Lamborghini’s SUV: een eerste teaser & meer info

Auteur: , 48 Reacties

De Lamborghini-SUV die nog lang op zich laat wachten qua marktintroductie beleeft deze maand wel zijn première als concept op de Autoshow van Peking. Om dat te benadrukken stuurden ze vandaag een uitnodiging de deur uit waarop al een stukje van het apparaat te zien is.

Om met het meest verse nieuws te beginnen: Chinese media melden dat er een naam bekend is. Niet Deimos, maar Urus. Overduidelijk een combinatie van ‘urine’ en ‘anus’, maar dat zal men nooit toegeven daar in Sant’Agata Bolognese. Ze zullen het wel weer op een mystieke stierennaam gooien. Overigens dook deze naam jaren geleden al op.

Verder interessant is het gerucht dat hij in eerste instantie als driedeurs komt, in een oplage van maar 1.500 stuks wordt gebouwd en een aangepaste versie van tiencilinder uit de Gallardo krijgt aangemeten: een V10 met 584 pk. Nogmaals, dit is door niemand op de payroll van Lamborghini bevestigd, maar het klinkt niet ongeloofwaardig. En dat de kersrode Lambo-SUV zijn genen deelt met de Porsche Cayenne lijkt helemaal voor de hand te liggen, al zal de ophanging worden aangepast en deels overeenkomen met die van de Gallardo. Het laatste gerucht uit China, het land waar de Urus gretig aftrek moet vinden: er komt ook een hybrideversie met minstens 600 pk.

Verwacht overigens geen terreinmonster zoals de LM002 dat was. Het moet immers een auto worden voor rijke klanten die dagelijks te gebruiken is.

Bekijk de teaser HIER in het groot.



48 reacties

Onnodig.
Pleur toch op man met die SUV
Hoort niet bij zon rasmerk.
Urus = large recently extinct long-horned European wild ox;
considered one of the ancestors of domestic cattle
Oftewel een koe?
@norge: Een melkoe ! Whoehahaha hoe toepasselijk :P
@norge: Haha ,+ 1 k in melkoe…. :oops:
Ziet er bijzonder gaaf uit! Hoop alleen niet dat er veel wordt uitgewisseld met VAG Bentley…
tja bentley denkt ook het gat in de markt te hebben gevonden met hun s,u,v??????????
waarom gaat lambo dit doen,gaan ze straks ook weer
tractors bouwen
@bobodotcom: Weer?
@norge: Know your history.
@Donstil: Ik bedoelde,volgens mij maken ze nog steeds tractoren ……
@norge: Klopt, niet bijzonder goeie heb ik wel eens begrepen.
@norge: Lamborghini tractoren worden niet door hetzelfde bedrijf gemaakt. Lamborghini automobielen zijn zoals bekend van Volkswagen AG. “Lamborghini tractoren” behoort tot de Same Deutz groep.
@eklasse: Blijft Lamborghini ;)
@norge: vond het wel grappig dat iemand “know your history” durfde te typen.
@eklasse: Ach beide bedrijven waren van Lamborghini ,en zonder de tractoren was er nooit geen Miura of Countach geweest…
@norge: Zonder een falende Ferrari was hij geen auto’s gaan bouwen.
@eklasse: True so true ;)
@norge: ja en dat wist ik dus niet meer
ik dacht dat ze er mee waren opgehouden met het bouwen
van tractoren
@Donstil: http://www.youtube.com/watch?v=JIGE8N7PHP4&feature=player_detailpage Know your history and presence ;)
@norge: Klinkt een beetje als een Tractor ;)
scherpe lijnen zoals we gewend zijn.
Trekkers bouwen doen ze nog steeds! Zie hier de Lamborghini R6.185 http://pictures.tractorfan.nl/groot/l/lamborghini/251541-r6185-lamborghini.jpg
@rickiej: Ook voor jou: Lamborghini tractoren worden niet door hetzelfde bedrijf gemaakt. Lamborghini automobielen zijn zoals bekend van Volkswagen AG. “Lamborghini tractoren” behoort tot de Same Deutz groep.
@rickiej: Dat is gewoon een gerebadgede Deutz-Fahr
Wat is dat toch met die SUV’s de laatste tijd? Ik kan me niet voorstellen dat er hier een serieuze markt voor is. Als je geld hebt voor een Lambo, Porsche of Bentley, kies je wel een leuke coupé. Als je liever iets groters hebt, neem dan een setje extra deuren.
@petrolgirl: Dus jij nog nooit in China, V.S. of het Midden-Oosten geweest? ;)
jah, gewoon een wat kortere hoog-op-de-poten Estoque duh
Omdat het kan…
(en verkoopt)
Jup. Lamborghini bouwt weer een tractor… Een P.C. Hoofdtractor welteverstaan.
@labrutabellezza: zeecontainer op wielen :’)
toch, ik vind het bij Lamborghini wel verantwoord om een SUV te maken. Anders dan alle andere sportmerken die dit overwegen, heeft Lamborghini toch daadwerkelijk een memorabele SUV/all terrain auto gemaakt in het verleden. Dus waarom niet nogmaals? Ik zeg doen!
De Lambo moet eigenlijk wilde LM002 lijnen krijgen en zodoende concurreren met een G63 of G65 AMG! Containerracers ftw!
Dit is net als dat ze bij Land Rover zouden zeggen: “jongens, laten we een lichtgewicht sportwagen maken! Vet man!”
@240sx: want land rover heeft al een keer een memorabele sportauto gebouwd…
240sx via Android app
@Jokkebrok: kom op, wie kent de LM002 nou. En ik vind hem niet bepaald memorabel.
@240sx: serieus?
Evoque is het eerste dat in me opkwam, bij het zien van de teaser, helemaal i.c.m. de woorden ‘3-deurs SUV’ daarna.
we’ll see…
Ze moeten gewoon een LM003 bouwen, lekker hoekig, een soort hummer-on-steroids. Nu is het weer zo’n laffe soft-roader, een Gallardo die te hoog op zn veren staat, en komt hij regelrecht in het vaarwater van een Cayenne Turbo S, eigenlijk de enige concurrent, en nog uit eigen huis ook. Leren ze dan niets van het Bentley SUV debacle bij VAG?
Dan snijdt VAG zich toch in eigen vingers. Lambo/Porsche/Bentley SUV. Beetje veel van het goede.
@raphael: Audi, Volswagen.
@eklasse @kp92 Weet ik, ik rij regelmatig op een Deutz :)
@rickiej: Haha ok! Ik weet niet heel veel van trekkers af, maar dit wist ik nog net!
Wat een gezeur toch altijd weer over het nut van SUV’s en Terreinauto’s.


In Nederland met zijn idiote belastingregels zijn het inderdaad onzinnige auto’s, maar voor een groot deel van de wereld zijn SUV’s de enige auto’s, die je zowel op de snelweg, op zandwegen en offroad overal kunnen brengen in luxe en comfort. In een groot deel van de wereld zijn niet alle wegen netjes geasfalteerd en zijn er een groot aantal dirt/sand tracks. Denk aan Midden Oosten, Zuid-Oost Azie, Rusland, de opkomende -Stan landen, Afrika, Brazilie en de rest van Zuid Amerika en niet te vergeten USA en Canada.


Met een sedan kun je in deze delen van de wereld gewoon niet overal komen en beperken je in je bewegingsvrijheid. Daarnaast hebben SUV’s meestal voldoende vermogen om op de snelweg bij het snellere deel van het verkeer mee te doen. Ze hebben ook voldoende ‘überholfehigkeit’ om serieus genomen te worden.


Daarnaast heb je in de stad in druk verkeer veel meer overzicht omdat je hoger zit. Je ziet verkeersborden eerder.


Ook voor je vrije tijd zijn het prima auto’s. SUV’s hebben net als stationwagons een grote, variabele kofferruimte. Vaak hebben ze al dakrails voor de surfplanken, kunnen goed een aanhangwagen trekken (voor aannemers, je tuin of de crossmotoren) en je kunt er lekker in het bos/woestijn mee gaan picknicken vanwege de offroad mogelijkheden.


Er zitten ook nadelen aan:
1. Het hogere verbruik, maar dat valt aan de andere kant ook wel mee. Een sedan met dezelfde motorisering verbruikt over het algemeen niet significant minder brandstof.
2. Haalbare bochtsnelheden. Behalve bij een X5 of een Cayenne, ligt de haalbare bochtsnelheid lager dan bij een sedan. Echter, wie gaat er nu op de limiet over elk klaverblaadje? Alle SUV’s (en zelfs bijna alle terreinauto’s) kunnen prima met het verkeer meekomen door bochten.


Kortom: In landen waar er niet zulke idiote belastingregels zijn, is een SUV het meest nuttige vervoersmmiddel:
1. Je komt overal.
2. In luxe.
3. Snel.
4. Met voldoende ruimte.
@stnectaire: you can say that again!
@stnectaire:

Een nuttige suv? Dan heb ik liever toyota, nissan, subaru, mitsubishi, honda. Geen lamborgini suv…

Dus nee, deze lambo suv is niet heel nuttig (wie weet vliegt ie wel in de fik). Tenzij je stoer wilt doen en iedereen moet weten dat je omkomt in het geld. Dan is een lamborgini suv wel nuttig om je ego te strelen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).