Komt die twinturbo Ford GT! #laagvliegen

Auteur: , 56 Reacties

Standaard heeft een Ford GT een knoepert van een supercharger. Kansloos. Serieus blazen doet je namelijk pas met een twee turbo's.

Wat is dan het verschil tussen turbo- en superchargers? De eerste wordt aangedreven door de uitlaatgassen, de tweede door de krukas. Beiden zijn compressoren die meer lucht de cilinders in persen, waar vervolgens meer brandstof bij kan zodat het harder *boem* doet. Met de enkele supercharger komt de Ford GT slechts tot 550pk. Zonder de supercharger, met twee turbo’s til je het vermogen zomaar naar 850, 900 en zelfs 1100 pk.

Op de standaard (inferieure) Amerikaanse brandstof haalt men meestal 800-850 pk aan de wielen. Als zo’n Heffner twinturbo Ford GT voorbij komt blazen ziet dat er als volgt uit. Dat geluid!



56 reacties

Woeshhh..! Wat een prachtig geluid komt er toch altijd uit die Amerikanen!
@label89: Tsja…there’s no substitute for cubic inches…
@CJ: Behalve dan turbo’s en superchargers…

/cough
@CJ: was t niet; theres no replacement for displacement.
@towi1989: Was het niet “al draagt een aap een gouden ring. Het is en blijft wen lelijk ding”?
@Donstil: Edit: een
@towi1989: En dat is het nog steeds!

@CJ: Jouw quote klinkt als een phishing mailtje. Doe eens niet. :P
WOOOOOW! Das toch echt wel even een dik geluid wat er uit dat stuk ijzer komt. wat een heerlijke auto!!
Oh my god, een van de beste fly by’s ever man! Echt geniaaaaal!
Een beest van een auto, is toch gewoon een echte droom auto!!
omg wat een sound. Loopt als een trein zo’n ding.
Grwuuuuwelijk!!! :-)
Heerlijk zo voor ’t slapen gaan..
Volgens mij rijd hij iets te hard.
Mooi te zien dat de uitlaten meer licht geven dan de achterlichten ;]
NASCAR!
@carmasterr: ja, moest ik ook aan denken! NASCAR baby!
@carmasterr: Nee joh.. daarvoor moet je “poor and stupid” zijn.. met zo’n auto is die dat niet..
@Freewarefreak:

Well that pisses me off! That´s fuckin´ gay!
Nog nooit bij Le mans geweest zkr, die ford gt’s maken pas herrie!
halleluja..!
En hoe zit het qua vermogen als je er “luxe premium” Europese benzine in giet?
@Roelio: 1 biljoen pk!
@Roelio: Ik denk dat een Ford GT niet zo goed tegen de zachte benzine van de Europeanen kan. “Ruwe olie FTW’ – aldus de GT zelf.
@theblackstig: Waarom niet?
vins fly bys eigenlijk niet zo leuk maar deze kar ik wel waarderen. als je van forg gt houd? zo moet je rijden met die kar http://www.youtube.com/watch?v=2Yd88whKZ28
@ferrari94tr: ziet er heel beheerscht uit.

LOL: ‘the cops are looking for us’
@ferrari94tr: Wat een vet filmpje! Is daar meer van? Spannend! Kreeg er de zenuwen van.. “We’re on the scanner.. cops are looking for us.. copcar in persuit.. 2 miles away..” ..hoe liep het nou af?
Een aanvulling op het verhaal… Bij een supercharger is het extra vermogen direct aanwezig en bij een turbo pas later (boven 2000 toeren ongeveer)
@VeniVidiVici: Ja en hoe vaak rij je nou onder de 2000 toeren.
@towi1989: Heeeeel vaak, want dat is zuinig en goed voor het milieu haha :P
@VeniVidiVici:

een supercharger heeft toch ook gewoon toeren nodig, alleen dan van de krukas. bij (bijvoorbeeld) 2000 toeren zal hij wel werken maar heel weinig druk leveren.

of zie ik dat verkeerd?

alleen is de afgifte dan wel directer aangezien een hoger toerental direct doorwerkt in de druk ipv met een vertraging (door het opspinnen)
@timberleek: Ja, alleen een supercharger heeft geen turbogat waardoor je bij het wegrijden al meteen de power hebt.
@timberleek: Als je dit leest weet je genoeg ;) http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Turbolader
@timberleek: hoe lager het toerental vd motor hoe lager dat van de blower.
Er is dus een rechtstreeks verband tussen de 2.
Is de druk dan ook niet(nagenoeg) constant?
@vale46: er is inderdaad een rechtstreeks verband tussen de 2. je hebt dus geen last meer van een ineens inrammende turbo.

maar de drukverdeling is niet constant. Bij lage toerentallen bouwt een compressor minder druk op. ook al vraag je op dat moment minder lucht, in verhouding is het volgens mij ook minder.

daarmee vormt een compressor eigenlijk de weg tussen de turbo en atmosferisch

die eerste blijft eerst laat in het vermogen, dan schiet hij omhoog waar de turbo in komt.
atmosferisch loopt geleidelijk op met het toerental
en een compressor loop ook geleidelijk op, maar sneller als atmosferisch

de gulden middenweg? ;-)
@timberleek: Eigenlijk wel raar, ondanks dat het met elkaar verbonden is de druk toch niet gelijk blijft.

Maar daar is vast wel een of andere verklaring voor.
Ik snap nog steeds niet waarom er niet meer blowers worden toegepast zoals G-power dat doet. Het is een ideale manier om een atm. meer power te geven zonder dat vervelende turbogat.
@vale46:

een compressor heeft ook zo zijn efficiency verschillen. eigenlijk op dezelfde manier dat elke verbrandingsmotor een vermogenskromme heeft vaak ook niet volledig rechtlijnig is met het toerental.

meerdere turbo’s kan op zich wel, maar dat is denk ik ook niet altijd mogelijk. immers moet je met die uitlaatgassen ook weer al die turbo’s aandrijven
op Youtube staat ook een heel leuk Making of filmpje van een Ford GT-TT:http://www.youtube.com/watch?v=7kgK2DlEhZw

Tis wat lang, maar echt tof om te kijken. Dat ding is ’n fucking beest!
Gewoon halen zoiets.
Gasten gasten, dit is niet de zaligste fly-by van allemaal, DEZE IS!: http://www.youtube.com/watch?v=5sXCiBtFcu8&feature=related

DIe F50 doet het universum daveren op zijn grondvesten. SPEAKERS UP MAX VOLUME AND ENJOY!
@giova: Gaaf op het oude Circuit van Reims (Reims-Gueux) France. Meer: http://en.wikipedia.org/wiki/Reims-Gueux
@giova: Toen waren Ferrari’s nog echte meedogenloze beesten! :o
@giova: It gave me goosebumps.. damn..
Met 1 kleinere en een grote turbo heb je gewoon overlappende turbodruk al tussen de 1000 en 5500 tpm en dan stort de pk toename in. Mijn licht gechipte 2.0 twinscroll turbo (eentje dus)met zo’n 193pk/300Nm heb ik regelmatig uitgeprobeerd tegen een collega met 2.3 slk compressor.Ook met 193 pk en evenzwaar plus aut5. Mijnes pakt stukken sneller op. Okee de wegligging stukken minder.Een turbo slijt ook minder hard, daar als je rustig rijd ie amper meedoet.
@willemseles: Weet niet of je er een dumpvalve op hebt anders is dat zeker een aanrader, want je acceleratietijd wordt korter én je verlengd nog meer de levensduur van je turbo omdat bij het loslaten van het gaspedaal de turboschoepen niet meer belast worden met tegendruk.
@VeniVidiVici:

Dumpvalve zit vrijwel standaard tegenwoordig op een auto. Alleen dat zijn recirculatiedumpvalves, die blazen terug af in je inlaat i.p.v. in de atmosfeer. Daarom hoor je ze ook vrijwel niet ;-)
@jack_abarth:

ja klopt, met een recirculatiedumpvalve (mooi woord).
Verderop wonen een paar Subaru liefhebbers met een Forrester en impreza (mooie boxermotoren)wel met die luide dumpvalves.Waarschijnlijk later erop geplaatst want bij die Forrester uit 2000 hoorde ik het eerder niet.
Loop je met de hond en komt zo’n wagen in de verte aan luidsissend bij het schakelen,en rijdend met normale snelheid. Op een gegeven moment wordt dat geluid irritant ,lijkt me.
@willemseles:

Heb zelf m’n rc-dumpvalve “omgebouwd” naar atmosferisch. Het is bij een kleine turbo als op de abarth niet zo heel storend.
Het klinkt ook eerder gewoon als een zachte “phsss” dan als zo’n “Pfieeuw”, wat je vaak bij Subaru’s hoort.
@jack_abarth: ik heb ook heel lang Italiaans gereden ,waaronder een 75 turbo :-)

Las laatst een stukje, dat atmosferische motoren elke 1000mtr boven de zeespiegel 10% vermogen verliezen. Bij turbomotoren is dit slechts 1% verlies per 1000mtr hoger.
Mijnes heeft er trouwens 150dkm opzitten en is nog lang niet dood.Het geluid van een supercharger is me te naaimachine achtig en onderin de toeren weinig kracht, bijvoorbeeld vanaf rotondes.
@jack_abarth: Een Subaru moet een turbo hebben en hij moet fluiten. Ik vind het een geweldig geluid, en mij stoort het niet. Maar wanneer je een dumpvalve op je auto met turbo monteert doe je meestal voor het geluid, en later omdat je turbo door blijft draaien en dus makkelijker oppakt.
@jack_abarth: Ja okee, maar op een turbodiesel zit geen dumpvalve. En dumpvalves zijn ook instelbaar dat je dat gesis niet hoort.
@VeniVidiVici: Mijn A6 2.5 V6 turbodiesel heeft wel degelijk een dumpvalve, en niet een recirculerende.
Als je bij in 1 of 2 bij 2500 tpm plotseling gas loslaat hoor je duidelijk dat ie de overdruk even afblaast, PFFSHSHH! :p
@roestvrijstaal:

Zou niet moeten kunnen, weet wel dat er een systeem bestaat wat de dumpvalve nabootst voor diesels.

Weet alleen zo gauw even de rede niet waarom dat een dumpvalve niet op een diesel kan.
1 woord: Wauw !!
Lekker hoor, American cars ftw!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).