Live: XXL-Betonplaat komt los van vrachtauto #A2 [updated]

Auteur: , 76 Reacties

En dan praten we niet over een klein spanwandje, maar een stuk gewapend beton van meters lang en tonnen zwaar. Nee, daar wil je niet met je auto tegenaan rijden.

Hoe de vrachtwagenchauffeur het voor mekaar heeft gekregen zou ik niet weten, maar gelukkig kon alles wat achter hem zat op tijd remmen, en is het grootste probleem momenteel dat er 3 rode kruizen boven de A2 in de buurt van de Ronde Venen op de matrixborden prijken (in de rijrichting Amsterdam). Het een-na-grootste probleem is dat er een aardig kraantje voor nodig is om dit gevaarte weer van zijn plek te krijgen, of je moet bereid zijn een duur prefab-betonelement met voor duizenden euro’s aan wapening opnieuw te doen.

Losgeraakte lading

Ik gok dat voor de laatste optie wordt gekozen. Hoe lang zou het element zijn, metertje of 15?

Foto’s via @Jelmerdehaas (1, 2).

UPDATE – We hebben even gebeld met de fotograaf ter plaatse, en het leek er op alsof de lading in een bocht is gaan schuiven en daarna naast de oplegger is beland. Hiermee is nog even doorgereden voordat de hele combinatie tot stilstand gebracht kon worden. Op dit moment schijnt er een stuk barrière weggebroken te worden, om het verkeer ruimte te geven. Tevens staan er al een paar takelwagens die zich over de plaat moeten ontfermen.

UPDATE 2 (19:20) – A2 waarschijnlijk tot 22.00 uur dicht, vermoedelijk is de chauffeur onwel geworden. De 20 meter lange plaat ligt op een heel vervelende plek, tussen knooppunt Oudenrijn en Maarssen.

UPDATE 3 10-11 (14:10) – Een stukje extra duiding in deze comment.



76 reacties

Of je dat element nou sloopt of niet, weg moet het wel en ook in stukken ga je dat niet met 4 man optillen.

Kraantje erbij zal sowieso nodig gaan zijn.
@bozewolf: Zo geschat op het formaat en materiaal kan het totaal wel 32 ton wegen. (15*3*0.3*2400)

Maar niet zoals sir-smokalot zegt, waarschijnlijk is deze al niet meer bruikbaar, echter kan er wel een hoop worden hergebruikt. Scheelt weer iets in de kosten.
@Larick: Nu ik de foto bekijk, deze vrachtwagen is een stuk langer dan een normale combinatie van 18 meter. Stuk beton kan wel eens veel meer wegen denk aan >50 ton!
@Larick: doe maar keer 2600 prefab beton is meestal maximaal verdicht
@Kvgorp: Dat scheelt minder dan wanneer je zegt dat hij 0.4m dik is ;)
@Larick: geen idee hoe dik of hoe ie is ik weet alleen dat ie 2600 km/m3 weegt. :-).

Wel lastig als je hierdoor niet hebt kunnen eten en je kleintjes niet in bed hebt kunnen leggen
Dat moet zwaar balen zijn, voordat je zo’n plaat daar weg hebt. Je zult hem in stukken moeten breken om hem weg te krijgen, want in één keer zal nooit lukken (breekt de plaat in stukken)
@masterstig: het zou misschien kunnen met meerdere kranen ofzo, en dan weer op de vrachtauto leggen ofzo? nouja, het is iig veel werk.
@basjan: Het kan zeker, maar waar haal je al die kranen in korte tijd vandaan? Het moet wel een beetje snel gebeuren natuurlijk, en zelfs met meerdere kranen is het een lastige klus op hem heel te houden.
@masterstig: Gewoon aan de kant slepen en vannacht om 02.00 uur weghalen toch?
@norge: Precies, dan rijdt er niemand meer.
@norge: Wegslepen is toch geen optie, dan sloop je het asfalt en ben je verder van huis!
Een beetje groot uitgevallen brancard voor die ambulance.
Schat ik blijf vannacht op mijn werk slapen,en de buurvrouw ook!Zouden ze er in trappen thuis?
Negen van de tien keer gebeurt zoiets als dit omdat de vrachtwagen chauffeur moet uitwijken voor een eikel die niet doorheeft dat een vrachtwagen een iets langere remweg nodig heeft.
@norge: trappen ze vast in
Hippies! #occupyA2!!!!!
@Benjamin1: :)

http://monex.nl/blog/wp-content/uploads/2011/10/occupy-staking.jpg
@baasbas:

net zoiets als bij top gear, bij de reliant club:
i’m going to send an email to the bbc and i don’t care if they don’t read it!
@Benjamin1: LOL
denk dat het wel zo’n 15 meter is ja, en ook 15 ton ? ik waag er mijn rug niet op.. maar hij is ook op die vrachtwagen gekomen dus het is haalbaar.. nou weet ik alleen niet of de nodige kraan wel ter plaatse kan komen.. ach.. het lag vast aan de politie!
zouden ze het eigenlijk nog wel MOGEN gebruiken ?
@dennisr: denk het niet eigenlijk, het is beschadigt en dan is het meestal niet meer toegestaan om mee te bouwen…
ik denk dat het sowieso een nieuwe plaat wordt. Ik denk niet dat ze het risico gaan nemen en hem wel gebruiken. Dan krijg je straks weer ergens een nieuwsbericht waar iets in ingestort oid.

zo’n klap met het eraf komen doet hem geen goed
oxje via Android app
is ook wel een klotestuk daar, erg bochtig stuk waar ze ‘aan de weg aan het werken’ zijn
13.74 meter….schat ik.. :lol:
De NOS spreekt over 20 meter. Komt denk ik ook iets dichter in de buurt :)
Altijd hetzelfde in Nederland , dit ligt waarschijnlijk aan het totaal verloederde wegdek. ( dit zou de comentaar geweest zijn als het in België was gebeurd)
Je zou er maar achter rijden :P Bumperkleverts worden meteen gestraft!
@euro95: Worden bumperklevers gestraft of diegene die voor hen rijden? Ik denk dat een klap altijd erger is voor diegene die achterop geraakt wordt.
@Joerek: lijkt mij dat die betonplaat en de chauffeur niet zo veel merken als je daar achterop rijdt… ;)
Zijn ze daar nu niet iemand aan het verzorgen in de achtergrond?

Mss heeft de bestuurder van de vrachtwagen een hartaanval gekregen ofzo?
@pjp911: zou idd best wel eens kunnen ja.

Wel lullig voor de bestuurder, of hij nou iets gehad heeft of niet, blijft lullig voor hem, en de mensen die ‘achter’ hem staan natuurlijk :p
@easygoingmartin: ja ‘lullig’ inderdaad…je had er ook bovenop kunnen knotsen en nu sta je stil.
Dit soort transporten moet je ‘ s nachts doen, met begeleiding.
Het zal ongetwijfeld een duur spektakel zijn geweest.
@BmwMPower: Dit soort transporten hoeven helemaal niet ’s nachts. De chauffeur moet zijn lading gewoon goed vastzetten. 15 meter is echt niets bijzonders en 6 assen onder een dieplader ook niet.
@BmwMPower:

onzin, dit soort transporten gebeuren vaak zat. zolang je binnen wettelijke afmetingen en regels valt is er geen reden om het anders te doen.

Het heeft waarschijnlijk gewoon niet goed vast gezeten, dat kan met van alles gebeuren, nu was het alleen een heel groot ding.
toen ik de foto zag was het eerste wat ik dacht;
er is een vliegtuig neergestort op de snelweg!!!
@mazdarx8: meestal maken ze geen vliegtuigen van beton
@KeesB:

de foto heeft het ook niet over beton. dat komt pas in de tekst.
Tja je mag er allemaal niks van zeggen, maar ik rijd nu al 22 jaar 50.000+km p/jr.
en maak te veel van dit soort gevaar mee met onze vrachtvrienden….

Wie gaat het de automobilst zijn/haar vader, moeder, man,vrouw enz vertellen dat hij/zij eronder is verpletterd?
Foutje bedankt?

Zet die zooi op de TREIN of BOOT waar het thuis hoort!
@alfamail: Jammer dat mensen net altijd iets gebouwd willen hebben waar er nog geen infrastructuur is. Zoals die plekken waar nieuwe snelwegen of viaducten moeten komen. Ook maar een seconde gedacht hoe een trein daar moet komen? Denk eens na voordat je iets zegt.
Tuurlijk. Laten we bij Dodewaard even een stationnetje maken voor de betuwelijn, dan kan de plaat zo van Romein beton de trein op.
En onwel worden, daar doe je niet veel tegen.
@alfamail: maar ja, dat alle politiekers daar niet eerder aan gedacht hebben ALLES op de boot en op de trein, geen enkele file meer, je vliegt zo naar huis met je auto!! -_-

Man, denk effe 2 minuten na, de absolute minderheid van alle bouwwerken liggen aan een station/haven.

OT: Voor zover ik mij de situatie kan inbeelden is de chauffeur onwel geworden en daardoor sterk afgeweken van zijn vak. Toen hij weer bij bewustzijn kwam heeft hij uit paniek een ruk aan zijn stuur gegeven en heeft de betonplaat de eerste wet van Newton strikt nageleefd.

De kleine kettingen/metalen profielen die de betonplaat van +-50 ton op zijn plek moeten houden stellen op zo’n moment niks voor en plooien als elastiekjes.
@alfamail: ja is goed. we zetten het wel op een trein of boot. Maar hoe komt ie van de fabriek op de boot?? gebruik toch even je verstand!
Bocht? Op de A2?
Een echte “wegridder” dus weer eens.
Je zult er maar onder komen.
Vervolgen die sukkel voor mogelijke poging tot doodslag.

Wanneer gaan we alle veroorzaakte schade eens verhalen op dit soort amateurs?
@graafWillem: hey H. Ersenloos, ooit gedacht aan wegwerkzaamheden ? dat meneer V. Rachtwagenchaffeur onwel word door dat geslalom door pionnetjes is natuurlijk niet zijn schuld he.. H. Elderlicht!
@graafWillem: misschien is de chauffeur gewoon onwel geworden?? heb je zelf wel eens met 50 ton gereden??
Dat dit zo vervoerd mag worden is onbegrijpelijk en dan nog tijdens spitsuur…opsplitsen in 2 stukken of ander tijdstip kiezen is zeker economisch niet verantwoord?
Ik krijg een bekeuring als ik 5 km/h te hard rijd…da’s handhaving ivm verkeersveiligheid!
@p993:

het is gewoon een stuk van normale afmeting hoor, opdelen wil je juist zo min mogelijk.
@timberleek: ik snap dat men dat niet wil…en ondertussen worden de transporten steeds belachelijker. Over 5 jr is het 40 meter. En dan om 1700u over de A2….leve de crisis.
Er zou door RWS eens een goede inschatting gemaakt moeten worden van de schade die het “beroepsvervoer” in ons verkeer dagelijks veroorzaakt door slecht en nonchalant rijden.
Naast de te lage boetes moet de politie eens gaan beginnen met het OM in te schakelen om vervolging te starten.
Deze onverantwoordlijken moeten onze kosten eens gaan betalen.
@graafWillem: mooi gesproken
@graafWillem: is dat niet een beetje voorbarig? volgens de jongste berichten is de bestuurder onwel geworden. Tenzij hij onwel is geworden van de Jack Daniel’s weet je niet of er sprake is van onverantwoordelijk rijgedrag.
@graafWillem: “vermoedelijk is de chauffeur onwel geworden.”
Het is dus meer een kwestie van onmacht in dit geval.
Niet altijd de vinger wijzen naar de vrachtwagen(chauffeurs).
Zonder hen is er geen transport, en zonder transport zijn de winkels leeg.
De meeste vrachtwagenchauffeurs nemen hun beroep serieus, en proberen hun lading veilig van A naar B te brengen. Natuurlijk heb je altijd wegpiraten.
Je zult er maar voor staan met je 4×4,en er makkelijk overheen kunnen rijden.
Duur plaatje zo te zien. Wss stampvol wapening, dus ook nog even met de flex er bij. En/of een telescoopkraan laten aanrukken om de boel weer op de vrachtwagen te hijsen. Dure foutjes, dat zondermeer. :P
Alleen de beton gerekent kom ik al op ruim 47 Ton, dan komt het stalen net er nog bij. Heb de betonspecie zelf geleverd ervoor. Gelukkig is er niemand onder gekomen.
@diactivator: kun je je toch afvragen of het verantwoord is om dat op deze manier te vervoeren….en op dat tijstip. Alle goeie bedoelingen van de vrwagenchauffeurs ten spijt.
Ik reed toevallig achter de betreffende vrachtwagen (8e auto in de rij) en het enige wat ik kon zien was een stofwolk.
Ik dacht in eerste instantie dat er een motor was ontploft, maar zag daarna de ravage op de weg.

Het is écht een wonder dat er geen auto’s naast reden! Ik kon gelukkig op tijd stoppen en de mensen achter mij hadden het ook op tijd door.
Na zo’n 1,5 uur kwamen er 2 kraanwagens en een bergingswagen. Daarna heeft een extra bergingswagen de vangrail weggetild, zodat de automobilisten (waaronder ik) in ieder geval weg konden.
Lache toch
Onwel geworden?
Zou ik ook worden na het aanrichten van die ravage.

Natuurlijk zijn er ook vaklui onder de vrachtwagen rijders.
Maar kijk s’morgens de file berichten maar. Gaat geen dag voorbij of er is wel een file dankzij een vrachtwagen.
Allemaal onwel geworden zeker?

Te makkelijk mannen.

Overigens mag dit soort transport tegenwoordig in NL zonder begeleiding. Moet je in vele landen om ons heen niet om komen.
Maar ja, NL-ers weten alles beter en maken er een steeds groter potje van.

Ik blijf van mening dat de kwaliteit van rijders (en hun bazen) wat harder aangepakt moet worden.

In elk geval ben ik blij dat er geen onschuldige slachtoffers gemaakt zijn door deze chauffeur. (al dan niet omdat hij zich onwel voelde, hetgeen nergens bevestigd is)
@graafWillem: kwaliteit word ook aangepakt! Chauffeur moet verplicht 40’uur bijscholing volgen in 5 jaar tijd wil hij blijven mogen rijden in het beroepsvervoer (code 95 op het rijbewijs) en om het rijbewijs tegen voowrdig te halen moet met 5 examens doen, o.a lading vast zetten etc
@graafWillem: hou er ook rekening mee dat het vaak Oostblok-trucers zijn die hun rijbewijs tussen de kellogs hebben gevonden.
De regels hoeven hier echt niet nog strenger te worden!
@vale46: Precies, de Nederlandse truckers vallen over het algemeen wel mee. Negen van de tien keer dat ik een vrachtwagen een idiote actie uit zie halen, heeft deze een buitenlands kenteken.

Daarbij is er ook nog best verschil tussen verschillende soorten truckers. Aan die van een willekeurige buurtsupermarkt worden nu eenmaal minder strenge eisen gesteld dan een die peperdure botenplaten van 50 ton vervoert.

Als de berichten melden dat deze chauffeur onwel geworden is, dan geloof ik dat. Het zijn echt geen amateurs die met dit soort combinaties rijden.
@graafWillem:
Ik heb het al eens eerder gesteld op dit blog:

Veel ongelukken met vrachtwagens worden veroorzaakt door mensen in personenauto’s. Mensen die denken dat een vrachtwagen dezelfde agiliteit heeft als hun 1200-1800kg autootje. Dus piepen ze nog gauw effe voor een vrachtwagen langs want hij gaat heus wel effe opzij… Of ze blijven in de dode hoek hangen (hoe vaak ik dat toch wel zie is ongelooflijk). We accepteren de natuurlijke gevaren van mist, regen, sneeuw en ijzel (zij het met moeite) en passen ons weggedrag daar op aan. Maar de natuurlijke gevaren van 50 ton willen we geen rekening mee houden. Tja, dan gaat het soms mis. Daar kan je moeilijk de vrachtwagenchauffeurs de schuld van geven. Er zijn vast ook wel truckers die niet opletten maar het gros rijdt ernstig netjes.
Vrachtwagen mag max 22 meter zijn zonder begleiding mits de trailer is voorzien van meesturende assen. Dit is een uitzonderings regel op de normale regel, hij mag ook meer laden. Schat dit zooitje op 70 ton.
Een normale trekker trailer mag 16.5 zijn en een combinatie 18.75 en mag 50 ton wegen.
@kevinbergwerff
Prima “beginnetje”. Ik weet dat men zich in de breopgroep ook zorgen maakt.

Reken even mee: 1 week training op de 260 weken arbeid.
Tijd is geld, ik weet het.
Als de nascholing huisartsen ook zo weinig zou zijn, zouden we wel anders piepen. Of piloten b.v.

Dit moet minstens 1 maal per jaar zijn en af te sluiten met een zwaar praktijk eindexamen (incl 1 her-examen als nood opvang voor lieden die “pech” hebben).
Niethalen = ander beroep kiezen want niet geschikt om op ons gewone weggebruikers losgelaten te mogen worden.

Hard? Ja, mee eens.
Onnodig hard? Ik dacht van niet.

Overigens was deze chauffeur kennelijk niet geslaagd voor “lading vastzetten”. Of men onderschat nog steeds waar mee bezig is. Vraag eens aan een ladingmeester bij de grote vaart. Ook een vak dat je serieus moet doen.
Nogmaals. de goede niet te na gesproken.
@graafWillem: een arts met een vrachtwagenchauffeur vergelijken… Natuulijk.

Als die mensen al 1keer om de 5jaar een test moeten doen vind ik dat al meer dan genoeg!
Waarom? Time is money(5jaar is geen 250werkende weken!), en verleer jij autorijden op een jaar? Word jij blind op een jaar? Ik dacht het niet. Als je een keer om de 5jaar bekwaam bent is dat toch voldoende?

De lading was niet stevig genoeg vastgemaakt, feit. Jij nog nooit een fout gemaakt in je leven of in het verkeer?
Daarbij, als je een ruk aan je stuur geeft krijg je alles kapot.

Maak je er niet zo druk in, of wil jij ook jaarlijks naar de rijschool & als je buist een jaartje openbaar vervoer?

@kevin
Uitzonderingsregel op de norm?
Onmiddellijk mee stoppen.
Ik kom dagelijks langs dit punt. Omdat de A2-tunnel nog niet af is en de rest van het traject wel, moet de weg verspringen (overlopen) van nieuw naar oud. Hierdoor moest men een wat vreemde bocht aanleggen. Het is een beetje als een soort eland-proef die je op dit stuk moet uitvoeren. Door het hoge zwaartepunt van de lading ging de boel makkelijk om. Desalniettemin zat de chauffeur in kwestie waarschijnlijk een sjekkie te draaien met de Tuk op schoot. Hij heeft zich laten verassen.
@vlammer: verassen? Crematie tijdens het rijden. Het moet ook niet gekker worden. ;-)
als je ziet dat de plaat ongeveer 15m lang is 2m breed en 40cm dik dan heeft ie een volume van 12 kuub! oftewel daar ligt een kleine 30 ton aan beton!! dat gaat niet zo snel ergens heen!!
Hij is afgesneden door een andere chauffeur en daardoor is hij gaan slingeren en daardoor is hij de lading verloren.
Hij heeft de andere chauffeur een pool of een tjech al aankomen die kwam met hoge snelheid aandenderen. Die andere chauffeur heeft mijn bij het inhalen al naar de kant geduwd en dus uiteindelijk afgesneden.
Het klopt dat ze iemand aan het verzorgen zijn (mijn vader) de chauffeur die is door de schrik naast zijn auto onwel geworden.
De lading zat goed vast maar als het gaat slingeren houdt niks die betonplaat.
hetwas een betonplaat van 21 meter lang en 44 ton.

Deze chauffeur en tevens mijn vader rijdt al meer dan 30 jaar op de weg met deze combinatie en weet echtwel waar hij mee bezig is.

in plaats van alleen maar te wijzen en verwijten te maken kan er misschien ook gevraagd worden hoe het me de chauffeur is.

@graafwillem: jij zou een keer mee moeten een dag op de vrachtwagen dan zie je eens wat ze allemaal te verduren krijgen. Eerst nadenken voor je wat zegt.
Dank voor de toelichting! En sterkte met je vader.
De aller allerbeste stuurlui He, die staan altijd aan wal.
Lees ik hier dagelijks.
@desjonnies:

Als het goed gaat ben je een held en als het mis gaat moet je dood. Welkom op Autoblog.nl

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).