Gisteren heeft het Britse Oakley Design, een jaar na aankondiging, het doek van hun versie van de Aventador getrokken. Met wat extra pk's, én (de naam zegt het al) achterwielaandrijving.
Hoewel al menig shopje voorbij is gekomen, is dit (na de Mansory-Lambo) pas de tweede Aventador die daadwerkelijk bestaat, en dan hebben ze er nog een jaartje over gedaan.
De Oakley Design LP760-2 zal worden gelimiteerd tot 5 stuks, maar mocht je een Aventador hebben en een paar onderdelen van het pakket hebben, dan zijn deze gewoon te bestellen. Het vermogen is opgekrikt naar een dikke 770 pk (760 bhp) en 745 Nm, dankzij een ECU remap, grotere airbox, een dikkere pijp in het inlaattraject en een titanium uitlaatsysteem dat zo’n 30 kg aan gewicht bespaart.
Samen met het Zwitserse HRE zijn een set lichtgewicht jetsers gemonteerd, die per stuk 4 kg minder wegen dan standaard. Prima voor het onafgeveerde gewicht dus. Ook zijn de bandjes iets breder gemaakt voor extra grip, en is er een achtervleugel gemonteerd.
De rest van de gewichtsbesparing komt natuurlijk op het conto van de AWD -> RWD transformatie. Volgens Oakley weegt het geheel 85 kg minder, en dat lijkt me een vrij zuinige daling als je nagaat dat de uitaat ook al 30 kg van het geheel schaaft.
Hoe dan ook, de auto beleefde gisteren zijn officiële introductie tijdens het Auto Italia 2012-evenement bij het Brooklands museum in Engeland. Even voor die tijd voorzag Oakley ons zelf van foto’s van de Lambo (in bouwpakket-vorm, met stock velgen), die nu oranje is. Deze vind je in de gallery hier onder. Voor livepics kan je terecht bij de buurman, GT Spirit, die gisteren aanwezig was.
27 reacties
http://www.ps-garage.com/sites/default/files/imagecache/highslide_full/ps_garage_lamborghini_aventador_adv1wheels_3.jpg
Ik ook. ik denk namelijk minder snel door het verlies van de AWD. top zal uiteindelijk wel hoger liggen schat ik zo
Dit is weer een Lambo die jou als bestuurder weer dood probeert te maken (echte Lambo dus!)
pk’s en gewichtsbesparing zijn natuurlijk altijd welkom.
BTW: duurt het echt een jaar om het voorste diff er van onder te doen, er een andere uitlaat onder de schroeven, nieuw setje velgen monteren en een andere luchtinlaat te maken?
Anders zou ik niet kunnen verklaren hoe je 60 pk laat liggen als fabrikant
http://www.themotor.net/index.php?option=com_content&view=article&id=454:brooklands-auto-italia-may-2012&catid=3:shows&Itemid=43
It was a brilliant event.