Lamborghini zegt “NEIN” tegen turbo’s. Voorlopig.

Auteur: , 48 Reacties

Lambo-CEO Stephan Winkelmann heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij niet zit te wachten op de komst van turbofluitjes in zijn supercars. Dat was vier jaar geleden zo, en dat is nog steeds zo. Tenminste, dit decennium nog wel. Maar daarna?

Meerdere turbo’s per motor. Het is de onontkoombare trend in autoland van de laatste jaren. En de nieuwste ontwikkeling op dat gebied gaat zelfs nog verder, want diverse fabrikanten komen spoedig met tri-turbomotoren in hun auto’s. Zoveel mogelijk drukvulling waardoor het lijkt alsof je geen drukvulling hebt. De 991 Turbo moet er aan geloven en hetzelfde geldt voor de M-diesels uit Beieren. Meer vermogen terwijl fabrikanten in hun persberichten trots kunnen melden dat het verbruik weer zoveel procent is afgenomen. Want efficiënt, dat zijn ze dan weer wel.

Ondertussen neemt BMW drastische maatregelen om het motorgeluid -dat door turbo’s gedempt wordt- op peil te houden, en laten ze in de M5 zelfs een roffel uit de subwoofer komen. Lamborghini (en Ferrari, fo that matter) ziet er nog steeds niets in. Tegenover AutoCar laat Winkelmann weten het niet waarschijnlijk te achten dit decennium nog te switchen naar drukvulling. De opvolger van de Gallardo, die vanaf 2013 ondergekwijld mag worden, krijgt dus vrijwel zeker geen turbomotor. Applaus!

En de adder onder het gras? Wel, Stephan de maatpak-CEO sluit het gebruik van turbotechniek niet helemaal uit en steekt toch nog even een voet tussen de deur. Als de milieuregelgeving in de toekomst drastisch verandert en Lamborghini nog strenger op de CO2’tjes per kilometer moet letten, wie weet wat er dan kan gebeuren. Bovendien heeft moederbedrijf Audi nooit bezwaren gehad met turbo’s op en aan hun blokjes. Kortom, de komende acht jaar is er geen reden tot turbopaniek bij Lamborghini, maar daarna liggen alle mogelijkheden open. Een quadruple turbosysteem, wellicht?



48 reacties

Tsja, veel mensen zeuren over al die turbo’s maar de auto’s worden gewoon verkocht. Keuze heb je echt wel. Het is zuinig, snel en je hebt toch nog een redelijk mooie geluid zolang het 6 cilinders blijven. Maar ja, zolang je zelf het niet hoeft of kan kopen, dan ben je helemaal tegen die turbo’s. :lol:
@bmwmaaktrijdengeweldig: Precies!
Maar zouden klanten die het betalen kunnen ook voorstander zijn van uitlaatgeluid uit je soepwuffer?
@mout: Als die mensen het kopen, dan lijkt me dat duidelijk.
@bmwmaaktrijdengeweldig: Als het een optie is die je tegen bijbetaling kunt krijgen: ja. Als het onder een sausje marketinggewauwel stilletjes wordt ingemasseerd: nee.
@mout: als klanten geen voorstander zijn dan kopen ze die auto omdat ..?
Ferrari ziet er nog steeds niets in… Wat dan met de 208, de 288 en de F40?
@StijnB: was ook mijn eerste gedacht toen ik dat las.

Van mij mag Ferrari gerust een turbo-auto maken, zolang die maar even goed is als de F40.
Neeneeneenee.. Niet zo commercieel doen.. Weg met die Turbo’s!
Niks beter dan een motor zonder turbo’s! Zeker bij Lambo!! http://www.youtube.com/watch?v=Ze5wPSByNx0
Waarom wordt er gedaan alsof turbo’s zo recent zijn?

Bugatti EB110
Jaguar XJ220
Ferrari F40
Porsche Turbo
Lotus Esprit

Om maar es wat te noemen..
@bozewolf: Ik wilde inderdaad ook de XJ220 en EB110 noemen. Die laatste heeft 4 turbo’s…
@bozewolf: omdat ze nu OVERAL turbo’s aan hangen omdat het zuiniger is. vroeger werd het alleen gedaan als er om wat voor reden dan ook geen grote motor in een wagen kon/mocht liggen maar er veel veel pks gewenst waren.
@lambo4all: en bij diesels dan? Die hebben al vele jaren turbo’s.
@lambo4all: Tsja, ik weet niet hoe oud je bent, maar dat lijkt mssn alleen maar zo als je jong bent. Turbo’s waren er altijd al geweest en altijd al populair. Het is slechts de laatste 20 jaar dat er een explosie is geweest wat betreft grote krachtige motoren in Europese auto’s.


En overal tegenwoordig?

Ferrari 458, California, 599, FF en ga maar door.

Lambo Gallardo, Murcielago, Aventador

Aston Martin DB9/DBS, Vantage, Vanquish, Rapide

Porsche 911, GT3, Cayman, Boxster, Panamera

Lexus LFA




De enige fabrikanten die gegrepen zijn door het turbovirus schijnen de grotere Duitse fabrikanten te zijn. En die waaiden altijd al mee met elkaar.




Er is eigenlijk he-le-maal NIKS aan de hand.
@bozewolf: niet te vergeten, group B:
Lancia Delta HF
Audi Quattro
Peugeot 205 Evo2 T16
@hahahi20: +1 voor de 205!
@hahahi20: klopt ook ja. De productie quattro’s en delta’s waren ook fantastisch.


En Japan natuurlijk. Die begonnen er eind 70s al mee. C210, R30, R31, R32, R33, R34 Skyline

Vanaf ’79 in de second gen. Supra t/m 4th gen kon je die met Turbo krijgen.

FB, FC en FD RX-7’s.

Evo’s, elke generatie. Impreza’s, elke generatie.

Mitsu GTO/3000GT

Eunos Cosmo

Toyota Chaser

en zo kun je door blijven gaan.
+1 voor Stephen Winkelmann en Lamborghini. Lekker atmosferische motoren blijven maken, die ook nog een geweldig klinken.
Het geluid van een Lamborghini staat wel ergens in m’n top 10. Dus een goed besluit van Winkelmann!
“de Porsche turbo moest ook geloven aan de turbo…”
Geniaal :D
Stond er niet letterlijk, maar het komt er op neer..

OT: Goed zo winkelmeneer! That’s the spirit!
Laat die grote motoren maar huilen :)
@vale46: aan de tri-turbo that is
Volgens mij het Lambo niet enorm veel stemrecht in het VAG concern dus dit zijn achterhoede gevechtjes.
meer vermogen opwekken met een lichtere motor, dat voordeel vertaalt zich niet alleen in een lager verbruik maar ook in een snellere auto, immers er hoeven minder kilos versneld, vertraagd en van richtig veranderd te worden. Prestatie-technisch is een turbo-motor dus gewoon een rationele keuze. Misschien hebben ze bij lamborghini iets tegen turbos omdat hun autos nu al zonder turbo zo heet worden dat ze regelmatig vlam vatten?
@super: Mwah. De gewichtsbesparing door kleiner slagvolume zie je wel weer terug in leidingen en turbo.
Licht off topic maar wel leuk over gewicht besparen: de ‘nieuwe’ Chrysler 4-cilinder is er in 1.8, 2.0 en 2.4. Het enige verschil is dat ze bij de kleinere slagvolumes extra dikke cilinderwanden + kortere zuigerstangen monteren. Zo is een 1.8 zwaarder dan een 2.4. Downsizing FTW, of zo.
@mout:
het is lastig om aan de exact motorgewichten van turbo/niet turbo motoren te komen (wat nemen ze wel/niet mee?) maar als je bijvoorbeeld naar het gewichtsverschil tussen 4 en 6 cylinder motoren van bmw kijkt zit er globaal een kilo of 30-40 verschil tussen. Ik denk dat een turbo met wat leidingen lichter is, maar goed, de turbo weegt inderdaad ook wat.
Dat voorbeeld van chrysler motoren wat jij noemt valt niet onder downsizing maar onder het voor zo veel mogelijk doeleinden gebruiken van een enkel motorontwerp.
ik ben blij dat ze geen turbo’s willen.
Ik denk niet echt dat turbomotoren slecht zijn voor het geluid, om maar eens zo’n lekkere dumpvalve te noemen, blijft een ontzettend lekker geluid. Ook het aanzuiggejoel van de compressor blijft een prachtig geluid. En ja, een turbo heeft ook een compressor. Dat is namelijk het werkende gedeelte, maar wordt aangedreven door een turbine (vandaar de naam turbo) in plaats van een riem vanaf de krukas in het geval wat vaak een compressor genoemd wordt..
Het principe van meerdere compressor-turbine combinaties is niet nieuw, het wordt al 60 jaar in straalmotoren gebruikt om hogere compressie ratios en fijnere loopkarateristieken te behalen. Het combineren van een turbo en compressor zoals in VW 1.4 TSI blokje is zelfs nog ouder, aangezien het voor WOII al werd gebruikt..
@Darahan: Ik heb mijn turbo eruitgeflikkerd. Al dat gejoel wat jou opwint kwam bij mij mijn neus uit, inclusief dumpvalve gesis en recht vertande tandwielen. Ik miste ook het romantische brom uit de uitlaat, want die heb je niet met een turbo. Ik hoop hem over 2 maandjes weer rijdend te hebben, met de turbo heb ik inmiddels iemand anders blij gemaakt. Ik ben helemaal blij met Lamborghini en Ferrari (458, mooiste geluid ooit).
@midasracer: Nouja, tis dan ook niet een goed vergelijk. Zon midasje is leuk maar je had er maar een klein blazertje opzitten.

http://www.youtube.com/watch?v=y8OjSMvwzIE&feature=related

Niemand kan beweren dat dat niet goed klinkt.

En rechte tanden heb natuurlijk nks met turbo te maken. Dat je daar knettergek van wordt op de openbare weg kan ik me heel goed voorstellen.
@bozewolf: Klein blazertje? Het was een Garret T3, dezelfde die op de Lotus Esprit zat! Alleen de inlaat was kleiner gemaakt vanwege de kleinere motor (dus minder luchtverbruik). Als die klont metaal eenmaal heet was, begonnen in de file mijn remleidingen (die er achterlangs liepen) spontaan gasbellen te produceren. Er zijn ook Midasjes door afgebrand of op zijn minst de motorkap opgerookt. Wel leuk hoor dat iedereen met turbo’s bezig is, maar met warm weer in de file kan dat problemen geven (of fabrikanten moeten extra luchtfans on de motorkap gaan plaatsen, auto’s als bijv. de Renault 5 turbo haden dat). Turbo’s geven meer (potentiele) problemen dan voordelen. Ik ben benieuwd of het aantal afgebrande auto’s gaat toenemen.
@midasracer: Nouja, dan was je set-up gewoon niet goed toch? Waarom een grote turbo gebruiken als je hem dan toch weer restricteert? Dan snij je jezelf dubbel in de vingers.

Pak dan een kleinere. Minder spool, minder hitte, kleiner in formaat.

En dat over brand is nonsens. Hoeveel non-turbo supercars vinden het leuk om spontaan in de fik te vliegen dankzij gebrek aan koeling? Een heleboel!

Tuurlijk worden turbo’s ook warm, maar het hangt er van af hoe je de hele rataplan in bouwt en koelt.

En zoals ik al zei, het huidige monopolie op kansloos affikken ligt bij de atmosferische supercars hoor.
en ALS ze ooit aan turbo’s beginnen. Doe het dan UR style :mrgreen:
Of er nou 10 of 2 turbo’s in een 911 Turbo liggen, dat maatk geen reet uit qua naam……
Ik hoop dat er over tien jaar uberhaupt nog supercars met >6 cilinders worden gemaakt.. Ik verwacht van wel, maar elektrische auto’s maken zo’n opmars nu, bovendien wordt de regelgeving voor autofabrikanten zo snel strenger, dat de uitstoot van 8, 10 en 12 cilinders wel erg drastisch moet afnemen om nog gemaakt te mogen worden. Als turbo’s daarbij helpen; graag…
Gewoon lekker atmosferisch blijven en janken met die motoren. Jumjum! :D
Of er nou wel of geen turbo op zit het kan mij echt niet deren. Geluid is aan te passen en het staat de rijbeleving ook niet in de weg.
:)
Motoren met turbo zijn als bodybuilders met spuiten in hun kont… Indrukwekkend maar fake.
Lang geleden toen SAAB een turbo ergens in een auto plaatste wist ik al dat het afgelopen was met dat merk.
Dat voorspelde ik in 1977. Helaas krijg ik altijd een keer gelijk.

Lamborghini zal nooit een turbo in een Lamborghini proppen. Nog niet in 500 decennia.
@boygeorge: Tsja, dat hele Turbo verhaal heeft Porsche ook de nek omgedraaid destijds..


Ho, wacht…
Turbo’s zijn ook niet lief.
De Porsche 911 Turbo bewijst wel het tegendeel! ;)
Gooi er een lekkere Seat diesel in sou ik zeggen.
Nergens word hier de Pagani Huayra genoemt. Ook een supercar met turbo’s , weliswaar met V12. Zelfde voor de 65 AMG modellen. Worden ook al een tijdje met turbo’s geleverd.
Noble en mclaren mp4- 12c allebei turbo’s niet te vergeten nissan gt-r natuurlijk!
Als je Ferrari gaat vergelijken met een bmw of porsje…tsja dat klopt niet helemaal.
Ferrari is het echte premium, weet je wel met 16 titels in de F1. Lambo is een saaie snelle duitser geworden, het Italiaanse is er af helaas. vag zal heus wel tzt bij porsje wat pikken en erin stoppen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).