Lamborghini-verkoop in China stijgt dit jaar minder hard

Auteur: , 38 Reacties

Zowaar een verkapte winstwaarschuwing van Lamborghini. Verantwoordelijk hiervoor: de spreekwoordelijke rem op de economische groei in China.

Lamborghini biedt kostbare speeltjes aan voor rijken, en de alsmaar toenemende groep geldsmijters in China zet de bolides uit Sant’Agata Bolognese nog steeds ver bovenaan hun verlanglijstje. Levert leuke clubjes op, al die superwagentjes van Duits/Italiaanse origine. Vorig jaar nam het aantal verkochte Lambo’s in China dan ook toe met 70 (!) procent (tot 342 units).

Komt de Lambo-groeispurt van de laatste jaren tot een eind? Niet volgens de verwachtingen van marketingmeneer Christian Mastro, al zal het aantal verkochte auto’s stukken lager uitvallen. Zo’n 30 á 20 procent groei in 2012 is waar op gerekend word. En als dit zou kloppen voor Lamborghini, kan iedereen op zijn klompen aan voelen dat dit ook voor die concurrent uit Maranello geldt.

Lamborghini laat het er echter niet bij zitten en breid het aantal Chinese dealers uit tot 20 stuks. Daarnaast gaat het marketingbudget omhoog met 20%. Maar stel, de keuze voor een Aventador heb je als rijke Chineesmeneer al gemaakt, hoe lang is dan de wachttijd? Welnu, dat is nog steeds 18 maanden. Het merk hoopt dit jaar 900 Aventadors in elkaar te schroeven, en 80 daarvan gaan naar de Aziatische grootmacht. Deze batch is dus al uitverkocht.

Hoe dan ook: China was vorig jaar Lamborghini’s grootste afzetmarkt. De vraag is: kunnen we dat in 2013 nog steeds zeggen?



38 reacties

lijkt me kut.. 18 maand wachten op een auto, heb je hem eindelijk sta je bij het stoplicht direct naast alweer een nieuw model..
@dennisr: … waar minstens 24 maanden wachttijd op zit ;)
@dennisr:

dat 18 maanden wachten is toch een grapje ..

kan je je helemaal VIP voelen als ze “heel erg” hun best gaan doen om em binnen 4 maanden voor de deur te zetten ..
@dennisr: als je zo’n auto kan veroorloven kun je best een paar duizend eurie bijleggen om die wachttijd te verkorten. had een rijke arabier ook gedaan :p
Ik denk van wel, kijk maar eens naar bijvoorbeeld Europa. Ik zie de (automotive sector) cijfers nog steeds netjes groeien, ook de ‘premium’ sector. Dus geld voor een auto heeft men altijd wel over zo te zien.
en het slijten aan en in België is ook voorbij….
komt omdat ze in 2011 nog volop in een midlife-crisis zaten ..
Ach nee toch!
Prachtige auto’s maar die turbo’s maken het net een stofzuiger.
@priusredbenzine:

Welke turbo’s?
@bozewolf: Gallardo heeft turbo’s, ging er vanuit dat ze die ook in de aventador stopten?
@priusredbenzine: Gallardo heeft ook geen turbo standaard alleen de UGR versies en die doet Lambo niet zelf.
@E34M5Touring: Oké, mijn fout. Toch vind ik ze niet echt mooi diep brullend klinken.
@priusredbenzine: No worries mate!!!
@priusredbenzine: En een prius wel zeker?
@syliaca: haha al de zoveelste reactie. Betekenis achter mijn naam is heel simpel: benzine besparen de Maserati. Die klinkt verl lekkerder.
@priusredbenzine:

prachtige turbo,s .. maar dat plaatwerk maakt het net een kruimeldief ..
@lincoln: Je bent zelf een turbo
@priusredbenzine:

ouwe kruimeldief ..
@lincoln: Zijn we het toch nog over elkaar eens.
@priusredbenzine: de gallardo heeft geen turbo’s en de aventador ook niet!
@lambo4all: Sorry ;)! Toch vind ik het zoals hierboven niet een mooi diep brullend geluid.
@priusredbenzine: moet je er eens naast gaan staan in het echt, dan hoor je er toch echt meer geluid uitkomen dan die grasmaaier van een prius.
@tuning: wel eens naast een Maserati gestaan? ;) leuk dat er zo op mijn naam gereageerd wordt zonder de echtr betekenis erachter te kennen.
Maar komt de grote groei in China ook niet onder andere doordat er niet echt een tweedehandse markt is in en rondom China. Dus als ze een Lambo willen kopen, moet die wel nieuw zijn. Bij de buren kijken voor een tweedehands exemplaar heeft ook weinig zin. In Europa en de VS is er een grote tweedehandse markt met Lambo’s en is de verleiding groot om een tweedehands exemplaar te kopen. Wat denken jullie?
@e550: Nee ik denk het niet. Het gaat om serieus geld. Een Aventador kost daar geloof ik 1 miljoen dollar. Het aantal miljonairs neemt gewoon heel sterk toe. Dat die groei verzadigd is niet vreemd.
gedwongenleaser
@raphael: hoe kom je erbij dat er sprake is van verzadiging? Er wordt nog steeds gesproken over een groei van minstens 20%. Los van dat komt het over als dat je verzadiging ziet als logisch gevolg van een sterk groeiende markt (de miljonairs waar je het over hebt). Ik hoor graag hoe je aan die redenering komt, het zou namelijk logischer zijn dat er geen groei meer zit in een markt (er komen niet meer miljonairs bij) met als gevolg dat verzadiging van de markt voor een bepaald product.
Geen geld voor een Lambo? Stelletje armoedzaaiers toch…
@norge: Jij zult ook niet ver komen, ben ik bang. Ken je situatie niet maar de reactie zegt genoeg.
@priusredbenzine: thats life ;)
@norge: trek het niet aan, iemand die Prius in zijn naam heeft stan zij het.
@meneersander: Sander, de Prius red de benzine voor mijn Maserati. Er zijn genoeg alternatieven, Lambo is niet mijn favoriet. Dan koop ik liever een grancabrio ;)
@priusredbenzine: Nee, de Prius pretendeert ons heiland te zijn, niets is minder waar…
gedwongenleaser
@priusredbenzine: blijft toch leuk he als er blindelings op je ‘naam’ wordt gereageerd :).
@gedwongenleaser: inderdaad :) ik betwijfel of hij daadwerkelijk mijn benzine spaart, want die energie komt niet alleen van windmolens ben ik bang… Ik vind het ook een van de lelijkste auto’s, dus ik deel de mening van de meesten hier.
Alsof een ‘economische vertraging’ ooit miljonairs heeft tegengehouden hun speelgoed te kopen…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).