Lapo Elkann geeft Audi de vinger, wil Ducati hebben

Auteur: , 52 Reacties

Excentriekeling en Fiat-erfgenaam Lapo Elkann heeft weer iets nieuws. Hij wil Ducati kopen, uit vaderlandsliefde.

Het geld is op bij de brommerfabrikant en iemand moet ze helpen. Audi heeft al een en ander ‘geregeld‘, of ze de boel gaan overnemen is echter onbekend. En dan is er nog Lapo Elkann. Hij is vastberaden Ducati niet in buitenlandse handen te laten vallen. Want buitenlandse handen kunnen helemaal niks, met Italiaanse merken althans. Die maken er eenheidsworst van.

Lapo vreest ervoor dat het merk in de verkeerde handen valt. Dat zou de ondergang betekenen voor de kwaliteitsfietsen. Om deze teloorgang te voorkomen wil Lapo Elkann er zelf desnoods tussenin springen.

Wat dit betekent voor de deal tussen Audi en Ducati? Vanuit het bedrijf gezien lijkt de kans wel heel klein dat de flamboyante Italiaan het merk eerder krijgt dan de degelijke Duitsers. De uitspraak komt uit een Italiaans modeblad “Panorama Icon”. (via ilrestodicarlino.it)



52 reacties

“vaderlandsliefde” .. yeah right ..
Maar dit is toch oud nieuws? Niet letterlijk natuurlijk, maar ik bedoel VAG heeft lang geleden toch ook al eens een bod gedaan op Ducati? Daar hangt mij iets van bij. Ze proberen het nu jaren later gewoon weer.

Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen…
Wat dit betekend voor de deal tussen Audi en Ducati?

Dat, als het door gaat, ze over 5 jaar een nog betere deal kunnen maken bij de overname van Ducati ? ;)
Zonder gekheid, Duc zou beter bij Ferrari/Fiat passen dan bij VAG. Dus in dat opzicht zou het mooi zijn als hij iets dergelijks voor elkaar krijgt.
wat een gemekker om dat Ducati ..

er zijn werkelijk 100den verloren motor merknamen te koop die veel meer impact hebben als je het goed neerzet ..
en VAG zijn gewoon topmarketeers ..

zet het maar onder de noemer “marketinggezeik” ..
omdat Ducati geen koper/investeerder kan vinden ..
zou een prima zaak zijn
Stukgati? Kwaliteitsfietsen? :lol:
Op emotie handelen.. Bewijs van teveel geld hebben en te weinig verstand..
@kaasboerin:

rekenen = altijd arm blijven ..
@lincoln: Haha, was het maar zo makkelijk.
@kaasboerin:

yep .. en daarom is Warren Buffett rijker dan alle register-accountens bij elkaar ..

en doe alle leraren economy daar ook maar bij ..
@lincoln: Er zijn altijd uitzonderingen….. Maar dit is een combinatie van zowel rekenen als geluk. Als je in de effectenwereld van weinig veel wilt maken moet je geluk hebben of voorkennis omdat intensieve koersveranderingen alleen plaats vinden als niemand (op de heren in het kamertje na)er van te voren kennis van heeft. Daarbij komt dat je er een stevig kapitaal in moet hebben zitten. Een verstandige belegger verspreid z’n vermogen. Ik ken er persoonlijk wel 1, die flink wat gepakt had, maar dat was na een hoop jaartjes tandenknarsen tot er een overname kwam. Respect daarvoor trouwens, de hele tijd aanzien wat je geld nog waard is elke avond uit werk maar toch vol blijven houden.
@kaasboerin:

hahahaha herkenbaar ..
ik ben ook zo,n hebzuchtige mongool als het om speculeren gaat ..
ga net zolang door tot ik het onderspit gedolven heb ..

maar Buffett is natuurlijk een uitzondering ..
voor zo iemand is rekenen een 1ste natuur ..
en ingebouwde wichelroede zijn 2de ..
@lincoln: Ach ja, de mensen om mij heen zijn ook allemaal erg verschillend kwa karakter. Heb me zojuist effe verdiept in Buffetts belangen zojuist.. Je ziet wel dat ‘ie het idd heel slim aanpakt, heeft hedendaags (grote) belangen in bedrijven in stabiele sectoren waar weinig mee mis kan gaan.. Food en retail….. De gozer die ik ken had dat dan wel in een riskante sector gedaan; chemie, al die jaren spoot dat aandeel alle kanten op, meestal de foute. Dan plots komt de overname…. Voorkennis is er helaas altijd, de grote banken doen dit nog dagelijks op de exchanges. Toezicht aangescherpt? M’n reet.. Als particuliere belegger wordt je van 10 kanten genomen op de beurs.
@kaasboerin:

yep .. voor dat je het weet heb je aandelen “face-book” in je pocket ..
kan je Bono de winter door helpen ..

(n.a.v. het feit dat Buffet nooit in de computerhype heeft willen investeren om dat ie er geen reet van begreep) ..
Waarom niet in Mercedes handen?
Wat dit betekend … ? dat je weer terug moed naar de basis school wellicht ?
-edit: toch bedankt, check ;) –
Opeens mag ik die Leipo Elkann wel…….
kwaliteitsfietsen ????

WHahahahaha, yep droom lekker verder :D. Ach ja alles voor de publiciteit hea.
Mooie foto trouwens. :)
Zou zonde zijn als de Duitsers ermee aan de haal gaan. Net als Alfa Romeo moet Ducati gewoon in Italiaanse handen blijven.
@j00rs:

whahahahaha ..
een hoeriger bedrijf bestaat er niet .. (o.k. Lamborghini is hoeriger) ..

iedereen die met centjes zwaait kan zich in die toko inkopen ..

discriminatie doen ze niet aan ..
en “vaderlandsliefde” hebben ze nog nooit van gehoord ..
@lincoln: * zinspeelt op iets als Mussolini * ….
Ik hoop niet dat Ducati in de handen van Audi komt. Zie jet voor je, alle Ducati’s dezelfde neus en is de charme weg! Laat Audi maar een A1 doormidden zagen dan heb je ook een brommert.
kijk eens wat er met Lamborghini gebeurt is… de toekomst ziet er anders rooskleurig uit voor Ducati in VAG’s handen..
@love4sportcars: Lamborghini? Ja dat was vroeger een mooi bedrijf .
@love4sportcars: Ja, maar niet iedereen vindt dat Lambo nu zo geweldig is onder Audi. Tuurlijk, zonder Audi had Lambo misschien niet eens meer bestaan. Maar je ziet de duitse soberheid er wel in vind ik, en tevens de saaiheid van VAG. 4wd? Goed voor de sprinttijden, maar maakt de auto ook een stuk saaier. Tevens de motor in een Lambo, vergelijk die eens met een motor achterin een Ferrari. Dat is een kroonjuweel, die van de Lambo is saai zwart.
Het interieur van een Lambo? Ik kan me niet herinnerne ooit een Lambo gezien te hebben die geen zwart interieur had.

Audi heeft Lambo er zeker bovenop geholpen, maar hetgeen waar iedereen kritiek op heeft bij Audi passen ze ook bij Lambo toe. Ik zou het jammer vinden als dat dalijk ook bij Ducati gaat gebeuren. Als Ducati daardoor wel blijft bestaan, dan zeg ik doen, maar jammer is het wel
@akrapovic: dat het interieur zwart is kan lamborghini moeilijk iets aan doen als de klant dat wilt, kun je beter zeggen dat de klanten saai zijn. maar ik zelf vind lamborghini prachtig en alles behalve saai.
@MAB: nee daar heb je gelijk in. En ik vind lambo’s ook prachtig hoor!! Ik zou niks willen veranderen aan de gallardo of aventador. Er zijn alleen een paar dingen die te duits zijn en dat is jammer
Nee maar ven clear: Denk Audi nou echt een winstgevend en succesvol bedrijf van Ducati te maken, die Duitsers denken ook maar alles te kunnen alhoewel ik hiernaast lees dat Vag al in 2008 een motorfiets wilde hebben, en die eenheidsworst klopt eigenlijk wel. Lamborghini is ook al licht verkloot met de 4WD..
Ach motoren, wie wil er nog in beleggen? De fabrikanten met de meeste historie maken alleen maar verlies, zoals inderdaad Ducati en Harley. Ik zie er geen toekomst in, maar wie ben ik dan weer om het te beoordelen.
Daarnaast is het een niche markt. Audi heeft volgens mij geen recente of geheel geen motorhistorie. Daarnaast kan meneer Elkann wel zeuren over dat het niet in buitenlandse handen mag vallen, maar voor zover ik weet is meneer nog steeds in the US of A geboren (strikt genomen is meneer dan ook geen ras Italiaan). Daarnaast heeft hij ook geen ervaring met motorfietsen (voor zover ik weet).

Ik zeg: een investering bedrijf die louter aandelen koopt zonder stemrecht en alleen voor de toekomstige dividend gaat. Daarmee wat gaan investeren in het modellen programma en overhead kosten korten. Dan kom je wel weer een paar jaar vooruit
@joosthoeve:

BMW en KTM maken toch nog steeds serieuze centjes op hun fietsen ..
en volledig terecht natuurlijk ..

om over de 125cc Japaners maar te zwijgen ..
Eerst zien, dan geloven. Als Lapo dat wilt is hij er wel iets mee van plan. Vaderlandsliefde mij goed maar puur uit liefdadigheid zal hij dat niet doen.
ik vind het een mooie foto
Lamborghini is toch ook door buitenland overgenomen. En die maken nog steeds brute auto’s, alleen nu vallen ze niet uit elkaar.
Dat Audi geen historie met motoren heeft is ook wel een misverstand; http://nl.wikipedia.org/wiki/DKW
@michielh: Laten we wel wezen, het is geen historie waarmee Audi kan zeggen dat ze weten hoe ze een motorfabrikant moeten leiden. Het is simpel weg geen recente historie. Maar goed om te weten! Ik wist namelijk niet dat Audi gefuseerd was met een motorfabrikant.
@michielh:

das kleine wunder ..

Afrika korps fiets is gaaf .. de DKW Hummel nog veel gaver ..
Lapo for president! Laat Ferrari/FIAT het noodlijdende Ducati maar opkopen
Laat VAG er aub wat fatsoenlijks van maken! Snap dat geouwehoer niet van: t moet Italiaans blijven… en Lambo is ook niet meer wat t was… Lijkt erop dat toen t nog met pasta en cappuccino half en half aan elkaar hing beter was… bullshit… was experimenteler, meer voor selectere groep die de rotzooi toch wel kocht. Fuck the price bet it all! Na VAG is t meer verantwoord zo’n apparaat te kopen en hebben veel meer mensen er langer plezier van.
@wobwobgaserop:

er is idd nix verantwoordelijker dan een Lamborghini aanschaffen ..
@wobwobgaserop: Dat smerige graftakken bedrijg moet met zijn poten van italiaanse schoonheid af blijven, laat die italio’s zelf maar lekker hun betrouwbaarheids “issue’s” oplossen.
Voordat er injectie was, was een VW ook totaal niet betrouwbaar….. je moet je toch niet voorstellen dat de jappen de toko toen over kochten wel?
@hectorae86: also, also…. nix aan de hand knaap. Die Italianen mogen nog steeds met de penseel en potloodjes spelen hoor. Voor mijn part mogen ze n paar van die pipo’s nog te werk stellen in de kantine bij bewezen kunsten, a la. Alleen t rekenen met centjes en het vakwerk in de garage wordt door professionals overgenomen. Eind goed, al goed :)
Mooi nieuws :D dan hoeven we niet veel meer VAG producten op de markt te zien komen. Ducati moet gewoon exclusief blijven en geen massaproduct worden. De designers moeten ook absoluut blijven.
Zo dat zal hard aankomen bij Audi!
Ducati maakt prachtige motoren.En ondanks dat er voorheen wel eens een paar druppeltjes olie onder de motor lag,is daar heden veel aan verbeterd. Dat Ducati in handen van VAG zal vallen is een bedreiging voor Italiaans fabrikaat op eigen grondgebied. Dat lamborghini van VAG is is al een stap te veel. Wat dat betreft kan ik mij de houding van Lapo heel goed voorstellen.
Dat zou de doodsteek kunnen zijn voor Ducati. We weten allemaal hoe goed Italianen zijn in het doodvermoorden van merken.

En hoe goed VAG ermee weet om te gaan……
Leipo kijkt dus de kunst van Enzo af. Toen die Ferrari dreigde te verkopen aan Ford was ‘vaderlandsliefde’ ook ineens het oogmerk. Toch is dat merk dan weer niet ‘doodvermoord’. En idd, we weten van VAG hoe ze ermee omgaan. “We are the Borg. Lower your shields and surrender your motorcycles. We will add your biological and technological distinctiveness to our own. Your portfolio will adapt to service us. Resistance is futile.”

Denk trouwens eerder dat Audi Mercedes een voet dwars wil zetten met dat overname-gepraat. AMG heeft een partnerschap met Ducati betreffende marketing en sponsoring. En er valt me nog iets op: er wordt alleen in de media gepraat over de mogelijkheid tot overname. Net zoals bij de Alfa/VW – soap worden er geen bedragen genoemd. Is dus net als met die soap, een geval van eerst en zien dan geloven.
Dat VAG Ducati wil dateert al van de jaren 80 geloof ik. Gewoon doorlopen mensen, niks aan de hand hier!
LOL @ ‘kwaliteitsfietsen’!
Inderdaad Kwaliteitsfietsen! Dat het meteen geassocieerd wordt met duurzaamheid en niet met bijvoorbeeld rijeigenschappen getuigd al genoeg van een duitse visie die suggereert dat alles perfect moet zijn terwijl dat voor mensen die echt van auto’s houden juist niet de drijfveer is…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).