KLPD weert Fords noodhulpsysteem, als enige (..)

Auteur: , 20 Reacties

Een auto die zelf 112 belt na een ongeval, in 2015 moet dit in de EU realiteit zijn, met de invoer van het e-call-systeem. Ford heeft hier nu al een operationele variant van, maar de KLPD heeft hier nog geen trek in.

Nog voor de officiële invoering van een maatregel je eigen spulletjes al klaar hebben, vaak is het een mooie PR-prestatie (zoals je Euro VI-motoren nu al klaarhebben bijvoorbeeld), maar bij systemen die moeten communiceren met derde partijen kan het problemen opleveren. In het geval van Fords (meertalige) Sync Emergency Assistance (SEA) kan of wil de KLPD geen medewerking verlenen. Althans, dat beweert Ford zelf, in de Bovagkrant.

Op zich zou je zeggen: dat is (voor 2015) hun goed recht, maar van alle 27 EU-lidstaten, is Nederland het enige dat niet meewerkt, en dat geeft toch wel te denken. Ik ben geen technicus, maar hoe moeilijk kan het zijn?

Aan de andere kant: er zijn al legio systemen in auto’s (BMW via ConnectedDrive, GM via OnStar enz) die na een ongeval contact zoeken met de buitenwereld. Alleen gaat het telefoontje dan naar de particuliere meldkamer, en niet naar 112. Maar goed, een medewerker hievan kan op zijn beurt weer de instanties alarmeren. Potentieel werkt dit zeker levensreddend.

Ford rust de Transit Custom en B-Max met SEA uit. Van laatstgenoemde wordt de productie in Roemenië overigens gehalveerd (van 500 naar 250 p.d.), aldus Bloomberg. Gelukkig kunnen de Roemenen aan de productie van de driecilinder-blokjes worden gezet, waardoor er (nog) geen personeel uitvliegt.

Lees HIER meer over Fords SEA-systeem.



20 reacties

Vooruitstrevend Nederland, ja als het om hasj gaat…
@norge: nee, de wietpas is pas vooruitstrevend ;)
@norge: Ook dat niet meer…
Dit stond in augustus al in het AD bij een artikel over de B-max…
@moondustfocus: en vandaag op Autoblog. Wat is het probleem?
Het heeft in NL ook niet dezelfde waarde als in landen met lege vlaktes als Spanje – of als landen met een grote auto-industrie.
NL heeft volgens mij een standpunt van het type: laten we even de kat uit de boom kijken, of wachten tot deze gadgets in prijs gezakt zijn. (de gadgets van het KLPD dan, want op het inbouwen zal het besluit niet veel uitmaken). Early adaptor zijn is zelden goedkoop.
Kortom: wees blij dat ze zo zuinig zij met jouw en mijn centjes.
@mout: maar als het om milieuheffingen gaat of bijdragen aan de EU zijn we altijd weer haantje de voorste…
@mout: Welk land was het ook alweer dat er iemand in de middenberm van de A1 verongelukte en pas na dagen gevonden werd? En vlaktes, ga eens naar Flevoland, grote lege vlaktes waar je bang van wordt.
Dan krijg je natuurlijk de grappen in Nederland dat mensen hun auto in de prak rijden in plaats van voor de grap 112 te bellen. Snap het KLPD wel.
@leandro: dan zou je ook de bruggen moeten afschaffen omdat dat nou eenmaal uitnodigt tot het gooien van stoeptegels. En dan zou ik ook nog graag willen voorstellen om gemotoriseerd vervoer in z’n geheel niet te accepteren want dat neemt risico’s met zich mee…
@HDM: zullen we het leven maar afschaffen? Ook risico’s.
@jzaero: jij snapt mijn opmerking wel ;)
Kilometer-overschrijdings systeem, moet je eens zien wie er vooraan in de rij staat om het systeem te gebruiken.
Red Hot Chili Pepper, anyone?
Snap dit wel. Als dit systeem automatisch 112 belt, kunnen hier ook loze alarmen tussen zitten. Of meldingen die ook af kunnen via 8844 (alleen in Nederland). Dus het is handig dat er tussen het signaal van de auto en een eventuele 112-melding een menselijke schakel zit. Zoals de private meldkamers van BMW ConnectedDrive en GM.
Als andere merken hun systeem kunnen doorschakelen naar een particuliere meldkamer zou Ford dit tot het KLPD er klaar voor is toch ook kunnen doen? Zie wel meerwaarde in zo’n systeem, kan bij een ernstig ongeval echt verschil uitmaken.
Wat was de uitkomst van de A1 crash? ( word naar gelinkt in de tekst onder het woord’ potentieel’ )
@bigcar: man reed de snelweg af, kwam in de middenberm van de A1 tussen de bomen en struiken terecht en is dood gevonden (of ie doodging na de crash of ervoor is volgens mij niet bekend gemaakt). Iemand heeft het gezien, politie vond niets na de melding, volgende dag vonden ze alsnog de auto met het lijk erin..
@w0o0dy: oops na een aantal dagen pas gevonden…
Er was verwarring bij de melder of het de linker of rechter baan was, heeft uiteindelijk de verkeerde gezegd en de politie heeft alleen daar gezocht.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).