In 1977 werd de laatste DAF personenauto gebouwd en sindsdien zijn er al heel vaak geruchten geweest over een eventuele terugkeer van dit typisch Nederlandse automerk. Vandaag kregen we deze schetsen toegestuurd door een kuchende man in een regenjas met de mededeling dat er nagedacht zou worden over een eventuele terugkeer van DAF personenauto's. Willen we dat? En zou dit een redding kunnen betekenen voor NedCar?
Veel meer dan deze twee schetsen en wat fantasie lijkt er op dit moment nog niet te zijn, maar een gekke gedachte is het niet. De schetsen zijn overigens afkomstig uit het nieuwe glossy tijdschrift over Brabant; Brabeau (geen grap). In 2007 probeerden Marc Meijers (MMD Designconsultants) en Jan-Jaap Rietjens (Splinter Industrial Design) ook al eens om de interesse voor een moderne DAF te wekken, maar dat project is voor zover wij weten een stille dood gestorven.
Gezien de huidige trend van steeds kleinere en zuinigere auto’s zou het helemaal niet zo vreemd zijn als DAF zou terugkeren. Een kleine auto met hybride of elektrische aandrijving zou helemaal in de huidige tijdsgeest passen en is ook gelijk een oplossing voor die lege autofabriek in Limburg.
De fabriek van NedCar is in 1967 immers ooit begonnen als een DAF fabriek. Hoe mooi zou het zijn als DAF nu de boel zou redden daar in Zuid Limburg.
74 reacties
Wat dacht je van vlaams? Knuppel
We zijn eggt zulke chauvinisten, dat onze politie zich en masse in volkswagens gaat voortbewegen.
Geen enkele Mitsubishi te bekennen.
Maar ik weet het niet hoor, het is vooral een nostalgisch idee denk ik, die auto Dafjes waren echt fantastisch, zie ze wel altijd als Lada van de Lage Landen, weet ook niet waarom.
Maar als je het rationeel gaat bekijken kan het natuurlijk niet, de productiekosten in Nederland zijn daarvoor simpelweg te hoog. Dan zou je dus redelijk ‘premium’ prijzen moeten gaan vragen, en ik denk dat dat heel erg botst met het imago van Daf als vrachtwagenbouwer.
Een klein licht motoretje is de enige juiste keus, het moet vooral licht blijven.
65 pk (non turbo), 85 pk turbo en 105 pk turbo sport en je bent helemaal klaar.
Ik zou er gelijk één kopen.
Een Fiat Panda 3 vind ik top maar die weegt toch al 975 Kg.
De Classic Panda met 1.1 motor weegt 690 Kg.
Als ze de DAF zo bouwen met TwinAir en een gewicht van onder de 800 Kg dan kan het wat worden.
En ik kan ook chauvinistisch worden als het moet. LOL
sportmarathonOf zouden deze moderne Dafjes niet zo hard achteruit kunnen als de de oude?
http://www.autoblog.nl/archive/2009/09/15/de-trabant-herleeft-op-de-iaa
dat dacht ik ook, dan heeft het internationaal toch meer kans van slagen.
Hahaha. Zo’n zin maakt mijn hele dag goed. Thanks.
“Want dieren zijn precies als mensen..
Met dezelfde dikke pensen..
En dezelfde dikke reten..
Dat komt allemaal in de krant..”
:mrgreen:
Dit omdat we geen groot automerk hebben en het buitenland minder bang is om geld in ons te stoppen.
Duitsland zal een stuk gevoeliger liggen bij bijv. de Fransen dan Nederland.
Toch lijkt het me leuk als Daf weer een nieuw autobestaan krijgt en Nederland heeft kennis genoeg.
Maar ik verwacht dat het niet gaat gebeuren.
Fiat 500 bv vind ik ook zo’n geweldige reincarnatie.