De LS die in 2006 op de markt kwam werd in 2009 al voorzien van een nieuw aangezicht. Nu gaat Lexus daar nog een keertje hard overheen met een nieuw smoelwerk en veel interne updates. Niet dat dit als een verrassing komt, alle foto’s lagen al op straat.
Bij de onthulling in San Fransisco viel direct op dat de LS 600h Hybrid weer bij de tijd is getrokken met een nieuwe bumper, een giga-grille volgens de designtaal van het nieuwe familiegezicht, en LED-koplampen. Samen met een nieuwe motorkap en verse zijschermen is het front dan ook compleet anders, en profil is het echter nog steeds het vlaggenschip dat we al een jaartje of zes kennen. Niet nieuw, maar vernieuwd. Aan de achterkant kreeg de kofferklep een redesign en zien we nieuwe achterlichten die verbonden worden door een chroomstrip.
Het dashboard kreeg een upgrade en beschikt nu over een 12,3 inch scherm. Volgens Lexus de grootste in een productieauto, want ze slaan voor het gemak het 17-inch kanon uit de Model S over. De kleuropties zijn Ivory, Light Gray, Black, Black, Saddle Tan en het nieuwe Topaz Brown. Kies je voor het Ottoman Seating Package, dan krijg je stoelen met een Shiatsu-massagestand en een negen inch plafondscherm waarop achterin een Blue Ray’tje gekeken kan worden of content die je vanaf een SD-card haalt. Standaard is de LS600h Hybrid behangen met 10 speakers. Kies je het Mark Levinson Reference Surround System dan komen er negen stuks bij. De opties die er verder toe doen zijn het Advanced Pre-Collision Safety system (APCS), Adaptive Cruise Control (ACC), Lane-Keep Assist (LKA), en Blind Spot Monitor (BSM).
F Sport Line
Sportief knallen in deze slee? Opteer het F Sport-pakket en de koets komt 10 mm lager te liggen. Schakelen kan met flippers achter het stuur en achter de unieke 19-inch velgen worden heftigere Brembo-remmen geplaatst. Niet slecht, zeker niet in combinatie met de F Sport-bodykit upgrade.
De motor van de LS600h -het enige model dat hier in Nederland verkocht wordt- is de ongewijzigde 5.0 V8 met 394 pk. Samen met twee elektromotoren wordt het vermogen naar 445 pk gekrikt en stelt het deze hybride in staat om in 6,1 tellen naar de honderd te zoeven. Ondertussen kan de rijmodus in Eco, Comfort, Normal, Sport S of Sport S+ worden gezet en heeft de LS600h Hybrid een verbruik van 8,6 l/100 km. De vorige deed nog 9,3 l/100 km.
Eind dit jaar komt hij naar Lexus’ dealers toe.
diehard zegt
Opzich wel een leuk auto’tje
flipper zegt
Dat nieuwe Star Wars design van Lexie kan mij niet echt bekoren.. Alle nieuwe modellen lijken op Darth Vader..
smoked zegt
Retedik ding!
eklasse zegt
Ben wel onder de indruk. Beetje mooi van lelijkheid-geval maar zeker imponerend. Dashboard is een feest om tegen aan te kijken. Alleen jammer voor het straatbeeld dat veel Nederlanders toch kiezen voor een Duits trio. (zou ik zelf uiteindelijk ook doen)
freezzr zegt
@eklasse: de meeste nederlanders kopen liever een echte duitser dan iets wat daar op lijkt.
eklasse zegt
@freezzr: lexus heeft inmiddels een eigen gezicht dacht ik zo. De tweede serie LS 400 was een echte S-kloon.
freezzr zegt
@eklasse: eigen gezicht valt over te discussieren :) het is gewoon weer een van de vele ‘groot gat’-grillen… Hoe trendy is dat? Hulde voor de autodesigner die een mooi front weet te designen zonder dat grote gat voorin… Kom op mensen we willen toch niet meer van die grote gaten in de neus…
notsobig zegt
@freezzr: De meeste Nederlanders durven geen eigen menig te hebben en kopiëren de mening van de meute: Duits!
Want dan heb je “imago”…
kaasboerin zegt
@notsobig: En waarom heeft ‘de meute’ die mening ontwikkelt?…. Die kwam niet zomaar uit de lucht vallen denk ik..
desoper zegt
@kaasboerin: vanwege de 2e wereldoorlog?
kaasboerin zegt
@desoper: Dit een gruwelijke grap?..
jrk68 zegt
@kaasboerin:
De meute laat zich gewillig leiden door marketing.
Kenners en liefhebbers prikken daar doorheen.
kaasboerin zegt
@jrk68: Tuurlijk ouwe Orakel van me, altijd grappig dat jij bepaalt wie liefhebber is en wie tot ‘de meute’ behoort. Toevallig telkens degene die jouw mening niet deelt..
jrk68 zegt
@kaasboerin:
Ik denk graag out off the box ja.
Maar je kan toch niet ontkennen dat marketing een sterk instrument is.
Wees eerlijk niet elke automobilist is en connaiseur.
kaasboerin zegt
@jrk68: Dat ontken ik absoluut niet, en ik denk zelf ook graag out of the box overigens. Maar het wordt nu wel makkelijk op ‘goede marketing’ gegooid maar dat is absoluut niet het enige, bijna elke fabrikant heeft goede marketeers. Tevens zie ik relatief weinig reclame vanuit bijvoorbeeld BMW’s, MB en Audi’s kant, toch hebben zij een sterk imago op weten te bouwen de afgelopen decennia, ik kan niet geloven dat dat enkel aan marketing is te danken.
desoper zegt
@jrk68: een liefhebber wordt je mede door de door jou genoemde marketing, en door de mensen waar je mee om gaat.
Een kenner ben je slechts een (of een klein aantal) automerken. Een kenner van alle automerken wordt je nooit. Gewoon onzin wat je hier duidelijk wil maken.
jrk68 zegt
@desoper:
Onzin ik laat me nooit lijden door marketing.
Ik baseer mij op research en eigen ervaringen.
En wat kenner betreft heb je wel een punt je verdiept je per slot van rekening alleen in zaken die je echt interesseren.
flipper zegt
@jrk68: ei niet ij, leiden dus. Of lijd je zo van alle marketing? En
met al dat feiteloze pro-Kia geblaat van je (overduidelijk gehersenspoeld door je werkgever, Kia in dit geval) ben je het levende bewijs dat marketing propaganda werkt :-)
jrk68 zegt
@flipper:
Ik heb niks met Kia, gewoon objectieviteit tegenover jouw golfcarton geblaat.
Als jij onzin uitkraamt pareer ik dat met feiten, dat wil niet zeggen dat ik het merk een warm hart toedraag.
flipper zegt
@jrk68: dat ik Golf speel maakt me nog geen blater, kearel..
notsobig zegt
@kaasboerin: Omdat heel “vroegâh” de auto’s uit Duitsland wel “degelijker” waren (niet betrouwbaarder)… Tegenwoordig zijn ze links en rechts ingehaald en is de “degelijkheid”, “premium” en “voorsprong door techniek” gebakken lucht marketing verhalen die al lang gedateerd zijn…
Alleen nu moet de meute dit nog inzien. Kan een tijd duren aangezien ze vaak oogkleppen ophebben…
kaasboerin zegt
@notsobig: Aha, nou ik zal ’t wel tegemoet zien..
pursuit zegt
Erg gaaf!
Natuurlijk jammer dat er nog geen ‘nieuw’ model is. Maar mag ik stemmen voor een serieuze facelift?
Vaak stelt dit niet veel voor, maar dit is nou een facelift waar je wat aan hebt.
Simpson zegt
een enorme lel van een auto. Ik zag er vanochtend nog eentje rijden (een gewone 460 trouwens)
DennisS65B40 zegt
Het zal technisch allemaal prima zijn en ik zie ook wel verbeteringen maar het blijft toch echt Japans.. De knopjes, de tekst bij de knopjes, dat afzichtelijke stuur. Nope zou niet mijn keuze zijn.
pursuit zegt
@audir8v10:
Slaat echt van kut op dirk. Wat is er ‘japans’ aan het stuur en de ‘knopjes’? De kleur van dat hout is schofterig lelijk, maar dat kan ook anders. Die F-Sport is gewoon een mooie auto.
Overigens, dit model is van 2006 – hebben BMW, Audi of Merc intussen een model met 400+ met dit brandstofverbruik?
DennisS65B40 zegt
@pursuit: het is Japans omdat het lelijk zwart plastic is met koeieletters opschrift en er staat een Lexus logo op het stuur.. Kom op zeg, dit is toch geen interieur van een vlaggenschip van een merk?!
notsobig zegt
Damn wat een dikke bak! Vooral die F-sport… Doe mij die maar!
gedwongenleaser zegt
Ziet er goed uit maar voor de foto’s hadden ze beter een andere samenstelling van het interieur kunnen kiezen.
notsobig zegt
“Het dashboard kreeg een upgrade en beschikt nu over een 12,3 inch scherm. Volgens Lexus de grootste in een productieauto, want ze slaan voor het gemak het 17-inch kanon uit de Model S over.”
Model S van Tesla wordt toch nog niet geporduceerd? Dan is het nog geen productieauto en kan Lexus dat voorlopig nog zeggen…
jrk68 zegt
@notsobig:
De model S wordt al geleverd in de VS.
notsobig zegt
@jrk68: Ah oke, ik wist niet precies hoe het zat…
jrk68 zegt
Dat Lexus meer voor een eigen gezicht kiest vind ik wel te prijzen.
Alleen vind ik de uitkomst niet zo fraai, ik ben niet kapot van die nieuwe grill.
redbeams zegt
Led koplampen is niet nieuw…deze zaten bij de eerste LS460 al erop.
Led dagrijverlichting is wel nieuw.
Niet dat deze lelijk is maar toch vind ik de eerste serie LS460 mooier.
gregorius zegt
De PK/Liter verhouding loopt nog steeds achter vergeleken met de concurentie.
pursuit zegt
@gregorius:
Heeft de concurrentie 400 pk + verzonnen met dit brandstofverbruik? Nee, dat is ze in de afgelopen 6 jaar ook nog niet gelukt.
desoper zegt
Zijn er al meerdere auto’s met LED-koplampen, of is dit de eerste?
schedel1 zegt
@desoper: jep, de Duitse 3;-)
notsobig zegt
@desoper: Joh welk merk heeft ze tegenwoordig niet?
desoper zegt
@notsobig: ik heb het over koplampen.
.
Niet over die lelijke lichtslangetjes in de vorm van dagrijverlichting waar Saab mee begon, en wat Audi en Lexus zo snel mogelijk kopieerden.
notsobig zegt
@desoper: Oh my bad!
Megakix zegt
Dacht dat de 6-serie van BMW het grootste scherm had ? (16″ ofzo ?).
kickass zegt
@Megakix: Bedoel je niet de voorruit? :P
Megakix zegt
@kickass: :lol:
9000cse zegt
Als ik in de markt zou zijn voor een auto in deze klasse, dan zou ik me alleen maar laten leiden door mijn eigen gevoel. Een uitgebreide proefrit van enkele honderden kilometers en het gevoel wat ik daarbij krijg zouden de doorslag geven.
De Duitse drie zouden daarbij hoge ogen gooien, maar deze Lexus zou ik zeker niet uitsluiten. Ik vind het een erg mooie auto.
Wat ik in de reacties bijzonder merkwaardig vind -en niet alleen bij dit topic- is, dat er zo vaak over marketing gesproken wordt. De context waarin dit begrip wordt gebruikt getuigt van een slechte kennis van zaken. Bedoeld worden door de betreffende reaguurders kennelijk dingen als reclame, promotie en verkooppraatjes. Dit zijn echter maar enkele onderdelen van wat marketing inhoudt.
kickass zegt
Is het traditie om je topmodel een chroomstrip te geven of is het gewoon toeval dat zoveel fabrikanten dat hebben?