Koenigsegg Agera R nu helemaal officieel de snelste

Auteur: , 37 Reacties

Bij gebrek aan een "Ehra-Lessien testbaan" heeft Koenigsegg nog geen nieuwe topsnelheid neer kunnen zetten. Optrekken en remmen doen ze als de beste. Het 0-300-0 record is officieel binnen.

Voordat je in het Guinness World Record officieel te pakken hebt moet er natuurlijk meer gebeuren dan slechts het leveren van de prestatie. De meting vereist een bepaalde nauwkeurigheid, gegevens moeten worden geverifieerd. Vervolgens moet je maar wachten op je certificaat en een nieuwe druk van het ‘grote boek’.

Wat heeft Koenigsegg nu dan officieel gepresteerd? Hun vederlichte, extreem krachtige supercar had 21,19 seconden nodig om van 0-300-0 te versnellen en vertragen. Ruim 4 seconden sneller dan de vorige recordhouder, de Bugatti Veyron Supersport. De Koenigsegg was daarbij uiteraard sterk geholpen door zijn lage massa van 1330kg. Voor het accelereren is een twinturbo 1115pk V8 aanwezig, vertragen doet Koenigsegg met 15,6 inch (396mm) keramische schijven. Remschijven groter dan de gemiddelde velg. Juist.

Het laat zich raden dat een Ferrari 458 Italia hier helemaal niks tegenin kan brengen. Om dat te onderstrepen filmde GTBoard nog een ‘ererondje’. (via GTSpririt.com)

Koenigsegg Record Certificaat



37 reacties

Zie graag een goed HD-filmpje van deze tegen de Veyron SuperSports.
@philipzuidijk: Veyron legt het af ;)
Leuk dat deze strijd in Noord-Europa wordt bepaald.
De failliete Zuid-Europeanen, Amerikanen en Japanners hebben niets in te brengen.
@JanJansen: LOL, inderdaad. Waar blijft de Hennuhssiehie Venom of de LFA?
@TSI-tje: LFA? Die komt amper langs de GT-R.
@kaasboerin: Ook goed, in mijn optiek schitteren ze alletwee door afwezigheid.. ;)
@TSI-tje: GT-R en LFA hebben te veel problemen met 200 – 300; daar heb je echte pk’s nodig.
Onder de 1000 PK hoef je niet mee te doen met dit record
(tenzij je 800 pk in een ATOM stopt of zo).
@TSI-tje: Hennesey venom 1200 doet 0-300 in 15,3 sec dus met nog een aantal sec te gaan moet het lukken onder deze tijd te komen.
@JanJansen: Of die SCC Tutuara of zoiets….
Dat tweede filmpje is gewoon komisch. Lijkt wel of die Koenigsegg tegen een Fiat Panda aan het racen is. Wat een verschil met die Ferrari (die met de beste wil van de wereld toch niet underpowered mag heten)
Wat een machine! Ben benieuwd hoe de techniek over 10 jaar is. Waar ligt de grens?!
@rubenpriest: dat zat ik ook net te denken… Wanneer is er een keer een grens bereikt???
@Svenska_Aeroplan_AB: die grens is nu bereikt, daarom is een nieuwe record gevestigd, maar zal ongetwijfeld in 2012 weer verlegt worden ;)
@rubenpriest: de grens is bereikt wanneer je aerodynamische weerstand zo groot is dat je wielen op topsnelheid nog spinnen.
Dus nog marge genoeg zou ik zeggen, want bij 200km/h houd bij de meeste het spinnen wel op ;)
@rubenpriest: Dan zitten er misschien wel staalmotoren in auto’s, snel en het kan vast wel elektrisch.
Wat een Koenigsauto!!!!doe mij die maar!!! :D
baap via Android app
Denk dat dit toch wel het bruutste apparaat is van dit moment! Wat een animal en indd..everybody eats his dust! ;)
het was al de mooiste auto van dit moment en nu ook nog de snelste! ik gun het koenigsegg meer dan ieder ander merk!
@pexiges: Idd, er is altijd baas boven baas :)
@pexiges: je haalt de woorden uit mijn mond!
Zeer sterke prestatie! Zeker als je weet dat het team van Bugatti veel meer fondsen/kennis/mankracht/….. heeft… Het probleem met die Bugatti is dat hij gewoon veel te zwaar is. Kan je ook mooi zien wanneer ze hem testen op de Top Gear Test Track.
Je kan dan misschien argumenteren dat de Bugatti meer een luxewagen is, maar het interieur van de Koenigsegg vind ik nu ook niet echt pover. Dan komt er nog eens bij dat de Koenigsegg in het geheel mooier is.
Dusja… Conclusie: Ik zie nog weinig redenen waarom je voor een Bugatti Veyron zou opteren….
@Dimglor:

De kracht van Veyron zit hem niet in de luxe, maar in het gemak waarmee je deze over de weg kan blazen. Tot de 400 vereist de auto totaal geen coureurskills.

Het lage gewicht van de Agera is mooi meegenomen, maar maakt hem ook des te moeilijker te besturen.

En voor de rest, de Bugatti is nog steeds ongeslagen qua topsnelheid. Daar heb je veel meer nodig dan een auto met veel pk’s en laaggewicht. Een veyron is mss wel zwaar, maar het gewicht helpt goed mee bij het op de weg houden van de auto.
@Relief: Waarom is de Veyron ongeslagen van topsnelheid? Omdat je enkel die topsnelheid kan halen op het circuit van Ehra-Lessien… En da’s eigendom van Vw…
Als ze Koenigsegg daar toelaten zou ie dat record wel eens kunnen breken en dat laat Vw niet toe.. En de beste sportwagen is nu niet de sportwagen die het hardst loopt…. Dat kan je toch nergens rijden… Acceleratie en remkracht is hetgene dat je nodig hebt in de echte wereld…
De reden dat VAG Koenigsegg hun testbaan niet laat gebruiken is dat ze bang zijn dat de Agera veel tijden zal verbeteren.
@agera: dat zal me nix verbazen ja :) :P
damn! 15.6″ remmen is wel erg baas!
leuk dat het zo snel gaat: maar is het ook nog een beetje leuk rijden in zo’n Koeinigigseisegsgg?
Indrukwekkend!

Ps. RS6 C6 heeft trouwens nóg grotere keramische schrijven (420 mm / 16.54 inch) maar natuurlijk ook meer gewicht te stoppen.
@TinQ: iets zegt me dat de remmen van de koenigsegg beter zijn…
Badass :D
Een van mijn favoriete auto’s, mocht het interieur ietsje mooier zijn was het mijn NR1!
Ik zou graag de volgende auto’s eens zien dragracen:
* Exige S
* V12 Vantage
* LF-A
* Gallardo
* 458
* GTR
* Veyron
* SSC
* Veyron SS
* Venom GT
* Agera R

En uit elke auto de camera eens laten zien, in deze volgorde word ongeveer(!) elke auto vernederd en besef je pas hoe snel de snelste eigenlijk is.
Want de Exige is voor de meeste al een snelle sportwagen.

Die 458 word zo hard vernederd! Ongelooflijk!
Wat een faaltitel. Dus omdat hij van de 0-300 het snelste is, is het nu de snelste auto? Ik speur toch wel een overdreven fanboygedrag van Autoblog.

Maak me wakker wanneer de Agera de 434 km/uur voorbij is, dan praten we wel even over de snelste auto.
@Relief: Lol… iets met pot, ketel.. Dat jij ”snelste auto” in een andere context plaatst, wil niet zeggen dat dit artikel incorrect is.
helft van de cilinders, vergelijkbare specs
bugatti ziet bij het accelereren de mooie kont van de agera R.
vind de agera R ook veel mooier en heeft wat meer uitstraling dan de bugatti.
en het geluid vind ik in mijn mening een beetje ‘softjes’ voor minimaal 1001pk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).