LIVESTREAM: 24 Uur van Le Mans op je beeldbuis!

Auteur: , 85 Reacties

We gaan beginnen. De bruutste race van het jaar wordt om 15:00 afgevlagd en dankzij de internets mis je anno 2012 werkelijk niets meer. De ingrediënten voor dit jaar: heel veel Audi's, een paar Toyota's, een Batmobile, regenwolken des mort en een paar Nederlanders die voor ons de eer mogen hooghouden.

Om wegwijs te worden in alle auto’s die het dit jaar 24 uur lang proberen uit te houden op het 13,65 kilometer lange Circuit de la Sarthe -en ruwweg 5.000 km afleggen- hebben de racefanaten van Spotterguides een tweetal afbeeldingen gemaakt met alle auto-info die je moet weten. Check het HIER & DAAR, of in dit PDF’je voor tablets e.a. De in het rood aangegeven auto’s staan voor de LMP1-klasse, de blauwe kaders geven de LMP2-wagens aan.

Livestreams meepakken vanuit je comfortabele computerplek kan via Groen7 (er rijden nogal wat hybrides mee, vandaar) en Eurosport. En ook dit jaar luidt het devies; zet die Fransozen een toontje lager en luister naar Radio Le Mans voor het beste verslag vanuit Frankrijk. Kijk je liever naar de treurpit, dan biedt RTL7 uitkomst. Die zenden de gehele race namelijk uit, waarvoor hulde.

Uiteraard is er meer beeld + info. Om te beginnen: Ferrari heeft het livebloggen ontdekt en doet dat vanaf deze webstek. Rondetijden bijhouden kan op le-mans.tv en meegluren vanaf de Corvettes doen we op SpeedTV. Audi geeft ook dit jaar weer toegang tot de camera’s in de vier dieselende R18’s -waarvan er twee zijn uitgerust met een elektrische boostsnufjes- en meekijken hoe één van die auto’s waarschijnlijk het veld domineert kan HIER. Ook Nissan’s DeltaWing zendt beelden uit, te bekijken op Ustream.

Nu je je twee beeldschermen vol hebt staan met livestreams, volg hier nog wat achtergrondinfo over de kwalificatie. Op de achtste plek komen we landgenoot Jeroen Bleekemolen tegen met zijn Rebellion Racing Lola-Toyota.

1. Audi Sport Team Joest M. Fässler / A. Lotterer / B. Treluyer Audi R18 e-tron quattro LMP1 M 3:25.453
2. Audi Sport Team Joest D. Capello / T. Kristensen / A. McNish Audi R18 e-tron quattro LMP1 M 3:26.536
3. Audi Sport Team Joest R. Dumas / L. Duval / M. Gené Audi R18 Ultra LMP1 M 3:26.694
4. Toyota Racing A. Wurz / N. Lapierre / K. Nakajima Toyota TS 030 – Hybrid LMP1 M 3:27.191
5. Audi Sport North America M. Bonanomi / O. Jarvis / M. Rockenfeller Audi R18 Ultra LMP1 M 3:27.554
6. Toyota Racing A. Davidson / S. Buemi / S. Sarrazin Toyota TS 030 – Hybrid LMP1 M 3:28.295
7. Strakka Racing N. Leventis / D. Watts / J. Kane HPD ARX 03a – Honda LMP1 M 3:32.750
8. Rebellion Racing A. Belicchi / H. Primat / J. Bleekemolen Lola B12/60 Coupe – Toyota LMP1 M 3:33.140
9. Rebellion Racing N. Prost / N. Jani / N. Heidfeld Lola B12/60 Coupe – Toyota LMP1 M 3:33.211
10. Pescarolo Team S. Bourdais / N. Minassian / S. Ara Dome – Judd LMP1 M 3:34.716

Kunnen de 3.7 V6 diesels van Audi het hoofd boven water houden, of worden ze dit jaar afgetroefd door de combinatie benzine+elektro vanuit de Toyota-hoek? En blijft de Green GT op waterstof heel of wordt het een totaaldestructie bij de eerste de beste aanrijding? Hoe vallen de restricties voor KERS in de smaak? Het komende etmaal komen we erachter. Gebeuren er spannende dingen, dan lees je ze hieronder in de UPDATES.




85 reacties

Ik ga dit jaar gewoon de 24 uur helemaal bekijken, weet niet of ik het vol houd, maar dat zien we dan wel.
Ik hoop dat Toyota echt een verschil kan gaan maken
@bonkers: veel plezier & succes ;). 24 uur achter een scherm zitten zou ik niet volhouden
@rubenpriest: Tip, misschien is vòòr ’t scherm zitten beter! :lol:
@MARS: ja dat :P
@bonkers: is toch doodsaai man, zonde van je tijd.. kijk dan gewoon elk uur even ofzo.. nog vermoeiend..
@dennisr: samenvatting is even leuk:D
@meneersander: nu je het zegt, het is al saai. Toyota valt totaal niet aan.
Maar in de gte klasses is er wel actie
Beter dat RTL het gebeuren live uitzend.
@rubenpriest: Ja, dat doen ze. Op RTL Zeuven.
@kickass: ja en met mijn reactie bedoel ik: thumbs up rtlzeuven
@rubenpriest: Oh, zo. :lol: Foutje…
Dikke kudo’s voor RTL7 die dit helemaal uitzendt!
yep .. dikke thumbs up voor RTL7 ..
Wurz, Nakajima, Heidfeld, Bourdais, Buemi, Davidson hmmm remind you of anything?
@raphael: La Li Lu Le Lo..
@raphael:

Nico Rosberg, Lewis Hamilton, Timo Glock, Nico Hülkenberg, Pastor Maldonado, Romain Grosjean, Scot Speed, Heiki Kovalainen, Nelson Piquet jr, Kazuki Nakajima, Bruno Senna, Sebastien Buemi, Sakon Yamamoto, Vitaly Petrov, Luca Di Grassi, Kamui Kobayashi, Haroen Chandok, Sergio Perez, Jérôme d’Ambrosio, …

remind you of anything? Achja de F1 zit vol van ex-GP2 rijders wat een marketinggrap is dat geworden seg. Of mag je die vergelijking niet doortrekken.

Dat zijn toch gewoon piloten, mogen die maar in 1 klasse rijden in hun leven ofzo?
@Hupke: Haha bedankt voor dat lijstje coureurs, je bevestigd mn punt. De GP2 is een opstapje waar je je als jonge coureur kunt bewijzen. De coureurs die je opnoemt reden VOOR hun carriere in de F1. Na hun hoogtepunt komen dingen als LMS.

Het rijtje dat ik opnoemde zijn stuk voor stuk gefaalde F1-coureurs die nog nooit een overwinning hebben gehaald. Dat is waar LeMans goed voor is tegenwoordig. Afgedankte jongens uit de F1. Of Brundle die met zn zoons meedoet. Man er rijden mensen in het 60 mee!
@raphael:

het heeft helemaal geen zin om het F1 circus te vergelijken met een 24 uurs uitputtingsslag ..
@lincoln: Klopt..
@raphael: Wurz reed al op Le Mans voordat hij in de F1 zat.

Net zoals Mark Webber en Michael Schumacher. Die waren ook actief op Le Mans voordat ze hun entree in de F1 maakten. Je ‘argumenten’ raken dus kant noch wal.
@robbie: Mijn argument is dat Le Mans TEGENWOORDIG niets meer voorstelt. Een paar gepensioneerde oud-coureurs en mislukte F1- jongens die in diesels rondtuffen.

Vroeger was dat wel anders ja, met Mercedes, McLaren, Porsche, BMW toen was het nog echt iets. Maar dat is alweer 15 jaar geleden voor Wurz en Webber en meer dan twee decennia terug voor Schumi.
@raphael: Maar zijn die jongens mislukt omdat ze niet kunnen rijden of waren hun auto’s niet snel genoeg?


En daar ga je al…want dat weet je niet.
@bozewolf: Ehm jawel dat weet je wel. Ze hebben namelijk teamgenoten. En ja als je het elk jaar opnieuw tegen je teamgenoot moet afleggen dan doe je het niet goed. Al helemaal niet als je teamgenoot een middelmatig coureur is.
@robbie: + Frentzen en Wendlinger.
De Green GT doet pas volgend jaar mee. ;)
stream is kapot! iemand een andere ?
@hazyscrat: rtl7 heeft ook een stream
@d15b2: Link?
@hazyscrat: rtl7.. Zet je tv aan..
@rubenpriest: ik woon in belgie en wij hebben die zender niet. dus de vraag was is er een andere live stream voor op de pc?
@hazyscrat: aha. Ja geen flauw idee!
bungabungastig
@hazyscrat: rtlgp.nl
Respect voor RTL7, zo lang op gewacht 24uur op tv.
voor degene met hetzelfde probleem als ik http://www.stream2watch.me/live-tv/eurosport-live-stream
Ha! Ik heb Eurosport in m’n pakket en die deden het altijd wel, maar toch mooi dat RTL7 ook besloten heeft de hele rataplan uit te zenden.



EK, Le Mans, Tour straks, de Spelen.


Sportzomertje, komt U maar!
@bozewolf: Mee eens RTL7 heeft dit goed geregeld!!! En luisteren naar Olaf en Tom is totaal NIET vervelend :) veel fijner dan dat Engelse gemauw op Eurosport!
@VeniVidiVici: +1
Die maffe DeltaWing bungelt redelijk onderaan op het moment, maar de laptimes en avg. speed doen vermoeden dat ie een stuk hoger kan komen.
@bozewolf: delta wing heeft lange tijd in de pits gestaan, maar rijdt nu weer zover ik nog weet
@bozewolf: Zoals je weet doet hij voor spek en bonen mee, dus geen man over boord als hij ‘laatste’ wordt.
De live stream van audi is Gaaf! Hoe ze de toeren constant proberen te houden en de snelheden in de bochten ed. Gaaf al die info!
no 8 toyota maakt dikke klapper
Spectaculaire crash! Hopelijk is de bestuurder van de Toyota in orde!
@AS: Hij gaat even naar het ziekenhuis voor de zekerheid, hij heeft een beeje last van zn rug, verder gaat het goed.
Hulde aan de monocoque constructie!
Prutser in die Ferrari.
@bozewolf: Is best lomp ja aangezien hij de Ferrari de Toyota allang aan had kunnen zien komen. Maar ja, de amateurs willen nog weleens inschattings foutjes maken!
@VeniVidiVici: * -hij
@VeniVidiVici:
Niet alleen kon hij hem al een kilometer aanzien komen de Toyota was hem al nagenoeg voorbij.
Pakt hem gewoon op zijn achterwiel.

Trouwens het zelfde Ferrari team dat vorig jaar die 2 Audi’s uit de race knikkerden.

Misschien toch iets voor de ACO om over na te denken.
Renger v/d Zande bijvoorbeeld mocht dit jaar niet starten omdat zijn team reserve was.
@jrk68: http://www.youtube.com/watch?v=tg_ts4g0FrI&feature=related

Even een filmpje erbij voor de geinteresseerden.
@jrk68: Tja, dat zet je inderdaad aan het denken.
Zou de organisatie toch eens stevig rond de tafel moeten met dit team!!!
@VeniVidiVici:
Heb zelf van 92 t/m 94 op dat stuk als marshal gewerkt.
In die tijd stonden er Nederlanders in de Mulsanne kink en op de bult. Ook bekend als post 63 en 70.
Echt te gek om eens te doen.

Ook in de Porschebochten (post110)staan Hollanders voor zover ik weet.
Echter nooit iemand in die rotonde zien vliegen.
Meestal hangen ze in de rail daar achter.

Hoor net dat Davison een shock heeft.
@jrk68: aan de andere kant.. Er wordt in de LMS series ook wel eens geklaagd door de andere teams dal de LMP1 auto’s teveel risico’s nemen en geen respect hebben voor de “langzamere” auto’s..

De bocht erna had hij veel gemakkelijker kunnen inhalen…
@Johan82: Het probleem is dat (integendeel van dat wat er door Kalff gesuggereerd wordt)in een GTEam auto niet alleen amateurs rijden. Het reglement schrijft voor dat er minimaal 1 Bronze rijder op de auto moet zitten.

Davison kan dus niet zien wat er op die auto zit.
Ben zelf een aantal jaar op dat stuk marshal geweest.
Om het de marshals en de rijders makkelijk te maken rijden de gt’s al sinds mensen heugenis met gele en de proto’s met witte lampen.

Deze heer heeft dus al vanaf post 63 (km 6.3) blauwe vlaggen en blauwe lampen gekregen.
Als je dan bij post 74 (km 7.4) tegen iemands linker achterwiel rijdt dan ben je wat mij betreft ongeschikt.
afschaffen die am klasse
Wel een beetje CLR-achtig tafereel (geen CLK-GTR, geen CLK-LM, geen CL-GTR, maar CLR) al moest hier dat fikapparaat uit Italie eraan te pas komen. Ze zeggen wel dat het door de vin komt dat ie zo goed blééf vliegen, terwijl die vin dat eigenlijk moet voorkomen…
@HDM: Nee. Appels en peren.
@The360box: het is het ontwerp van de auto waardoor hij blijft vliegen, ik zeg toch dat het anders is omdat het hier door een andere auto kwam en bij de CLR door de auto zelf? Iets met ”read, and understand”.
Gaan we hier allemaal bij houden wat er gebeurt? Nou, de SC gaat bijna weg en onderhand is alles weer koud geworden en warmen ze weer op.
DeltaWing wordt er afgereden na de SC in de Porschebochten!
@The360box: Zonde, had graag gezien dat ie de finish haalde.
@michelyman: Het zou leuk geweest zij om te kijken of hij het gehaald zou hebben.
Ligt de Deltawing eruit? :(

(zit nu natuurlijk voetbal te zien)
@bozewolf: hij is nog steeds niet in de pits, dus ga er maar wel van uit :(
RTL7 is goed bezig zo!
Heerlijk avondje zo!
@yajouri: Helemaal met je eens, dit hadden ze jaren eerder moeten doen :)
Verdomme, Toyota heeft echt wel enorm veel pech gehad tot nu toe.
Eerst die Ferrari die een van hun twee auto’s er uit kegelt, en dan nog een aanrijding tussen dat Delta Wing geval en hun overblijvende auto.
Echt zonde, want het zag er naar uit een spannende race te worden tussen Audi en Toyota.
Alvast een knappe prestatie van Toyota om met een volledig nieuwe auto in hun eerste race Audi het vuur aan de schenen te leggen. (Met een benzine motor dan nog. Hulde.) Ik was benieuwd of ze werkelijk een kans zouden maken Audi te verslaan, en het zag ervan uit van wel.
Nu zijn hun kansen wel wat geslonken vrees ik, aangezien ze enzorm veel tijd verliezen om hun enige overblijvende auto terug op de baan te krijgen. :(
Deltawing is 10 mins gelee officieel “retired”

jammer
Stomme aanrijdingen met uitschakeling is brute pech en komt de competietie niet ten goede. Denk dat de Toyota rijders overhaast te werk hebben willen gaan. Terwijl de Audi rijders op hun tempo bleven rondjes rijden wetende dat het nog 16h vol te houden is. Op papier zag het er voor Toyota ook niet goed uit. Misschien ietsje sneller maar zuipen veel meer. Ondanks hun 15l grotere tank (omdat het bezine is !!) zouden ze tenminste 3 pitstops meer nodig hebben. Wilden ze bijblijven dan moesten ze trachten voorop te geraken met alle risico’s vandien.
Welke geïmproviseerde raceklasse was eigenlijk de meest creatieve/ grappige voor die LM kaartjes te winnen?
Bleekemolen gaat rond de klok van 5.00 rijden. Leuk om dan je wekker te zetten. Maar eerlijk..! Ik kijk de samenvatting wel. Dit is echt slaapverwekkend en Audi fans niet roepen wij zijn de beste weer, want er is geen tegenstand van andere echte merken. Met jullie quattro e tronnetjes. ;)
the-budel-guy via iPhone app
@bempi: wij zij. De beste. Was getekend een Audi fan. *doet Audi petje op* :D
@the-budel-guy: Wir sind die beste von Europa!! Ondergetekend Van Gaal en co.
@ErikkNL: und und und und auf der weireld. :lol:
@the-budel-guy: hahaha ;) welke kleur is je petje :P
the-budel-guy
@bempi: ik heb een bruine en een zwarte maar draag ze alleen tijdens een potje golf verder nooit :D
Volgend jaar hopelijk een spannendere concurrentie tussen Audi en Toyota. (Het blijft zoooooo spijtig dat Toyota door die 2 ongelukken zowat al haar kansen kwijt is, dit had nog spannend kunnen worden)
Volgend jaar beter toyota tegen porsche en audi.
De laatste toyota heeft net retired. Motor kapot.
Zonde, die Lotussen ahem Lola’s gaan de audi’s niets kunnen maken tenzij de audi’s crashen.
audi nummer 3 kleine crash
en nu audi nummer 2
2 Audi’s kort na elkaar geven een kusje aan de muur.
De Audicoureurs zijn weer bij de tijd.Pot geld +nieuwe Rolex.Jammer dat Audi altijd wint.Spanning is dan ver te zoeken.Jeroen Bleekemolen,verder nog Nederlanders dit jaar?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).