Leaseauto van het jaar verkiezing: dit zijn de winnaars

Auteur: , 21 Reacties

Vorig jaar wisten onze favorieten helaas niet te winnen. Wie ging er dit jaar met een superbe overwinning aan de haal?

Superbs

Om maar met de deur in huis te vallen: de glorieuze overall winnaar is geworden, de Skoda Superb! Skoda’s grootste wordt hiermee de opvolger van de Volkswagen Passat die vorig jaar met de overwinning aan de haal ging. Dit ondanks de verwoede pogingen van @wouter, die in de jury geïnfiltreerd was om een auto met een vleugje emotie te laten winnen.

Maar een nieuw jaar betekent nieuwe kansen. In de door Alphabet opgezette wedstrijd test de jury auto’s die maximaal 12 maanden op de markt zijn. De selectie is gebaseerd op criteria als exploitatiekosten, design, representativiteit, zuinigheid en milieu, kwaliteit dealernetwerk en rijeigenschappen. In de vier verschillende categorieën ‘Economy’, ‘Business’, ‘Business+’ en ‘Executive’ worden winnaars uitgeroepen. Vervolgens komt daar na nauwkeurige beraadslaging van de jury met daarin grote namen uit de branche zoals @casperh één overall winnaar uit.

Dit jaar is de winnaar in de categorie ‘Economy’ de kekke Mazda CX-3 geworden. De categorie ‘Business’ gaat naar de nieuwe Opel Astra. De Skoda Superb triomfeert in de ‘Business+’ categorie en de BMW 7-serie claimt de victorie in het ‘Executive’ veld. De overall winst bleek een spannende affaire, aldus juryvoorzitter Anne Brons:

“De Mazda CX-3 was de publieksfavoriet, maar tijdens de testdag haalde de Skoda Superb de Mazda in. De Superb scoorde heel goed op de criteria ruimte, comfort en wegligging. Daarnaast is de prijskwaliteitsverhouding optimaal bij dit model. Dit is voor ons beslist de winnaar.”

Een hernieuwd feestje voor VAG dus, want de jury volgt dit jaar de Skoda-rijder. Maar wacht! Er is meer! Dit jaar werd voor het eerst namelijk ook een prijs uitgereikt voor de ‘Private Leaseauto van het Jaar’. Hiervoor worden de criteria praktische bruikbaarheid en value for money extra zwaar gewogen. Uiteindelijk ging de strijd voor deze titel tussen de nieuwe Astra en de Mazda CX-3. Apart genoeg delfde de CX-3 ook in dit geval het onderspit en dus mag ook Opel een extra succesje vieren. Hoe het met de mentale gesteldheid van de Mazda afgezanten is weten we niet, mensen hebben wel eens een ‘eeuwige-tweede’ syndroom ontwikkeld voor minder. Maar we zien de CX-3 al veelvuldig in het straatbeeld, dus misschien valt het ook wel mee.

Kijken maar!

Kijken hoe de verkiezing verliep en de winnaars tot stand kwamen? Casper en Wouter nemen je mee in dit verslag!



21 reacties

Gaaf! Hopelijk worden Mazda’s ook steeds interessanter voor leasemaatschappijen. Verdienen ze wel.
Ik gok er op dat leaseauto’s in de kleuren anders dan wit, zilver, antraciet en zwart bij voorbaat zijn uitgesloten van deelname?
Kwaliteit dealernetwerk is 1 van de criteria en een VAG product wint??
@svenska_aeroplan_ab: dat vind ik ook een raar verhaal!
@Svenska_Aeroplan_AB: En wat dacht je van milieu?
@Svenska_Aeroplan_AB: Is Alphabet niet onderdeel van Pon…?
@e1000bmw523i @svenska_aeroplan_ab: Holy crap! Dat zijn ze niet!
“Alphabet is opgericht in 1997 als onderdeel van BMW Group en bezit uitgebreide kennis op het gebied van internationaal wagenpark- en leasebeheer.”
. Bron: site van Alphabet.
Gaaf, nooit meer lease
Geen Alfa 159?
@rufctr01: Het is de lease-autoverkiezing van het jaar hé…

Niet de auto van de eeuw…
@rufctr01: Die doet mee met de vluchtstrook-verkiezingen in oktober. Word wel pittig, want dode hert, hectometerbord en Mcdonaldsbeker doen ook mee.
Wat mij betreft een verdiende overwinning voor de Superb. Vorig jaar won de Passat, nu wint een auto die ruimer, goedkoper, comfortabeler en mooier (subjectief) is dan de Passat waar hij op gebaseerd is. Zoals hij bij 5:07 dat weilandje op rijdt: groot, breed en een bepaalde klasse uitstralend die eigenlijk alleen premiummerken tot noch toe hadden. De Passat heeft natuurlijk wel een iets mooier interieur, maar dat van de Skoda is op zichzelf gezien ook geen kale bedoening. Jammer overigens dat de Renault Talisman geen kans kreeg, die heeft wat mij betreft de lat op het gebied van interieurdesign flink hoger gelegd.

Ik vind het wel wat vreemd dat de kanshebbers voor de private lease al redelijk aan de prijs zijn, volgens mij is dat hele concept meer gericht op auto’s uit het A en B-segment. Of wordt er in het C-segment tegenwoordig ook al veel privé geleaset?
Zijn er zo weinig auto’s die in de laatste 12 maanden een groot genoege update hebben gehad zodat ze meegenomen konden worden in dit onderzoek?
Of waren er veel merken/dealers die niet wilde meewerken?
Was er niet net weer een nieuwe Prius?
Een Volvo s/v90?
Renault heeft een gloednieuwe Megane?
Nieuwe BMW X1 (is dat nog steeds een officiele station, of nu ook een SUV)?
@gregorius: Allen auto’s die nog niet(?) in de Nederlandse showroom staan.
De Superb is wel een terechte winnaar.

Vooral de stationwagen is een bijzonder fraaie wagen. Misschien niet een heel spectaculair ontwerp, meer ingetogen stijlvol. Een beetje zoals Volvo.

Hopelijk mag de Alfa Romeo Giulia volgend jaar de erebeker overnemen.
Wat een afschuwelijke keuzes. Zo van ” Alles gekocht bij IKEA” dat moet toch wel goed zijn.
Man man zo komen we nooit tot een gevarieerder straatbeeld.
Skoda BRILJANT in saaiheid never nooit voor mijn deur.
Lijkt mij weer een terechte winst voor de Superb. De “nieuwe” Superb ziet er toch een stuk strakker uit dan het vorige model.

Het prijsverschil met de Passat is wel kleiner dan ik dacht (2000euro voor de basis uitvoering), maar goed het interieur is ook bijna identiek. Een groot pluspunt voor de Superb is wel dat het een hatchbak is met een enorme klep die hem erg praktisch maakt. Terwijl de Passat een gewone Sedan klep heeft.

Jammer dat de Mazda CX3 trouwens niet heeft gewonnen in de private lease. Ik zeg niet dat het onterecht is maar persoonlijk vind ik de Opel Sport Tourer een van de saaiste auto’s van dit moment. En wat is dat trouwens voor onzin dat trouwens ieder niet-sportief model “Sport” in zijn naam moet hebben.
Dat ziet toch iedereen dat Alphabet leasers alleen mogen kiezen uit hun winnaars. Levert Alphabet meer op. Is al jaren bekend dat de winstmarge op Duitse autos lager is dan die vd Aziaten die gewoon niet mee doen aan hoge kortingen bij lease en andere grote aanbestedingen zoals onlangs ons Politie korps.
Lekker belangrijk hoor, zo’n verkiezinkje in de lease…

https://www.youtube.com/watch?v=TMTkedIUX8U
Bij deze feliciteer ik de winnaars van dit jaar. En ik vind dat ze voor elke categorie de juiste keuze hebben gemaakt. Ik kan het er alleen maar mee eens zijn.
Wat ik opmerkelijk vind is, dat met name een merk als Skoda het zo goed doet. Je mag van VAG denken en zeggen wat je wilt (en dat zal in veel gevallen niet positief zijn!), maar als je in overweging neemt wat ze van een nietszeggend merk als Skoda hebben weten te maken (een merk, dat in aanzien nog een stuk lager stond dan Seat!), dan verdient dat alleen maar alle lof.
Toen ik op de RAI in 1997 de eerste Octavia zag was ik al behoorlijk onder de indruk. Niet dat je er laaiend enthousiast van werd, maar t.o.v. de eerste onder VAG-regie gerealiseerde Felicia was het al een nooit verwachte verbetering. En het werd in de loop van de voorbije jaren alleen maar beter.
Skoda toen staat in schril contrast met Skoda nu. Ook al heb ik het altijd al een sympathiek merk gevonden. En wat mij opvalt is, dat je ze ook werkelijk overal steeds vaker ziet. Wie mij van deze blog een beetje kent, weet dat ik héél veel door héél Europa onderweg ben met mijn Mondeo, en woensdag nog moest ik naar Plymouth: Opmerkelijk, hoeveel Skoda’s ik daar gezien heb! En onlangs nog naar Denemarken en Zwitserland geweest. Skoda’s vallen mij om een of andere reden op en het zijn er ook in die landen bijzonder veel. Om nog maar te zwijgen over Duitsland! Het lijkt er daar wel op alsof Skoda de boel aan het overnemen is! En ik? Ik ben al een beetje aan het dromen van een Superb combi. Gewoon eentje van de voorlaatste generatie. Een 1.6 TDI zou al volstaan. Wie had zoiets ooit kunnen bedenken: Ik! En dan dromen van een Skoda!
Talisman all the way

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).