Koop een peperdure BMW M3 voor op de ‘Ring

Auteur: , 42 Reacties

Eén van de beste generaties M3, maar dan helemaal klaar voor het geweld van de Nordschleife.

Wat wil elke autofanaat een keer doen met zijn auto? Hem over de Groene Hel, beter bekend als de Nürburgring, jagen. Dit gevreesde circuit meet zo’n 21 km, circa 150 bochten en de ene bocht is nog listiger dan de andere. Ondergetekende heeft deze bocht (en het hele circuit) alleen maar gereden met een BMW M5 in Gran Turismo 4 of een Porsche 911 GT2 RS in Forza Motorsport 7, maar ook daar merk je al wat een bijzondere baan dit is. In het echt kan je gewoon richting de Nürburgring, het is officieel een tolweg. Jong en oud, ervaren en onervaren, snelle en trage auto’s, het mag allemaal. Dat heeft voordelen, maar ook nadelen. Helemaal als je de baan niet kent. Eén van de meest beruchte bochten, Adenauer Forst, levert bijvoorbeeld vele compilaties op.

Ervaring doet meer dan het juiste materieel, maar het juiste materieel helpt én is te koop. In Nederland kun je nu een BMW M3 (E46) kopen die de adverteerder een Ringtool noemt. Er zitten nummerplaten op, maar deze E46 is niet zoals andere iteraties van de youngtimer-M3. In dit geval is er sprake van eentje die grondig verbouwd is om de ideale raceauto met nummerborden te zijn. Hij noemt het een Ringtool omdat de auto daar op afgestemd is, maar elk ander willekeurig circuit kan de M3 ook aan. Kennelijk.

M3 Ringtool

De motor is opgevoerd naar 375 pk. Het interieur schittert in eenvoud, met alcantara interieur, kuipstoelen met zespuntsgordels, een uitneembaar stuur, een shortshifter voor de versnellingsbak en een extra bandenset. Voor het betere geluid krijg je een straight piped Eisenmann-uitlaat. En voor de rest allemaal kleine upgrades om de auto een bochtenridder te maken. De auto kan volgens de eigenaar binnen 8 minuten de N’schleife rond. Hijzelf deed het in 7:33. Dat is snel voor een E46.

Dat er niks bespaard is op de M3, wordt duidelijk door de prijs: 52.500 euro. De E46 an sich heeft de klassiekerstatus nog nét niet bereikt en dus is het een bult geld. Maar de eigenaar is bloedserieus over de auto en diens upgrades. Dus je koopt wel serieus geweld. Durft u het aan?

M3 Ringtool

Met dank aan Savas voor de tip!



42 reacties

Is die eerste foto een miniatuur auto of ben ik nu gek geworden
@transaxleman: dacht ik ook ;)
@transaxleman: Nee hoor, je wordt alleen voor de gek gehouden. Google maar eens op tilt-shift lens.
@transaxleman: tweede foto ook!
Met die oren aan je stoel mag je bij TF gelijk rechtsomkeer aan de slagboom.
Sparco heeft stoelen met afneembare oren maar ik weet niet of dat dit model is.
@schnor: Klopt, volgens mij mag dit niet bij Touristenfahrten.
@schnor: waarom? Is toch alleen maar veiliger?
@baklava: je hebt een dode hoek waar je u tegen zeg…
@poes: Haha ja dat is natuurlijk wel zo idd…
@baklava: mag niet omdat je daardoor minder zicht hebt rondom. Zelfde geldt voor HANS systeem. Bij een trackday mag het wel.

Persoonlijk had ik eerder voor een intrax set gekozen ipv KW maar het één zal niet veel beter zijn als het ander.

Zijn filmpje even bekeken en Ad kan best aardig rijden. Leuke auto ook. Schakelen gaat wel wat hakerig een aantal keren. Juist op enkele ‘belangrijkere momenten’ doet hij geen heel & toe maar stuurt verder wel strak.
Ik blijf het wel apart vinden als iemand tegen zichzelf gaat praten in een auto.
@baklava: voor de piloot wel ja, maar niet voor je mede-touristenfahrers dat je niet kan zien
@schnor: Zelfde verhaal met die “straight pipe”
@techniekmeneer: zolang je maar onder de 130db blijft en niet staat te gassen op de parking vinden ze het wel OK. Er zijn verschillende meet punten naast de baan. Oa net voor flugplatz.
De Duitse politie zal er eerder wat van zeggen.
@schnor: weer wat geleerd. Snap het ook wel.
@schnor: dit is dat type met afneembare oren.
Is het een brandblusser of NOS?
@rob5nismo: een brandblusser. Is overigens verplicht om in je auto te hebben in Duitsland.
@rikv99: Nee, is niet verplicht in Duitsland
@griffendahl: België
@toniominestrone: maar daar weer niet voor auto’s met een Nederlands kenteken
Opscheppen over je rondetijden in een advertentie is wel een beetje kinderachtig.
@atrak: geeft wel iets aan over kwaliteiten van de auto
@atrak: geeft ook aan hoe dit ding afgeragd is geweest, zelfs met die motorrevisie zou ik hem niet willen, er is dan toch weer 10000 km zot mee gereden en gezien de slechte betrouwbaarheid van BMW’s in het algemeen (wat ik in mijn vrienden- en klantenkring zie) zou ik het niet aandurven. Toendertijd reed ik overwegend Japans en ragde ik die auto’s serieus af en dan nog had ik veel minder tot geen extra kosten (extra kosten op 230000 km op 6jaar door zot te rijden zoals nooit warmrijden bijv. was 1000 euro bij een van de auto’s) dan vrienden die BMW reden met dezelfde rijstijl als ik hanteerde. Die gasten spendeerden duizenden euro’s op enkele jaren om hun krengen rijdende te houden. En dan nog zweerden ze bij het merk, onbegrijpelijk!
@volvo_440_turbo: Nooit warm rijden… ook onbegrijpelijk!
@bogey: ik wist toen niet beter, ik bleef wel onder bepaald toerenral maar wist niet dat de turbo ook vollebak blaasde als je volgas gaf bij laag toerental, met schade en schande geleerd
@Volvo_440_turbo: volgens mij snap je er nog steeds geen moer van.
@sr20det: Hoezo? Al eens met een benzinewagen met kleine turbo met turbodrukmeter gereden? Als je op het gas gaat bij lage toeren zie je die turbodrukmeter toch wel naar omhoog vliegen, ok hij zal nog niet op max toerental draaien (dacht ik toch?), maar druk is druk , en te veel druk op een koude motor is niet goed.
@Volvo_440_turbo: Er is een reden dat praktisch elke trackday bijna altijd voor de helft gevuld is met Bmw’s vroeger veel e30’s, nu nog altijd veel e36’s, e46’s e90’s 1-series etc. etc.
@johnhert: achterwielaandrijving en het ego combinatie blinde liefde van een bepaald type van mensen, ze komen jou hun rekeningen met kosten niet tonen hoor want het IS een coole BMW waarmee ze rijden, vaak genoeg gezien…
@Volvo_440_turbo: Wat praat jij een hoop onzin zeg. Je hebt er echt de ballen verstand van.
@Volvo_440_turbo: Ik heb vele track days gereden met vele auto’s. Ben nu voor de grap bezig met een 944 track ready te maken voor 2020. Ik ben absoluut geen BMW liefhebber, maar ik rijd altijd met veel plezier een geprepareerde 3. Of het nu e30 tot aan de e46 is, het is nooit een straf. En dat is geen blinde liefde.
@laptom: rijden doen ze inderdaad fijn, maar ik ben nog niet veel BMW-eigenaren tegengekomen met een probleemloze BMW, enkel degenen die ze al na enkele jaren omruilen.
@volvo_440_turbo: dus we vergelijken een specifiek opgebouwde e46, waar duidelijk veel liefde en onderhoud in is gestopt. Met afgeragde Japanners en doorgetrapte sloop BMW’s ? Ben je ver van het padje ?
@pielemuis: een vriend van me heeft enkele m3’s gehad, spaarde die niet, blok hielt het wel maar alles errond ging kapot, dat noem ik geen kwaliteit…
@Volvo_440_turbo: wij racen met S52’s, gigantisch veel S54’s, S60 en sinds twee jaar de S55. Mijn baas bouwt al nagenoeg 20 jaar motoren en geeft aan dat bij regelmatig olie verversen en goed warm draaien die motoren bizar lang mee gaan.
De BMW motoren gaan stuk door de eigenaar die regelmatig onder de 2000 toeren gaan rijden. Hier een S60 uit een e92 M3 die maar liefst 8 seizoenen mee is gegaan. En de lagerschalen waren nog steeds perfect.

Kortom, M motoren zijn er op gebouwd om afgebeuld te worden mits ze goed warm gedraaid worden en regelmatig olie wordt ververst.
@atrak: Hij zegt letterlijk alleen “(eigen snelste tijd 7:33)”
Het noemen van je eigen tijd kun je niet opscheppen noemen.
Hij zegt er verder niets over..
Dik 50k voor een afgetrapte 3 serie…. Hahahahahaha haha…… Haha.
@techniekmeneer: weer een populistische analfabeet haha….haha.!
Dikke pornooo
50k betaal je voor een hele nette e46 met 50k km en een handbak, als je dit koop dan koop je een hoop werk….
@dutchdriftking: dat is het probleem met dit soort auto’s. Er is waarschijnlijk een veelvoud in geïnvesteerd door de eigenaar maar dat krijg je er dus nooit voor terug.

Lastig te verkopen.
@stephane8200: Inderdaad, terug bouwen naar stock levert mogelijk meer op…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).