Klassieker: Skoda Rapid Coupé

Auteur: , 48 Reacties

Toen werd er nog gelachen om Skoda. Terwijl er zoveel overeenkomsten waren met een 911. Maar een paar verschillen zijn er ook, als je goed kijkt naar deze Skoda Rapid Coupé.

Skoda Rapid Coupé

Eigenlijk nog best veel zelfs, buiten de motorplaatsing achterin en het coupéconcept. En een S in de merknaam. Meer Porsche kon je deze sympathieke Tsjechoslowaak redelijkerwijs niet toedichten. Of het moet de lange levensloop zijn. Want zoals wij de 911 al decennia kennen, zo was ook de Rapid in feite gebaseerd op een ontwerp dat al uit 1964 stamde. En zo gezien was het een enorme prestatie dat men in Bratislava met zo weinig middelen nog zo’n moderne auto wist neer te zetten. Modern moeten we dan wel even in de communistische kaders van destijds plaatsen. Vooruitgang hield men bij voorkeur zoveel mogelijk aan de verderfelijke kant van het Gordijn.

Dat lag geenszins aan de techneuten van AZNP, oftewel Škoda Auto uit Mladá Boleslav. Buiten de 1000MB uit ’64, de daaruit voortkomende 100/110 en latere 105/120 serie, feitelijk de basis van de Rapid Coupé, ontwikkelden de vaardige Oostblokkers met enige regelmaat bijzondere Skoda’s. Zo was er in 1971 de Super Sport, een futuristisch coupeetje met een bijzondere dak-deur constructie en middenmotor. Later volgde de fraaie UVMV 1100 GT, ook weer een kleine tweezitter met de motor achterin. Ook de modernere 720 en 760 serie, beide wat forsere sedanmodellen, werden uiteindelijk getorpedeerd door het communistische regime en haalden nooit het productiestadium. Zulke frivoliteiten had het volk helemaal niet nodig, het bekende en betrouwbare sedannetje kon nog best een paar decennia mee. Geen lastige keuzes en ook daarom veel beter voor de staatskas.

Een coupé had Skoda al eerder in de prijslijsten staan, en een fraaie ook: de Skoda 110 R Coupé uit 1970 was relatief gezien een succes. Dat was volkomen terecht, het was een vlot en betrouwbaar 2+2 ontwerp dat er zonder meer geslaagd uitzag. De meeste kritiek betrof dan ook het logo: met een Fiat badge erop was ook die waarschijnlijk verstomd. Zelfs de spectaculaire rally- en raceversie 130 RS bleef zwaar ondergewaardeerd, terwijl het machtige ding de ene na de andere rally en race won en voor vele concurrenten onverslaanbaar was. En het zag er ook nog geweldig uit. De 130 RS zelf was weer geïnspireerd door de prototypes 180 RS en 200 RS, met 1.7 en 2 liter motoren tevens bedoeld voor de racerij en rally’s. Het zoveelste dappere initiatief van begeesterde Skoda ingenieurs om boven het socialistische maaiveld uit te komen. Maar ook nu draaiden de partijbonzen het grote roer weer in tegengestelde richting en veegden dit project van tafel.

Skoda Rapid Coupé

Beginjaren tachtig lukte het wel, alvast een voorzetje op de perestrojka. De coupéversie, met als basis Skoda’s 105/120-serie, kreeg groen licht en de Garde loste de 110R coupé als sportief topmodel af. Veel potten kon hij nog niet breken en in 1982 evolueerde de Garde in de Rapid, nu gebaseerd op de M-serie sedans van Skoda. De naam Rapid was overigens niet nieuw: al in de jaren dertig voerde Skoda een model met deze naam. Want zo oud is de autofabrikant al, gestart in 1895 door de heren Laurent en Klement en na de eerste wereldoorlog overgenomen door Škoda. Zo ontstond een erg innovatief automerk, maar na de tweede wereldoorlog werd het merk weer losgeweekt van moederbedrijf Škodovy Závody en gaandeweg ingelijfd door het communistische regime, als onderdeel van de centraal geleide planeconomie. De vaart was er nu wel uit.

Bij de Rapid eigenlijk ook wel. Met zijn 1.2 liter en later 1.3 liter motortje achterin gingen er weinig records aan diggelen. Behalve dat van nieuwprijs: in veel markten gold als belangrijkste verkoopargument het feit dat dit de goedkoopste coupé in de prijslijst was. In de UK tevens de goedkoopste cabriolet: bij de Engels dealers kon je een door Ludgate Design and Development omgebouwde Rapid Cabriolet bestellen voor minder dan £ 5000. Geen geld. En met de kap dicht ook geen gezicht. Maar daar heb je geen cabrio voor en met de kap naar beneden zag het er beter uit. Een beetje zoals de dichte versie reed. Met een sterk verbeterde wielophanging achter, de 1300cc versie onder de motorkap en een vijfbak noemde een enkele enthousiasteling de Rapid zelfs hardop een poor man’s Porsche.

Dat was bemoedigend positief, als je dat echt geloofde kon je ook blootsvoets over hete kolen lopen en toch waren het idee en de auto niet verkeerd. Onder het juk van die verstikkende en ontwikkelingsbudget opslokkende overheid was het best een prestatie om nog zo’n sympathiek coupeetje te bouwen. Genoeg gelachen. Een X6 is erger.



48 reacties

Uit de tijd dat Skoda nog een eigen “smoel” had, alleen wilde je er nog niet dood in aangetroffen worden.
@toniominestrone: dat viel erg mee. In die tijd kon je zelfs tenten voor op het dak kopen (de bagageruimte was wat krap) en Jan Lammers was bereid gevonden om er reclame voor te maken.
@roppp: Lada reed je alleen als je eigenlijk niet meer dan een fiets kon betalen en Skoda was voor communisten … nee hoor; in de 80s wilde de gemiddelde NLer er echt niet in gevonden worden … Voor hetzelfde geldt kocht je een zuinig en betrouwbare Jap …
@dawwg: geldt ;(
@toniominestrone: Danny toevallig?
Een Skoda monteur die ik ken rijd in zo’n Rapid.. Best een geinig ding hoor
Ik sprak enige tijd geleden een Poolse man die een paar 718k replica’s in elkaar heeft geschroefd. Die gebruikt deze als basis in plaats van een kever. Volgens hem is het onderstel met een paar tweaks best goed!
De gelijkenis met de Panamera is ook treffend..
@norge: Eerder een Audi A7…

Maar dan met de aandrijving op de goede as… En
@moveyourmind: * En veel mooier…
Meer foto’s graag…
Ik gun dat autootje meer exposure
Deze reden dat deze auto de motor achterin was dat je warme handen had met aanduwen als hij er onderweg er weer eens mee was gestopt.
Ik heb het hier vaker geschreven over de Skoda’s, in groep B reden ze mee en ik vond het een fantastisch fabrieksteam, uiteraard allemaal aan het communisme; maar vriendelijke gasten stuk voor stuk, kun je nagaan die keken hun ogen uit in het Westen bij ons !
http://www.skoda130lr.cz/images/dobove/urban-klima/klima_02.jpg

Misschien is het wel VAG zijn slimste zet geweest om Skoda over te nemen, vergeet niet dat dit een oud automerk is dat zo in het rijtje van Peugeot, Mercedes thuishoort !
Daar in de Bohemen en in de Tatra zat veel zware industrie omdat er grondstoffen aanwezig waren.
Deze 120 serie is een wagen die werd ontwikkeld met de Renault Dauphines/R8, de Simca 1000, de Fiat 850 en de onvolprezen NSU Prinzen’in het achterhoofd, immers de motor achterin configuratie was toen heel gewoon !
Een vriend verkocht ze nieuw en noemde ze steevast Soda’s , de grap was da ze ook Polski Fiat verkochten en dat waren zulke krengen van dingen dat ze nieuw alleen maar goed waren voor de shredder !

Die ‘Soda’s ‘waren best leuk, de klandizie waren aparte mensen die de auto nog gewoon contant betaalden !
Zo van ‘Vrouw geef me je tas even” en zij gaf hem dan het geld ! Kun je om lachen, mar ik had daar altijd bewondering voor.
Die Soda’s waren trouwens nog echt handwerk, soms hielp ik met nagelnieuwe Soda’s van de voorraad buiten de stad naar de werkplaats te brengen en je voelde al snel van zo, dit is een goeie en dat is een mindere, daar zat onderling echt kwaliteits verschil in.
Je kreeg overigens een kwart liter lak een fietspomp en bougiesleutel bij het boordgereedschap !

En die Coupeetjes hadden best een mooi dashboard !
https://c2.staticflickr.com/6/5171/5487071388_d9ceae178b_b.jpg

Bedenk wel dat Opel en Volkswagen zonder blikken of blozen veel duurdere auto’s afleverden met wel één tellers erin en een hele batterij afdekplaatjes waar schakelaars zaten in de duurdere modellen !
@desjonnies:
Dank voor dit verhaal, dank!

Rest mij enkel nog de taak om de Skoda 130 RS te noemen….
http://fotos.autozeitung.de/938×704/images/bildergalerie/2014/10/Faszination-Skoda-130-RS-Skoda-Yeti-Monte-Carlo-1_0.jpg
Dit kreeg je bij VW in een Golf Mk1 :
http://www.volksforum.com/albums/files/9/4/5/dashboard.JPG

En dit bij Opel in de Kadett :

https://c2.staticflickr.com/2/1339/1185612126_4b694bca2c.jpg
@desjonnies: Het is maar goed dat de Japanners in de jaren zeventig en tachtig de Europese markt bestormd hebben met hun rijk uitgeruste wagens. Anders zouden Duitse auto’s waarschijnlijk nog steeds zo kaal zijn als een kaalgeplukte soepkip.

Bij dat dashboard van die Golf mag je ook nog eens de radio wegdenken. Daar kon je ook nog eens flink voor bijlappen, net als voor de radiovoorbereiding zelf.
@moveyourmind:
Ja, je hebt 100% gelijk, je kocht een simpele Corolla of een Datsun Cherry en je had hoofdsteunen gratis en getinte ramen en owee een klokje in je auto.
Ruitewissers met twee snelheden !! Da’was wa’ toen !
De Japanners hebben ervoor gezorgd dat de Europese fabrikanten niet alleen een beter maar ook een luxer product moesten leveren ……….voor hetzelfde geld !
Als kind vond ik het model altijd prachtig, maar voor de rest was het… tsja een Skoda en dat was samen met Lada en Dacia het armoedigste wat er bestond (in mijn toen kleine wereldje).
Toch staat mij bij dat naast de Dafjes de Skoda’s toch de “suffertjes” van hetstraatbeeld waren in de jaren ’70.
Ik mag Skoda graag. Heel graag zelfs. Als ik een favoriet merkje moet kiezen dan wordt het een strijd tussen Jaguar en Skoda.

En we zijn niet altijd even liev voor Volkswagen, maar zij waren het allerbeste wat Skoda ooit kon overkomen!
@Rob:
Want de periode voor de Volkswagen overname was niet heel erg florissant…
De meeste Skoda’s uit die tijd zien er nu zo….
http://i1.wp.com/hooniverse.com/wp-content/uploads/2015/12/Skoda-105-off-set-crash.jpg?resize=720%2C454

Of zo uit…..
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/0/02/Skoda_120_L.jpg
met een beetje pech was je achterbumper eerder thuis dan je voorbumper
Was dit niet de auto die bedoeld was met de motor vóórin maar het oude concept opgelegd kreeg door de bolsjewieken?
@carmasterr: er is ooit een prototype gebouwd met de motor voorin. Die is later verder gegaan als Fiat 132. Dat moet dus ergens eind jaren ’60, begin jaren ’70 zijn geweest.
Ik ben in Slowakije opgegroeid een ik weet nog dat we meerdere keren met vrienden mensen vol op uitgelachen hebben die in zon Rapid of 120 reden, echt en prul kar vind ik het nog steeds
Een Cayman ombouwen tot Rapid…gelimiteerd. Lachen !
@eklasse:
Laat Sjonnies het maar niet zien, maar…..
http://www.diariomotor.com/imagenes/2015/04/skoda-r200-250415-19.jpg

(130 RS reïncarnatie op basis van een Audi R8)
@Rob:

Brum’s kleinzoon ?
@Rob: deze is zelfs mooier dan een R8.
@c350cdi:
Daar zijn de meningen over verdeeld ;-)

Totaal verkeerde basis ook voor een 130RS revival, zo’n R8….
@Rob: Welke zou dan wel de goeie zijn?
@Esprit_de_Flandre:
Tsja goeie. De 130 was een burgerwagentje. Dus daarom misschien de huidige Rapid nemen?

Maar goed, dat wordt een heel gedoe en waarschijnlijk erg kostbaar en dus onverkoopbaar. Hoewel, dit ding kost je nog geen 10k….
http://www.autoblog.nl/nieuws/syrena-meluzyna-r-supersnel-rally-kanon-uit-het-oostblok-83029
Leuk item! Ben zelf in het bezit van een Rapid 130 coupe.
Het is zeker geen snelle auto maar je hebt altijd bekijks.
Typisch zo’n auto waar je heel goed een project mee kan doen. Een slechte kopen, roest en interieur fixen, fijn motortje er in (impreza gt turbo boxer bijv) en scheuren maar. @willeme doe je mee?
@dutchdriftking: ik zou niet een al te modern blok doen. Het moet er wel wat bij passen. Hier hebben ze een Alfa blok gebruikt: http://theamazoeffect.blogspot.nl/2013/01/alfa-powered-skoda-rapid-bohemian-brio.html?m=1
@dwersbongel: Wellicht een Porsche 914/6 motor ;)
@E34M5Touring: Perfect! ik voel een heel tof project aankomen :)
Grappig, geen woord over de kwaliteit alleen maar positief…. Dat zou bij een Fiat o.i.d. wel anders geweest zijn.
Dit is nog steeds een rare smaak bij het merk Skoda krijg. Hoe gaat ze nu ook mogen zijn. Mensen die jonger zullen zijn zullen dit niet hebben. Maar komop een Skoda vroeger dat was toch gewoon een Lada.
@thomasthomas:
Nee hoor, veel beter gebouwd, eigen ontwerp ipv gereanimeerde Fiat-meuk, aanzienlijk meer updates door de jaren heen, een serieuze focus op export ipv alleen meuk voor de eigen markt en vooral, Tsjechisch ipv Russisch.
@thomasthomas: Je hebt gelijk en tegenwoordig is het een aftreksel van een VW.
@csx3000: ik denk dat je nu eerder kunt stellen dat sommige VW’s een aftreksel zijn van de moderne Skoda’s. Een bekend voorbeeld is, dat zowel de Fabia’s als de Octavia’s, die het platform delen met de Polo resp. Golf, al jaren beter presteren in betrouwbaarheidstesten dan de auto’s met VW badges. E.e.a. schijnt vooral z’n oorsprong te vinden in het feit dat de Tsjechische (en Slowaakse?) fabrieken nieuwer en moderner zijn dan die van VW zelf, en dat de ‘drive’ bij Skoda, om beter te zijn dan de ‘grote Duitse broer’, daarin ook zwaar weegt.
Ik heb ze altijd ontzettend tof gevonden! Fraaie bakkies, leuke geschiedenis, bijzonder degelijk gebouwd. Sure, het was goedkoop, traag en verouderd, heel dubieus wanneer een auto nieuw is, maar juist bijzonder charmant als youngtimer/klassieker.
Mooi
Ben ooit van A’dam naar Leeuwarden gereden in fel groene een Rapid Coupe die mijn vader toen had. Pap’s had een hekel aan auto’s en kocht de coupe cash in de garage op de hoek v/d straat. Man wat reed dat leuk, alleen kwamen we met dikke koppijn aan door de vreselijke herrie die het coupeetje maakte!. Als ik er nu nog wel eens aan terug denk voel ik gelijk mijn hoofd weer bonken.
Een jaar 10 tot 15 geleden heb ik er 1 gezien met vr6 motor erin
Er staat mij nog bij dat skoda’s spontaan in brand volgen.

De benzine leidingen waren zo slecht dat ze spontaan oplosten.

Iemand uit mijn dorp had ook zo’n coupe die door brand is afgevoerd.
Briljant wagentje, een rear engined Skoda staat nog op mijn to-have lijst.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).