Lotus Esprit vooralsnog NIET geannuleerd

Auteur: , 41 Reacties

Zou de opvolger van de good ol' Esprit dan ooit het levenslicht zien?

Het is nog maar twee jaar geleden dat Lotus in Parijs vol enthousiasme vijf(!) nieuwe modellen aankondigde en in conceptvorm toonde. Opeens stonden daar de Elise, Elite, Elan, Eterne en Esprit te shinen. Termen met ‘hooi’ en ‘vork’ werden al snel gebezigd, en niet onterecht, want al deze plannen zijn behoorlijk afgezwakt danwel geannuleerd toen CEO Dany Bahar zijn designkoffer mocht pakken van nieuwbakken Lotus-eigenaar DRB-Hicom en verzocht werd elders megalomane plannetjes uit te broeden. Alleen laatstgenoemde, de opvolger van de legendarische Esprit, zat nog in de pijplijn. Daar was Lotus immers al mee bezig voordat ze Bahar aan het roer zette.

Deze week gonsde het in de automedia echter van de verhalen over het axxen van de Esprit. En eerlijk gezegd zouden we daar niet raar van opkijken, gezien de herstructurering van Lotus door DRB-Hicom (lees: geldkraan voor nieuwe projecten dichtdraaien). Maar Lotus laat weten dat er van deze automoive gossips niets waar is: de ontwikkeling van de Esprit gaat doorrr.

Het is in deze tijden van carmageddon alleen de vraag: hoe lang gaan ze nog door? Een automaker die terugkomt op eerder gemaakte uitspraken, het zou niet de eerste keer zijn.

Maar als we er even vanuit gaan dat de next-gen Esprit er komt, dan staat ons een supercar met middenmotorconfiguratie, een in eigen huis ontwikkelde 5.0 V8 en een dosis hybridetechniek te wachten. Bij de lancering van de conceptwagen in 2010 sprak Lotus van 620 pk & 720 Nm waarmee de Esprit in 3,4 tellen de honderd km/u aantikt. En er werd een topsnelheid van 330 km/u aan de auto gehangen. Het genoemde gewicht van 1.450 kg toonde nog maar eens aan dat ze niet de intentie hebben/hadden om eeuwig in de hoek van lichtgewichtjes te blijven, maar duidelijk een Ferrari-rivaal in de gelederen wensen.

Dat de sportwagenbouwer vooralsnog doorgaat met de Esprit is iets om toe te juichen, het is immers niet zo dat ze zullen stoppen met de “to add speed, add lightness”-invalshoek, al zie ik liever een Lotus dat nog heel even supercarloos blijft maar daardoor wél blijft ademen. Time will tell..




41 reacties

kan niet echt wennen aan de neus
@MAB: doe neus lijkt wel heel erg op een Lamborghini
@mevipp: ik weet niet, neus van een lambo is veel mooier.
Dat concept is wel fantastisch! (mooi)
whaaaa ..
de lelijkste van de 5 bloed bloed bloed mooie modellen ..

misschien kunnen ze de resterende modellen aan Mc Laren kwijt ..
@lincoln: Maar nog steeds prachtig :)
Die Elite mag er ook nog komen! Ons zo laten watertanden met een hele reeks bloedmooie wagens en ons dan op de honger laten zitten. Jammer dat de toekomst van Lotus niet wat rooskleuriger was
@adyton:

ja .. ik voel ook een soort van “onhebbelijkheid” dat deze modellen niet gewoon op de markt komen ..
niet dat ik er 1 zou aanschaffen ..

maar gewoon om ook eens een laaiend enthousiaste fan-boy van een super-car merk te kunnen worden ..

en nope .. na dat ik deze modellen gezien heb is er geen vervanger ..
LOTUS heeft altijd afzet gehad cq kunen overleven om voor een krabbel van een reële prijs een zgn supercar neer te zetten.
Dat is ooit begonnen met de 7 en de Super seven.
Toen kwam de Elan
En daarna de Europa.
De Elise, geweldig ding!
Stuk voor stuk geniale voertuigen ontsproten uit het brein van Colin Chapman, een uitvinder en ingenieur die hield van lichtgewicht, aerodynamica en snelheid.

Helaas kwam de kwaliteit tot uting in de prijs, zo waren een Elan of een Europa niet ‘af’ als ze de fabriek verlieten en moest er nog aan gesleuteld worden.

Van deze wordt ik teleurgesteld. beter en liever had ik gewoon een ingekocht iets gemodificeerd blok gezien, een Renault of Ford, gewoon een vier-cilinder die de rest van de duurdere meute qua prestaties niet verslaat maar die qua prijs en kwaliteit een betere verhouding geeft.
Want da’s altijd des LOTUS geweest, design, goeie prestaties en prijs.
En scheurijzers, dat zijn het, eerste klas scheurijzers, iets dat je met een supercar gewoon niet doet.
@desjonnies:

De esprit’s waren anders wel serieuze supercars. Zeker die laatste S2 Turbo. Die had de prestaties en de looks van een supercar.
@Hupke:

sprak ooit een oudere sluwe handelaar die het merk Lotus in NL mocht gaan voeren ..
dat deed hij in de Lotus Europa periode .. jaren 80 dus ..
van de 4 uur babbel gingen er minimaal 3 over de onnauwkeurigheid van het product ..

(heb geen persoonlijke ervaring) ..
@lincoln:

Ik wil best geloven dat er nog wat werk aan was eenmaal je hem gekregen had maar als hij op punt is moet hij echt geweldig zijn. Da’s toch wat m’n vaders neef mij altijd doet geloven als die bij m’n grootouders thuis is met z’n esprit.
@Hupke:

je vader is een Guzzi man ..
dus zit er iets los dan maak je het vast ..

de klanten die prat gingen op “excentriekerigheid” kwamen uiteraard direct klagen ..

vooralsnog .. ik heb geen ervaring met die meuk ..
ik begrijp de insteek van @desjonnies wel ..
maar half gare meuk is door de consumentenbescherming niet meer op de markt te brengen ..
TVR is er nog een tijd mee weggekomen ..
maar was op elk punt (verzekeringstechnisch gezien) al 30 jaar morsdood ..
@Hupke: En serieus onbetrouwbaar, dat durf ik als Lotus gek wel toe tegeven.
OT: Ik twijfel er ernstig aan of dit de weg is die Lotus moet gaan.
Ik geloof niet dat ze succes hebben in de vijver van Porsche en Ferrari.
Dat heeft niks met de auto’s meer te maken maar alles met imago.
@jrk68:

is Nobel een waardige opvolger/plaatsvervanger ??
@lincoln:


Noble maakt dan ook weer eerder supercars.
1.450 kg :( Geen carbon tub dus?
@mastertje: een porsche 918 heeft zo’n cartoon tub een 4.8 l v8 en hybride technologie. Die wagen weegt daardoor 1600 + kg. Dus wanneer de esprit idd hybride techniek heeft is 1450kg echt super lichtgewicht .
@ramshoek: Goed punt. Jammer van die V8 vind ik persoonlijk. Je kan erg veel winnen in (hoek)acceleratie door lichtgewicht te blijven en kleinere motoren toe te passen. Ze zullen vanuit het kostenplaatje wel gekozen hebben om atmosferisch te blijven, dan moet je wel richting de 4-5 liter voor de power.
@mastertje: o hij heeft een turbo
Jammer dat Lotus gewoonweg de financiele middelen niet heeft om deze modellen uit te brengen. De een nog mooier dan de ander ontzettend jammer dit. Het zou nog dramatischer zijn als er met deze conceptmodellen niets gedaan wordt. Doorverkopen aan andere fabrikanten een optie of gewoon met de tijd.
@agera: Moet toch om gek te worden zijn! Heb je dan het potentieel in handen, mis je dan het geld… mooier gaat het waarschijnlijk niet worden.
De Esprit V8 vind ik nog altijd een lekker ding. Jammer dat het geluid ervan wat tegenvalt. had iets met de normen te maken hoewel ze in die tijd elders wel lekker klinkende V8’s konden maken. Dat die van Lotus 2 turbos had hielp natuurlijk ook niet echt.
Wat een schitterende auto! Ik ben altijd wel een fan van Lotus geweest, zeker van de Elise en de Esprit. Ik dat de kwaliteit nu wel goed is. Heeft iemand van de bloggers een Lotus, en hoe is de ervaring? Duur om te rijden, betrouwbaar?
@rufctr01:

@jrk86 heeft er eentje. Ik heb iemand in de familie die een esprit heeft. Zo’n wagen vraagt wel wat aandacht maar is toch betrouwbaarder (en goedkoper) dan een vergelijkbare maserati, lamborghini ofzo
@jrk68
@Hupke:
Ja,
@rufctr01 Van de Elise kan ik zeggen dat ze zeer betrouwbaar zijn, ik ken exemplaren waar ruim 2 ton op staat zonder noemenswaardige problemen,
Je kan rhd versies tegenwoordig voor zo’n 10 mille kopen.
Ombouwen naar LHD kost ong. 5 mille.
Dus voor 15mille kan je een super rijdende neo klassieker rijden die relatief simpel en goedkoop te onderhouden is als je zelf handig bent.
Met de Esprit is het allemaal een stuk moeilijker. Electronica is altijd zijn achilleshiel gebleven en ze zijn schreeuwendduur in onderhoud, zeker de v8 en de 4L turbo’s.
Als je er meer van wil weten kan je lid worden van LCH dan krijg je ook het blad Lotus letters waarin ook over de onhebbelijkheden wordt gesproken….
@jrk68: Ik vind de betrouwbaarheid eigenlijk tegenvallen. Na 1,5 jaar rijden (+/- 15.000 km), kapotte dynamo, koppakking, elektrische problemen. Ach ja, hoort bij de hobby zeg ik dan maar. Rijdt verder top en heeft 100% karakter.
Geloof dat ze inmiddels al vrij ver met die Esprit zijn. V8 draait al. Hoop dat hij er toch gewoon komt.
@jrk68: lijkt me leuk om lid te worden. Een Elise vind ik al mooi vanaf dag 1 dat ze op de markt zijn gekomen. Ik zal eens het eea aan info opsnorren en misschien er ook eentje aanschaffen.
Mijn dag kan niet meer stuk :-)
Doet me heeeeeeeel erg denken aan een Artega GT
Maar is doorverkocht aan lambo als opvolger van gallardo…
Dit concept is best leuk, maar is te lambo-ish. Daarnaast vind ik het geen waardige opvolger van de Esprit, want hij lijkt er in de verste verte niet op. Gezien de status van de Esprit (zoals de 1989’er die hier op de oprit voor het huis staat te pronken), had ik voor een ander design gekozen.

Noem het dan een Lotus Spitouch ofzo (iets in de trant van Spirital Touch).
Laat maar komen! Ik vond de andere modellen van Parijs in veel gevallen toch al overbodig (te veel overlap).
Zijn er eigenlijk al Exige S’s aan klanten geleverd? Ik hoor of zie eigenlijk NIETS over de auto, terwijl het één van de beste sportwagens tegen een acceptabel bedrag is…
@w0o0dy: Volgens mij komen ze vanaf begin volgend jaar hier in NL op de markt.
@w0o0dy: volgens mij nog niet. Alleen beetje op de lange baan geschoven.
Potverdorie… Houden ze naar mijn menig de lelijkste concept over.
Deze mag mij betreft zonder uiterlijke wijzigingen in productie worden genomen!
Lotus kan wel leuk en aardig allemaal specs doorgeven aan ons, vooralsnog komt de Esprit maar niet uit de startblokken…
Ik blijf het een fraai ontwerp vinden!
Logisch, in een interview met Top Gear zei de CEO dat ze er geweest zijn als de Esprit niks wordt…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).