Koop deze Peugeot 206 en wacht tot VTEC erin vliegt

Auteur: , 61 Reacties

Huh?

Jazeker, deze Fransoos heeft een harttransplantatie achter de rug. En dat is zoals je al kan zien op de foto’s niet het enige wat er verspijkerd is aan deze oude bekende. Het begint al met de buitenkant. Er zit een wilde bodykit op, inclusief spoilers, booskijkers, kekke spiegels en een ‘gladgemaakte’ achterklep. Als klap op de vuurpijl scharnieren de portieren ‘naar boven’. Lambo Style Doors op een hatchbackje, ze bestaan dus nog.

Als je onder de deur door klimt worden de zaken echter pas echt spannend. Je daalt dan namelijk neder op een heuse racestoel van Sparco. Kijk je recht voor je neus zie je dat de traditionele klokken vervangen zijn door een sportief digitaal dash. Kijk je naar onderen, dan gluur je tegen het naakte staal van de vloer aan. Ook onnodige zaken als geluidsisolatie en vloermatten zijn namelijk absent. Wel zijn er een paar extra klokjes toegevoegd in het midden van de cockpit, plus een buizenframe achter de twee voorstoelen. Het wordt al snel duidelijk: die vierpuntsgordels kan je maar beter goed vastmaken.

De sensatie die het uiterlijk en innerlijk van de auto beloven, wordt namelijk waargemaakt door wat er onder de kap huist. Daar vinden we, afgaande op de verkoper, namelijk een 2.0 liter grote krachtbron van Honda terug, voorzien van een turbo. Waarom het Peugeot-blok plaats heeft moeten maken weten we niet, hoewel sommige geinponems daar wel een voor de hand liggende verklaring voor zullen hebben. Met een opgegeven vermogen van 300 pk en een gewicht van 1.025 kilogram zal de auto hoe dan ook goed zijn voor puike prestaties.

Leuk karretje voor de Junkyard Race zou je wellicht denken, maar helaas, voor dit apparaat moet je flink wat meer geld neertellen dan 500 Euro. De verkoper wil er graag 11.450 Euro voor zien. Ongetwijfeld zal iemand dat geld (en meer) er ooit ingestopt hebben, maar is ‘ie het ook waard op de keiharde markt?

Met dank aan Rachid voor de tip!



61 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Alles voor Autoblog! :)
Voor 11 k. Ga ik graag mobile op voor een nette 325 uit 07
Ruim 11.000,- voor een verpauperde 206….. Hoeveel klappen van de molen heeft die vent gehad?
@oemplus: Precies de goede. In deze ombouw is serieus veel werk gaan zitten. Uiterlijk is het niet mijn ding, maar de hardware is grondig aangepakt. Ziet er behoorlijk strak uit allemaal. Voor 11 mille kun je Porsches pesten op de snelweg. Ik vind het wel wat hebben.
@willeme: Het heeft wel wat zeker, alleen fun met een masker op. Als je dit nou in 206 gti spec had gehad zou ik zelfs €12k overwegen.
@willeme: eens! Ik denk dat je heel wat auto’s kunt hebben
@willeme: dit is wat ze vroeger show and go noemde
@oemplus: 11K voor een afgeragde lelijke 206 … die toevallig hard rechtdoor kan … Nou nou. Minstens 5K teveel en tevens niet vriendin-proof. Next !
@dawwg: Je kan veel zeggen over het (listige) weggedrag van de 206, maar al het kleine PSA spul uit die periode wilde behoorlijk de hoek om. 106, 206, 306 stuurde allemaal behoorlijk goed en had veel grip.
Citroën deed er nog een klein schepje bovenop door de Xsara een meesturende achteras te geven. In een rechte lijn verloor ik het vaak zat met m’n Xsara, maar in lange doordraaiers echt niet. Overtreffende trap v.w.b. bochtenridder in lange doordraaiers is de Xantia Activa. Met veerbollen op Porsche-niveau qua bochtsnelheden. Uniek.
Ik hoop van harte dat de beste man het ervoor krijgt. Moraal van vandaag; leef en laat leven.

Dat eeuwige afzeiken en wijvengejank hier als iemand een auto naar zijn of haar smaak aanpast/tuned/verandert is echt verschrikkelijk. Mooi? Nahh. Maar laat iemand toch in zijn of haar waarde.
@autodrop: ben het helemaal met je eens. Door al dat afzeiken kom ik minder op Autoblog, ben er wel klaar mee.
@autodrop: Ik word zo moe van mensen die altijd zo zitten te zeiken op andere mensen over wat ze wel of niet mogen zeggen. Als ik deze Peugeot een aftandse paupermobiel vind, dan mag ik dat vinden. Die muffe spruitjeslucht rondom jouw opmerking vind ik weer overbodig. “Leven en laten leven”, wat een onzin. Iemand die z’n auto zo mutileert moet ook kritiek kunnen hebben. Hoe die kritiek ook verwoord is. Die misselijke “niemand is een verliezer en iedereen is een winnaar” mentaliteit die ik bemerk, zum Kotsen. Die mentaliteit sloopt alles in de wereld. Lees de psychiater Dirk de Wachter maar eens.
@vonklausenburg: ik ben alleen moe, mag dat ook?
Zal ik?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ik dacht bij het lezen van de titel serieus dat jij je auto wilde verkopen.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ben al thuis, v-tec kan inkicken
Nu nog iemand van 9 jaar oud vinden die zijn zelf getekende droom 206 wil kopen voor 11k!?!
Gezien de motorisering van de meeste van die ‘tjoener’-gebakjes zou je dit nog wel een wolf(je) in schaapskleren kunnen noemen.
Yo! Wie had dat gedacht in de jaren ’90?
Met de beste wil van de wereld, maar dat blok herken ik niet als een 2.0 motor. Ziet eruit als een B16 of een B18. Een H22 zou ook nog kunnen, maar dan zit je al bij 2.2. De 2.0 uit de prelude ziet er ook compleet anders uit. Weet die kerel wel wat die verkoopt?
@nasty: t is een blue top VTEC. Betekent een F20B of een H23A.
F20B is geleverd in de Accord SiR en de Tourneo in Japan.
De H23A is onder andere geleverd in de Prelude en Accord in Europa.

Maar aangezien ie 2 liter is zal het vast een F20B betreffen..
Als je toch blijkbaar wel geld te besteden hebt waarom dan niet een leuke auto gebruiken? Dit heeft vast >15k gekost. En dan rij je een 206 met vleugeldeuren. Sta je toch voor lul of niet?
@jmeverts:
Tot’ie ff gasgeeft als het stoplicht op groen gaat.
@desjonnies: met een willekeurige impreza van 10k ben je waarschijnlijk vlotter weg..
@kareljansen:
Die heb ik al.
@desjonnies: Al zou hij ondersteboven wegzweven… met dit ding blijf je toch wel voor paal staan.
@steiger: dat zal ook best lukken met die deuren
@steiger: Deze man heeft schijt. Die bouwt wat hij wilt. Geeft geen neuk om wat anderen vinden.

Deze man heeft gelijk.
@viezefreddyw: hij heeft zeker scheit
Dit is zeker een oude bekende, uit de tijd dat Jochempie het nog cool vond om z’n nickname als JoChEmPiE te schrijven.

Yes, I went there.
Daar heeft iemand wel serieus tijd en geld ingestoken.
Is geen 2.0 maar een h23a vtec. Peugeot 206 met 300 pk Honda Accord Type R motor – Autoblog.nl
https://www.autoblog.nl › nieuws
@morax: type r blok was een 2.2, geen 2.3. Die 2.3 was wel een vtec en was ook te koop in NL, maar zijn er maar weinig van verkocht. Maar kan dus wel dat blok zijn, maar dat was dus niet het echte type r blok!
@santheman: Volgens mij is het idd een Accord Type-V blok. Die motor is kort geleverd in de vijfdeurs Accord als semi-luxe/sportief subtop-model onder de Accord Type R. Iets van 150-160 pk standaard. Met compressor of turbo kun je daar het dubbele wel uithalen. Die blokken waren relatief behoudend afgesteld.
@morax: zou heel goed gewoon een 2 liter kunnen zijn. De F20B uit een Japanse Tourneo of Accord SiR.
De andere optie is idd de H23A. Geleverd in de Prelude en Accord in Europa.
Maar 2 liter zou gewoon kunnen met een import blok..
Technisch gezien best interessant. Optisch gezien echt een verschrikking. Toch respect dat hij (?) het niet alleen bij de geijkte uiterlijkheden heeft gehouden maar ook serieus werk heeft gemaakt van de constructie.
Deze heeft toch al een keer eerder te koop gestaan???
Me heeft diepe bewondering voor degene die dit voor elkaar krijgt want dit is meer werk en moeilijker dan zo maar ff een restauratie.
Ik begrijp nooit hoe ze die scissor doors voor elkaar krijgen en dat ze een Honda motor aan de praat krijgen met al die electronische meuk van tegenwoordig.
Ik bedoel een 1600 Alfa Nord motor in een 1300, da’s geen probleem, maar dit is denken, ontwikkelen en bouwen.
Als ik hier de comments lees vraag ik me af of de meesten hier wel weten welke kant je moet draaien om een moer los of vast te zetten.
Maar de man die dit gemaakt heeft is ongetwijfeld een loser, want Honda en Peugeot.
@desjonnies: Lefty loosy, Righty tighty!
@drf76: Behalve bij linksdraaiend schroefdraad.
@desjonnies: standalone ECU, custom motorsteunen, aangepaste versnellingsbak waarschijnlijk omdat het blok groter is…. beetje pech alle bedrading opnieuw leggen tot aan de bedrading voor de elektrische deuren toe… Inderdaad diep respect voor diegene die dit voor elkaar heeft gekregen…
@peug206: Zou bijna denken dat je het zelf bent…….. Ik was inderdaad wat te voorbarig in mijn eerdere comments.

Het ziet er werkelijk echt niet uit. Ik heb het zelf altijd een beetje een gare auto gevonden. Ook omdat ik er zelf even eentje gehad met 3 muizen en een stukje fromage op een stokje in het vooronder wsl 1.2 of 1.4.

Wat een vreselijk ding was dat!!! Heb m eind 2006 opgehaald bij de dealer en vraag me af of de 100 al is aangetikt inmiddels.

Ik zie nu ook pas wat er allemaal is gedaan aan dit exemplaar. Niet misselijk hoor en mega kostbaar. Hoop ook oprecht dat jij echt er veel plezier van hebt gehad.

@fmgarcia: nope, maar ik ben deze wel eens tegengekomen op de peugeot tuning fora een paar jaar terug. En ik heb me er al eens in verdiept om zelf een swap te doen, maar dat is er gelukkig niet van gekomen, de mijne is weer helemaal orgineel ;)
@desjonnies: bij de deuren word meestal de versteviging achter de voorschermen gemonteerd en wat motor betreft de goede kabelboom en computer.
Bij de verlichting is het puzzelen met de aansluitingen
@rob5nismo: knippen en plakken… hoes doorknippen, stukje ertussen solderen en zelf een langere hoes maken/intapen en klaar…. schanieren zelf zijn idd vastgemaakt door achrer de voorschermen een extra stukje te plaatsen voor stevigheid. Kwestie van wielkast eruit en klaar.
Hij had hem standaard aan de buitenzijde moeten laten, dan zou ik hem persoonlijk leuker vinden
Dit soort projecten is leuk voor jezelf en je vrienden (die je geholpen hebben). Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat hier markt voor is… daarbij is 11k voor een -naar geheel eigen smaak gemaakte- 206 natuurlijk veel te veel geld.
Ik weet toevallig dat er ook nog een oranje rondrijdt met dergelijke tuning. Al is dat de swap naar een 180pk RC blok dat standaard is geleverd met andere drijfstangen en zuigers veren turbo, die doet 320pk aan de krukas. Kosten voor een dergelijke ombouw zouden professioneel al in de 8-10k zitten. Komt de bodykit etc dan allemaal nog bij op… deze beste man heeft waarschijnlijk ipv 15k eerder 20k kunnen aftikken….
Wachten tot de vtec erin trapt
Maakt Peugeot ook al grasmaaiers tegenwoordig?
@choi: ja een hele snelle zo te zien.
Knap gedaan of je het nu wel of niet kan waarderen. Hier een sleeper van maken…much more fun!
Allemaal leuk, maar als het stuk gaat ben je de Sjaak. Vind maar eens iemand die hieraan kan en wil werken. Tenzij je zelf die persoon bent natuurlijk…
@frederik: Haha jij gaat serieus naar de garage om te vragen of ze even de computer er aan willen hangen om te zien wat er mis is? verschrikkelijk juist, hier kun je gewoon ouderwets mee aan de gang, sleutelen zoals het hoort!
Heiligschennis! Landverraad! Schwalbe!

En veel te duur . . .
@PeugeotGTI: respect juist voor de vele manuren.
Zo’n 206 is origineel al een hoop schrot, laat staan in deze staat…
Er is hier al eens een topic over deze auto geweest. Zag net een link staan boven de reacties.

Ot: leuk projectje. Niet ieders smaak, maar dat is geen enkele auto uiteindelijk.
Zoveel aanpassingen, en dan een ouderwetse rotor ontsteking….. Maak het dan af!
@dutchdriftking: ga je gang…
Tof ding, terugbouwen naar XN spec (zwarte kunststof bumpers etc.) en dan maar lui het leven zuur maken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).