Acculovers rejoice: lancering Tesla Model S is een feit

Auteur: , 76 Reacties

Elektrohoofden noemen het hét evenement van het decennium, terwijl de rest van de pers iets gematigder enthousiast is. Feit is wel dat met de start van de Model S-uitlevering de belangrijkste periode in Tesla's prille historie is aangebroken.

Veel is al geschreven over het vijfdeursmodel van de fabrikant uit Palo Alto, dat goedkoper is dan de Roadster en bovendien Tesla voor het eerst in zijn geschiedenis winstgevend moet maken. Het concern, onder de bezielende leiding van Elon Musk, is de fase van dure speeltjes voor de rijken ontgroeid, en nu moet er een groter, meer mainstream publiek worden bereikt.

Of de wereld, maar vooral de Amerikanen warm te maken zijn voor de EV? Tesla heeft er het volste vertrouwen in, analisten iets minder. Onze elektrominnende collega’s doken volledig in de materie, en maakten een uiteenzetting van de gebeurtenissen rond de volledig in eigen beheer ontwikkelde Model S, die deze dagen in Californië door de eerste internationale journalisten wordt gereden.

Lees het volledige verhaal op Groen7!



76 reacties

Nog 10 jaar. Dan wordt er geen auto meer aangedreven door Fossiele brandstof! Mark my words!
@glaskoning: Nou, 10 jaar is wel érg kort, ik denk sowieso dat de ICE nooit helemaal zal verdwijnen, maar wel grotendeels.

Ik heb overigens vannacht braaf gekeken naar de webcast :)
@widodh:
Tuurlijk de plofmotor blijft bestaan in museums zodat we daar later op terug kunnen kijken en met plaatsvervangende schaamte moeten concluderen dat we zelfs in de 21ste eeuw nog steeds te stom waren om een fatsoenlijk aandrijfsysteem te maken.
@rooster: ICE heeft nog steeds een veel betere energiedichtheid dan elektromotoren en zal ook nog lang zo blijven. Denk dat doorontwikkeling van de ICE met KERS systemen nog laaaaang beter zullen zijn dan accupakketjes.

Bovendien is er niet genoeg materiaal om het gehele wagenpakket op accu’s laten rijden. Schaarste maakt dat het exponentieel duurder wordt en dan zijn we weer terug bij af.
@widodh: Inderdaad de InterCityExpress zal er over 10 jaar nog wel zijn, de verbrandingsmotor ook. Al was het maar omdat het meerendeel van de nu verkochte auto’s gewoon zo’n motor hebben en hun levensduur toch zo’n 20 jaar is. Maar vanaf de dag dat actieradius van electrovoertuigen richting de 400 km gaat zal het heel snel gaan.
@glaskoning:

te simpel gedacht, daarvoor is de elektrische auto nog lang niet ver genoeg.

er zijn te veel auto’s die grote afstanden afleggen per dag. vertegenwoordigers, vrachtverkeer etc
@glaskoning: maak daar 50 jaar van…en je hebt bij mij 1 punt..
@glaskoning: ik denk pas als de olie op is.. Zo’n 100 jaar nog gok ik!
@lamborgfan: Ga er maar vanuit dat jou litertje benzine over 80 jaar zo’n 100 euro kost met de huidige technieken… Natuurlijk komen er wel nieuwe technieken, maar toch.
Ik blijf het bijzonder vreemd vinden, die twee extra zitjes achteraan.

Ik wacht liever op het kleinere model.
Musli!
@meneersander: Elon Muskli
@meneersander: Dit is nog een redelijk pittige bakske.. Cruesli dus!
Ik denk dat je je huiswerk mbt analisten nog een keertje over moet doen: http://www.marketwatch.com/investing/stock/tsla/analystestimates

50 echte autojournalisten hebben overigens gisteren al met Model S gereden.
@advandermeer: wat zijn “echte” autojournalisten?
@autoblogger: Mensen die meneer Musk graag op een voetstuk geplaatst zien, waaronder uzelf als ik de gallery bekijk?

P.S. advertentie vandermeer?
@autoblogger: doorgegroeide IVA-opgeleide vestigingsmanagers van failliet gegane automerken of bedrijven… ;-)
— MotorTrend: 2012 Tesla Model S First Drive – Motor Trend
— co.exist: Inside The Tesla Model S | Co.Exist: World changing ideas and innovation
— forbes: Tesla Model S: ‘If Apple Made A Car, This Would Be It’ – Forbes
— CNET: Tesla Model S first drive: Quiet satisfaction | The Car Tech blog – CNET Reviews
@advandermeer: krijg jij betaald om in Europa deze rommel te verpatsen ? :lol:
@Megakix: Ik zal eens vragen of ik een sleutelhanger krijg als mijn Model S geleverd word.
— GigaOm: Video: We test drive Tesla Cleantech News and Analysis
— Wired: Driving the Tesla Model S Quickly, And Briefly | Autopia | Wired.com
— Yahoo Auto: Tesla Model S: First drive of the electric sedan that will change the world or die trying | The Lookout – Yahoo! News
— Engadget: Tesla Model S first drive: the sports sedan goes electric
@advandermeer: Ja, wij kunnen dit overzichtartikel ook wel copy-pasten, maar wat is je punt?
@sir_smokalot: Mijn punt is dat deze blog post kant nog wal raakt. Stelt zich de vraag wat volwassen mensen er toe brengt bewust een automerk in diskrediet te brengen door ongefundeerde onzin te schrijven.
Ik begrijp wel dat dit `slechts` een blog is, maar als je dan toch azijn wilt zeiken doe dat wel goed geïnformeerd.
@advandermeer: knap dat je dat allemaal uit de tekst weet te halen. Zo had ik het zelf nog niet bekeken namelijk..
@sir_smokalot: Misschien moet je je artikel, mijn reactie en de links die ik geplaatst heb nog een keer moet lezen. Inhoudelijk heb ik met links en verwijzingen aangetoond dat je blogpost niets anders dan FUD is. Het feit dat je hier inhoudelijk niet op hebt geantwoord zegt voor mij genoeg.
@sir_smokalot: Ik had al die artikelen overigens al gelezen voor dat je collegabloggers van Jalopnik hun blogpost plaatsten.
En die hebben allemaal een degelijke test gedaan van die auto?? Volgens mij niet, volgens mij is er nog geeneen “echte” rijtest voorbij gekomen.
@autoblogger: Allemaal aan de leiband van Elons PR-team. Laat je je daar de halve wereld voor overvliegen..
@sir_smokalot:
Tenminste geen journo’s die aan de leiband van VAG lopen.
Heeft hij heel goed moeten zoeken of heel diep in de buidel moeten tasten om dergelijke journalisten te vinden.

Dat je een bloed hekel hebt aan muesli is genoegzaam bekent.
Dat hoef je er niet meer zo dik op te leggen.

Ik weet ook niet of het wat is maar ga mijn oordeel pas vellen als ik dat wel weet.
Totdan een goed initiatief dat mijn voordeel van de twijfel krijgt.
@jrk68: ik heb helemaal geen hekel aan muesli en ben dol op technologische speeltjes en vooruitgang.

Eigenlijk is het enige waar ik hekel aan heb misleidende marketing. En koala’s.
@sir_smokalot:
Daarom moet ik ook niks van VAG hebben.
Koala’s daar integen vind ik wel grappig.
@autoblogger: amerikanen schreeuwen al Aaaw Myyyy Gaaaawd bij het zien van één tiet…dusch… ;-)
Alleen Motor Trend en Yahoo hebben er meer dan 10 minuten mee mogen rijden als je dat bedoeld… Effe googlen
Het is gewoon een erg mooie auto.
Erg mooie auto, maar of het een succes wordt weet ik niet. Ik denk dat de wereld hier nog niet klaar voor is.
Ziet er erg goed uit, eigenlijk net zoals een Karma (gewoon twee mooie EV’s). Laat maar komen, zal vast wel aanslaan (kijk naar de Karma, het barst ervan hier in R’dam).
@masterstig:
Moet ik toch beter op gaan letten want ik heb er nog geen gezien. Terwijl Hillegersberg toch een beetje doelgroep is.

Waar spot jij die dingen?
Net wel mijn eerste Leaf gezien in de Hoekswaard.
In het wit valt zijn lelijkheid een stuk minder op.
@jrk68: Kijk bijv. op de Straatweg, daar staan er twee (en ook twee Bugatti’s. Maar natuurlijk niet zo op straat ;)). En kijk verder in Kralingen (je begrijp het wel, gewoon de buurten waar de wat rijkere mensen wonen). Ik woon in de buurt van Hillegersberg (twee straten door en ik zit op de Straatweg), dus ik zie veel Karma’s naar de Straatweg toe rijden (kijk ook vooral in de spits!) na een werkdag. Maar meestal zie ik ze gewoon toevallig in de stad (Coolsingel, Meent etc.), ik heb er zeker al meer dan tien gezien (en veel verschillende!).
@masterstig: Bedankt woon daar ook moet dus gewoon beter uit mijn doppen kijken.
Die 2 bugatti’s van Perridon kende ik al wel.
@masterstig: heel verschillende? met schuifdak, zonder schuifdak….gaap
@p993: Ecosport, Ecostandard, Ecochic. Maakt echt wel uit hoor! Vaak andere kleurencombinaties etc.
@jrk68: Succes met spotten! Zal vast wel lukken, Zo’n Leaf is zo’n contrast met een Karma (ja, ook in prijs :D). Ik vind de Karma één van de mooiste auto’s op de markt, een Leaf is gewoon lelijk. Wat ik wel jammer aan een Karma vind is dat hij een soort uitlaten heeft die zijn opgevuld met plastic. Als je al in het begin weet dat het een EV word, ga dan geen uitlaat ontwerpen, dat ziet er namelijk raar uit.

http://autoflazh.com/wp-content/uploads/2011/03/2012-fisker-karma-rear-angel.jpg
@jrk68: Maak je niet druk.. ik zag vrijdag ook een Fisker Karma.. realiseer me bij het lezen van deze reacties pas dat het de eerste keer was dat ik 1 zag..

tuurlijk draaide mijn nek even, en ik dacht nog ”goh, een karma”.. maar verder weinig aan :P

Je ziet ze op internet zo vaak voorbij komen dat ik er in het wild als niet eens meer ‘wild’ van word..
@dennisr: Moet je echt beter kijken! :D Geef toe, hij is gedurfder gestijld dan menig automobiel (goh, wat zeg ik dat toch mooi :)).
@masterstig: Misschien dat het me van dichtbij meer doet, deze kwam tegemoet rijden dus niet echt lang kunnen kijken..
@dennisr: Ja precies, ik heb er al heel veel vanuit stilstand kunnen bewonderen.
@dennisr:
Doe ik ook niet, had er nog geen gezien hier.
Je wordt hier ook dagelijks doodgegooid met Tesla rooadsters. Best een Groene Stad dat Rotterdam.
@jrk68: Tesla’s, die zie ik echt nooit! Waar woon jij? Ik in het centrum en daar zie ik ze nooit.
@masterstig:
Die zie ik veel in de buurt van Hillegersberg.
Rijden hier meer Tesla,s rond dan Elise’s.
@jrk68: Ik zie ze echt nooit terwijl ik dicht bij Hillegersberg woon. Maar eerlijk gezegd vind ik een Karma leuker voor het oog! Zo’n Tesla is gewoon een omgebouwde Elise (ok, klopt niet helemaal, de techniek dan, uiterlijk lijkt wel een beetje).
@masterstig: doorvoerstad van criminelen in drugs, kinderen, vrouwen en allochtonen…gelukkig ‘denken’ ze groen ;-)
@Megakix:

da,s 6X subsidie ..
@Megakix: Ach man, blijf jij lekker in Lutjegat wonen. :) Ik ben serieus vergeten waar je woont, iig heb je het gezegd en was het een stad met veel autochtone mensen. Ik woon prima in R’dam, en ik heb weinig last van allochtonen. Eigenlijk bijna net zoveel als autochtonen (en dat is bijna nooit). Geloof me, autochtone mensen kunnen net zo erg zijn. Het zijn niet altijd de allochtonen. Alleen als er wat gebeurt met een allochtone als dader, dan is de media direct aanwezig.
@masterstig: Lutjegast.. bestaat.. zou kunnen :lol: ben er zelfs eens geweest! niet vrijwillig.. maar is vast gezellig daar..
@dennisr: Het is echt een feest om in Lutjega(s)t te mogen wonen! :S XD
@masterstig: jij moet burgervader worden van Rotjeknorrrrr…op de koffie bij Ali Och Toontje etc ;-). Ik bedoel dus te zeggen – let op het topic – dat het niet verwonderlijk is dat zulke dikke auto’s rondrijden in Knorrestad, vanwege ‘bepaalde karakters en culturen’.
In principe woon ik in een proletendorp, als je de auto’s hier ziet voorbijkomen (Leusden). Binnenkort komt daar Lambo en Bentley bij…lekker dan. Punt is, dat ze worden ingereden op een vrachtwagen / trein…en dan DUS worden opgehaald door matjes uit Knorrepotsdam ;-).
@Megakix: Handig toch, kan ik er hier van genieten. Ik denk dat R’dam 1000x leuker is dan Leusden, maar dat is natuurlijk een mening + ik ben nog nooit in Leusden geweest. Net zoals in A’dam is hier altijd wat de doen en is de stad in opkomst (veel architectuur, leuke restaurantjes). R’dam is gewoon een bruisende stad, net zoals A’dam, Utrecht etc. Geef mij maar de Randstad!
@masterstig: volledig met je eens hoor, Rotterdam is best leuk om een dagje (weekendje) te vertoeven. Ken jij trouwens Brutus Beer ? De beste plate-service waar het friet-sateetje betreft !!
Maar daarna…zoef zoef…terug naar het pittoreske Leusden, waar het laatste asielzoekerscentrum is afgebroken en de integratie nu nóg voorspoediger gaat dan voorheen, hahaha.
@Megakix: Brutus beer kende ik van naam, even opgezocht waar het ligt, maar het ligt aan de Maas! Ik ken het waarschijnlijk van er voorbij komen, want die plek (aan de Maas in de buurt van de Erasmusbrug) is gewoon genieten (dus kom ik er vaak :D). Zeker s’avonds is R’dam echt super. Door al die lichten in de torens geeft het een bijzondere sfeer. Je hoort het, hier spreekt best wel een trotse R’dammer. Ik zeg je één ding, R’dam wordt onderschat. Maar ik geef ook toe dat er nadelen zijn, zoals criminaliteit etc. Maar door veel politie (sinds ongeveer tien jaar) knapt R’dam qua veiligheid steeds beter op.
@masterstig: haha, mooi man ! Ik ben van nature 020’er, dus we konden jullie wel vreten…

Brutus Beer, beloof me één ding; bestel een plate friet-saté…dan krijg je zóveel dat je voor een week vol zit èn…het is de beste die je ter wereld kunt krijgen. Als ik in Rotterdam ben, dan dus naar Brutus, soms ff een Imaxje meenemen en dan huphup door naar NN (yep, pensioenspecialist).
@Megakix: Haha, ik heb zelf weinig tegen 020. Ik kom er ook wel (Pc Hooft ff meenemen voor auto’s enz. :D), maar ik vind het daar gewoon niet zo leuk. Ik ben daar niet helemaal op m’n gemak, al die toeristen die kriskras door elkaar heen fietsen, al die rot souvenir shops. En de mensen vind ik niet zo heel aardig in het centrum (beetje van wat doe je hier, en nee, je kan niet horen dat ik uit R’dam kom, ik praat beschaafd NL :D), het is het voor mij net niet. Maarrrr, ik zeg niet dat A’dam hierdoor niks is, maar R’dam vind ik leuker/fijner. Maar het Imax is gesloopt (nu is er nog wel de Pathé maar ik denk dat je het gebouw in het filmpje bedoeld, ligt namelijk erg dicht in de buurt van Brutus): http://www.youtube.com/watch?v=Gh7HW33rCyU

Maar Brutus Beer wordt hem wel een keertje, ben benieuwd!
@masterstig: ja, dat van de Imax schoot me door het hoofd, toen ik op ‘verzend’ had gedrukt.
Rotterdam is een prima stad, het is alleen – tov Amsterdam – zo weids…te groot, althans, weinig ‘pittoresk’ aan. De binnenstad van A’dam heeft nog wel dat ‘kneuterige vertier’, waar een ouwe sok met mijn (kuch) status graag vertoef :lol:
@Megakix: De binnenstad van A’dam is idd wel leuk, alleen jammer dat dit verpest wordt door al die toeristen, souvenirshop’s etc. Het is echt een stad geworden die als het ware ”te koop staat”. Het lijkt wel Madurodam in het groot, R’dam is wat serieuzer.
@Megakix:
Ja hoe krijg je dat anders in 020.
Wees eens dankbaar man.
Liever een Karma.
@jordy14: trouwens nummer 10 is wel een mooie foto!
@jordy14: zelfde auto ?
@Megakix: ik bedoel die vent op foto 10
@jrk68
Mijn vader heeft ook een Karma, deze staat vaak in de garage van de Maastoren waar hij werkt. Deze garage is gewoon publiekelijk toegankelijk.
@b0ss: nuttige info, er zijn vast mensen die hier wat mee kunnen.
Hou het voor mij maar gewoon op fossiele brandstoffen.
wet je, ik heb eigenlijk wel respect voor de kopers van deze wagens. het zijn namelijk de pioneers (die zichzelf opofferen , en ook bereid zijn de technische/softwarematige problemen aanvaarden )

bijvoorbeeld de fisker karma, de eerste 20 kopers daarvan hebben wisten dat ze wat problemen konden verwachten, en toch gingen ze door. de enige problemen die ze namelijk hadden bleken wat softwarematige zaken te zijn, geen mechanische, waarvoor hulde aan fisker en ook respect aan die pioniers.

ik zou het zelf niet doen, want ik houd het toch liever bij het traditionele, vooralsnog: respect voor de mensen die het aandurven ;)
ziet er mooi uit, maar met die actieradius haal ik mijn schoonmoeder niet, dus faalt als gezinsauto. O wacht, *vraagt folder aan*
wat kost ie eigenlijk? volgens mij is het nog steeds een duur speeltje, net als de Karma
@p993: Tussen de $50k en $80k. Nederlandse prijzen zijn nnb.
@p993
De garage wordt dag en nacht bewaakt, maar voor fanatieke autospotters die graag eens een Karma willen zien in Rotterdam, zoals jrk68, mogen daar best een naar binnen om een kijkje te nemen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).