Lexus presenteert zelfrijdende LS in Las Vegas

Auteur: , 34 Reacties

Het is dé trend onder autofabrikanten die dit jaar uitpakken op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas; auto's die bestuurders (m/v) overbodiger maken dan reisbureaus, een fotoservice voor filmrolletjes of videotheken anno 2013. Lexus doet het ook, en noemt dit een Advanced Safety Research Vehicle.

Lexus toont ons een kijkje in de toekomst met deze verbouwde LS, waar dit weekeinde al een voorproefje van te zien was. Hij is uitgerust met drie HD-camera’s die verkeersborden en obstakels op 150 meter afstand kunnen spotten. Op het dak plaatsten de Japanners een LIDAR (light detection and ranging) die in een straal van 70 meter rondom de auto alles waarneemt. Radars aan de voor- en zijkant maken het beeld compleet. Verder zijn er talloze sensors aangebracht om de acceleratie en de hoek van de auto te meten, en weet de onboard computer continue waar de auto uithangt middels GPS-antennes.

Deze ontwikkelingen moeten volgens Lexus niet gezien worden als het volledig uitbannen van de bestuurder. In plaats van een automatische piloot wordt het een co-piloot. En met dit testvoertuig kan Lexus haar eerste stappen zetten op het gebied van autonome voertuigen, iets waar Google en Audi – met de recent goedgekeurde TT-S – overigens al langer mee bezig zijn.

De eerste stapjes van de autonome Lexus in een wereld vol falende bestuurders is te zien op Autojunk.



34 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
nou kan ik me vergissen … maar Audi is al iets verder in de ontwikkeling … iets met inbouwen :)

Verder wel een leuk idee voor de snelwegen, alleen die leuke polderwegjes daar zou ik toch graag zelf willen sturen
@jpoers:
Toyota kan auto’s zelfs zelf laten rijden met de juiste vloermat…
@StijnB: Remmen schijnt dan iets moeilijker te zijn :)
@jpoers: voorsprong door techniek noemt men dat.

maar toch +1 voor Lexus, dat ze zelf ook eens iets proberen te ontwikkelen ipv kopieren.

Verder een erg handig hulpmiddel voor op die slaapverwekkende A2
@desoper: Ach man, andere merken zoals BMW en Nissan hebben ook een zelf rijdende auto. Ik word een beetje gek van dat voorsprong door techniek. Als er zo’n voorsprong is, waarom gaan die Audi’s dan steeds kapot? Waarom moet je dan toch bij de concurrenten zijn voor het echte rijd gevoel? Maarja wel goed van Audi om op 1 van hun doelgroepen in te spelen; mensen die slecht kunnen rijden…
@drivingpleasure: tja, niet iedereen heeft een race-circuit in zijn achtertuin om te oefenen.

En als je met het echte “rijd gevoel”, met zweethandjes in de auto zitten omdat je auto ieder moment kan gaan uitbreken door die onvoorspelbare rwd bedoeld, dan heb je gelijk.
@desoper: Dan zit jij zeker in een goedkope namaak chinees of een auto uit de jaren 80. RWD van tegenwoordig is zo veilig als ik weet niet wat met alle elektronica. Het voordeel is wel dat het rijdgevoel sportiever is en dat je de elektronica kan uitschakelen als op een rustig terrein echt leuke dingen wil gaan doen.
Maar goed dat hij zelf rijd, want hier wil je toch niet in gezien worden?

Hadden ze het niet wat verder weg kunnen werken?
Goh, hij heeft er wel vertrouwen in op 00:33
Leuk. Ook leuke accessoires voor op het dak en op de neus.
@heidi: Is weer eens wat anders dan ’n sport pakketje toch ;)
overbodig. weg ermee, next!
Verkoopt beter dan een S klasse! Als je de diesels, taxi’s en auto’s die verkocht zijn op oneven dinsdagen en vrijdagen niet meetelt….
@E34M5Touring: dinsdag is een uitstekende dag om een S-klasse te kopen!
Vroeger begreep men ook niet waarom iemand airco, centrale vergrendeling of elektrische ramen nodig had. Toch wordt men deze luxe gewoon, en ook dit zal nog schering en inslag worden. Als petrolhead is dit eerder onheilsvoorspellend dan leuk nieuws…
@breakingpoint: Stoelverwarming, dimmende binnenspiegel, 10 boxen + subwoofer, heerlijke automaat/DSG (al heb ik zelf nog altijd liever een handbak), full-map navi, luxe went snel hoor :)
Ziet er elegant uit..
Wow! Die afwerking. Nice. “Hebben, zin in” /sarcasm
@sjamp: Domme opmerking van mijzelf: Door deze manier van monteren kan je t systeem natuurlijk wel veel gemakkelijker op een andere auto overzetten.. Iets met Modulair Bouw enzo. Volgende week wéér een persbericht, maar dan met een Aygo?
@sjamp: Het buzz-woord van de dag waarnaar je op zoek bent is: duurzaam; of op z’n Engels (klinkt veel beter); Sustainable !
Wow, het zit er dan echt ergens in de nabije toekomst aan te komen? Theoretisch snap ik dat auto’s zelf zouden kunnen rijden maar de praktijk zal altijd voor rare situaties zorgen waar een computer niet mee om kan gaan…?!
@BrutaalAapje: er is volgens mij altijd een uit knop voor de computer, dus mocht er iets gebeuren kun je het overnemen.
@reventon: That makes no sense…
Jammer dat ze niet met een DMC DeLorean als basis werken. Die zijn hier helemaal voor in de wieg gelegd (ergens in de toekomst).
Reken maar dat die japanners dit het eerst zullen uitkoken, die zijn nu eenmaal wat voorruitstrevender dan onze Duitse vrienden.
@pursuit:
Yep, in uitvinden zijn ze niet zo goed in mijn vaderland, perfectioneren van bestaande techniek kunnen ze wel goed.
En wat ze nog veel beter kunnen…,is dat verkopen als “voorsprong door techniek”.
Hele kuddes makke schapen die daar met open ogen in trappen….
@jrk68: Sorry hoor, maar er zijn zat merken (waaronder BMW) die allang een autonome auto hebben lopen. En bij geen van die merken ziet het er uit als een rijdend KNMI weerstation.
@E34M5Touring:
Dat bedoel ik ook, niet noodzakelijkerwijs de Lexus.
Maar die schapen die denken dat het in hun ogen “almachtige” dit bedacht heeft.
@jrk68: Dat eeuwige Japanners zijn zo vooruitstrevend…. Dr zijn zat dingen waar de US al mee rondreed toen ze daar nog op de Honda Cub naar de vismarkt gingen.
Er was toch al een zelfstandige RX? Was trouwens wel iets beter ingebouwde tools dan deze LS.
Die audi wasdan toch nog veel beter qua inbouw
NEEM ons het autorijden NIET af AUB!
@mister:

alsof jij weet wat “autorijden” is ..
@mister: je hoeft er niet aan mee te doen hoor :)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).