Koenigsegg werkt aan motor zonder nokkenassen

Auteur: , 96 Reacties

BMW (S63tu) voorbij, de Formule 1 achterna en dat allemaal om de bruutste straatmachine ooit te maken? Koenigsegg is er mee bezig weer een stukje inefficientie uit het motorblok te halen. De nokkenas moet nokken.

Vroeger, toen één nokkenas alle kleppen (in- en uitlaat) bediende was het echt huilen met de pet op. Een tweede nokkenas maakte het niet veel beter. Nog steeds was de overlap tussen de kleppen gefixeerd en de kleplichthoogte altijd hetzelfde. Systemen van Honda (VTEC) en BMW (Vanos/Valvetronic) brachten hier verbetering in. Tot de laatste BMW M5 aan toe. Daarin heeft BMW de kleplichthoogte zo variabel gemaakt dat zelfs een gasklep niet meer nodig is.

Koenigsegg wil nu nog een stapje verder gaan met hun volgende motorblok. Zij willen pneumatische klepveren. De nokkenas moet er helemaal uit. Dat spaart niet alleen gewicht, als ze het goed doen maakt dit de auto’s ook efficiënter en sneller. Door de gasklep te elimineren win je al iets aan efficiëntie in je lucht inlaat traject. Haal je de nokkenas helemaal uit de motor dan creëer je meer ruimte in het inlaat traject en kan je de beweging van de kleppen beter en sneller controleren. Ook is er sprake van minder mechanische verliezen die je normaal met distributieriemen en, in het geval van een V8, 4 nokkenassen hebt.

De Formule 1 rijdt al met een vergelijkbaar systeem rond. Daar werden de toerentallen zo hoog dat standaard nokkenassen en vooral klepveren niet meer voldeden. Vergeleken met de Formule 1 zijn de toerentallen bij een Koenigsegg natuurlijk laag. De winst die ze kunnen halen in efficiëntie is er niet minder om. Een makkelijke klus is het verder niet. Betrouwbaarheid en geluid lijken op dit moment de grootste obstakels. (via motorauthority.com)



96 reacties

Waarom je de nieuwe Astra nu wilt configureren bekijk het hier!.
Geen nokkenas? Dat wordt lachen..
@meneersander: ooit gehoord van 2-takt?
@NLBUURMAN: ja, jij?
Volgens mij is geluid voor een koenigsegg nooit een obstakel?
@wimbers:

Lijkt mij ook niet echt een probleem inderdaad. Als het nou een Mercedes S-Klasse was oké, maar we hebben het over een hypercar waar wat extra inlaatgeluid juist wenselijk is, lijkt me.
@Svensson: wie had het hier over in- of uitlaatgeluid? Nog niet aan geratel van de kleppentrein gedacht?
@wimbers: wel voor omstanders en dus voor het verkrijgen van wegtoelating.
Ik ben ook benieuwd hoe ze dat op gaan lossen…
@Jokkebrok: pneumatische kleppen.
@Jokkebrok: wel eerst even lezon voordat u iets roeptoetert
@betonstaal: Ik heb gelez0n, maar ik ben niet heel erg op de hoogte van de laatste autotechniek :?
dat is pas een stukje techniek als het ze lukt!
Wat een badass machine is die Agera toch zeg. Hebben!
Krukas en zuigers zorgen ook veel wrijvingsverliezen. Het concept van de Ottomotor is sowieso zwaar achterhaald, wellicht tijd voor (relatief) wrijvingsloze en onderhoudsvrije elektromotoren?
@alcantara: Mag ik je vriendelijk doorverwijzen naar: http://www.groen7.nl/ ?
Hier nog een klein overzichtje van de verschillende technieken gebruikt in de F1. Koenigsegg wil dus met het pneumatische systeem door.
http://scarbsf1.com/valves.html
Is er al, Het heet een tweetaktmotor.
@dennis245turbo: Niet reageren als je er niks vanaf weet jongeman. 2-takt is kleploos, niet nokkenasloos..
@kevinh: zonder kleppen heb je weinig aan een nokkenas vriend.. dus wel degelijk ook nokkenasloos lijkt me..
@dennisr: Sorry ik bedoel: 2-takt is per definitie kleploos en moet het dus allemaal hebben van over, onder en tegendruk. Hoe de kleppen worden bediend is een tweede punt en dus helemaal niet relevant bij een 2-takt motor.
@kevinh: Een 2-takt motor heeft wel degelijk kleppen, (membraamkleppen, welke voor een vacuüm kan zorgen in het blok) echter zijn deze niet mechanisch bediend maar worden deze door vacuüm aangestuurd.
@jpoers: Niet alle 2takt blokken hebben membranen, Oude Tomosen en Puchjes hebben geen membraan.
@kevinh: per definitie? Helemaal niet, jongeman. Het is niet omdat jou brommertje geen kleppen heeft, dat een tweetakt per definitie kleploos is.
@kevinh: je hebt (wat voor soort dan ook) kleppen nodig om de toevoer te stoppen, en de afvoer te regelen.. lijkt mij, dus wat @jpoers al zegt, membraamkleppen..

wat jij dan bedoeld is dat ze niet de in en uitlaatkleppen hebben zoals bij een 4 cilinder..
zeg ik het fout, aantal cilinders maakt niet uit, maar de gewone motor.. :)
@dennisr: Kijk, jij snapt het! Een tweetakt heeft een membraan en geen nokkenas dus, leuk dat iemand met dezelfde voornaam op mij reageert overigens.
@dennis245turbo:

Dus jij bent er nog steeds van overtuigd dat koenigsegg een 2-takt motor gaat maken?. En overigs bedoel ik dus geen in- en uitlaatkleppen zoals dennisr terecht zei, en nee een 2-takt heeft niet altijd kleppen zoals een membraam maar kan bijvoorbeeld ook een roterende inlaat hebben. Maar het ging erom dat dennis245turbo denkt dat een motor zonder nokkenas een 2-takt is terwijl het een COMPLEET ander principe is.
@kevinh: Nee, ik lul maar wat, 4takt zonder nokkenas kan bijna niet.
ik begrijp het nog niet helemaal, maar hoe gaat die conversie van waterstof dan naar water?
@hakenhaai: waterstof? Waar lees je dat?
@robbie: in de waterpijp?
Krijg je dan geluid à la stoomtrein ?
Gewoon een elektromotor monteren, heb je helemaal geen problemen meer. Véééél makkelijker!
@robbie: een elektromotor draait rond, een klep gaat op en neer. Ofwel heb je nog steeds een nokkenas nodig, ofwel een klein kruk-drijfstang mechanisme.
@vale46: Op een elektromotor zitten geen kleppen dus is aandrijving ook niet nodig.
@alcantara
@Hupke
Hij bedoelt dus gewoon een elektrische aandrijving? -_-
Ik zat met mijn gedachten bij alternatieve kleppenbediening.
@vale46:

http://rob.nu/wp-content/uploads/2010/11/fail3.jpg

Soms denk je gewoon te veel na. De eerste elektromotor die kleppen nodig heeft moet ik nog tegenkomen.
Mij lijkt hydraulisch meer geschikt dan pneumatisch.
Lucht kun je samendrukken, olie niet….
@Hubert: Hydrauliek werkt ontzettend traag.
@Hubert: De viscositeit van olie is veel te groot zoals @alcantara al zei.
De samendrukbaarheid is net een pluspunt om een beetje vering in het systeem te hebben. Hydraulische kleppen zouden om je oren vliegen denk ik.
Heeft ie spoelpoorten? zoja: UITVIJLENN!! Zelfde als met 2takt spartamet/tomos cilinders voor meer pk’s :D
Wat lult iedereen toch dom zeg >_> Zijn er uberhaupt mensen hier die enig idee hebben waar dit over gaat?
@towi1989: Joh, het is AB, wat had je verwacht? dat iedereen hier niet offtopic gaat lullen?
@towi1989: hmm :P goeie vraag ik snap het in ieder geval niet :)
@towi1989: Ja…
Als hij maar niet zo’n jank-geluid krijgt
Zoals Mercedes en Fiat al een jaar of vijf geleden aangacven?
ik vraag me af hoe koenigsseg dit gaat bereiken, bmw en honda zijn toch grote merken. die hebben het geld om dit soort dingen te ontwerpen en testen. aan de andere kant kijk wat voor auto’s hun produceren dus ik ben benieuwd
@sdsaro: Mja, maar Koenigsegg kan er een stevige prijs voor vragen. Bij BMW en Honda ligt dat toch wat moeilijker, in verhouding tot Koenigsegg.
@BaRa: ja dat snap ik, maar wat ik me afvraag is hoe ze dit voor elkaar gaan krijgen voordat ze dit gaan verkopen. ik zie koenigsseg niet als eem merk die miljoenen kan investeren aan dit soort projecten
@sdsaro: Ga een keer de docu kijken van Discovery over Koenigsegg, dan zal je erachter komen dat zei nogal wat innovatieve dingen hebben bedacht die vaak overgenomen zijn door andere merken! Helemaal niet zo’n gek idee dus.
Zou erg knap zijn voor zo’n klein merk.
Als het hun lukt zijn ze echt helden!!!
Eens benieuwd of ze het gaat lukken, want geld is geen probleem. Dat is net hun sterkste kant.
Hoezo geluid is een probleem? Door het ontbreken van de gasklep?(M5, geluidsproblemen..)
Hoe weten ze dat eigenlijk? Hebben ze dan al een motor met pneumatische kleppen?

Ik heb deze link nog gevonden over pneumatische kleppen:http://scarbsf1.com/valves.html
Het komt er gewoon op neer dat men met een blaasbalg de klep open/dicht duwt.
Zoiets had je eerder verwacht van een veel groter merk
zeer boeiend! kan niet wachten tot hier iets van te zien is!
Misschien onnozele vraag, maar zouden met elektromagneetjes niet de kleppen geopent en gesloten kunnen worden?
@jelmer: klinkt niet verkeerd eerlijk gezegd, maar is het betrouwbaar?
@jelmer: renault is daar mee bezig om het voor de F1 te ontwikkelen, schijnt wel moeilijker te zijn dan het pneumatische systeem dat sinds ergens in de jaren ’90 toegepast wordt.
@jelmer: Nou… het is de minst onnozele die ik hier kan vinden. Is het misschien een probleem dat er al zoveel soorten metaal bewegen, met electromagnetische gevolgen daarvan?
@jelmer: Elektro-magneet zal te zwaar worden voor die kracht te ontwikkelen.
@jelmer: De techniek in elektro-magneten is nog niet ver genoeg voor zo’n klein magneetje zulke krachten met zulke toeren te creëren. En als dat eenmaal wel zo ver is. En er geen andere metalen gebruikt worden in de motor gaan die magneten de zuigers beinvloeden. Het lijkt maar een miniscuul probleem maar het begint dan behoorlijk hard te slijten.
@jelmer:
Het grootste probleem met magneten is dat ze lastig te dempen zijn. Ze zullen dus de kleppen echt op de zitting rammen. Dat is vragen om de klepschotel van de klepsteel af te breken. Bij een nokkenas gaat het nog enigzins met beleid want het profiel van de nok loopt betrekkelijk langzaam af. En lucht kan je dempen met behulp van een smoring. Als je magneten wilt dempen moet je met variabele stroomsterkte gaan werken. Dat geeft weer een extra hysteresis (regeltijd).
@Original_Arnoud: en ook gigantisch hoge stromen die ook door de motor opgewekt moeten worden + een hoop warmteconcentratie boven in je cilinderkop.
Waarom niet (elektro)magnetische klep bediening?
Volgens mij kun je met elektromagnetische aandrijving simpelweg de versnelling niet halen die een klep nodig heeft om te openen.. Al vraag ik me dat ook af met pneumatisch bediende kleppen, maar het heeft al gewerkt blijkt dus uit de F1.

Newton zegt: F=M*A, oftwel de benodigde kracht is de massa maal de versnelling. Een klep heeft een enorme versnelling nodig bij de hoogste toerentallen, zodoende moet de kracht dus ook enorm zijn om de klep te openen..
@72bug: Leuk dat je weet dat F=m*a, jij moet wel heel pienter zijn!
@alcantara:

Gast,ga echt niet wijs doen. Ben er vrij zeker van dat ik behoorlijk weet waar ik over praat, ik werk in de automotive r&d.. maar wat klopt er niet met f=m*a. Leg jij het eens beter uit
Wow wat een reacties, hier leer je weer een heleboel :D ik vind het wel gaaf dat ze nieuwe technieken ontwikkelen voor de benzinemotor. En niet zeuren dat dit helemaal niet nieuw is, er zal toch wel iets anders zijn anders zouden ze het wel kunnen kopiëren van andere merken ;)
Tja als het gaat om Koenigsegg spreekt het voor zich 8)
Geluid een obstakel? Het geluid van een Koenigsegg is juist zijn handelsmerk! Dat gieren, brullen, piepen en blazen maakt dat zo’n apparaat tot leven komt als een beest, dat is geen obstakel hoor. Maar deze techniek belooft wel heel erg veel goeds! Meer prestaties, beter geluid, mogelijk meer toeren, een doorzetting van de verbrandingsmotor… Dit klinkt mij als muziek in de oren! Man wat is Koenigsegg een geweldig merk zeg.
Grappig, Ducati heeft het probleem van niet snel genoeg sluitende kleppen opgelost door middel van het Desmo systeem. Waarbij de nokkenas ook de klep weer sluit, dus precies tegenovergesteld.
Overigens heeft Ducati geen probleem met het geluid… :mrgreen:
@BobbyD: Ja. Dat is om bij hoge toerentallen geen ‘zwevende’ kleppen te krijgen. Raar, want zo hoog zijn de toerentallen van Ducati niet vergeleken met zijn Japanse concurrenten. En die gebruiken gewoon klepveren.
@mynameisjeroen: en de timing is nog steeds beperkt en de lichthoogte ligt helemaal vast.
@mynameisjeroen: Zwevende kleppen zijn toch gemakkelijk te vermijden door 2 verschillende klepveren in elkaar te steken. Zodat als er eentje in resonantie komt de andere de klep nog dicht kan trekken.
@vale46: maar daarmee blijf je met de extra weerstand van de veren zitten, terwijl een nokgestuurde sluiting juist minder weerstand oplevert.
@fortuna: Dat is waar. Maar het is een simpele betrouwbare oplossing.
@mynameisjeroen:
Dat is appels met peren vergelijken; de jappaners waar jij aan revereert zijn 4 cilinders, de ducati heeft er maar 2.

OT: Fiat heeft toch ook al een motor zonder nokkenassen in de twin-air?
@BobbyD:

Ze hebben dan ook niet voor niks de bijnaam “Stukgati”.
Power is al lang niet meer het probleem bij deze auto’s. Tractie wel en dan met name bij 2WD auto’s.
fiat multi air
Fiat? Anyone?

Het multi-air systeem is in principe hetzelfde, maakt ook geen gebruik van gasklep, maar wordt hydraulisch/pneumatisch geregeld door de luchttoevoer.
@noudjuh: heeft ook nog steeds nokkenassen… verder wel een mooi systeem idd.
@Alwood:

Het inlaattraject (het multi-air gedeelte), heeft geen nokkenas meer. Het uitlaatgedeelte wel.
Je kleppen pneumatisch bedienen, klinkt leuk maar als ze bij koenigsegg echt helden zijn vinden ze iets om dat pneumatische te regelen via de uitlaatgassen van de andere cilinders dat zou pas echt een ellegante oplossing zijn (al zit je dan wel met timing en hitte problemen) zit je niet met al die problemen van gesloten systemen die bijgevuld moeten worden etc.
@Hupke: Dan is het wel moeilijk om je kleppen te regelen als ze alleen afhankelijk zijn van een andere cilinder zijn uitlaat.
Ook kom je allerlei problemen tegen zoals je al zei.
Nahh, ik zie er niks in.
Genre Desmosedici toch? Het feit dan van zonder nokkenassen te werken
Ehm…Een 2 takt motor kan wel degelijk kleppen hebben, neem maar eens een kijkje bij de scheepsmotoren… Wat de Koenigsegg aangaat zonder nokkenassen , ik ben zeer benieuwd naar de werking!
Leuk. Ik heb al een motor zonder nokkenassen. 8)
@rotarypowah: Ghe, dat dacht ik ook toen ik het las. Ze lopen allemaal achter de feiten aan joh, straks produceren ze allemaal een wankel :p. Kleppen? Nokkenassen? Rotary jonguh!
@aadfd3s: Een knight motor heeft ook geen nokkenassen.
@fortuna:

Tja tenzij jij in een vooroorlogs pareltje rijd ga je toch geen knight in het vooronder hebben.
Die hebben wel wat andere nadelen.
@rotarypowah: +1! :)
gaan we weer terug naar de draaischijf motoren??
Naar mijn weten werken ze in de F1 gewoon met nokkenassen.
Motoren hebben daar wel (al sinds de jaren 80) pneumatische klepvering. Daarmee kun je veel hogere toerentallen aan.

Industriele grootmachten zijn bezig geweest met elektronisch gestuurde elektrisch bediende kleppen. Maar het is tot noch toe nooit iets geworden.

Ik denk dat het hier gewoon gaat om pneumatische klepvering. Mocht het toch om een nokkenasloos systeem gaan, zou de redactie dan wat meer achtergrond info willen geven?
Dit verhaal komt bij mij over als een klok / klepel verhaal…
Waarom geen computergestuurde, elektrisch aangedreven dubbele roterende in- en uitlaten bij 4-takt???
Geen veren nodig. Geen nokkenas nodig. Timing kan eenvoudig veranderd worden door de rotatiesnelheid van de twee rotors tov elkaar te veranderen.

Kleploze, nokkenasloze motoren bestaan trouwens al lang. Ze heten rotatie- of wankelmotor. Ook turbinemotoren zijn klep- en nokkenasloos. Beide zijn toepasbaar in hedendaagse voertuigen.
De vraag is alleen of ze het ooit gaan klaarspelen. En stel dat het hen binnen een aantal jaar lukt… wat brengt het nog op in tijden waar we uiteindelijk allen elektrisch of op waterstof gaan rijden?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).