk staaltje ring skills maar de eerste paar Porsches rijden daar waarschijnlijk voor hun 1ste keer, de rode Porsche duidelijk niet en rijdt de Audi er gewoon finaal uit ..
filmpje nog niet bekeken, zal ik later doen als ik thuis van werk ben, maar klinkt interessant, maar neemt niet weg dat ik veel liever de GT3RS heb da een audi…
Jammer dat ik vandaag naar België moet, ik zie hem nog wel, lijkt me een gaaf filmpje
Nicee
Waarom deze lof (en de negatieve commentaren) op de konto van Audi? Deze hobbyist is snel met een klassieke, zelf opgebouwde auto. Als de man een andere body tegengekomen was had hij waarschijnlijk met een Renault/Morris/Rover/Lada/Trabant/etc…etc.. gereden.
We weten niet eens óf er nog wel een Audi motor in hangt ?
ik ken nog een filmpje van een ford transit met aan het stuur ene Sabine. ;) volgens mij tikt ze nét de 10 minuten aan voor een full lap.. vind ik toch een heul stuk knapper
Bij 8:05 ee, leuk sprongetje van de rode 996 GT3 MKI
zegt vooral veel over de chauffeurs van de Porches….
volgens mij heeft dat ding maar 4 versnellingen, hij rijdt op topsnelheid over Schwedenkreuz en laat nauwelijks het gas los, topsnelheid zal niet boven de 170 liggen. De Porsches doen een beetje aan sightseeing en trappen echt niet door, want dan issie kansloos. Toch nog respect voor de tijd tussen de bruggen die ongeveer op 9.10min. ligt. Is geheel te danken aan de wegligging.
Een maat van mij had indertijd zo’n audi 80 met 90 pk, de generatie net voor de ‘bolvormige’ audi 80
Als ik met niet vergis had die 5 versnellingen en op teller heb ik toch 1 x +200 gehaald, 210 als ik me niet vergis, in realiteit zal dit ergens tegen de 190 liggen…
Met 130 pk zal de top wel wat hoger liggen…
maar binnen de 10 minuten is toch gewoon rap voor zo,n ding ..
of zie ik dat verkeerd ??
@lincoln: Ach wat is snel? Die Sabine Schmidt, ring taxi chauffeur jankt een Transit in 10 min en een beetje rond. Vind ik dat iets knapper…
als je alleen al kijkt naar de lijnen die de porsches rijden, ofja het gebrek aan lijnen. dan is het ook niet zo moeilijk om met een mindere auto ze in te halen. In de meest flauwe bocht zie je de Porsche zelfs remmen.
@964rs: Met een Audi 80 durf ik wel te trappen, niet met mijn Porsche van 120 duuzend euries.
@kaasboerin: ik ken ook een porsche van 120 duizend euri’s waar je wel mee moet trappen, ofja daar is ie voor bedoeld. Dat je schade rijd reken je er bij in.

Maar als je voor je lol een dagje komt rijden is het wel logisch dat je niet gaat lopen stampen
Rijd alles zoek? WTF! Hahaha!!

Hij rijd helemaal niks zoek meer dan de helft gaat gewoon voor hem aan de kant, je ziet wel op het eind dat die rode 911 wel moeite doet en dan blijft hij nergens meer!

Kom op zeg noem je dit bewijs?
Die andere auto’s nemen niet eens de moeite om tegen hem te rijden en dat noem je zoek rijden?

Slaat helemaal nergens op dit!
LOL, Renault 5 @ 3.08
De beste ‘coureurs’ staan altijd in de pits. :)
Wel herkenbaar.
Vorig jaar voor t eerst 2 ronden gereden met mn 993 4S.
Werkelijk alles komt je voorbij, van andere Porsches tot Swifts, Golfjes etc.
Leukste was een 1ste serie Omega, tjesus wat ging dat ding hard.
Ben nu mn 75v6 aan het ombouwen voor de Ring.
Wat minder vervelend als je een keer schade rijdt…
Iedereen die een beetje kan autorijden kan een snelle rondetijd neerzetten. Kwestie van je uren maken. Je kunt 640 rondjes (verbruik 1:4)in een barrel rijden, thuis gaan sleutelen, tig nieuwe banden, remmen, veren en weet ik veel allemaal vervangen maar je kunt ook gewoon gaan werken en die 911 kopen…wat is leuker?
Zie ik daar op 04:34 minuten een Japannertje opgeven en met stukken langs de baan parkeren !?
die porsches zijn gewoonweg aan het zondags rijden.
Ha ha, bijna 1 April …………..toch leuk dat er altijd weer mensen zijn die hier intrappen!
Zo “klassiek” is die Audi dus niet meer, maar toch respect voor de rijkunsten.

Op de ‘Ring geldt knowledge > power. Als je een beetje bekend bent met het circuit is het niet zo bijzonder om minder ervaren ‘Ring rijders voorbij te steken, ook al hebben zij veel meer vermogen onder hun kont. Vaak zijn het de kleine, afgeragde bakkies waar je voor op moet passen. Zo heb ik een Citroën AX (dan wel met grotere motor) meerdere keren Porsches voorbij zien steken. Ook de Suzuki Swiftjes die je daar race-prepped kunt huren zijn, in de handen van een goede bestuurder, een grote uitdaging voor het duurdere volk.
Meest gave joetoep film in tijden SUPERCOOL!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).