Kopen: E30 M3 met E34 M5 powerr

Auteur: , 53 Reacties

Retrofitting to the max! Men neme de oervader aller M3's (en spiritueel vader van de 1M), een E30 M3, en beginne hier wat aan te sleutelen. Bij het motorcompartiment aangekomen denk je: "zo'n 2,3 liter vier-in-lijn is natuurlijk wel origineel en ook al cool, maar hoe veel vetter zou het zijn als ik er een 3,8 liter-blok uit een E34 M5 in leg?". En zo ben je 1500 cc en 2 cilinders verder, en staat er best wat leuks voor de deur.

Motorswaps tussen de M5 en M3 hebben we al (veel) vaker gezien. Moderne (E92) M3’s werden al met een V10 uitgerust, zoals Manhart dat bijvoorbeeld deed. Voor een serieuze portie loco kon je aankloppen bij de hobbyisten, die dezelfde V10 doodleuk in een E30 M3 lepelen, zoals deze Amerikaan en deze Zweed deden.

Toch lijkt dit laatste een beetje op een wedstrijdje ‘wie kan het grootste motorblok in een 25 jaar oude carrosserie lepelen’. Erg vermakelijk natuurlijk, maar een conversie als deze E30 E34 heeft zeker ook stijl, en (budget-)technisch wat minder haken en ogen.

E30 M3 met M5-blok

Goedkoop is het niet, als je hem wilt hebben moet je wel even 22.500 euro ophoesten, maar dan heb je wel iets in handen dat niet veel rondrijdt op deze wereld. De body is grijs (lijkt op sommige foto’s wel mat, maar is het volgens mij niet) en er onder prijken flinke zwarte BBS jetsers, die in vrij schril contrast staan met de jaren’80-lijnen van de auto. Een rode bies doet het altijd goed in combinatie met een zwarte velg, dus daar kan je niet snel fout gaan. Wel lijken de portieren wat af te steken bij de rest van de koets, of zou dit lichtval zijn?

Op de achtergrond van de foto’s is wel een autoschadeherstelbedrijf te zien, dus wie weet is er het een en ander vertimmerd aan deze auto. Als je interesse hebt kan je het de verkoper natuurlijk altijd vragen. De 340 standaard pk’s van het blok zijn in ieder geval opgevijzeld met 20 bonus-pk’s. Een klein lijstje van de goodies die je verder zoal krijgt:

– 19″ breedte set matzwart met oranje bies en Dunlop banden
– EVO achterspoiler (instelbaar)
– EVO voorbumperlip
– DTM carbonspliter op voorbumper
– DTM spiegels (originele aanwezig)
– Vol zwart leder interieur met 4 hoofdsteunen (ziet er nog perfect uit)
– zwarte hemel
– schuif- kantel dak
– boordcomputer
– stoelverwarming
– CV op afstandbediening
– powerflex rubbers (zwarte versie) alle ophangpunten aan de onderzijde
– 3.8l M5 motor, levert 360 PK en 420 NM (geen kat en lichter vliegwiel en K&N filter)

Met dank aan Jean-Luc voor de tip!



53 reacties

Leuk projectje, zonde van de afschuwelijke velgen.
Wat zou zo’n zwaarder blok doen met de balans van dit ding?
Pk’s zijn niet alles in zo’n lichte asphaltvreeter.
Absoluut. Geloof dat het oude gezegde van de vlag op de modderschuit wel opgeld doet… :/
Die velgen passen absoluut niet bij deze auto… Eerder een Golf V GTI. Echt heel jammer bij die 22,5k komt dus ook een nieuwe set wielen erbij.

En hij is zeker niet mat, kijk de andere foto’s op marktplaats maar na.
@audir8v10: Inderdaad zeg, 19″ op een E30…
Wist niet dat de E34 M5 zoveel pk had overigens!
@Hupke: Het goede aan een E30 M3 is juist de lichte motor die relatief ver achterin ligt. Als je een echt snelle E30 wilt bouwen kun je beter een touring als basis nemen, dan is de balans veel beter in combinatie met zo’n zwaar motorblok. Al zal dat zeker niet een meer wendbare auto opleveren dan een standaard M3, lijkt mij.
@Hupke: velgen afschuwelijk? Dacht je dan van die merc 2.3 evo bodykit er omheen dan das pas lelijk. Gewoon oude m3 pakket zou mooier zijn
@mightymike:

Echt mooi is dat niet maar dat past nog wel op een auto uit dat tijdperk vind ik.
Sick!!
die mij die maaa
Mwoah, kan mij niet echt behoren. Geef mij maar de vorige M3 met die heerlijke 6-cil. E46 als ik mij niet vergis.

http://www.youtube.com/watch?v=b-OsKLA55mc
@vale46: damn, jongen dat geluid:O geil gewoon
@basjan: Hij heeft wel een CSL Airbox. Maar ook zonder klinkt dat ding geweldig!
Zo’n potente 6-in-lijn vind ik het beste voor een 3-serie, een V8 is me ietsje te groot voor zo een relatief kleine auto.
Ik hoop dat de nieuwe M3 ook weer een 6-in-lijn krijgt als deze :D
@vale46:

Dat aanzuiggeluid vanuit die CSL airbox blijft toch echt fantastisch.. De nieuwe M3 gaat naar verluidt weer een 6-in-lijn krijgen, maar dan een turbogeblazen blok. Leuk voor de power, maar eeuwig zonde van het geluid, want dat rauwe aanzuiggeluid kun je dan wel helemaal vergeten. Vergelijk het geluid van de 1M maar eens met het geluid van je filmpje..

Helaas is de E92 M3 het laatste M-model dat nog een old school N/A blok met ITB’s heeft, daarna is het afgelopen met dat brutale karakteristieke aanzuiggeluid:

http://www.youtube.com/watch?v=9GAbgqz4yGs&hd=1
http://www.youtube.com/watch?v=_Ver3Z-KJSo&hd=1
@vale46: ja, het blijft een fantastisch blok, met een heerlijk geluid! en een V8 past gewoon niet bij een BMW, die hoort in schreeuwende muscle cars!
@basjan:

Excuse me?!? Die e46 M3 waar je het over hebt was gewoon een V8. Ik had gehoopt dat je met zo’n commentaar i.i.g. het onderscheid hoort tussen een 4/5/6/8/10/12 cilinder hoort al dan niet lijn/V of boxer opstelling. Ook cilinders in W vorm maken weer een specifiek geluid.



Verder, deze E30 is me toch een ‘hell of a ride”
Kijk, die 4 cilinder is erg leuk en orgineel, maar de fun gaat er wel af als hij bij het stoplicht onderdoet voor de Mondeo Stationwagen van de buren…

Met zo’n V8 erin heb je een statig soundje te pakken, en burnouts met 1500tpm, dus de ideale boulevard-cruiser.
@NicoLauda: en toch hoort het niet zo. er hoort een v 10 of een lijn motor in. een v8 past er gewoon niet bij. net zo min als een 4 in lijn bij een corvette past. snapje?
@vale46:
Welke onverlaat zet er nou zulke vreselijke muziek onder zo’n clipje.

Maar de paar stukjes met mooi geluid klinken inderdaad heel bekend ;)
mwoa, ik vind ze nog wel te doen, als dat velg lint weg word gelaten dan is het al een stuk beter:) verder houd ik echt van dit soort knutselprojectjes, wel done boys:D
Sorry hoor, maar dit past dus niet bij een E30. Zonde, hier hoort een jankende 4-cilinder in.
De prijs valt best mee. Voor een goede M3 met origineel blok betaal je zeker niet minder. Leuk project, maar doe mij maar het geluid van een miljoen woedende bijen in een conservenblik dat de originele maakt :-)
Voor 22.500 koop je ook een E46 M3 met minder dan een ton op de klok.
Dit oudere beestje heeft waarschijnlijk veel meer gelopen.

Hobby projecten waardeer ik altijd maar deze M3 heeft wel de uitstraling van iemand die in NewKids kan spelen.
@Donstil: Alleen de wielen en de kleur zijn niet origineel. Valt best mee dus. Mooie wieltjes eronder en je hebt een vette M3.
Verbouwproject? Gaaf! Maar had liever een 325 hiervoor geslacht zien worden…

Trouwens, wat gewicht en balans betreft: is de originele 4 cilinder niet van gietijzer? Of volledig aluminium?
@baasbas: Het origineel beschikt over een gietijzeren krukas en onderblok. Dit is afgeleid van het turbo F1 blok van BMW uit die tijd. Dit is ook de reden dat een rebuild tussen de 8 en 9k euro zal kosten.

De mensen die lopen te blaten dat het ding niks meer waard is etc etc. Dit als rollende chasis met deze upgrades zonder blok doet alsnog makkelijk 10k euro.
@x3ro: eigenlijk is het gewoon een zelfde blok als ook in de 316 zit en dan een beetje opgeboord en met 2/3 kop van de m88 (motor van e28 m5 en e24 m635csi)er op.
grappig en typisch dat de BMW fanboys bij zo,n stukje huisvlijt zich alsnog focussen op zoiets onbenulligs als velgen !!

de stelpost van de ECHTE petrolhead ..
Mooi project, ziet er ook goed uit maar jammer van die velgen. Standaard bmw velgen staan in mijn ogen beter
deze staat echt al lang op marktplaats
@slippie101: En is gelukkig nog niet zo vaak bekeken: 13879 keer bekeken en op 09-10-’11 geplaatst :D
Prachtig project! Ik begrijp alleen niet dat je deze auto voor deze prijs zou kopen. Sorry, voor dit geld koop je of een tweedehands Porsche 911 en anders een spliksplinterspatje nieuwe Vw Scirocco! Maar niet een oude afgetrapte bmw, met een veel te zwaar blok..
@euro95: ga jij is een 911 onderhouden…. of kijk eens naar de afschrijving van de VW. dat heb je beide niet bij de ///M. tuurlijk een ///M zal niet zo goedkoop zijn in onderhoud als je scirocco maar zal niet zoveel afschrijven meer. en daarbij rijdt het ook een stuk leuker dat RWD tov FWD…
Gatverdamme, hij heeft zelfs de velg-randen mee gespoten..
Zonde van twee mooie klassiekers.
Nu hebben we een schroothoop op wielen die voor een klassieke BMW door moet gaan.
@norge:
Idd, ’t ding is nog geen 2500 waard, hoe haal je het in je
botte hersens om een M3 zo te verkrachten.
Naast de 1800 TiSa (je kent hem nog ;) HET BMW icoon
BMW fanboys blijken dus absoluut geen echte petrolheads te zijn als je dit mooi, stoer of geweldig vindt.
Dit is primo-verkrachto van BMW’s heritage.
Hij zou kapotgeschoten moeten worden – Theo Maasen (mengvoeders united sketch)
En maar denken dat ik met mijn nickname tot het petjesvolk
behoor…………….
@desjonnies:
doe nou niet sentimenteel over een oude auto waar duizenden van gemaakt zijn. als het nu een e28 m5 was, was het wat naders geweest, maar de e30 m3 en e34 m5 zijn toch genoeg van.

was getekend,
bmw fan in hart en nieren
@desjonnies:
Niet alleen met je nickname hoor. Als je Theo Maassen aanhaalt zegt dat veel meer!
Zou het nou niet leuk zijn om een E30 M3 met SL65 AMG power te maken? Of is dat dan weer not done?
@a3aan:
retorische vraag lijkt me :)
Zoek op youtube eens naar een E30 M3 met een V10, dan valt dit alles in het niet…
gaaf ding :D sowieso pluspunten voor het leuke project, en dat de velgen er niet helemaal perfect bij passen, ach.. en ander setje is snel gekocht, gewoon een heel gaaf ding en de prijs valt me nog mee :o
Kansloze bak!
Best een mooi project. Alleen nutteloos want de standaard M3 is al een brilliante auto. Meer vermogen heeft vaak vervelende bijeffecten zoals verstoorde balans, vibraties, herrie, koelingsproblemen, onrustige achterkant en potentieel gevaarlijk op een natte weg. Daarnaast zijn de wielen belachelijk, waarschijnlijk een draaicirkel van 15 meter en dan nog raakt de band het spatscherm. Deze auto zal nog wel een tijdje te koop blijven denk ik.
@midasracer:

ach joh .. je weet hoe dit soort projecten tot stand komen ..
eerder uit armoede dan uit weelde ..
Blijft een heerlijke motor. Net terug uit Duitsland, ff wezen rossen met een Golf R. Helaas voor de Golf R was er weinig eer te behalen.
Heel erg vet dit, kan dit soort projectjes alleen maar aanmoedigen :)
@MLTB: Ja wie niet :D
Doe mij deze maar: http://link.marktplaats.nl/462718890?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=47265
@Westleah:
zou voor dat geld toch liever een e28 m5 hebben als wordt het toch moeilijk om een nette te vinden voor die prijs
@undifined1: Dat is ook heel mooi! Zie ’s ochtends richting werk (in Hilversum) regelmatig een in originele staat verkerende e30 M3 rijden. Dat blijft toch ook wel een heel gave auto. Beter dan bovenstaand model!
@Westleah:
inderdaad een orignele m3 is ok erg mooi, maar wat ik zo mooi vind aan de e28 m5 is dat je van buiten gewoon bijna niet ziet dat het iets speciaals is, terwijl het een veel bijzonderere auto is eigenlijk
maar 588 van gemaakt
een van de mooiere bmw’s ooit gemaakt, alleen jammer van die lelijke velgen, en 6 in lijn is wel mooi in een e30 m3, maargoed, eigenlijk hoort er gewoon die heerlijk klinkende s14 in!
hou een m3 e30 niet standaart interieur van bmw e46 cremeleer een v8 van een e39 m5 zou beter klinken met 400 pk g power supercharger 200pk dr bij bbs rs 3 delige brede velgen dr op g power uitlaat
en spuit de auto individual bruin
Weer een ex wagen van mij, zat alleen toen nog een S14 blok in en de orginele BBS velgen, standard zat heir een stoffe interieur in wat nu in de ZJ54JN zit die elder op deze site staat.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).