Koninklijk Huis spendeert €2,5 miljoen aan rijtuigen

Auteur: , 82 Reacties

Het duurt even voordat je er achter komt, maar de aanhouder wint. Dit is wat de Oranjes jaarlijks uitgeven van de Staat krijgen om het rijtuigenpark in stand te houden.

Documenten over de ‘garagekosten‘ van de Oranjes werden tot dusver geheim gehouden. Het enige dat hiervoor bekend was stamt uit 2009, toen er €989.600 aan ‘auto’s en luchtvaartzaken’ werd gespendeerd, €13.700 aan de koninklijke trein werd uitgegeven en het €712.500 kostte om alle paarden en rijtuigen te bekostigen.

Het ministerie van Algemene Zaken heeft op aandringen van RTL Nieuws bekend gemaakt wat de kosten over 2010 en 2011 waren. In 2010: ruim 2,6 miljoen euro aan staatsgeld. In 2011 was dit met 2,3 miljoen euro iets minder geworden voor de ‘instandhouding rijtuigenpark’.

Waar dat geld aan opgaat? Wel, een gespecificeerde rekening kon RTL vergeten, ze moeten het doen met totaalbedragen. Maar gezien de verdeling van het geld in 2009 lijkt het voor de hand te liggen dat het grootste gedeelte nog steeds aan auto’s wordt gespendeerd. De Afdeling Garage heeft dan ook zo’n dertig auto’s met koninklijk AA-kenteken draaiende te houden (bron). HIER lees je meer over de auto’s van het Nederlandse Koninklijk Huis.

Het gaat hier om de verschillende Volvo S80 Limousines van Beatrix…

Volvo S80 Limousines van Beatrix

Een sporadische Volkswagen Phaeton

Volkswagen Phaeton Koninklijk Huis

Een aantal ‘reguliere‘ Volvo’s…

Koninklijke Volvo's

Een verdwaalde Audi A8

Royale Audi A8

Of een verschrikkelijk lelijke Volkswagen Crafter, AKA De Blauwe Draeck. (Er staat ook nog een Ford Transit in de royale garage.)

En dan hebben we de touringcar van VDL/Kusters, de verlengde Cadillac (foto’s) voor buitenlandse staatshoofden en alle andere dienstauto’s met een AA-kenteken nog. Best begrijpelijk dat er tonnen per jaar aan de instandhouding worden uitgegeven van een paar dozijn aan gepantserde wielen. Dat ben je immers ook aan een president kwijt. Maar om nou zoveel aan een Gouden Koets uit te geven? Echt, hoe duur is het om ieder jaar wat Javaans teakhout en bladgoud op te poetsen? Dan lijkt onderstaande Gouden Koets ons een betere optie. En: meer pk’s.

Gouden Kamperba... eh, Koets van Mercedes



82 reacties

Mensen, laat de eindeloze discussie over het koningshuis maar beginnen. Die hebben we nog niet genoeg gevoerd……
@mercs: En vooral over die ”enorme” bedragen.. discussies over dingen waar mensen eigenlijk helemaal geen verstand van hebben.
jep stop beatrix en der zak vullende familie maar in die s-klasse scheelt weer paar tonnen per jaar.
-edit: nutteloze bijdrage-
Ach het zijn nette maar geen belachelijke wagens. Ik vind dat de koninklijke familie zich redelijk netjes gedraagt met de vervoersmiddelen. De tijden van Bernhard zijn duidelijk geweest!
@Jochempie: Daarom. Kijk eens naar wat een gemiddeld Centraal-Aziatisch staatshoofd aan vervoerskosten maakt.

En die doet toch een stuk minder voor het zakenleven van zijn land bij een Staatsbezoek.
@Jochempie: De verlengde Volvo komt anders aardig in de buurt van belachelijk. Minder erg dan de Fordjes die erop zijn ingeruild, maar nog altijd een serieus verstoord profiel.
@Jochempie: Ja, het wagenpark is best redelijk; en de koningin + al het andere Duitse en Argentijns bloed mag van mij ook wel gereden worden. En ze rijden geen Bentley’s en andere aso-bakken.
Maar 7 ton voor paarden? Voor die gouden koets (ook niet meer 21e eeuw, maar goed), kan je ook best een paar politiepaarden lenen! Het is echt 2013; als ze paarden willen houden, kunnen ze dat ook best zelf betalen.

Maar goed, 2,5 miljoen voor vervoer.
Het zijn die onzin-paleizen en gebouwen, waarin niet of nauwelijks gewoond wordt, die door belastinggeld onderhouden worden! Dat kost nog veel meer. Exploiteren die bende zodat er wat geld aan verdiend kan worden…. waarmee je misschien de kosten van kan betalen. Maak er een museum van, misschien een huwelijk of 2.
En anders kan je altijd de boel verkopen!
Zit Skrillex op de RTL-redactie? Er wordt daar vlgs mij aardig wat afge-WOB’t.
Is dat een crafter? lijkt mij meer een LT…
@papa: Precies, LT52 heette dat ding toch?
@phaeton: was idd een LT en die 52 staat voor de gewichtsklasse zo had je bijvoorbeeld ook een lt 28-35 en 46
Geen enkele publieke functie mag toch meer verdienen dan de Balkenende-norm? Waarom Beatrix wel? Dat wagenpark boeit me niet, als je weet wat alle vliegtickets e.d. kosten voor ministers schrik je je ook een ongeluk.
@swordfish: koning is uitgezonderd, ze verdient een 800.000 per jaar en krijgt daarbij 3,4 miljoen belastingvrij voor onkostevergoeding
@swordfish: misschien verdient ze niet meer maar krijgt ze alles vergoed en hoeft ze nix te betalen.
@swordfish: Er zit een verschil tussen verdienen en kosten. Ik denk dat het onderhouden van de positie van Rutte ook heel veel meer kost dan dat hij betaalt krijgt ;)
@swordfish: Tsja, als je baan is om een land te regeren, dan zitten je collega’s nu eenmaal niet in de straat. Duur of niet, het zou op termijn een boel meer kosten als onze regering niet bereid is om internationaal te overleggen – en dus te reizen.
@mout: och als je daar in wil besparen moet je die belachelijke meeting van het europees parlement wat 1x per maand allemaal moet verhuizen afschaffen… wat die onzin toch kost, en dat zonder enig nut
Tjonge, als het nou allemaal Bentley’s en Rollses waren, dan was het extreem. Maar het gaat om voornamelijk auto’s van onder de ton (eventuele bepantsering niet meegenomen) en het is niet extravagant. Ik gun ze zelfs grotere auto’s – ben wel blij dat ze van de über-lelijke Scorpio’s af zijn!
Ik vind dit bedrag eigenlijk nog wel meevallen. Je moet als staatshoofd toch een beetje fatsoenlijk voor de dag komen. Je kan Obama moeilijk van het vliegveld halen met een Golf 2 TD…
@72bug: Obama lijkt mij juist zo’n gast die dat helemaal niet erg zou vinden (persoonlijk dan).
@Megakix: Nee want de Secret Service heeft toch z’n eigen auto al vooruitgestuurd (+ 30 andere auto’s).
Ik denk dat ze daar makkelijk 2.5 miljoen per bezoekje utigeven aan vervoor, dus voor een heel jaar Bea en haar familie rondrijden/vliegen/varen vind ik €2,5 uiterst zuinig.
@FelixF: wie in angst leeft, die in angst regeert…als je een staatshoofd wilt omknallen, dan is dat altijd mogelijk. Kortom, ‘shock and awe’ tactiek voor het gepeupel (de aantal volgauto’s en mannen met hoofdtelefoontjes).
Achja, ik vind het wel meevallen.
Van mij part gaat ze in een Phantom rijden, ze hoeft toch geen btw en bpm te betalen.
Je moet wel een beetje goed voor de dag komen als staatshoofd zijnde.
Tja al die premium motor storingen gaan in de papieren lopen.
Maar gelukkig sponsoort Pon het Oranje huis niet zoals ze dat in Engeland doen
@norge: Sponsoring lijkt me prima; hoeven de belastingbetalers het iig niet te betalen!
ministerie van algemene zaken !!

reken dus minimaal op het 4-voudige ..
tijd voor een toyota prius wagon voor Hsre majesteit. lekker zuunig!
voor elke afstammeling van Wilhelmina is het spreekwoord “ook al draagt een varken een goeden ring .. het is een blijft een lelijk ding” van toepassing ..

gewoon weggeknikkert geld dus ..
@lincoln: Majesteit schennis is nog steeds een strafbaar feit.
@ricardo: Vergeet niet dat de gouden koets een geschenk was van het volk… Amsterdammers spaarden het geld bij elkaar. Het koningshuis had er niet om gevraagd.
@406_v6: Ja, ik denk dat ‘het volk’ het daar ook zeker mee eens was!!
@gregorius: In die tijd waren de Amsterdammers zéér koningsgezind, dus ja, het volk zal het er wel mee eens geweest zijn.
@406_v6:

de groene draak .. ook een gift natuurlijk ..

laat me niet lachen man ..
@lincoln: Ja, ook de groene draak was een cadeau, voor Bea toen ze 18 werd.
@406_v6:

een olietanker vol asbest had goedkoper in onderhoud geweest ..
@lincoln: ik bespeur hier een zekere afgunst; dat jouw buren je niet een nieuwe speedboat hebben gegeven toen je 21 werd… ;-)
Iedere keer als de gouden koets rijdt bladdert het bladgoud eraf. Dat moet dus iedere keer weer hersteld worden, niet gepoetst.
Ik ben republikein, maar ik vind die 2,5 miljoen prima hoor. Als Bea een president was geweest had het nog steeds geld gekost.
Ik vind alleen die nummering gek. Worden die nummer gerecycled of zo? Een Phaeton met A-11?
@dafmaf: ze hebben voor iedere snelweg in Nederland een eigen vervoermiddel (afhankelijk van de conditie van asfalt, lantaarnverlichting en bewegwijzering…)
Ach, er vreten ook genoeg mensen van en die betalen weer belasting, dus het geld stroomt vanzelf weer terug in het putje.

Gewoon een kwestie van het in beweging houden van het geld.
@sir_smokalot : ik lees wellicht verkeerd, maar in 2009 gaf men ca. 1 mio uit en in 2012 is dit 2,6 mio ???? Terwijl ze nog steeds dezelfde meukkoets en meukvolvo’s rijdt ?
@Megakix: 2010 was het zelfs al 2,6 mio..Dus Smoke ?
@Megakix: In 2009 was het als volgt:
€989.600 + €13.700 + €712.500 = € 1.715.800,00 .. ruim € 1,7 miljoen dus.
@406_v6: ok..helder ! Maar…dan nog is het tamelijk snel gestegen, toch ?
@Megakix: niet sneller als de gemiddelde prijsstijgingen waar we als burger mee woorden geconfronteerd … ;)
Gelukkig rijd alleen van Vollenhoven een A8. Anders was het 2x zoveel geweest. Ik zeg, volgend jaar over op de XJ. Dan zijn we die godslelijke Volvo’s ook kwijt.
@E34M5Touring: Wil je nog meer uitgeven dan? Die volvo’s hebben relatief lage onderhoudskosten, Jag’s daarentegen… :(
@406_v6: Bull, Jag staat Nr.2 op de lijst van meest betrouwbare motoren. Die gaan nooit stuk hoor :) . En dat onderhoud, tja, zolang er niet gespecificeerd staat waaraan het is uitgegeven (welk merk/type auto bijv. het meeste kosten heeft) is het lastig zeggen of die Volvo’s echt zo goedkoop zijn. Kan me voorstellen dat met al die bepansering, banden, remmen en koppelomvormers bovengemiddeld te lijden hebben. EN ik heb Pietje al een paar keer in collone langs zien komen met z’n A8. En dat gaat niet met 132,5 km/h kan ik je vertellen.
@E34M5Touring:

ik wil niet in herhaling vallen ..

maar maken Jaguar en Volvo niet allebei gebruik van Ford blokken ??
@lincoln: Naar het schijnt wel ja :) Goed, mijn punt niet helemaal, maar dan zouden ze alsnog niet onbetrouwbaarder zijn dan Volvo? En ik vind de XJ dan net iets mooier. Statiger, ofzo.
@lincoln: Laat ik het zo zeggen. Als ik dan toch in een stoomwolk langs de snelweg moet staan, liever de Jag.
Wie dit duur vindt (en dat doe ik ook), en daarom republikein, moet eens uitvissen wat het kost om oud-presidenten te hebben! Voor Frankrijk en de USA geldt, dat ze meer (ik meen driemaal zoveel) kwijt zijn aan hun pensionado’s, dan aan de zittende presidenten. En dat, terwijl elke verse president ook nog zijn ‘geurspoor’ weer uit wil zetten met dienstauto’s, inrichting en ambtswoning.
@mout:

als Wouter Bos en Jan Kees de Jager 3X zoveel moeten kosten als dat ze al gedaan hebben is heel west-Europa failliet ..
@mout: Naar mijn idee spreek je jezelf hiermee tegen.

1. Je vindt het Koningshuis maar duur zo…en dus republikein.

2. Daar tegenover stel je de vraag wat het kost om oud-presidenten te onderhouden.

Ik weet zeker dat de laatste optie meer kost. Kostentechnisch lijkt me dit voor NL niet wenselijk.
@joejojo2012: 2,5 miljoen = boel centjes. Koningshuis kost boel centjes. Maar weinig gepensioneerde vorsten.

Republiek = geregeld wisselen van president. Dus ook: veel gepensioneerde presidenten. Resultaat: Nog meer dure auto’s, nog meer salarissen, nog meer reizen, nog meer beveiliging. = nog meer boel centjes.

Dus: Centjes geen goede reden voor republiek.
@mout: onze Oranjes hebben ‘de historische buit’ allang binnen hoor….enkele miljarden…dus toch duurder dan ‘oud presidenten’ lijkt mij.
@Megakix: Het binnen hebben van de buit: klopt. Dat een president dan toch een goedkoop alternatief is: klopt niet. De Oranjes hebben hun miljardjes wel gevangen, ja. Zullen we die dan maar zien als verkiezingscampagne? De beide hoofdkandidaten in Amerika verstookten elk 1 miljard aan campagnegeld. De federale overheid alleen al geeft 85 miljoen per kandidaat…
@mout:

vergelijking maar met de NY burgemeester ofzo ..

Rutte met Obama vergelijken gaat werkelijk nergens over ..
@mout: Dank u, zijn we het er beiden over eens dat dat dus geen optie is ;)
Dat we nog een koningin als staatshoofd hebben, prima. Maar om nu een groot deel van de familie ook nog eens te onderhouden, wassen en watergolven, daar word ik wat flauw van. Inclusief alle gebouwen en het gepuepel eromheen. Daarom denk ik dat een president een stuk goedkoper is dan zo’n Oranje familie te moeten onderhouden. Ik bedoel, voor Willem van Oranje waren we toch ook gewoon een republiek? Die familie heeft een paar honderd jaar geleden mooi hun kontje ertussen gedraaid. Wat mij betreft wordt Willem Alex de laatste en gaan we dan weer modern doen. Scheelt op jaarbasis een paar honderd miljoen.
@midasracer: Wat dacht je dat 4 jaarlijkse verkiezingen voor een president gaan kosten? kijk voor de grap eens even hoe de kosten van de verkiezingscampagne in de VS zijn gestegen in de laatste 25-25 jaar. Oh ja, onderhoud gebouwen… denk je dat ze met een president goedkoper uit zijn? Die gaat ook op het pluche in zo’n paleis -want representatief oid- dus moet onderhouden worden.
@406_v6: Ik denk dat het honderden miljoenen per jaar gaat schelen. Voornamelijk – zoals ik zei – omdat je veel minder mensen hoeft te onderhouden. En dus minder gebouwen, minder auto’s, minder beveiliging enz. Win win situatie dus. En verkiezingen worden vaak via donaties ondersteund, dus die uitgaven zullen niet in verhouding staan tot de 800 miljoen die we nu per jaar kwijt zijn aan het koningshuis.
@406_v6: hoeft niet zoveel extra te kosten. Je kan de president bij de 2e kamer verkiezingen doen.
Of je laat de president door het cabinet kiezen; ook prima.
Of je zegt dat de premier eigenlijk president is (wat ie al eigenlijk is) en laat m iets minder kamer zaken doen en laat dat doen door de vice-premier…. die nu vaak nog een extra andere functie heeft.
Dan kost het allemaal niet veel meer.
En oud-premiers in NL kosten niet heel veel geld. Lubbers, Kok, Balkenende en Bos (ja, vice-p) krijgen genoeg baantjes erna.
@midasracer: moordenaar Prins Maurits is de voorloper geweest van de inhaligheid van de Oranjes….die heeft ‘onze’ Van Oldebarneveld onthoofd om de macht te krijgen. Aasgieren.
Voor iedereen die hier aan het zeuren is een tip: VERHUIS!
Zeik niet, met alle internationale activiteiten van het koninklijk huis legt het zeker geen windeieren..

We zijn hier met z’n allen weer spijkers in laag water aan het zoeken..
@replicant: Precies, kijk eens wat het oplevert. Een klant van mij schopt je de deur uit als je klaagt over het koningshuis, hij zegt altijd “het levert ons vele jaren werk op” (en de klant is een multinational).
@406_v6: klopt…voor multinationals is het ‘spek en eieren’…maar voor het volk een wassen neus. Gelukkig voor ons ‘domme mensen’ zijn multinationals ook de eigenaren van de media…dus schrijven ze alle lof toe aan de handelsmissies van ons vorstenhuis. Lijkt mij 1+1 = …
Vind dat ze nog wel iets luxer mogen rijden dan die volvo’s.
Geef ze lekker een dikke Mercedes of Rolls, zonder BPM en BTW zijn die toch koopjes

Er zijn wel betere dingen om op te bezuinigen, gewoon een paar rotondes minder bouwen, of van elke uitkering een EURO eraf halen. Als staatshoofd moet je toch goed voor de dag komen…..
Saaie auto’s zeg..
Wilders kom er maar in… Onee, die heeft zelf miljoenen aan vervoer- en transportkosten voor zichzelf en zijn entourage vrienden met een V op de borst…
Wat betreft de 2,5 mln, zolang het in Nederland wordt uitgegeven profiteren onze bedrijven er in ieder geval nog van. Kortom, niet zeiken…
@ralf5: leg eens uit ‘wie er van profiteert’ ?
@Megakix: Misschien jij niet direct, maar bedrijven en personen die omzet of een baan hebben door het onderhoud, aanschaf en alle andere kosten. Als getal klinkt 2,5 mln misschien veel (en dat is het ook), maar relatief gezien valt dit allemaal wel mee. Een gemiddeld staatshoofd heeft hier echt niet genoeg aan.
Ach, om over het grotere plaatje te spreken, we hebben voor- en tegenstanders van het koningshuis en de kosten. Ik ben een voorstander van dit marketing apparaat om ons prachtige kikkerlandje wereldwijd op een ‘goedkope’ manier te vertegenwoordigen. Ik ben ervan overtuigd dat het ons meer oplevert dan dat het kost…
PS. leuk dit gelul in de ruimte. Dat reageren is nog best grappig…
Dat is geen volkswagen crafter, maar een lt
@Megakix ..

je hebt wel een grote bek ..
maar ik zie jou nog niet 1,2,3 manager van water zijn ..
@lincoln: heb niet de helft aan ‘echtgenote’ zelfs ! :)
Gewoon geen koningin, geen president geen eerste en tweede kamer maar gewoon één dictator die het werk doet voor een modaal salaris, een opel astra leaseauto, een tankpas en een laptop van de staat.
@300e: :D
@300e: precies, dictator rules!! Die weet tenminste wat goed voor ons is..
@flippert:

zijn alleen een beetje veel dictatortjes in NL ..
@lincoln: wie dan allemaal?
das ongeveer 1 1/3e veyron

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).