Lambo-CEO Stephan Winkelmann heeft er nooit een geheim van gemaakt dat hij niet zit te wachten op de komst van turbofluitjes in zijn supercars. Dat was vier jaar geleden zo, en dat is nog steeds zo. Tenminste, dit decennium nog wel. Maar daarna?
Meerdere turbo’s per motor. Het is de onontkoombare trend in autoland van de laatste jaren. En de nieuwste ontwikkeling op dat gebied gaat zelfs nog verder, want diverse fabrikanten komen spoedig met tri-turbomotoren in hun auto’s. Zoveel mogelijk drukvulling waardoor het lijkt alsof je geen drukvulling hebt. De 991 Turbo moet er aan geloven en hetzelfde geldt voor de M-diesels uit Beieren. Meer vermogen terwijl fabrikanten in hun persberichten trots kunnen melden dat het verbruik weer zoveel procent is afgenomen. Want efficiënt, dat zijn ze dan weer wel.
Ondertussen neemt BMW drastische maatregelen om het motorgeluid -dat door turbo’s gedempt wordt- op peil te houden, en laten ze in de M5 zelfs een roffel uit de subwoofer komen. Lamborghini (en Ferrari, fo that matter) ziet er nog steeds niets in. Tegenover AutoCar laat Winkelmann weten het niet waarschijnlijk te achten dit decennium nog te switchen naar drukvulling. De opvolger van de Gallardo, die vanaf 2013 ondergekwijld mag worden, krijgt dus vrijwel zeker geen turbomotor. Applaus!
En de adder onder het gras? Wel, Stephan de maatpak-CEO sluit het gebruik van turbotechniek niet helemaal uit en steekt toch nog even een voet tussen de deur. Als de milieuregelgeving in de toekomst drastisch verandert en Lamborghini nog strenger op de CO2’tjes per kilometer moet letten, wie weet wat er dan kan gebeuren. Bovendien heeft moederbedrijf Audi nooit bezwaren gehad met turbo’s op en aan hun blokjes. Kortom, de komende acht jaar is er geen reden tot turbopaniek bij Lamborghini, maar daarna liggen alle mogelijkheden open. Een quadruple turbosysteem, wellicht?
48 reacties
Maar zouden klanten die het betalen kunnen ook voorstander zijn van uitlaatgeluid uit je soepwuffer?
Van mij mag Ferrari gerust een turbo-auto maken, zolang die maar even goed is als de F40.
Bugatti EB110
Jaguar XJ220
Ferrari F40
Porsche Turbo
Lotus Esprit
Om maar es wat te noemen..
En overal tegenwoordig?
Ferrari 458, California, 599, FF en ga maar door.
Lambo Gallardo, Murcielago, Aventador
Aston Martin DB9/DBS, Vantage, Vanquish, Rapide
Porsche 911, GT3, Cayman, Boxster, Panamera
Lexus LFA
De enige fabrikanten die gegrepen zijn door het turbovirus schijnen de grotere Duitse fabrikanten te zijn. En die waaiden altijd al mee met elkaar.
Er is eigenlijk he-le-maal NIKS aan de hand.
Lancia Delta HF
Audi Quattro
Peugeot 205 Evo2 T16
En Japan natuurlijk. Die begonnen er eind 70s al mee. C210, R30, R31, R32, R33, R34 Skyline
Vanaf ’79 in de second gen. Supra t/m 4th gen kon je die met Turbo krijgen.
FB, FC en FD RX-7’s.
Evo’s, elke generatie. Impreza’s, elke generatie.
Mitsu GTO/3000GT
Eunos Cosmo
Toyota Chaser
en zo kun je door blijven gaan.
Geniaal :D
Stond er niet letterlijk, maar het komt er op neer..
OT: Goed zo winkelmeneer! That’s the spirit!
Laat die grote motoren maar huilen :)
Licht off topic maar wel leuk over gewicht besparen: de ‘nieuwe’ Chrysler 4-cilinder is er in 1.8, 2.0 en 2.4. Het enige verschil is dat ze bij de kleinere slagvolumes extra dikke cilinderwanden + kortere zuigerstangen monteren. Zo is een 1.8 zwaarder dan een 2.4. Downsizing FTW, of zo.
het is lastig om aan de exact motorgewichten van turbo/niet turbo motoren te komen (wat nemen ze wel/niet mee?) maar als je bijvoorbeeld naar het gewichtsverschil tussen 4 en 6 cylinder motoren van bmw kijkt zit er globaal een kilo of 30-40 verschil tussen. Ik denk dat een turbo met wat leidingen lichter is, maar goed, de turbo weegt inderdaad ook wat.
Dat voorbeeld van chrysler motoren wat jij noemt valt niet onder downsizing maar onder het voor zo veel mogelijk doeleinden gebruiken van een enkel motorontwerp.
Het principe van meerdere compressor-turbine combinaties is niet nieuw, het wordt al 60 jaar in straalmotoren gebruikt om hogere compressie ratios en fijnere loopkarateristieken te behalen. Het combineren van een turbo en compressor zoals in VW 1.4 TSI blokje is zelfs nog ouder, aangezien het voor WOII al werd gebruikt..
http://www.youtube.com/watch?v=y8OjSMvwzIE&feature=related
Niemand kan beweren dat dat niet goed klinkt.
En rechte tanden heb natuurlijk nks met turbo te maken. Dat je daar knettergek van wordt op de openbare weg kan ik me heel goed voorstellen.
Pak dan een kleinere. Minder spool, minder hitte, kleiner in formaat.
En dat over brand is nonsens. Hoeveel non-turbo supercars vinden het leuk om spontaan in de fik te vliegen dankzij gebrek aan koeling? Een heleboel!
Tuurlijk worden turbo’s ook warm, maar het hangt er van af hoe je de hele rataplan in bouwt en koelt.
En zoals ik al zei, het huidige monopolie op kansloos affikken ligt bij de atmosferische supercars hoor.
Dat voorspelde ik in 1977. Helaas krijg ik altijd een keer gelijk.
Lamborghini zal nooit een turbo in een Lamborghini proppen. Nog niet in 500 decennia.
Ho, wacht…
Ferrari is het echte premium, weet je wel met 16 titels in de F1. Lambo is een saaie snelle duitser geworden, het Italiaanse is er af helaas. vag zal heus wel tzt bij porsje wat pikken en erin stoppen.