Lexus LS400, youngtimer in beeld

Auteur: , 63 Reacties

De Japanse autoindustrie explodeert in de jaren '80. Kwaliteit is bewezen en ze hebben al potente wagens geproduceerd. Toch ontbreekt het nog aan echt luxe slagschepen. Hier wil Toyota wat aan doen. Om die eigenwijze Europeanen (en Amerikanen) over te halen verzinnen ze eerst een nieuw merk: Lexus. De eerste auto van dit merk is een 7-serie verpletterende, S-klasse overstijgende LS400.

Lexus LS400 1990 (XF10)

Een beetje hoekig, vooral statig. De Lexus LS400 ligt prettig op het oog en het is Toyota in een keer gelukt een auto met bepaalde aanwezigheid neer te zetten. Van het goede ‘laat ze maar lullen’ soort. De auto en het merk zijn het eerst beschikbaar in de VS in 1989. Eén jaar later mogen ‘wij’ in Europa ook.

Terugkijkend naar 1990 is het haast bizar dat niet iedereen opzoek naar een grote luxe sedan een Lexus LS400 kocht. Toyota is een nieuw merk aan het neerzetten waarbij ze de prijzen erg laag houden. Een LS400 kost ongeveer hetzelfde als een instapper Mercedes S-klasse maar biedt véél meer. De verschillen zijn nog vele malen groter dan tegenwoordig geldt. Lexus was de enige met dubbele draagarmen rondom, desgewenst met spiraal- of luchtvering uitgerust. De andere mogelijke opties in 1990: leren bekleding en een schuif/kanteldak. Verder zit alles er op en aan. Voorin ligt altijd dezelfde 245pk 4.0 V8 (ipv een tamme V6 bij Mercedes of L6 bij BMW), het is altijd een automaat en airco, cruisecontrol, ABS, airbags zijn standaard. Daarbij zijn onderhoud en ‘lasten’ van de (nieuwe) Lexus een schijntje.

Ondanks zijn hoekige uiterlijk snijdt de Lexus LS400 goed door de lucht. De LS400 heeft een luchtweerstandscoëfficient van slechts Cd van 0,29. Dit minimaliseert windgeruis en komt de efficiëntie ten goede. Bij rustig rijden is zelfs een verbruik van 1:10 (10 l/100km) mogelijk (eerste generatie LS).

Het best verglijkbaar met deze Lexus LS400 is misschien wel de Audi V8. Ook een nieuwkomer maar dan een Duitse. Net zo rijkelijk aangekleed maar duurder en zelfs langzamer. Zowel qua topsnelheid (232km/u vs 250km/u) als acceleratie (9s vs 10s 0-100km/u) troeft de 32-kleps 4.0 V8 uit de Lexus de 3.6 uit de Audi af.

De Lexus is snel, luxe en verschrikkelijk goed in elkaar gezet. Heeft ‘ie dan ook zwakke punten? Ja. Om te beginnen zijn kilometerstanden van occasions tegenwoordig vaak hoog. Met een reden, het is een fantastische reis-auto. Daarmee kunnen vering, draagarmen en stuurkogels wel heel ver heen zijn. Daar vallen de kosten nog van mee, een defecte of zwakke stuurbekrachtiging kan meer in de papieren lopen. Een regelmatig vervangen distributie is ook bij de Lexus belangrijk. Onderhoud is belangrijker dan kilometerstand.

Omdat de Lexus LS400 in 1990 zo’n moderne auto was is de elektronica tamelijk ingewikkeld. Daarentegen is bijvoorbeeld het remsysteem op de eerste exemplaren nog erg tam. De leukste auto om vandaag de dag uit te kiezen is wellicht een vroeg ‘facelift’ model. Een 1995-er bijvoorbeeld.

Lexus LS400 achter (XF20)

In 1992 krijgt de Lexus LS400 zijn eerste update, in 1994/1995 een grondige facelift. Daarbij veranderen ook wielbasis en carrosserie iets. Intern verandert de naam van XF10 naar XF20. De techniek blijft grotendeels hetzelfde. Voorin een 4.0 V8, daarachter een 4-traps automaat. De ‘facelift’ geeft hem echter net wat meer vermogen (245pk/350Nm naar 264pk/365Nm). Het nieuwe remsysteem presteert veel beter en verbruik en acceleratietijden nemen flink af. Als bonus is de auto grofweg 100kg lichter (nu 1670kg). Gunstig voor wegligging én wegenbelasting.

Het model houdt stand tot 2000. Dan met ietwat vreemde koplampen (sinds 1997), 285pk, een 5-traps automaat maar ook meer gewicht en weer extra honger naar benzine.

Lexus LS400 1997 facelift (XF20)

Vandaag de dag pik je ze op voor grofweg €2000,- tot €10.000,-. Kilometerstand en vooral verzorging en historie zijn daarbij meer bepalend voor de prijs dan bouwjaar. Aangezien je voor een oudere auto het beste een redelijk reparatie-budget opzij kan zetten betaal je bij aanschaf liever niet de hoofdprijs. Om terug te komen op de nette (goeie staat, geen schade, max. ongeveer 200k km) 1995-er, €5000,- is een redelijk bedrag voor de auto. Zorg voor nog een paar duizend reserve voor onvoorziene reparaties. Houd de auto net, zorg voor een goede taxatie, bouw desgewenst gas in en laat het kilometervreten beginnen.



63 reacties

Achterbuurman van mij heeft een LS400 uit 91. Mooie wagen maar waggelt wel een beetje.
james125 via iPhone app
Wat moet je met zo’n lelijk slagschip?!
@james125: Heb je de huidige LS gezien?, ieder geval mooier dan een A8.
james125 via iPhone app
@agera: ik ben met je eens dat de huidige Ls er goed uitziet, maar op afwerking, uitstraling (status) en service vind ik de A8 toch beter.
Op het totaalplaatje zou ik toch denk ik een A8 kopen als ik het geld had en op zoek was naar een nieuwe limousine.
@james125: Lol service van Audi beter noemen dan van Lexus.
@james125:

Service van audi beter dan lexus…ooit van red carpet treatment gehoord?
@james125: Hahahaha service?!?! XD
Jij hebt er geen kaas van gegeten kennelijk.
Geen toeval meer.. Die zag ik net rijden, waren Britten, met het stuur aan de verkeerde kant.
Misschien wel door deze auto mijn liefde ontstaan voor Lexus, door de jaren hebben ze echt vooruitgang geboekt zowel op het gebied van kwaliteit als design.

De huidige LS600 is veruit de mooiste limo uit Azie, de Equus en de Kia K9 komt daarna.
@agera: stel, je had €48,760,-
En je mocht een auto kiezen, maakt niet uit wat, welke zou het worden? :D
@bigcar: Moeilijk moeilijk adam ik was aan het nadenken, een full option nieuwe 3-serie geniet een lichte voorkeur bij mij denk ik.

Daarnaast vind ik een Passat CC ook een erg interessante auto, moeilijk man een full option 3-serie of een Passat CC? Ik twijfel erg, welke auto zou jij kopen voor dat bedrag.
@bigcar: Plus ik ben vergeten erbij te vermelden een Lexus IS zou ik ook aan te denken. Ik twijfel dus tussen drie auto’s.

1-BMW 3-Serie
2-Lexus IS
3-Passat CC
@agera: let wel: occasions zijn ook van harte welkom! ;)
@bigcar: Ow oke dan is het voor mij gelijk duidelijker zonder occassions is het dus de 3-serie, IS of de Passat CC

Met occassions wordt het zonder twijfel mijn meest favoriete auto: de BMW X5 e53 facelift ;) bestaat geen twijfel over mogelijk en jij?
@agera: voor dat geld? hmm.. ik denk dat ik dan zal gaan voor een tweedehands e klasse, maar als ik nu realistisch moet zijn:
ik zou over een paar jaar, op het hbo dus, wel een normale wagen willen, niet een schreeuwerige, gewoon een normale, en dan zou ik gaan voor 1 van de onderstaande:
– 3serie; ±3 / 4 jaar oud. (sedan uiteraard ;) )
– c klasse, ook ong 3 / 4 jaar oud :)
– of een avensis station, anders een corolla, 5 jaar oud of niet meer dan €15.000,-

wat denk jij ervan?
@agera:

vooruitgang in kwaliteit geboekt !! hoe dan ??
Rugleuningen voorstoelen en de hoofdsteunen zijn veel te laag: hoog risico op nekletsel bij een kop-staart botsing, werd pas opgelost met de facelift van de tweede generatie LS dacht ik.
Prachtige wagen. Heb laatst ook nog de LS600h gezien, stond naast mij te tanken. Echt… daar kan geen BMW/Audi/Merc tegen op. Zo machtig groot en mooi.
Allejezus, wat een tekst was dat zeg! Normaal zou hier een “tl;dr” wel van toepassing zijn, maar op de één of andere manier toch uit gelezen. Maargoed: Respect voor lexus ;)
@bigcar: kom kom, dit is een kwaliteitsartikel. Dit soort artikelen voegt waarde toe aan het internet, in tegenstelling tot de twittergeneratie.
@pitr: achteraf gezien, geef ik je gelijk! :)
Eén van de belangrijkste features was (is) de superfijne audio installatie van Mark Levinson!
Toendertijd het non-plus-ultra van car-audio.
een 96er gehad .. best een leuk ding ..
uitkijken met de luchtvering ..

direct daarna een 96er Mercury Grand Marquis ..
da,s echt wel 100X beter betrouwbaarder en een stuk zuiniger dan zo,n Lexus ..
@lincoln: na 4000km door de VS erg aangenaam verrast door de Grand Marquis! Was een iets nieuwer huur exemplaar maar waarschijnlijk grotendeels dezelfde techniek als ’96. Het reed zó laag in de toeren (ook met 120km/u) dat kan idd niet veel gebruiken. Konden we aan het eind weer een Camaro huren van het overgebleven benzine-budget ;)
en als je nu een l6 wilt en geen v8? dan zul je toch bij de ouwe trouwe munichrs moeten zijn.
Mijn god wat een kwaliteit op autoblog! Al maanden niet meer gezien. Goed bezig Alwood, een hele verademing.
De buitenkant is nou niet echt geweldig, maar wat boeid het als je erg luxe en stijvol erin zit. Gewoon een erg goede luxe en betrouwbare Jap.
Bedoelt u in plaats van Cd niet Cw?
@ytrewq: cw-waarde is de weerstands coefficient, daarmee wordt aangegeven hoe een efficient voorwerp (bv een auto) door een stromend medium (bv lucht) beweegt.
Ook kostbaar en gevoelig: Het digitale dashboard.
Lexus het merk dat de Duitsers dwong om meer kwaliteit en luxe in hun auto’s te steken.
@norge:

yep .. een soort van Prius ..

alleen maar volgen .. inhalen is geen eens een optie ..
Hebbehh:

http://ls400.files.wordpress.com/2008/09/5-2-08-toyota-festa-long-beach-1.jpg
@integraturbo: Nice! Stanced LS ;)
@integraturbo: Nu lijkt ’t helemaal op een Merc.. :oops:
@integraturbo: Ziet er inderdaad best goed uit, wel even net iets andere velgen.
@Alwood: geen 3.6 V8 maar een 3.7 bij Audi…;)
Hij is ook een keer in Wheeler Dealers geweest. Misschien leuk om het filmpje erbij te zetten?
Vind de youngtimer in beeld altijd leuk om te lezen, mag van mij vaker in beeld komen! Leuk artikel Alwood!
@eduardovich: Ik ben het helemaal met je eens, vaker doen dus Autoblog ;)
@lambo4all
Bedankt, van cw waarde wist ik wat het was. Ik heb even gegoogled en heb daardoor ontdekt dat cd & cw het zelfde is.
Ook stond er op een site dat een baksteen een cw van 2,1 had…
Ik vind dit echt een gave auto, heb een voorliefde voor grote luxe wagens (vooral de wat minder voorkomende en zeldzame modellen als deze) gehad.
Wat weinig mensen weten is dat Toyota dezelfde wagen in Japan als goedkopere versie onder hun eigen naam verkocht (Crown), dus naast de LS.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/94/S170Crown.jpg

De hedendaagse versie ziet er wel anders uit en is volgens mij gebaseerd op de Lexus GS:

http://3.bp.blogspot.com/_FoXyvaPSnVk/Sj1-GALXf5I/AAAAAAAB2WE/MJigkX26O7U/s1600/Toyota-Crown-Hybrid-8.jpg
@mopar: De Lexus LS is tot de huidige generatie in Japan verkocht als Toyota Celsior. Zoals ronin1130 al correct uitlegt, is Lexus pas sinds enkele jaren te koop in Japan. Dat wil niet zeggen dat ze in Japan goedkoper waren omdat ze toevallig als Toyota worden verkocht. Dat is altijd opgevangen omdat Toyota in zijn thuisland meerdere dealernetwerken met uiteenlopende assortimenten auto’s heeft. Zo wordt de Toyota Boon (onze Daihatsu Sirion) via een ander netwerk verkocht dan de Vitz (onze Yaris).

De Crown, die heeft in elk geval niets met de Celsior/LS te maken.
@nielsvanderweiden: Ah dat wist ik nog niet. Dan was de Crown toch wel een stap hoger in het segment dan ik dacht aangezien die werd gezien als het topmodel van de Toyota lineup (in Japan althans).
@mopar
Lexus verkoopt onder zijn eigen naam nog niet zo lang autos in Japan. De modellen wel maar het waren Toyotas. De Altezza was de 1ste IS, maar dan met de 1.8 190PK ipv de 2.0 6L 155PK hier, de GS de Aristo enzovoort.
Fantastisch merk overigens dat erg knappe en hoogtechnologische wagens bouwt. Maar krijg een Europeaan maar eens uit zijn Duitser… Terwijl er zoveel alternatieven zijn.
S-Klasse overstijgende LS400?.. niet echt- ik reed in de jaren 90 een S-Klasse en heb toen een keer een proefrit gemaakt in een LS400 en het viel tegen, ben weer snel in mijn S-Klasse gestapt.
@schim:

Ik van wc-eend prefereer wc-eend :)
@speedlimit: Dat valt wel mee, een BMW 7 serie kon mij wel bekoren in die jaren.
Behoorlijk tamme shit…helemaal afgeleefd, kreupele prestaties en een wegenbelasting / verbruik waarbij de Staat het meest erop vooruit gaat.
Deze auto straalt helemaal niks uit… Dat de Amerikanen hem leuk vonden, logisch daar mag een auto zo saai als wat zijn.
Ik heb 2 jaar zakelijk in een LS400 (’92) met luchtvering gereden. De prestaties zijn het tegengestelde van kreupel: de auto ziet er niet rap uit, maar wacht tot je de V8 laat gillen met kickdown.

Het comfort is ook ongekend – niet voor niets heeft Bose dit model gebruikt als demonstratie van hun actieve suspensie: http://www.bose.com/controller?url=/automotive/bose_suspension/index.jsp

De kosten waren nogal beperkt: ik heb de auto voor 3000 euro gekocht, 60.000km mee gereden en nooit mee stil gestaan. De luchtvering raakte lek (is 2e hands niet te krijgen) dus ik heb de veren ingeruild voor normale veerpoten, met een beetje bijbetalen. Uiteindelijk ging het stuurhuis lek na een drempel gepakt te hebben en was de auto voor mij afgeschreven (500 euro gevangen bij een japanse sloper). Inmiddels is hij door een garage onder handen genomen en staat hij weer te koop: http://www.autoweek.nl/occasion.php?id=38DGQ

Het enige nadeel: je moet goed ontbijten voordat je er ’s ochtends mee over een landweg naar je werk rijd (maar ik heb dan ook last van zeeziekte/wagenziekte ;-)

Ik vermoed overigens dat de vorige eigenaar McGyver was, hij had zijn 80ies-zonnebril in de auto laten liggen.

Kortom: absoluut een aanrader!
Vergeet ik glad te vermelden dat je inderdaad een glas water op de motor kunt zetten zonder dat het er aftrilt bij gasgeven.
@pitr: http://www.youtube.com/watch?v=P0fGw0kvAzs
@sdk16420: haha, super! En er is geen trucage gebruikt, dit is inderdaad hoe de auto is en wat de auto ook uitstraalt. Ik heb diverse toyota-rijders gesproken die even onder de kap wilden kijken en glimlachend de trillingsloze motor aanraakten.
Ik mag deze auto wel, juist omdat het zo’n mooie vorm van ‘understated luxury’ is. Dat het op een hele grote Toyota Camry lijkt vind ik eerder een voordeel dan een nadeel.

Deze LS is misschien wel het automobiele equivalent van wat in de muziekwereld het ‘second album syndrome’ heet: een zo verpletterende eerste indruk achterlaten dat alles wat erna komt daar niet meer aan kan tippen. Want hoe mooi de LS van nu ook is, met die hybridetechniek en alles, verrassen doet het niet meer. In een S-Klasse van nu voel ik me toch aanzienlijk beter verwend.
Leuk stukje tekst (deze zou je meer moeten doen), ik ben het met je eens dat het in theorie een leuke wagen is maar in de praktijk gaat dat wel wat mis. De enige die ik ken met een lexus zijn optiekers en apothekers nu niet direct de meest spannende mensen. Voor een betrouwbare luxueze youngtimer en daily-drive lijkt het me anders wel een logische keuze. Niet dat ik er zoveel van weet.
Deze auto is ideaal voor mensen die onopvallend van luxe willen genieten, ik heb ooit op een toyotadag een van de laatste generaties LS gereden, supercomfortabele luxe en krachtige auto! Maar voor die auto ben ik een twintigtal jaar te jong… nu doet hij mij eigenlijk niets.
Lexus supention..
http://www.youtube.com/watch?v=5EU4CgaUWTM
..Like a “bose”.
“Omdat de Lexus LS400 in 1990 zo’n moderne auto was is de elektronica tamelijk ingewikkeld”

Waar slaat dit op? hoe kan techniek uit 1990 nog ingewikkeld zijn?
@desoper:

koop er 1 .. dan leer je snel genoeg het verschil tussen techniek en elektronica ..
@desoper:

Dat kan net heel ingewikkeld zijn omdat ze toen nog dingen deden die nu als dom of onlogisch afgedaan worden op het gebied van elektronica.
Elektronica was toen nog niet echt zo ingeburgerd als nu.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).