Laatste vijf SSC Ultimate Aero’s krijgen 1.318 pk

Auteur: , 43 Reacties

Zoals zo vaak het geval is met een aflopende productie van een sportwagen, hanteert ook SSC het Going out with a bang-principe: de laatse vijf UA's krijgen 1.300 pk, dankzij de aandrijflijn uit de nog te verschijnen Tuatara.

De 2013 SSC Ultimate Aero XT, zoals deze limited edition gaat heten, krijgt niet alleen de twin-turbo 7.0 liter V8-motor, maar ook de 7-traps versnellingsbak met flippers van de Tuatara, alsook het koelings-, brandstof- en remsysteem.

Om het helemaal exclusief te houden wordt de lak, met kleuren die door de klant worden uitgezocht, nooit meer op een Ultimate Aero of Tuatara gebruikt.

De Ultimate Aero had drie jaar lang het landsnelheidsrecord voor productiewagens in handen, nu ligt de kroon bij Bugatti. Met de Tuatara hopen ze deze weer terug te veroveren, maar misschien kan het zelfs al wel met een van de Ultimate Aero XT’s…

We hebben trouwens nog één vraagje aan SSC: had de AE niet al 1.300 pk (1.287 hp)?? Wat is dan de meerwaarde van deze supercar? Die 13 hp meer? Het maakt ook niet uit, het blijft een beest natuurlijk.

Even op je gemak alle specs van deze topper (vol met rare Amerikaanse maten) nalezen? Dat kan HIERRR. Computerschetsjes vol tornado’s (het tornadoseizoen was niet zo zwaar dit jaar, dus dan mag het) zie je hieronder.



43 reacties

Een jaar lang je auto voltanken met korting Bepaal zelf wat je betaalt!.
P.I.M.P
Heb het altijd een tekort komende auto gevonden. Misschien wel omdat 1.300 pk uit een 7.0-liter V8 niet meer zo speciaal is. Genoeg Corvette’s die met 1000+ wiel pk’s rondrijden, ook bijna 1.300 pk aan het vliegwiel. Ook altijd een “knutsel project” gevoel gevoel gehad bij deze auto. Blijft echter wel een mooie prestatie, het snelheidsrecord afpakken van Bugatti.
Dikke Paint skills zie ik al weer. Weten we ook weer hoe serieus dat te nemen is xD

Ben wel nieuwsgierig naar hoeveel van die dingen er dan verkocht zijn, en of die Tuatara al af is?
Roze met paars dan maar? Weet je zeker dat je meer opvalt dan een Vaggati.
@smoked: Nee joh, het is een Buvaggi Volksron ;) .
Dus…
De helft crasht waarschijnlijk al binnen een paar maand.

OT: Ben nooit echt fan geweest van dit model maar snel issie wel!
@bruinbeer: da’s gewoon poëzie, man! Weet je wel half wat die auto kan?
Wel bruut voor een kitcar.
@jrk68: kitcar? Ehm eigen chassis, eigen ophanging, eigen interieur, eigen body. Alleen de motor en de versnellingsbak zijn gebaseerd op techniek van anderen (waarbij de motor enorm op de schop is gegaan).
De auto schijnt verschrikkelijk goed te zijn qua comfort en hoe het vermogen op de weg gezet wordt. Goed ontwikkelde auto voor het bescheiden ontwikkelingstraject (ITT het ontwikkelingstraject van de Veyron), maar meer geld had de auto nog beter kunnen doen uitpakken.

De Tuatara is in bijna elk opzicht iets totaal anders ook al is de aandrijflijn gelijk aan deze Ultimate Aero.

De Normale Ultimate Aero had “maar 1287pk”.

Type: SSC Designed Billet Aluminum V8 Block
Displacement: 387.2 cu.in.
Bore x Stroke: 4.125 x 3.620″
Compression Ratio: 8.975:1
Horsepower: 1287 bhp @ 6075 rpm
Torque: 1112 ft-lbs @ 6150 rpm
Redline: 7200 rpm
@w0o0dy: Wat is je punt?
Wat jij opnoemt gaat ook op voor bv een Westfield.
Hoe indrukwekkend de cijfers ook zijn het heeft de uitstraling en bouwkwaliteit van een kitcar en dan beledig ik nog menig kitcar fabrikant die de bouwkwaliteit beter voor elkaar heeft.
De Ultimate Aero haalde een hogere topsneheid dan de Veyron 16.4 in de handen van een oud baasje op een openbare weg en bleef heel. De auto accelrert tot aan 300km/u net zo snel als de Veyron Ss maar met een handbak en alleen RWD.. dit is geen DHZ-spul ook al is het niet zo mooi en high class als de meeste hypercars.. dit is een hypercar gemaakt door speciaisten met een aerodynamica die door Nasa is geverifieerd… “aerodynamically stable until 270mph”.
Dat jij dan zoiets afdoet als een soort hobby-projectje is nogal aanmatigend, om eerlijk te zijn.
@w0o0dy: alles wat je schreef maakte indruk op mij…behoudens het woordje Nasa…brr…wat een viespeukenstreken leveren die rakkers; beetje een nagalm van Jan des Bouvrie op iedere koffiezetter ;)
@Megakix: lol, super metafoor!! NASA en Jan des Bouvrie. Inderdaad zeg, bedden met NASA foam, etc. Helemaal goed!
@w0o0dy: Dit is echt pure komedie. Big block V8 op ladderframe en wedgeshape bodywork. Yup, echt space age shit. Ware het niet dat ze dit soort dingen als sinds de automotive middeleeuwen maakten. Dit ding is gemaakt voor één ding en die functie vervult het. Laten we het niet mooier maken dan het is. Specs opnoemen die de gemiddelde tunert tegenwoordig ook haalt schiet niet op. Je weet donders goed dat we verder kijken dan dat.
@Dev: Heb ik ergens geschreven dat deze auto space age technologie biedt? Budget was beperkt en dus maak je de basis simpel. Neemt niet weg dat de aerodynamica goed voor elkaar is en de auto door kenners (o.a. Jay Leno en een TopGear artikel) wordt omschreven als erg comfortabel en capabel. Een aantal arabische eigenaars van Veyrons kochten de dag nadat ze waren afgedroogd in een race en na een ritje met de auto allebei een Ultimate Aero….. Zet je dan de ontwikkelingskosten van de Veyron naast het budgt voor de aero dan moet je goed kijken om het staafje van de Aero te zien in de grafiek. Knappe prestatie dus, maar duidelijk geen luxe GT met hyperdrive zoals de Veyron, gewoon good old fashioned supercar.
@w0o0dy:
Eenaantal Arabische eigenaars…aldus iemand op de internets. Kom maar met de bron.
En Jay Leno heb ik nooit op echte kritiek kunnen betrappen bij z’n “tests”.
Het blijft gedrocht met budget techniek en jaren ’90 looks dat nooit op een uitgebreide onafhankelijke pijnbank is gezet.
@rarity: Zou goed kunnen. Goede vriend van me stuurde me een foto door van zo’n SSC Ultimate Aero, toen hij in Dubai was. Als je een beetje aandringt, kan ik die foto hier wel zetten ;) .
@SimonMc:
Ik zeg niet dat er geen SSC in handen van een arabier is. Dat zou prima zo kunnen zijn, maar dan nog staaft het bij lange na niet het bronloze verhaal van w0o0dy.
@w0o0dy: Je schrijft wijselijk niet eigen design want tjonge jonge wat lijkt dit ding toch op een Diablo zeg.
Beat that Bugatti!!!!!!!!
GAAAAAAAAY!!!!!!
@camber24:

Deze is mannelijker dan een Veyron hoor.
Zeggen de vette Yankees in hun SSC tegen de Duitsers in de Bugatti’s: “try to “ketchup” with me”.
Design laat toch te wensen over, verhoudingen en lijnen zijn niet bepaald fraai helaas… Kun je beter voor de hennesey venom gaan
@papa: ..en van het interieur krijg je waarlijk nachtmerries..
Deze was toch enkel RWD hé? WTF!
De foto’s zijn gemaakt door een kind van 5 jaar, maar als ze dat uitgespaarde geld in hun ontwikkeling steken zal het zeker goedkomen met hun nieuwe!

@sir smokalot: volgens mij heeft de nieuwe aandrijflijn maar ongeveer evenveel vermogen omdat ze anders een nog grotere, zwaardere motor zouden moeten gebruiken en de combinatie totaal niet meer te rijden zou zijn.
Want volgens mij zijn er geen productieauto’s met meer dan 1.300 pk hoor.

OT: De Bugatti Veyron blijft specialer, technisch gezien om duimen en vingers bij af te likken.
Bij zo’n auto heb ik echt het idee dat het blok nooit de 5000 km aantikt. Voor die tijd is i al minstens 2 keer compleet gereviseerd of totaal in de soep gedraaid.

@maurits123: Lol, in de jaren 80 haalde BMW uit een 1,5 liter 1500 pk. Die 7.0 V8 blijft HEUS wel heel…

Oh ja nog iets. Die 1.0 EcoBoost van Ford schijnt er in een 180 pk variant te komen. Dat is maar een klein beetje minder pk per cilinderinhoud dan bovenstaande. U verwacht dat Ford mensen een 5000 km-revisie gaat aanpraten?
lol
http://i.imgur.com/vdjgl.jpg

ze kunnen mischien met hun opvolger de record verbreken ,maar aan de kwaliteit van de veyron kunnen ze nooit geraken.
En waar willen zij de topsnelheid uitproberen?
Juistem.
@kangoohater: zat plekkies hiervoor in de USA..kijk maar op jijbuis.com of de zoutvlakten.
@kangoohater: je bedoeld zeker Jeruzalem….. Hahahahahah
@ autoblog: ik wil niet vervelend zijn maar 1.318 pk – 1.287 pk = 31 pk toch? Ik zou dit verschil er namelijk graag bij willen hebben….. ;-)
Nog steeds een minimaal verschil, en je vergelijkt Amerikaanse (bhp) met Europese (PS) pk’s :)
ik ben zeer benieuwd wat da jongens bij SCC nog allemaal uit hun mouw gaan schudden. Het zal nooit van het luxe caliber a la veyron zijn, maar toch, ben benieuwd…
Deze Diablo rip off mag dan ooit sneller geweest zijn dan een Veyron, het blijft een Amerikaans product. Kan me overigens niet voorstellen dat de NASA zich werkelijk met dit ding heeft bezig gehouden. Qua ontwikkeling en kwaliteit komt dit ding nog niet eens in de buurt van een Corvette, en dat is al plastic. Met andere woorden, ik vind het helemaal niks.
Dus eigenlijk verkopen ze hun mule cars als special edition.
@HzR:
Lol je moet idd wel een enorme ezel zijn als je zoveel geld uitgeeft voor dit stuk prehistorische techniek in een mislukte Diablo jas.
Voor iedereen die denkt dat de Veyron the be all end all is en dit een POS… een (verre van objectieve) video die wat feiten naast elkaar legt. De gruwelijke complexiteit van de Veyron motor en de hogere turbo-druk zijn wel iets om even over na te denken… hoe kan een kleinere motor met minder turbodruk meer koppel en vermogen leveren dan de 8 liter motor uit de Veyron?

Het gedeelte over het interieur onderschrijf ik niet, er zitten behoorlijk wat punten in waar je de voorliefde van de “schrijver” in terug ziet… Maar ook een flink aantal feiten die je beeld zouden kunnen “resetten” als je er voor open durft te staan.

http://www.youtube.com/watch?v=1gVn2h5XeWg
@w0o0dy:
Hoe kan een kleinere motor met minder turbo’s meer vermogen hebben? Uh. Welkom in de wereld van tuning. Ook iets met duurzaamheid enzo. Een motor op een dyno zetten is 1 ding. 200 uur zonder info over turbodruk en het aantal uren daadwerkelijke redline (geen 200 non stop, onmogelijk) helemaal nutteloze informatie. De Cw waarde in top speed modus van de SS is 0.348, hetgeen het totaal (CdA) op 7.75 brengt, vergelijkbaar met of lager dan de SSC.
En NASA test alleen de statische stabiliteit van de aerodynamica. Vergeet ook niet het gedweep van Vector (W8)met NASA destijds. Ook zo’n auto die z’n torenhoge beloftes kon waarmaken (…). ;)
@rarity: ehm iets beter lezen… minder turboDRUK (lagere boost) dus. Oftewel dat blok levert meer vermogen en meer koppel ondanks een kleinere inhoud en slechts 2 turbo’s ipv 4 terwijl de turbdruk bij de Veyron hoger is…

Los van het feit dat ik de Veyron motor te groot en te zwaar vindt is het ding zo complex dat het de efficiency schaadt en hoe meer onderdeen ho meer er stuk zal gaan op de lange termijn. Nou rijden Veyron eigenaren vrijwel niet met de auto en staat een groot aantal al weerin de etalage maar ik wil wel eens zien hoe duuzaam die aandrijving werkelijk blijkt te zijn…
@jrk68: Bouwkwaliteit kun je niet beoordelen vanaf een foto, maar alle bodywork bleef wel op de plek bij meer dan 400km/u en dat kun je van sommige duitse sportwagens die door tuners zijn aangepakt niet zeggen…

Dat jij het ding lelijk vindt maakt je beoordeing erg subjectief en niet echt op feiten gebaseerd.

@Megakix: Waar vind je even een windtunnel die kan testen hoe een auto zich gedraagt bij 400+ als je in de VS auto’s ontwikkelt? Denk dat de keuze niet direct megagroot is.. Nasa kan dat kennelijk wel.
@w0o0dy:

welkom terug maat ..

je ziet dat het niveau hier nog niet echt gestegen is ..

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).