Lakverzegeling: goede zorg of weggegooid geld?

Auteur: , 61 Reacties

Wanneer je auto voor jou meer is dan alleen een vervoersmiddel van A naar B, dan ben je hier zuinig op, en wil je graag dat deze er altijd zo goed mogelijk uit ziet. Een verzorgingsproduct voor de lange-termijn is lakverzegeling. Maar wat is dit precies?

In het kort komt het er op neer dat lakverzegeling een behandeling is, die je autolak voor langere tijd beschermt tegen invloeden van buitenaf (vuil hecht zich minder snel), terwijl het je vierwieler tegelijkertijd van een mooie glans voorziet. In tegenstelling tot een wax is het een acryllaag, die als het ware (machinaal) in je lak wordt gemasseerd, in plaats van er op aangebracht. Hierdoor lopen de garantietermijnen van het product op tot maar liefst 5 jaar voor een nieuwe auto.

Overigens betekent dit niet dat je je auto vervolgens vijf jaar lang niet meer hoeft te wassen, regulier onderhoud aan de buitenkant dient gewoon gedaan te worden. De behandeling zelf neemt één tot anderhalve dag in beslag, en, je raadt het al, hij is niet goedkoop. Wij staken ons licht op bij Protech in Leiden, die prijzen hanteert van tussen de 620 en 1.170 euro. Een serieuze bak met geld, maar zeker wanneer je veel waarde hecht aan een goed voorkomen van je Heilige Koe (en er ook eentje rijdt met een dagwaarde die wat hoger ligt dan die van de gemiddelde sloopmobiel) het overwegen waard. En ach, als je ook al poetsbeurtjes van 10.000 dollar hebt..

Dan nu de onvermijdelijke kijkersvraag: wij horen graag van de lezers of jullie hier ervaring mee hebben, en of deze negatief of positief is. Raad je je mede-autobloggers aan om lakverzegeling te gebruiken, of juist niet, en zo ja/nee: waarom? Of had je voor dit topic dezelfde reactie als iedereen die ondergetekende er over vroeg: ‘wat de ne#k is lakverzegeling?’

Wil je je lakbescherming overigens helemaal naar het volgende niveau tellen, dan is de nano-coating die de Technische Universiteit Eindhoven deze week naar buiten bracht wellicht iets. Hiermee schijnt slechts een regenbui je auto al schoon te maken. Helaas voor de liefhebber bevindt dit zich nog in de onderzoeksfase, dus in de praktijk heb je er (nu nog) weinig aan.

In onderstaande video doet Mike Brewer (die van Wheeler Dealers) met een stukje show a la ‘Amazing Discoveries’ er omheen uit de doeken wat lakverzegeling inhoudt. Sort of:



61 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
bij een toyota of lexus zouden ze dit standaard moeten doen. de lak springt er al af als er een blaadje op valt.
wat een drama heb ik daarmee ondervonden zeg. na 4 jaar de hele blanke lak er afgesprongen op meerdere plekken, vol witte plekjes waar de veel te dunne zwarte lak er is afgesprongen, en zo voorts.

voorheen ford, amerikaans (diverse) en bmw gereden en nog nooit zo’n dramatisch beschadide auto mee hoeven maken.

IEdere keer als ik hem was zie ik wel weer een nieuwe onverklaarbare lakbeschadiging.
@wimbers: op deze reactie ga je commentaar krijgen van RedBeams (vertegenwoordiger van Toyota).
@desoper:

Zozo helderziende…blijkbaar heb je nog steeds niks opgestoken van je domme opmerkingen.
@wimbers:
Misschien is wassen met staalwol toch niet zo’n goed idee.
@wimbers:

Dan ben je genaaid waar je bij stond…had zo te lezen een vag logo op horen te zitten ;)
@wimbers: Ik heb een Toyota van 16 jaar oud, staat nog prachtig strak in de mica-lak. De Lexus van mijn collega, 1 jaar oud, is al meerdere keren naar de spuiter geweest omdat de zwarte lak vogelpoep van nog geen 24 uur oud overleeft.
@Jochempie: Edit: NIET overleeft.
@wimbers:
same here, een vriendin van me heeft een nieuwe Auris gekregen, had een paaltje links vooraan aangetikt bij het parkeren (vrouw vs parkeren..) en de lak springt er zo af, je kon erna zelf gewoon de lak er verder ‘afpellen’ eigenlijk, nog nooit zoiets gezien met een nieuwe wagen.. en daar begon het na 1 dag(!) al te roesten ook!
@wimbers: Hoho! Mijn Starlet uit 1990 heeft nergens last van hoor! Maar ik ben met je eens dat de nieuwere modellen niet meer die oerdegelijke supergiftige keiharde blanke lak hebben, jammer
Carclean ofzo had dat Waxoyl onzin eens getest, het was gewoon een sponsje dat ze bij de dealer lek moeten prikken en over de auto aanbrengen. Je kon beter zelf een sealant kopen, evengoed/beter resultaat en weet ik hoeveel goedkoper.
@mierenneuker: http://forum.carclean.nl/cc_postst9195/TEST-WaxOyl-100-Lakpantser.aspx
Sealen heeft wel degelijk nut, maar af fabriek/van de dealer is dus weggegooid geld.
Een verzegeling is wel oké, mits goed aangebracht. Veel ervaring met Waxoyl. Dat verschil is echt wel merkbaar. Al gaat een kras er heus wel doorheen, wassen is een stuk makkelijker. En de glans is prima. Al denk ik dat voor de liefhebber, die vaak wast, poetsen met goede spullen altijd nog nummer 1 blijft.
Bij een rode auto zeker doen, of je moet van roze houden.
@norge: Met een UV bestendige blanke laklaag zal een rode auto nooit roze worden.
@norge: Lijkt me toch niet dat ze nu nog steeds roze worden?
@RoT___: dat worden ze wel:) als blanke lak 100% uv bestendig is kun je geen kleur meer zien:)
Mijn allereerste auto, een Seat Ibiza uit ’92, had voorheen diepblauwe lak waarschijnlijk, maar toen ik m kocht was dit al mat lichtblauw. Maar met een aanschafprijs van 950 euro ga je daar verder niets meer aan doen natuurlijk.

Lijkt me wel het overwegen waard als je een dikke cabrio a 100 k koopt bijvoorbeeld.
@sir_smokalot: Ik moet zeggen, dat ik elke week mn autootje was, en als het mooi weer is poets. En hij is nog steeds mooi rood die ’99 Arosa SDi!
Ga ik net een bezoek aan de lamborghini fabriek boeken, zijn de op vakantie, grr. Gelukkig nog zat mooi te zien in Modena. Iemand nog tips?
@ferrari94tr: Pagani zit daar ook geloof ik.
@E34M5Touring: Klopt ga ik ook naartoe.
@ferrari94tr: Mooi tripje zo te horen! Enjoy!!
Op mijn 12 jaar oude auto zit Wax Guard van Cartec, volgens een stikker die ik ontdekte. De lak is nog prachtig, dus het lijkt te werken. Aan de andere kant: geen idee hoe goed de lak geweest was zonder dat spul.
Ik neem aan dat het er nu zo zoetjes aan wel af zal zijn. Maar dan nog: de lak is er erg goed aan toe.
@mout: Op de 11 jaar oude Italiaan is, op schade na, de lak ook nog mooi. Terwijl ik alles behalve een poetser ben, pas zodra ik het nodig vind maak ik hem schoon. Laatst bij oriëntatie ronde langs dealers meerdere keren te horen gekregen dat hij er netjes bij stond.
@sir_smokalot hahahahaha +1
ik gebruik gewoon Meguaires, normale prijs en uitstekend resultaat.
Auto die schoon regent? Laat ze dat product maar eens snel ontwikkelen, ben benieuwd! Sowieso zijn behandelingen waar vuil minder snel hecht prettig, vooral kapot geslagen insecten zijn hardnekkig, al helemaal op donkere auto’s. Enige voordeel van deze bagger zomer trouwens, geen vliegen!
Heb ervaring met Waxoil, Diamond-Brite, GardX, Protech en nog een paar onbekendere merken.
Zoals hierboven al beschreven is, zoals met alles, goed onderhoud erg belangrijk.
Verder is een professionele manier van aanbrengen ook erg belangrijk.
Een verkoper (of dit nou een autodealer of een poets bedrijf is, maakt niet uit) moet een goede uitleg geven. En moet weten wat hij verkoopt.
Ik ben wel het typische poetsk*tje wat betreft mijn auto.
Mijn advies aan de leek is: bij een professioneel bedrijf een lakbescherming aan laten brengen en je goed laten informeren voor de nabehandeling. In ieder geval NOOIT door een wasstraat met zo’n auto! (ook niet door een krasvrije want dat bestaat niet)
Ik koop redelijk vaak iets bij Carclean, vaak de middelen zoals: Meguiars,Dodo Juice,Mothers,Poorboys,Autofinesse etc. zijn erg goed
Ik heb er nog voor gekeken! Bij DCT in Tielt was het dacht ik 600 EUR voor een volledige beurt van m’n 159 SW met reinigen, polieren, interieurreiniging etc inclusief!

Ik vond het teveel van het goede, vooral omdat ze al 4j is! Dus heb ik enkel maar gekozen voor het polieren (200 EUR) en wax ik zelf m’n auto elke 5-6 maand!
Wat dachten jullie van een transparante wrap?
@jackass266: Hmm, niet zo spannend als Jackass denk ik..
Trek ik mij eigenlijk geen bal van aan. Een auto dient om mee te rijden en vuil hoort daarbij. Op tijd en stond wassen is voor mij goed genoeg. Maar ik rijd dan ook geen zeldzame of speciale wagens die de moeite zijn om te bewaren/koesteren.
@dbonline: Precies mijn gedachten. Binnenkant moet schoon zijn, buitenkant maakt niet zo veel uit.
‘Lakverzegeling’ is louter marketing, het is een sealant met een andere naam en prijs.
Het beste is om elk jaar de auto te (laten) poetsen en een laagje sealant erop. Of om het half jaar poetsen en een wax (voor de extra glans).
Nog beter is layering, eerst een laag sealant en gelijk een wax erop. Maar dat is een techniek die weinig detailers beheersen.
http://www.webbrug.nl/galleries/detailing/
@theuving: “beheersen”? Wat een onzin. Layering is gewoon sealant aanbrengen, uitpoetsen en een carnauba was eroverheen zetten. Iedere idioot kan dat in feite.
@Benjamin1: Dat is dus niet de juiste methode :+)
@theuving: YT link die begint bij de juiste tijd werkt niet, ff zelf doorspoelen naar 4.14
http://www.youtube.com/watch?v=We_x09XCf6I
@Benjamin1: Ik heb het nog even opgezocht, bij Drive demonstreerde ze ook de juiste methode.
http://www.youtube.com/watch?v=We_x09XCf6I&t=4m14s
Oh, ik laat ‘m altijd hier detailen (incl. lakverzegeling is mij verteld!), maar 7 piek!:
http://media.nu.nl/m/m1ezi3ba0p5h.jpg
Ik heb mn Classic Cabrio in de Diamond-Brite laten zetten. Velgen ook en mn kap is gecoat. Zeer zeker een verschil te zien! Ik denk dat ook hier gewoon veel kwaliteitsverschil in zit. Waxoyl? Neuj. Protech goed aangebracht? Zeker!
auto die schoon wordt, als het regent! Zou ik geen vuile auto meer zien!
Auto staat in de keramische lakverzegeling CQuartz. Ziet er goed uit, zit nu pas 2 maanden ofzo dus over duurzaamheid kan ik weinig zeggen. Koop alles bij Carclean, geweldige mensen/ winkel.
Heb net m’n Accord opnieuw laten behandelen (had wat schade.. :( )met Protech, in 1 woord GEWELDIG !! MAAR… onderhoud van je gesealde heilige koe is zeker zo belangrijk.
Mijn moeder heeft het laten doen bij haar nieuwe x3.
Na een jaar blinkt hij nog altijd als een spiegel en vuil heeft veel minder impact. Kost wel wat maar is zeker de moeite!
@Benjamin1 Ik heb het inmiddels 1.5 jaar op mijn Swift, en gezien de beading en sheeting zit het er nog steeds op. Over het glimmen kan ik kort zijn, iedere auto die gepolijst is zal glimmen, een wax of sealant is puur ter bescherming.

Ik ken een hoop mensen die roepen dat hun wagen glimt, maar als je dan in de zo’n gaat kijken zie je alleen maar “swirls”….
@mcshine: Zwarte swift? Wel eens gezien op het carclean forum denk ik…
ik seal mijn auto altijd met een dikke laag stof. Als ik hem dan na lange tijd weer was lijkt ‘ie nog als nieuw!

Bij mijn vorige auto kreeg ik eens de opmerking dat die antraciet velgen mooi waren, waar ik die had laten spuiten :-)
Werkt perfect. Ik heb een Peugeot Partner met een Unikleur laten behandelen bij Protech. Na 5 jaar zag de lak er nog gloedjenieuw uit. Aanrader!
Als je een nieuwe auto koopt en je bent een beetje zuinig op je aanschaf dan laat je hem behandelen met Swisstec. Veel beter dan Protec en die andere af fabriek. Zeker dat laatste is niks. Ik heb nu mijn 3 laatse auto’s door SwissTec laten behandelen en ben zeer tevreden. Bij inruil na 4 jaar ziet de lak er nog steeds mooi uit en een keer wassen en hij is weer showroom klaar. Ik heb dit bij een Ford Explorer gedaan een BMW650 en nu zit het op mijn AudiRS5. Tevens heb ik de neus laten wrappen met shield proctection dus steenslag is ook geen probleem meer.
Dus zeker doen als je mooie auto hebt en je bent er zuinig op.
Dan is het devies om gewoon een goede lak te kiezen. Ik rij een normale auto met normale metaliek lak die 13 jaar erop zit en nog prima glanst. Kwestie van juiste auto kopen en zuinig zijn op je auto.
Tip. Ik was eens samen met mijn vader een auto gaan kopen. Daar stond ook een Mercedes A klasse van de eerste lichting. Wat opviel was hoe die auto blonk. Wel gepoetst door profs maar wat ik weet is dat een auto met dramatisch slechte lak ook niet door profs goed meer kan worden behandeld dan alleen de boel te laten spuiten. Wil je een lak kampioen, kijk dan eens uit na een Mercedes.
@capttorch. Ik heb ook een soort shield protection wrap op mijn auto gehad, op de voorkant. Maar op den duur werd deze laag door krassen, mat en zag het er niet meer uit. Bij het eraf halen werd de originele lak voor een gedeelte meegetrokken. Dat werd dus spuiten. Geen steenslag inderdaad maar een matte voorkant. Geen aanrader voor een tweede keer.
Protech is rommel, meerdere klanten van me hebben dat gedaan net diverse wagens(Lexus ls600h, Mercedes s65) en de lakken zien er binnen 1 jaar niet meer uit.
Mequiers is ook rommel en alleen een hype in de ”tunings” wereld.Je betaal veel te veel voor kort resultaat.Buiten dat gooit de importeur er 4 dubbele op de prijs Waarvoor ik het in de States heb gezien.

Op mn werk gebruik ik ook Waxoyl wat de dealer wilt, aardig spul, auto verkleurd minder snel( oude rode of witte wagens) en lang resultaat.Maar mensen krijg 3 jaar garantie op glans op nieuwe wagen maar raad toch aan om elk jaar je wagen keer te behandelen.

Surf city werk ik zelf in de weekenden mee en daar ben ik erg over te spreken kwa glans en langdurig resultaat.Op de Sema in Vegas met de fabrikant staan praten en ook mooie resultaten gezien.Bij de mequiers stand was het om te huilen.
@dahlback: Meguiars springen idd de tranen van in de ogen: wat een Tellsell-rommel. Laatst gekocht, enthousiast een halve dag gepoetst, en het resultaat was niet meer dan redelijk. En na drie wasbeurten zag de lak er zelfs minder uit dan voor het poetsen. Zonde van het geld en de tijd.
@geengeldvooreennieuwe: Dat zijn fillers, product dat de krasjes opvult. Als je het hebt aangebracht ziet het er top uit, maar je wast (of het regent) er ook zo weer vanaf.
@geengeldvooreennieuwe: onzin, Meguiars is duurder dan sommige concurrenten (Poorboys en Mothers bijv), maar presteert in veel gevallen meer dan prima (maar idd, ook niet beter dan sommige goedkopere producten). Tellsell rommel die door de tuningwereld wordt gehyped is het iig niet. Tenzij je de Bug en Tar remover te pakken had, doet het spul gewoon wat het moet doen.
Op carclean.nl zitten heel veel detail-freaks. Sommigen wassen hun auto volgens mij meerdere malen per week, dus wellicht stellen ze hogere eisen dan de meesten van ons. Ze zijn er daar echter heel duidelijk over dat zo’n verzegeling echt maar een paar maanden stand houdt.
Klinkt duur, als je dan toch per se goed wil voorkomen en er voor zoveel jaar mee wil rondrijden laat je hem best eens overspuiten of je legt er een wrap op (en dat moet niet per se zo’n zilveren ding zijn dan, kan ook gewoon blauw, rood,…)
Even een onbescheiden mening geven over het verhaal Protech, dit is echt regelrechte geldklopperij. Ze poetsen de auto en doen er een laagje wax over, en dat zou dan een goede bescherming moeten geven voor jaren en kost honderden euro’s?

Met goeie producten kun je zelf ook een super net resultaat behouden, eens in de zoveel maanden een verse laag wax en hij kan er weer tegen. En dan heb ik het niet over de overgehypede Meguiars rommel die gewoon weg te duur is voor wat het bied…

De auto goed wassen met 2 emmer techniek, en niet de wasstraat in scheelt al veel. En als je krassen of poetskrassen hebt zijn er zat mensen die je auto voor een normaal bedrag kunnen polijsten.
Wat vinden jullie van het merk: Autoglym?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).