Lamborghini Urus: Audi TwinTurbo V8 en 2000 kilo

Auteur: , 60 Reacties

Een grote meneer bij Lamborghini heeft nieuwe details vrijgegeven over de Urus. En of we daar nu heel erg blij van worden?

Zo wordt er gepraat over een evolutie van de 4.2 liter grote V8 die we kennen van Audi’s RS modellen. Dit blok kan als TwinTurbo rond de 600 pk gaan leveren in de Urus. Reden dat er voor de V8 met dubbele turbo gekozen wordt is simpel: de motor is compacter en levert een beter koppel, beide belangrijk voor Lamborghini, aldus Maurizio Reggiani -die directeur Research & Development is bij Lamborghini- . De ten opzichte van een V10 kortere motor zou namelijk achter de vooras gemonteerd kunnen worden waardoor de gewichtsverdeling beter wordt. Daarnaast is een beter koppel belangrijker dan piekvermogen voor een SUV, aldus Reggiani.

Een ander ding is het gewicht: ongeveer 2000 kilo mag de Urus gaan wegen. Als basis wordt gekozen voor het PL73 platform, dat ook moet gaan dienen als basis voor de nieuwe Q7, Cayenne en de EXP 9 F, de hondslelijke Bentley SUV. De genoemde basis is echter van staal en daarom zal men gebruik gaan maken van lichtgewicht technieken voor de deuren, motorkap en kofferdeksel om het extreme gewichtstarget te behalen. Hiervoor wordt onder meer gekeken naar een combinatie van magnesium en aluminium. Om in het interieur gewicht te besparen zouden stoelen van met carbon versterkt plastic gebruikt gaan worden.

De Urus heeft nog geen officieel groen licht gekregen van VAG maar de directie van Lamborghini verwacht dat voor eind dit jaar binnen te hebben. Met de Urus verwacht Lamborghini de verkopen bijna te kunnen verdubbelen tot 3000 auto’s per jaar. Op dit moment rollen er 1600 auto’s per jaar van de band. De groei van de productie betekent waarschijnlijk dat men niet meer alle auto’s in de fabriek in Sant’ Agata Bolognese kan bouwen. De laatste assemblage en afwerking zal echter gewoon in de thuisbasis plaatsvinden.

Wat vinden we hiervan? Het relatief lage gewicht voor een SUV is natuurlijk knap, maar een Audi V8 TwinTurbo in een Lamborghini is toch eigenlijk een klein beetje heiligschennis? Of ben ik nu te principieel?



60 reacties

-edit: check, foutje ;)-
ik ben er nog steeds niet over uit of ik hem nou mooi of lelijk vind..
@vliegendetosti: daar ben ik ook nog niet helemaal over uit..

maar ze kunnen beter gewoon dit hele concept inclusief dat motor idee weggooien, die estoque uit de schappen trekken en daar de v12 uit de aventador in lepelen dan heb je een echte dikke lamborghini!
@hulliemam: Die V12 ipv een bi-turbo V8 betekent minder koppel en (nog) meer verbruik bij zo’n zware bak … niet handig.
Ik vind die hele urus maar niks.. Misschien als hij eenmaal geproduceerd is dat hij me wat meer aantrekt, maar nu laat hij me koud!
Tsja de 5.2V10 van de Gallardo heeft destijds ook zijn weg gevonden naar de S6, S8 en R8… Nu is het andersom. Heb daar niet veel moeite mee want vind die hele Urus toch een marketing en verkoop gedreven schijtbak. Een LM003 had er moeten komen!
@audir8v10: De 5.2 V10 van Gallardo is ook ontworpen door Audi AG, dat weet je he ;))
@mark88: (ja dat weet ik, maar werd toch eerst in de Gallardo gelepeld?)
Ik word hier juist somber van. Als hij een v12 zou krijgen had ik dat lelijke uiterlijk vergeven.
@bonkers: V12 TDI van de Q7!
@kp92: Tdi is ook niet zo lekker
Wanneer wordt de Ducati Desmosedici geleverd met deze V8?
@jack_abarth: Google eens op ‘ducati v8’ ;)
Haha, en dan zeggen sommigen dat Audi niet op het niveau staat van BMW en Mercedes.
Haha!
Ze leveren nota bene motoren voor Bentleys en Lamborghini’s !
@philipzuidijk: nee, Bentley en Lamborghini MOETEN motoren van Audi gebruiken. Dat is héél wat anders! En vergeet niet dat Mercedes motoren levert aan Pagani.
@lambo4all: En BMW destijds voor de Mclaren F1
@Junior540: 10!
Geen RS heeft nog het v8 twin turbo blok toch?
Tot dusver alleen de s6/7/8 dacht ik?
@RudyV: jaa volgensmij ook, en dat is een 4.0, de 4.2 in de RS4 avant en de RS5 is ongeblazen.
OT: ik vind het best een gave auto maar hij haalt het bij lange na niet bij de estoque! Dat er een V8 in komt, naja lekker boeiend zal hem toch nooit kunnen betalen.
@RudyV: sorry, het gaat om een evolutie van de huidige ongeblazen 4.2 V8, dat stond er inderdaad wat rommelig. Artikel iets aangepast.
@CasperH:
Lekker blok is dat… hoogtoerig! Vader van mn beste vriend had een rs4 cabrio met dat blok.
Echter zal er met twin turbo weinig van het hoogtoerige overblijven.
Wat is dat voor spul in het interieur? Dat gevlekte?
@jordy14: Dat lijkt mij op namaak marmer, of in ieder geval een poging tot
@3rNsT:
Of gewoon een lelijk composiet materiaal
@3rNsT: goed, het is nog vroeg staat gewoon in de tekst, met carbon versterkt plastic
@3rNsT: oh sorry, zit op school dus kan niet alles snel lezen.
Ik zou een v8 doodzonde vinden:(
Denk alleen al aan het geluid van een v10/v12.
Niet Alleen dat, een q7 v12 tdi heeft ook een v12, en ik vind Als supercar bouwer dat je daar niet onder moet doen.. Breng desnoods net als de q7 meer modellen uit.. V8 als instap met 600pk, v12 als top met 800/900 pk pf zo:)
@easygoingmartin: Zoals vermeld in het artikel willen ze de motor achter de vooras plaatsen.
Een v12 zou in dit geval ongeveer op je schoot terecht komen.
@easygoingmartin: niet dat het nodig is om de motor achter de vooras te plaatsen, de meeste SUV-rijders rijden waarschijnlijk nooit op het randje
@desoper: daarom, het is niet nodig..

En ik weet dat een v12 zwaarder is, maar dan moeten ze hem maar niet van staal bouwen,dat chassis.. Duur word hij toch wel, dus nog duurder door carbon geeft voor ons normale burger toch geen verschil..
@desoper:

Het is wel zo prettig als je pakweg 200km/h rijd en je moet in de ankers met een hoge wagen, dat de motor dan tussen de assen zit.
@jack_abarth: Dat vraagt om toelichting.
@desoper:
Google eens op: “de wet van newton” & “kracht maal arm”
@desoper:

Probeer dit buiten eens uit: Ga staand fietsen op een aardig tempo. Ga op je pedalen staan en hang boven, het liefst voor je stuur uit. Knijp nu je voorrem maar eens goed in.
@jack_abarth:
En film dit alles voor een ultieme faceplant!
@desoper: zit nu in een rolstoel, en krijgt voeding toegediend door een slangetje
@desoper:

Stoeprandje?????
@jrk68: haha, ja daar zijn de meeste SUV-rijders dan wel weer goed in.
gedwongenleaser
Moeeeeeeeeeeeehh
Kan me nog herrinneren dat meneer winkelmann een paar maanden geleden zei dat Lamborghini nog laaaaaang niet aan de turbo’s zou gaan…
Pfff wat een lelijk hok vind ik dit persoonlijk.
Maar ach zolang er mensen met veel geld en weinig smaak zijn zal het vast goed verkopen.
Dit ding gaat verkopen als een malle! Al zit er een diesel in. Ja, ik zei het: “een diesel”. De meeste mensen kunnen een Lambo pas betalen als ze oud en dus zo lenig als een blok beton, zijn. Even soepel in een Aventator glijden is er dan niet meer bij. Voor deze mensen is deze Urus perfect. Een echte ‘brute’ Lambo, waar je gewoon in kan stappen, zitten, mee kan parkeren, rijden, de kleinkinderen meenemen, golftassen achterin passen. 1.500 stuks lijkt mij aan de lage kant, tenzij die lekker onbeschoft veel gaat kosten.
@beiersmeisje: Gewoon een Audi met wat grote lambo-koelgaten. Gaaf hoor.. Puur omdat er een stier op je motorkap staat..
De LM002 had tenminste nog een V12!
Vind deze Urus he-le-maal niks, had toch liever gehoopt dat ze een echte dikke offroader zoals de LM002 zouden bouwen, een soort Bowler Wildcat. Een Lambo voor off-road. Dan had er wat mij betreft zelfs een diesel in gemogen! (V12 diesel anyone?). Een auto waar je je gewoon even mee inschrijft voor de Dakar.
Maar nu vind ik het helemaal niks, weer zo’n softroader. Als je hard over het asfalt wil, dan neem je toch gewoon een normale Lambo? Of met de kids achterin een lagere auto als de Panamera of Quattroporte? En wat een geldverspilling dat ze op een enorm zwaar stalen chassis wat carbon gaan plakken…
@audirs3: 1 woord, 1 verklaring: status.
Eigenlijk is de keuze voor een V8 achter de vooras wel begrijpelijk.
Lambo monteerd al jaren lang hun motoren in de lengte richting en dan is een V8 natuurlijk een stuk korter dan een V10/V12. Maar een SUV is breed genoeg om zelfs een V10 in de breedte nog fatsoenlijk achter de vooras kwijt te kunnen. Waarom doen ze dat dan niet?
@bullgod76: Wat dacht je van de versnellingsbak…
Wat een gelul die hele suv. De LM002 was echt dik. Een monster wat overal overheen reed. Als dit nou een lm003 zou worden zou ik het prima vinden. Maar het word een gedeeld chassis(van staal!) Met een gedeelde v8 met turbo’s… Waarom doet lamborghini dit? Vag verdient toch genoeg met de cayenne als uitmelk apparaat dan kunnen ze tog ook gewoon weer een monster bouwen. Net als de veyron de top is van de. Gt’s. De lambo als allesovertrevende trap van de suv’s. Dit concept vind ik echt maar suv, niet gedurft en saai. Zo jammer.
Twin Turbo is zo gek nog niet met zo’n gewicht. De V10 en V12 hebben teveel toeren nodig om genoeg kracht te leveren om dit gewicht comfortabel weg te trekken. Je hebt een vlakker koppelkromme nodig. Wel jammer natuurlijk (liever die 700pk Aventador V12) want dit zou dan de eerste Turbo Lamborghini zijn.
@lambo4all

Ja oké daar zit wel wat in.
Alhoewel die Audi-motoren nagenoeg perfect zijn.
@philipzuidijk:
behalve dan de 1.2 & 1.4 TSI. De 2.5 TDI hadden ze geloof ik al verdrongen ;)
T ziet er niet uit. Maar vooruit komt t wel
Groot, loodzwaar, een Audi motor met turbo’s en een stalen basis? En in welk opzicht moet dit een Lamborghini zijn? De LM002 had tenminste een brute V12 in het vooronder liggen, dit is gewoon helemaal niks. Nee, ook zijn uiterlijk vind ik niks.
X6/Cayenne maar als dit hetzelfde blok is als in de Bentley is het altijd goed.
Je verwacht toch van een Leggera (ofzo) sportwaggel bouwende fabrikant dat men een lichte auto bouwt, duidelijk onder de 2 ton (dat zal de prijs wel zijn, in Spaaruitvoering)
Had er meer snelheid ingezeten of men had er een kleiner zuiniger (want net zo snel tegenwoordig) blokje in gekent…
Wanneer gooien ze er een superturbo bleumotion hybride kers ecoboost greenline e-tron cleandiesel tdi i twinair knuffelmotor in?

Als dit zo doorgaat komen ze misschien nog wel eens met iets functioneels als een suv ofzo…
LambAUDIni,…klinkt als een mislukte boeienkoning…
We kunnen discussiëren over het nut van SUV bij lambo ( belachelijk natuurlijk maar Europa is passé),
Echter wil je echt geen hoogtoerige motor in een 2000kg wegend hok! Een koppelrijke blok met automaat is de enige keuze, en diesel is in dat opzicht mogelijks nog beter, kijk maar naar cayenne! Wie een rijders auto wilt koopt geen SUV, dat staat vast!
Het ziet er raar uit, die Lambo SUV. Kleine carrosserie en hoppaa met grote wielen eronder! Hij staat ook beetje te hoog.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).