Laat jij een MX-5 staan voor de Abarth 124 Spider?

Auteur: , 51 Reacties

De vraag der vragen in cabrioland.

Laat jij een MX-5 staan voor de Abarth 124 Spider?

Eindelijk, de hete versie van de Fiat 124 Spider die een hoop gemeen heeft met de Mazda MX-5 ND. In de Abarth levert het 1.4 torretje 170 pk en 250 Nm waarmee bovendien een topsnelheid van maar liefst 230 km/u mogelijk is. Behoorlijk rap, voor zo’n compacte cabrio.

Ouderwets roeren mag in de Abarth 124 gelukkig nog gewoon, er zit een handmatige zesbak in. Voor het betere bochtenwerk en mogelijk een driftje zit er een sperdifferentieel in. Brembo verzorgt de remmerij en Bilstein neemt de demping voor z’n rekening. Alle ingrediënten voor een toegankelijk en fijn pretpakket dus.





51 reacties

Maar natuurlijk! Kijk die uitlaten! Echt een prachtig ding
@lamborghiniaventador50:
15 jaar geleden had je een 5.0 V8 nodig om weg te komen met zulke uitlaten…
Dit is gewoon te overdreven voor een 1.4’tje
Absoluut! Alleen die matzwarte delen iets mij iets te. Maar dat is gewoon een optie.
@clarkson: da’s van vroegûh jongûh
@roppp: Oja want ‘heritage’ is het woord nu binnen de autobranche. Als je een beetje mee wilt doen met je sportwagen moet je terug naar het verleden. Een paar kenmerken van ‘vroegûh jongûh’ en je hebt het helemaal voor elkaar als autofabrikant.
Nee, absoluut niet. MX-5 all the way.
@Svensson: Nee absoluut niet Abarth 124 spider all the way.
Misschien als ze er wat meer uitlaten op monteren..
Nog geen enkele journo heeft al met de Fiat 124 gereden (of heeft het al mogen publiceren). De Abarth is nog maar net aangekondigd in Genève. Het enige wat we te zien hebben gekregen zijn persfoto’s en shoddy salonfoto’s. En op basis daarvan stel je dan die vraag? Riiiiigght. ;-)
@BaRa: check Autovisie
@eklasse: alsjeblieft niet :)
@eklasse: thanks! Heeft Google blijkbaar nog niet opgepikt. Hoewel… Autovisie? ;-)
Geweldig!
Nee, zet beide maar voor de kapperszaak!
@faalhaas: Zal Victor Muller niet blij mee zijn als er ineens 2 autos voor de deur van zijn hoofdkantoor staan
Ik wel, geef mij die Abarth maar!
Sorry, maar de MX-5 is goedkoper. Waarom zou je dan voor deze wagen willen gaan als ze hetzelfde zijn?
@dragonforce: Ze zijn niet hetzelfde… Zit een compleet andere motor in, met een hele andere karakteristiek dan die van de Mazda.
@trustmeiamanengineer: dus dit word zo een beetje als de hele Lotus Elise / Opel Speedster verhaal.
@dragonforce: Omdat ‘we denken’ dat je, qua rijbeleving, dit ding met de MX5 2.0 moet vergelijken. Dan zitten prijzen redelijk dicht bij elkaar.
Maar niemand die nog echt weet hoe dit ding stuurt.
Ik kijk uit naar de eerste goede MX5 / 124 duo test.
Tuurlijk, deze is echt prachtig, mooier dan de MX-5 vind ik
Even kort door de bocht :ja
In ’t rood met zwart. Jup zet maar neer.
Absoluut! Mooier, en een beter blok met meer pit. Driften zal ook een stuk beter gaan met dit blokje.
@trustmeiamanengineer: Hoe bedoel je “beter blok” ? want dat het turboblok meer koppel heeft maakt het blok niet meteen beter. Enkel de specificaties, als je dat zoekt tenminste. De kleine SkyActive motor van Mazda moet zich op de lange duur nog bewijzen. Over de 2.0 zijn de journalisten vrijwel allemaal positief. Door de hoge compressie verhouding heb je een berg koppel en dat in combinatie met Natural Aspirated maakt het vermogen zich lineair opbouwt.
Ik zou voor de Mazda 2.0 GTM kiezen.
@motormuis: Laat me weten waar je die berg op de landkaart kan vinden. 200 Nm is nou niet echt een berg te noemen (zit ook maar 50Nm boven de 1.5). Zelfs de 250Nm van de Abarth is maar zo-zo. Voor een 1.4-blok is het natuurlijk een hele prestatie. Mazda moet dringend wat pep opnemen in hun line-up.
@BaRa: Oke, wellicht dat ik met “een berg” wat chargeerde. Maar het zal vast eerder aanwezig zijn als de 200Nm van de 2 twee liter. Die komt bij 4600 rpm vrij.
Als het on looks en ideologie gaat de MX-5, daarnaast is deze ook een stuk voordeliger. Het NA blok van de MX-5 betrekt je meer bij het rijden, je moet actief bezig zijn om alles eruit te halen. Het turbo blok van FIAT maakt er meer een GT van.
Daarnaast is het een Mazda met enkel een FIAT motor, daarom alleen al zou ik voor de MX-5 gaan.
@motormuis: Mooi dat je die conclusie al kunt trekken zonder er een meter in te hebben gereden.
@pjotr: Niet iedereen is auto journalist. Maar daarom mag ik, vind ik, hun mening als ervaren auto tester wel als bron gebruiken voor mijn mening.
@motormuis: De meeste journalisten vinden de 1.5 van Mazda tegenvallen en bovendien rolt die auto veel te veel. De Fiat 124 met 140 pk heeft een beter weggedrag (volgens Peter Hilhorst van Autovisie) en hij vond het blok ook prettiger. Qua karakteristiek zit de Fiat tussen de MX-5 1.5 en 2.0 in, ook qua prijs trouwens. Hoe het met de Abarth zit is slechts gissen op dit moment.
@trustmeiamanengineer: klopt ja, dat was ook waar ik mijn informatie vandaan haalde. In een andere post hierboven geef ik daarom ook aan dat ik het liefst een Mazda MX-5 2.0 GTM zou willen. Die heeft ook het sper, dikkere stabistangen, andere veren en betere remmen als de 1.5.
Maar ik denk dat het geen dat het meeste weegt voor mij. Is dat ik een zwak heb voor Mazda. Een aantal jaar geleden met een MX-5 NA door Europa gereden. Die 1.6 was helemaal underpowered, maar man, wat hebben we een plezier gehad op die vakantie….
Als hij dezelfde dakconstructie heeft, geen van beide. Met mijn 1,92m pas ik niet langer in de mx-5. Vroeger kon dit wel. Jammer
1.4uitlaten
Nee, ik heb vele malen liever een MX-5
Ik vind hem wel wat mooier dan de MX-5. Of hij ook beter stuurt en rijdt zal nog moeten blijken.
Lieve Fiat, kunnen jullie deze ook als Alfa op de markt brengen? En dan alleen een QV (daar houden ze bij Alfa nogal van) met 1750TBI. 235pk, achterwiel aangedreven, handbak, laag gewicht. Moet de beste Alfa in jaren zijn. Al is het dan natuurlijk wel een concurrent voor de 4C. En De beste Alfa in jaren moet je relatief zien, want er is al jaren geen nieuwe Alfa.
@dutchdriftking:

Volgens mij staat er nu Fiat op omdat Marchionne het Alfa merk zuiver wil houden. Geen Mazda kloon met Alfa badges dus.
@karaya: hij wil het zuiver naar de klote laten gaan dus……
@dutchdriftking: Nieuwe Spider! \o/ Maar dan wel weer terug naar zijn geboortegewicht :)
Nope, de MX-5 is origineler en sierlijker. Zo origineel dat velen zeggen dat ze het design maar niks vinden, omdat ‘ie op niks anders lijkt. Zo’n sierlijke auto van voren grof afwerken is als je broek opvullen om een dikke pik te suggereren. Als je dit beter vindt dan de Mazda heb je vast een heel klein piemeltje, want voor echte posers is het nog steeds niks ;)

De Rally is op veel meer plekken aangepakt waardoor die wel weer goed te pruimen is. Goed gekeken ook naar de door afwezigheid schitterende Alpine concept denk ik.
Zal serieus overwegen om de Abarth 500C esseesse van mijn vrouw in te ruilen voor deze.
Rijden we straks beide een Spider :-)

Maar eerst eens met de Abarth 124 Spider rijden.
Mini Vipertje.. Ziet er bijna schattig uit en dat is niet positief
Wel aardig dat Abarth alvast langs de Halfords is geweest.Vooral de 4 uitlaten en matzwarte afplakfolie zijn prachtig.
@torsen:
De zwarte motorkap is wel 100% historisch verantwoord natuurlijk…
https://c2.staticflickr.com/4/3392/3415443812_a05c20e437_b.jpg
@Rob: Oké, dat maakt het draaglijker inderdaad.
Zou gelijk voor de Abarth gaan, stoer ding.
Ja sowieso! Veel mooier afgewerkt en mooier uiterlijk! Ook goede prijs kwaliteit verhouding!
Nee, natuurlijk niet :-) Voor mij alleen ’t origineel! Nou ja, nou ben ik natuurlijk hartstikke bevooroordeeld, aangezien ik dit jaar mijn 2e MX-5 gekocht heb (NB, die ’n NA opvolgt). Ik vind ’t hartstikke tof dat Fiat ’n behoorlijk aangepaste carrosserie & andere motorisering toepast, maar ja ’t design vind ik op z’n zachtst gezegd ’t strakke design vd. MX-5 geen eer aan doen. Het design vd. Fiat is veel te druk, met al die gekke vouwen & die koplampen/achterlichten vind ik nou niet bepaald mooi.
Jazeker, naast de looks zeker ook vanwege de motor. De passie waar de Italianen mee in het leven staan vind je terug in hun auto’s. Motoren die leven, echt aan je echter voet hangen, sturen die de auto direct laten reageren en bijtgrage remmen. Ondanks dat de wetgeving met allerlei nutteloze (elektronische) verplichtingen echte auto’s dood probeert te maken lukt het de Italianen nog steeds om rijders auto’s te maken.
En die 1.4 Turbo is fantastisch. Heb hem in 200PK versie in een Grande Punto Abarth Supersport en dan verbaasd hij je iedere dag weer. Soepel en tam als een lammetje, stationair in zes en zonder bokken met het verkeer mee trekken, of als een beul te keer gaan als de klepel naar beneden gaat en hij in de buurt van de 3000RPM komt. Als je het niet weet denk je dat er minimaal een 2.0Turbo in ligt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).